Sally Face -úvod

Sally Face – jak Sally potkal Larryho

6. 3. 2024

Co na vás čeká v tomto neskutečně unikátním psychologickém hororu s názvem Sally Face od vývojáře z Portable Moose alias Stevea? Na to se pojďme společně podívat v této recenzi. Titul je rozdělen do pěti kapitol. Napříč celým příběhem vás bude provázet modrovlasý chlapec jménem Sally Fisher, jemuž se kvůli jeho protetické masce na obličeji neřekne jinak než Sally Face. Vstupte spolu s ním do napínavého dobrodružství a objevte jeho bolestnou minulost.

Titul byl inspirován karikaturami devadesátých let a nočními můrami autora. Díky tomu zde naleznete bizarní postavy, poníky, pořádnou muziku a mnoho dalšího. Vše bylo ručně vytvořeno samotným vývojářem, od umění přes design až po hudbu. Titul vám nabízí i zajímavý způsob komunikace s mrtvými za pomoci kapesní herní konzole s názvem Gear Boy. Na ovládání je titul velmi jednoduchý (stačí vám pouze sedm tlačítek) a využívá autosavu. Občas se vám však může stát, že musíte nahrát celou kapitolu znovu, neboť jste zapomněli sebrat před půl hodinou nějaký důležitý předmět. V titulu najdete celkem velké množství logických hádanek, což se mi osobně velmi líbí.

Kdo stojí za Portable Moose?

Budete se velice divit, neboť zakladatelem a vývojářem Portable Moose je pouze jeden člověk. Není jím nikdo jiný než oceňovaný tvůrce Steve Gabry sídlící v Pittsburghu, který vytváří nezávislé hry již jedenáct let. Portable Moose založil v roce 2015 a jeho nejznámějším titulem je Sally Face. Steve je umělec, spisovatel, hudebník i herní návrhář a inspiraci čerpá ze svých snů.

Steveova kariéra zahrnuje spoluzaložení Wither Studios a spolupráci s ním. Tam se podílel například jako kreativní ředitel na mobilní plošinovce Crowman and Wolfboy, designér na psychologickém hororu Immure nebo také na akčním hororovém FPS titulu s názvem Touched by an Outer God. Steve je prostě muž mnoha talentů.

Sally Face - Sally Fisher

Kapitola první – Podivní sousedé

První kapitola nám ukazuje modrovlasého chlapce v nemocnici s obvázaným obličejem. Nemáme tušení, kdo je ani co se mu stalo. Během prologu zjišťujeme, že nosí protetickou masku (důvod zatím nevíme) a že mu nedávno zemřela maminka. Proto se společně s otcem stěhují do nového bytu v Addison Apartments, aby zapomněli na veškeré útrapy. Bohužel na stejném patře mezitím došlo k brutálnímu zločinu. Někdo zabil jejich sousedku, paní Sandersonovou, a na Sallym je, aby viníka dopadl. Jak brzy zjistíte, ostatní nájemníci nejsou zrovna příkladnými sousedy. Podezřelými se tak během chvilky stávají úplně všichni. Během svého vyšetřování se chlapec seznámí s Larrym Johnsonem a stanou se nerozlučnými přáteli. Společně pak spolupracují na případu odhalení vraha. V této kapitole se seznámíte s duchem Megan a odkryjete její hrůzostrašný příběh za pomoci kapesní herní konzole, již jste nalezli dole ve sklepě. Kapitola jedna končí odhalením vraha a přesunem do současnosti. V ní se bohužel váš modrovlasý chlapec nachází ve vězení za spáchanou vraždu.

Kapitola dvě – Ubohý

Druhá kapitola začíná Sallyho noční můrou o jeho mamince a Charleym (vámi označený vrah z prvního dílu). Váš nejlepší kamarád Larry se vám svěří se zmizením svého otce Jima. Sally se poté snaží neúspěšně kontaktovat svoji kamarádku Megan (ducha z koupelny). S tím mu pomůže Todd, když sestaví lepší konzoli pro komunikaci s druhou stranou. Díky tomu vaše hlavní postava zjišťuje, že Addison Apartments je plný duchů, kteří zemřeli za záhadných okolností. Odkryjete zde i jakýsi tajemný kult „požíračů boha“ (The Devourers of God). Též se dozvídáte, že Charley byl v době vraždy paní Sandersové z první kapitoly posedlý červenookým démonem. Larry tohoto červenookého démona porazí a opět se dostáváme do současnosti. V té vidíme Salova terapeuta Dr. Enona, jak navštěvuje dům na stromě, aby se přesvědčil o tom, zda jeho klient mluví ve vězení celou dobu pravdu. Bohužel ho Larryho duch vystraší natolik, že vypadne a zemře.

Kapitola tři – Boloňský incident

Kapitola tři začíná v současnosti rozhovorem novinářky se Sallym ohledně jeho strachu z boloňských špaget. Část tohoto příběhu se odehrává ve škole. Zde Todd, Ash, Larry a Sal zjišťují, z čeho jsou ve skutečnosti vyrobeny boloňské špagety. Díky tomu narazí na slečnu Packertonovou, která také bydlí ve stejném domě jako Sal. Děti vniknou do jejího obydlí a objeví tam pozůstatky lidských těl. Při dalším průzkumu narazí Ash na ukrytý shoz na odpad, jímž propadne. Hoši se domnívají, že shoz končí někde ve sklepě, a vydávají se do jeho útrob. Zde nachází ukryté padací dveře vedoucí do prastarého chrámu ukrytého pod budovou. Chlapci úspěšně zachraňují dívku a vyprávění se opět vrací do dnešní doby. Od novinářky se pak dozvídáte o Ash, která bude proti vám svědčit u soudu, a o kamarádovi Toddovi, jenž je stále v psychiatrické léčebně.

Kapitola čtyři – Soudní přelíčení

Tento díl je dle mého názoru nejtemnější i nejsmutnější. Chlapec se probouzí opět do noční můry, v níž nachází tajemnou místnost s televizí a VHS přehrávači. Postupně v celé kapitole nacházíte na VHS kazetách příběh ženy s amnézií. Začíná soudní přelíčení a Sal vzpomíná na osudný den, kdy ho Larry zavolal do apartmánu, jelikož všichni duchové najednou zmizeli. Společně prohledáte dům, nic však neobjevíte. Chlapec proto vyráží na rande s Ash. Mezitím ale Larry spáchá sebevraždu, aby mohl později pomoci Sallymu zastavit zlo, jež se šíří domem. Modrovlasý chlapec musí zabít všechny obyvatele domu, včetně přátel a své rodiny. Soud ho shledá vinným a odsoudí ho k smrti na elektrickém křesle.

Sally Face - videokazety
Sally Face - mrtvý Larry

Kapitola pět – Vzpomínky a snění

Ash spolupracuje s Neilem, Salovým kamarádem z vysoké školy, aby zachránili Todda ze spárů kultu. Ash se mezitím za pomoci tří pyramid snaží oživit Sallyho. Jeho duše je však zlomená a uvězněná v prázdnotě. Oživovací kouzlo obnoví pouze jeho sílu, jež je vložena do Ashiny ruky. S nově nabytou silou se dívka vydává na souboj přímo do srdce chrámu. Zde svedete poslední bitvu proti požírači bohů. Dokážete ho porazit? To už si musíte zjistit sami.

Není hádanka jako hádanka

Musím přiznat, že některé hádanky jsou velmi pěkně propracované. Musíte si pořádně prohlédnout své okolí, abyste našli ty správné stopy. Občas musíte hru nahrát znovu, pokud zjistíte, že vám něco chybí. Mně se to stalo u herní konzole, kterou používáte ke komunikaci s duchy – nevšimla jsem si v první kapitole stolku, za nímž se měla nacházet. Nebyl nijak označen jako ostatní věci okolo a já netušila, že s ním mohu provádět nějakou interakci. Dokončila jsem tedy první kapitolu a ve druhé koukám na Todda, který mi nemůže vylepšit konzoli, jelikož ji nemám a už nejde sebrat. Takže jupí všechno smazat a začít znova.

Sally Face - Sallyho kamarádi

Sbírám, hledám, objevuji

V každé kapitole Sally Face sbíráte různé věci, jež vám převypráví příběh, abyste měli kompletní představu, co se kolem Sallyho děje. Musíte například sesbírat jedenáct stránek deníku či zhlédnout devět videokazet a tak podobně. Ve čtvrté části máte možnost hrát i za Larryho poté, co spáchá sebevraždu. Pomáháte tak Sallymu zničit temné pilíře v budově, otevírat zámky, nacházet videokazety a skryté věci. V páté kapitole je to pak dotaženo už tak, že se postavy mezi sebou přepínají automaticky a odpadá neustálé přepínání přes inventář.

Sally Face je absolutně skvělá hra. Pokud máte rádi hororové hry, hádanky a skvělý příběh, neměli byste tento titul rozhodně minout. Hra má velmi zajímavý a poutavý příběh, k tomu dobře napsané postavy. Kdo by prostě neměl rád Sallyho Fishera či Larryho, obzvlášť když mají ještě dobrý vkus na hudbu. Pro milovníky koček je tu pak jeden unikát, a tím je kocourek Gizmo, jenž miluje sledování televize a sbírání samolepek.

• dobře napsané postavy (Sal, Larry, Ash)
  • zajímavý, tajemný, poutavý příběh
  • spousta hádanek s vyváženou obtížností