F1 2021 – nejlepší díl virtuálních formulí

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Loňský šampionát vozů Formule 1 patřil bezesporu mezi ty nejlepší za posledních několik let – nebyla v něm nouze o několik dramatických, ale i nespočet kontroverzních momentů. Se stejným očekáváním a nadšením se těším i na novou sezónu, která bude v různých ohledech revoluční a nabídne zcela nová auta a technická pravidla. A jak si toto čekání zpříjemnit? Co třeba recenzí loňského ročníku virtuálních formulí F1 2021 od vývojářského studia Codemasters. Nejnovější díl si bere ze svého předchůdce, ale i reálného šampionátu, to nejlepší a doplňuje jej o několik zajímavých aspektů, jež výsledné hraní o něco zpříjemní. Asi největším lákadlem nového dílu je příběhový režim a možnost rozjet kariéru v kooperaci. Více vám řekne naše dnešní recenze.

Break Point všeho

Příběhový režim a závodní/sportovní hra není kombinace, kterou bych já osobně ze srdce miloval, tudíž když jsem při oznamování her F1 2021 a GRID Legends zjistil, že mají obě obsahovat příběhový mód, byl jsem z této zprávy malinko nervózní. Důvodem je totiž to, že až na opravdu pár výjimek se příběh v závodních hrách nikdy moc neosvědčil, alespoň tedy já jsem si k němu nikdy nedokázal najít nějakou přímou cestu. GRID Legends mě ovšem dokázal přesvědčit o opaku, načež všechny dojmy ze samotné hry si můžete přečíst v naší recenzi. Bude to stejné i zde?

Než však na tuto otázku odpovím, pojďme si jeho podstatu představit trošku blíže. Režim Break Point ve hře F1 2021 vypráví příběh o nováčkovi Aidenu Jacksonovi, který se po velkém úspěchu v šampionátu Formule 2 přesouvá do kolotoče F1 s cílem stát se slavnou hvězdou. Jeho vysněnou kariéru mu samozřejmě komplikuje několik rivalů a také jeho týmový kolega Casper, který ho v lásce zrovna moc nemá. Vyprávění je zpracováno ve formě virtuálních filmečků, nikoli hrané verze, jako u novějšího GRID Legends, což je pochopitelně logické. Umístit do hry reálné jezdce by totiž asi nebylo úplně levné ani reálné. K příběhu jako takovému nemám žádné velké výtky, ba právě naopak, překvapil mě možná i víc, než jsem původně čekal. Není zde nouze o dramatičnost a rovněž zde najdeme i několik zásadních příběhových zvratů. Jak příběhem budete postupovat dál a dál, dostane se vám do ruky stále zajímavější zápletka, za kterou by se nemusela stydět ani filmová adaptace. Ačkoliv tedy příběh v závodních hrách moc nemusím, tituly od Codemasters mě v obou případech dokázaly pohltit natolik, že příběh v tomto žánru začnu zjevně od teď brát jako zajímavý doplněk, samozřejmě za předpokladu obstojné kvality. Špatně nepůsobí ani samotné cutscény, i když animace pohybů úst postav při mluvení by mohly být zpracovány o něco lépe. To je však jen drobný detail, který ve výsledku nikterak výsledný dojem nekazí. Musíme uznat také fakt, že je F1 2021 úplně první hrou z královny motorsportu, která nabízí pohled do zákulisí obohacený o zajímavý příběh namísto pouhého neustálého, ač pořád zábavného závodění na okruzích. Před Codemasters tedy rozhodně klobouk dolů.
Samotný příběhový režim je pak rozdělen do několika kapitol, přičemž vaše mise spočívají v tom, že jste ve většině případů do hry vrženi v určité fázi závodu s cílem splnit nějaký úkol. Úkoly jsou ve své podstatě stále podobné, typu dojeď závod na určitém místě, předjeď týmového kolegu apod. Zajímavý aspekt je také to, že si sami můžete zvolit, v kterém týmu chcete příběh začít. Samozřejmě, jakožto nováček nemůžete čekat usednutí do některého z top týmů. Na výběr dostanete pouze stáje ze středu pole, jako jsou Alpha Tauri nebo Aston Martin a tak dále. Celková herní doba Break Pointu pak činí kolem osmi hodin.

Sám, s kamarádem nebo s celým světem

Kariérní režim se svou strukturou nijak zásadně neliší od předchůdce F1 2020, avšak jednu malou novinku zde přece jen najdeme. V novém ročníku můžete kariéru rozjet s vaším kamarádem v kooperaci, a to buď jako týmoví kolegové v jednom týmu, nebo soupeři, každý v jiném. Tato možnost přináší zcela nový zážitek ze závodění a věřte mi, že to je neskutečná zábava. Opět jsou vám k dispozici všechny týmy F1, včetně přejmenovaného Racing Pointu a Renaultu, kteří v novém ročníku nesou jména Aston Martin a Alpine. Dále máte k dispozici šampionát Formule 2 ročníků 2020 a 2021. Je tedy jen na vás, zda se rovnou vrhnete do kolotoče Formule 1, nebo začnete jakožto správný kariérní závodník v nižší třídě Formule 2. Bohužel, v Codemasters stále nezískali licenci na Formuli 3, což je věc, která mi ve virtuálních formulích doteď chybí. Rád bych si totiž rozjel kariéru pilota Formule 3, jenž se následně posune do Formule 2 a svou hvězdnou kariéru ukončí ve Formuli 1 v některém z mistrovských týmů. O takové představě si však stále mohu nechat jen zdát a mohu leda doufat, že se vývojáři rozhodnou někdy v budoucnu do hry přidat kompletní závodní víkend.
Pokud ovšem nemáte chuť zahrát si za některý z oficiálních týmů, také F1 2021 vám nabídne možnost vytvořit si tým vlastní, ve kterém závodíte, ale zároveň jste i jakýsi manažer, jenž se o chod stáje stará. Zpracování je opět podobné jako u předchůdce, proto tento režim shrnu jen v krátkosti. Vaším úkolem v režimu My Team je kompletní správa týmu, který si zcela sami vytvoříte. Najímáte zaměstnance, rozhodujete, kam posunout váš vývoj a za co vydělané peníze utratit, a samozřejmě nechybí ani shánění sponzorů, což je dlouhodobě nejdůležitější položka ve světě Formule 1. Bez dobrého zázemí a sponzorů totiž nemáte v tomto šampionátu žádnou šanci. Peníze bohužel jsou na prvním místě. Také režim My Team můžete hrát sami nebo v kooperaci s vaším kamarádem.
Výčet dalších režimů pro jednoho hráče je zcela standardní a opět se oproti předchozím dílům v ničem neodlišuje. Kromě příběhu a plnohodnotné kariéry je tu také šampionát. V něm si sami navolíte, za jakého jezdce ze startovního pole chcete jezdit a kolik závodních víkendů bude váš šampionát obsahovat. Tento prvek a způsob je dlouhá léta pořád stejný a vyvstává tak otázka, zda by nebylo vhodné provést nějaké změny a režim šampionátu nějak obohatit. Na druhou stranu ale musím říct, že vše funguje skvěle, tak proč měnit něco, co se za ta léta osvědčilo. Poslední položkou ve hře pro jednoho hráče je pak klasický Time Trial, kde si můžete na čas projet libovolnou trať a poměřit své síly s ostatními hráči v online tabulce.
Tím se pomalu dostáváme ke hře pro více hráčů, která bezesporu patří mezi stěžejní prvky virtuálních formulí. I zde je tak nabídka poměrně pestrá a nabízí několik možností zábavy. Kromě obyčejných závodů obsahuje multiplayer také hodnocenou hru, tzv. ranked play, který vám na základě vašich výsledků určí vaši dovednostní skupinu, podobně jako například u CS:GO. Nechybí ani víkendové eventy, a dokonce se dostalo i na split screen, což je aspekt, který se už jen tak nevidí. Poprvé se možnost rozdělené obrazovky vrátila v minulém roce, a tak je více než dobře, že ji Codemasters ponechal i v tomto díle. Herní párty ve dvou hráčích na jedné obrazovce proto není problém.

Hratelnost o další malý krůček blíže k absolutní dokonalosti

Co se samotné hratelnosti týče, ta je jednoduše skvělá, a i když vychází rovněž ze svého předchůdce, pocit z jízdy je přece jen o trošku lepší. Rozhodně nečekejte žádný revoluční jízdní model nebo odlišnou hratelnost. V tomto ohledu je série na velmi dobré úrovni a vývojáři se spíše každým rokem zaměřují na drobné detaily, které by z pocit jízdy vylepšily a jež zároveň korespondují s tím, co vidíme v reálném šampionátu. Pokud tedy hledáte výrazné změny, nezbývá než vyčkat na další ročník F1 2022, jelikož jsem i já sám zvědav, zda se změna pravidel nějakým zásadním způsobem promítne také do hratelnosti v nadcházejícím pokračování. Ve hře F1 2021 se tak budete muset spokojit pouze s realističtějším zněním motorů a jen o krapet vylepšeným ovládáním, které výsledný zážitek ještě o něco více přibližuje realitě.
Jak už to tak bývá, možnosti nastavení a přizpůsobení ovládání jsou bohaté a můžete si tak ze hry udělat přátelskou arkádu, ale i nemilosrdnou simulaci, kde se sebemenší chyba neodpouští. K tomu vám dopomůže zapnutí, potažmo vypnutí různých asistentů řízení, brzdění a rovněž rozsáhlé nastavení obtížnosti vašich protivníků. Bohužel, zde přichází i první výtka, a to v její nevyváženosti. Abyste si udělali hru alespoň trochu náročnější, budete muset nastavit obtížnost nejméně na 70 %, protože i samotný střed (50 %) je příliš jednoduchý a při takovém nastavení jsem i v tom nejpomalejším monopostu předjížděl soupeře, jako by se nechumelilo, a ještě si vyjel nějaký ten několikavteřinový náskok. Podobný názor na obtížnost jsem sdílel i v recenzi na GRID Legends, kde hraní na těžkou obtížnost také nepředstavovalo pro zkušenějšího hráče žádný problém.

Vizuální stránka se nikam moc neposunula

Stručně se podíváme taktéž na vizuální stránku, která je sice stále v mezích slušného průměru, ale od předešlého dílu jsme se žádných drastických změn nedočkali. Zatímco samotná trať a zpracování monopostů působí dobře, okolí tratě je veskrze průměrné a v tomto ohledu musí vývojáři také do budoucna ještě zapracovat. Když už zmiňují okruhy, do hry F1 2021 se konečně podívaly také okruhy v Imole a Portimãu, které v ročníku 2020 absentovaly. Tam se to však dalo odpustit, jelikož sezóna 2020 byla kvůli pandemii koronaviru v mnoha ohledech výjimečná. Škoda jen, že se do nového ročníku nedostaly rovněž tratě v Turecku a Kataru, které nahradily některé zrušené závody. Samozřejmě nechybí ani nová oficiální městská trať v Saúdské Arábii, která sice velkou krásou neoplývá, avšak malé zpestření přece jen nabídne.
Naopak žádné špatné slovo nemohu říci o samotné optimalizaci. Ta je naprosto skvělá a za celou dobu hraní jsem se nesetkal s žádným zásekem ani pádem hry. Po této stránce zaslouží vývojáři z Codemasters velký palec nahoru.
GP uvozovky

F1 2021 je v celkovém součtu jen malou evolucí, která nemá moc smysl pro vlastníky předchozího F1 2020. Ačkoliv jsou novinky v podobě příběhové zápletky a tří nových závodních tratí zajímavé, na cenovku 60 euro je to pro vlastníky loňského ročníku málo. Doporučil bych tedy spíše vyčkat na nějakou slevovou akci. Pokud jste však naposledy hráli 2019 nebo některý ze starších dílů, nemá smysl se o koupi F1 2021 nějak dlouze rozmýšlet. Pro vás toho tato herní série nabízí mnoho a své koupě i za plnou cenu rozhodně litovat nebudete. Za mě osm a půl bodu z deseti.

Klady

mírně vylepšený jízdní model
zajímavá příběhová zápletka
nový ročník konečně obsahuje tratě v Imole a Portimãu
skvělé zpracování tratí a formulí
bezproblémová optimalizace
přítomnost split screenu
stále skvělá zábava

Zápory

od minulého ročníku jen minimum inovací
okolí tratě mohlo být lépe zpracované
absence tratí v Turecku a Kataru
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn