Šampióni - úvodka

Šampióni! – ideální na rozjetí párty

13. 7. 2023

Párty her není nikdy dost. Od Twisteru po Activity jsou tu tituly, jež mají jediný úkol – rozproudit zábavu a sblížit všechny, kteří se rozhodli zasednout k jednomu stolu. Nyní k nim ještě přibudou Šampióni! od známého vydavatele Blackfire. Jde o zábavnou, jednoduchou a neuvěřitelně návykovou hru, v níž hlasujete o vítězi nepravděpodobných duelů. U nich se nejen zasmějete, ale zároveň si ujasníte i pár nezodpovězených životních otázek.

Hra má na svůj obsah velice snadnou přípravu

V krabici Šampióni! naleznete 110 karet duelů, 8 desek, 16 hlasovacích karet, tedy 8 v každé barvě, 8 listů s postavami (na nichž se nachází více než 300 různých postav, od Erica Cartmana po Bena Cristovaa), 8 mazatelných fixů, 8 dílků soutěžících a samozřejmě pravidla. Tato hromádka se vešla do velmi pěkné krabičky, v níž bych takové množství obsahu nečekal. Navíc se pro maximálních osm hráčů jedná i o dobře přenosnou zábavu.

Příprava je snadná. Každý hráč si vezme jednu hrací desku, fix, list s postavami a dvě hlasovací karty. Následně rozdělíte osm dílků soutěžících mezi všechny hráče, ideálně rovným dílem. Na jednotlivé díly napište jméno jakékoliv postavy, již máte na své kartě, a položte ji lícem dolů doprostřed stolu. Zde přichází důležitá rada. Ačkoliv máte před sebou přes 300 různých postav, můžete napsat jakoukoliv. Důležité je, aby ji hráči sedící u stolu znali. To znamená, že klidně můžete napsat kamaráda, co tam s vámi sedí. Poté zamíchejte.

Nyní je načase připravit turnaj mezi vámi. Zamíchejte karty duelů, vezměte sedm náhodných karet a umístěte je do tří sloupečků v tomto pořadí: čtyři karty pro čtvrtfinále, dvě karty pro semifinále a jednu kartu pro finále. Otočte dva náhodné dílky soutěžících postav lícem nahoru před každou kartu duelu ve čtvrtfinále. Všimněte si, že každý šampion je nyní spojen s jiným symbolem: jeden s bleskem a druhý s hvězdičkou. I zde je doporučení, že když někdo z hráčů nezná napsanou postavu, stačí ji smáznout a nahradit jinou, protože jiný obsah během hry nepoužijete.

Šampióni! se hrají skoro sami

Budete hrát ve dvou kolech, přičemž každé z nich má pouhé tři fáze: predikci, turnaj a konec kola. Nikoho asi nepřekvapí, vzhledem ke klasickému turnajovému rozdělení hry, že vítězové postupují běžnou cestou. Ze čtvrtfinále tedy jdou do semifinále a poté do finále. Nyní se trošku vraťme a dejme se k prvnímu kroku, predikci. Na začátku se musíte pokusit uhodnout, kdo bude hlavním šampiónem turnaje a celkovým vítězem. Jedná se o prakticky nejtěžší část hry. Před každým duelem totiž soutěžící nahlas přečte situaci, jíž budou postavy čelit.

Dále přečtete tři karty duelů pro semifinále a finále. Potom obrátíte svou desku na predikční stranu a do prostoru šampióna napíšete jméno postavy, která bude podle vás vítězem. Pokud chcete udržet přehled o svém hádání, můžete si zapisovat zkratky či iniciály vítězů soutěžních duelů, od čtvrtfinále atd. Jakmile učiníte predikci, smažete jména s výjimkou svého šampióna, jenž vám má získat bonus. Následně obrátíte desku s bodovací stranou nahoru a turnaj začíná.

Duely se hrají jeden po druhém odshora dolů, počínaje prvním kvalifikačním turnajem. Hlasujete pro postavu, jež podle vás zvítězí. To se dělá tak, že vezmete hlasovací kartu, na níž je symbol odpovídající tomu, koho volíte (konkrétně blesk nebo hvězdička), a položíte ji lícem dolů před sebe. Jakmile je položí všichni hráči, odkryjete svůj hlas a postupuje ten, kdo jich nasbíral více. Pokud dojde k remíze, určí vítěze symbol uprostřed na levé straně duelů. Zvítězí-li ten, koho jste volili vy, zakreslíte si do bodovacího místa kroužek, ostatní si nakreslí křížek. Opět se pokračuje duel za duelem, jedno kvalifikační kolo za druhým.

Jakmile skončí finále, odhalíte svou predikci. Jestli jste uhodli vítěze před turnajem, získáte body ještě za správně odhadnutého šampiona. Sečtěte je a zapište. Následně začíná druhé kolo. To je stejné jako první, tedy probíhá stejným způsobem, jen změníte postavy, které se v „boji“ utkají. Po druhém kole hra končí, sečtou se body obou kol a tadá, jeden z vás je vítěz.

Na co je tedy vsazeno, kromě hry?

Šampióni! jasně vsadili na humor a šílené kombinace možných protihráčů a dali tím vyniknout možnosti rozproudit jakoukoliv zábavu. Ostatně, kdo třeba podle vás hledá spřízněnou duši na internetových seznamkách, Rocky, nebo Ginevra? Kdo si o sobě myslí, že je bůh? Mozart, nebo Halina Pawlowská? Kdo se účastní výstav pudlů? Pythagoras, nebo Bon Jovi? Je zde samozřejmě možnost si i duely a postavy vymýšlet. Tam doporučuji nechat si nekonfliktní prostor. My jsme si tam inteligentně dali, koho by si Geralt vybral – Triss, nebo Yennefer? A seřvali jsme se u stolu na tři doby. Opět funkčnost hry splněna, zábava se rozproudila a mrtvola byla jen jedna.

Pokud bych měl hodnotit design, je vsazeno na jednoduchost. Není to přepálené, desky jsou syté a výrazné. Žlutá, modrá a růžová svítí na dálku, za mě super. Trošku mi vadí, že fixky a štětečky na mazání se rychle opotřebují a zanechávají za sebou ošklivé šmouhy. To bývá u takto designovaných her běžným problémem. Jakmile do této volby jdete, musíte s tím počítat. Nutno ale dodat, že je vše jednoduše udělané a můžete tvořit vlastní variace a úpravy. My jsme hráli už i na univerzitní tabuli, kde jsme z 32 postav hledali vítěze pár hodin, a to je super; především když se počítá s jednou dobou hraní kolem třiceti minut.

Co mi přijde trošku podivné, je rozhodnutí tvůrců nechat hru pro děti od deseti let a výš. Šampióni! Junior je také možnost, jež se jednou může objevit. Přijde mi to ale zbytečné. Děti si doslova mohou vytvořit vlastní duely. Jaká princezna zpívá lépe? Locika, nebo Elza (tady je sice správná odpověď Elza, ale chápete)? S věkem rozhodně nesouhlasím a přijde mi to jako zbytečný nástřel.

Šampióni! jsou super. Skvělá, jednoduchá a velmi dobře navrhnutá hra. Mají nekonečno variant a zabaví na dlouhou dobu. Jediný větší srážeč bodů je prapodivně vysvětlený predikční systém a věkové omezení, s nímž se nedá souhlasit. Já tleskám a za hru děkuji, protože nyní můžeme každou poklidnou domácí párty rozproudit na plné pecky.

• design
  • obsah
  • herní možnosti