Shuyan Saga - úvodka

Shuyan Saga – příběh fénixe

18. 10. 2023

Vývojářské studio Lofty Sky Entertainment mě skutečně překvapilo. Když poprvé vyšla Shuyan Saga v roce 2017, sklidila docela silnou vlnu kritiky. Nebudu lhát, odradilo mě to. Nyní, po šesti letech, jsem se k ní konečně dostal a musím říct, že jsem velmi překvapen. Grafická novela obohacená o kung-fu souboje plná fantasy mystérií? Kde jsi byla! Ještě nikdy jsem se s podobným typem her nesetkal. Grafická vizuální novela s minimem videosekvencí a hromadou obrázků. Nejblíže, co mě napadá, je série Walking Dead (A New Frontier nebo Michonne) od Telltale. Nic mi ale přímo neevokuje podobnost s příběhem princezny Shuyan. Pohodlně se usaďte, recenze začíná.

V hlavních rolí náhražka Mulan

Princezny Shuyan žila nádherným, rozmazleným a poklidným životem ve svém paláci, kde se necítila úplně šťastná. Chodila tak cvičit kung-fu ke svému mistrovi a dělávala rošťárny se svými privilegovanými přáteli, dětmi hlavní generálky říše jejích rodičů. Snažil jsem se o nejvíc nesympatický popis, jaký jsem mohl. Realita je taková, že Shuyan je chováním skutečně jako Mulan. Jen se nesnaží vstoupit do armády kvůli záchraně svého otce, ale chodí na lekce kung-fu, aby mohla nakopávat zadky. Vše se změní v den, kdy zlé Guerské království vstoupí s invazní armádou do její země, a dále jsou tu spoilery, které vám neřeknu.

Příběh je nejdůležitějším prvkem celé Shuyan Sagy. Vy jste přímým aktérem, jenž v roli Shuyan rozhoduje o veškerém dalším pokroku. Volby jsou jednoduché od: „ale mistře, vy jste komediant, udělám to po svém,“ po: „ach bože, mám zachránit svou matku, království, nebo nejlepší kamarádku?“ Samotná dějová linka je více než solidní a příběh o osobním růstu, učení se, o těžkosti života, důvěře, přátelství či zradě je skvělý. Bohužel Shuyan má určité složky její osobnosti a ty nejsou neměnné. Občas se stává, že vaše rozhodnutí jsou úplně bezvýznamná a je skoro ztrátou času je dělat.

Přesto si postavy oblíbíte. Pokud opomenu Shuyan, je zde její mistr kung-fu. Ten si mě neuvěřitelně získal. Sice mluvil jako mistr Oogway v Kung Fu Pandě, naštěstí jeho moudra měla skutečně něco do sebe: „Trpělivost a pokora, princezno. Tak se naučíte vládnout.“ Naštěstí těchto sušenkových rad ze sebe vysype hromady. Můžete si jen vybrat tu nejlepší. Přesto je to skutečně mistr kung-fu. Je velmi schopný a respekt budí i ve mně jako hráči automaticky.

Shuyan Saga by nebyla nic bez bojového umění

Před chvilkou jsme zjistili, že hlavní náplní je vybírat rozhodnutí s hlavní hrdinkou. Tou druhou, neméně důležitou, je nakopat zadek každému, kdo se jí z nepřátel postaví do cesty. Boj je ovladatelný stejně jako zbytek novely pouze myší, tudíž jen udáváte směr úderu, obranu a případně úhyb. Nic složitého, a přesto vcelku funkční. Akční scény jsou sice extrémně repetitivní, ale ve spojení s rozvíjejícím se příběhem je to příjemný poutač pozornosti. Kdyby vás chvilku omrzelo koukat před sebe, najednou jste uprostřed bitvy a beru to jako velmi příjemné rozptýlení, jež udržuje počin naživu.

Bohužel boj má dvě stránky, souboj s jedním a boj s mnoha nepřáteli. Bitka jeden proti jednomu je ta hezká, zajímavá, kde musíte předvést trošku hráčských zkušeností. Hromadné bitky jsou extrémně rychlé a kromě uhýbání dvojklikem, úderem, úderem, úderem a dvojklikem neděláte nic jiného. Titul se snaží využít speciální údery, jež odemykáte později, je to ale zoufale málo. Jak boj může být natolik nevyvážený, i když tvoří druhou polovinu hry, absolutně netuším.

Navíc ani dnes nefunguje úplně správně. Mířím na hlavu, Shuyan se nehýbe. Uhýbám, Shuyan se nehýbe. Kopu do nohou, Shuyan kope do hlavy. Frustrace tím hrozně narůstá a komba, jaká se hlavní hrdinka umí naučit, jdou poté do ztracena. Prostě je netrefíte, když hrdinka nepracuje po vašem. Obtížnost bojů není bůhvíjaká ani na nejvyšší obtížnost a je to zahozené do ztracena.

Takže je to kolik, 50/50?

Kdybychom měli soudit příběh proti bojovým scénám, řeknu 60/40 pro příběh a výsledná známka by byla tím pádem jasná. Naštěstí je tu ještě vizuální stránka titulu. Narativ prezentovaný statickými obrázky vypadá jako z pera bratránka Alberta Uderza, známého kreslíře Asterixe a Obelixe. Jsou vymazlené vyloženě akorát a vy si můžete užít, byť nehýbající se, stále velmi pěkné vizuální dílo, a to i přesto, že soubojová grafika je línější a utahanější.

S hudbou a dabingem jsem též v závěru spokojen. Anglický dabing je však pouze ucházející a jde vidět, že do titulu plně nezapadá. Co je pro počin naopak poklice na hrnec, je hudební podkres. Střídání mezi cellem, basou, bubny, a místy orchestrem je neuvěřitelně poutavé. Titul tím získává naprosto dokonalou hudební znělku, jež je místy natolik vyklidněná, že přináší mír do vaší duše, a to vám samotná Shuyan může závidět.

Rozporuplná, přesto nadprůměrná. Shuyan Saga mi v hodnocení tvoří trošku vrásky na čele. Solidní příběh, zajímavé postavy, skvělý narativ, nádherná vizualizace a úžasná hudba proti unylému dabingu a skutečně místy špatným bojovým sekvencím. Naštěstí ta pozitiva ve hře převládají. Shuyan se tak možná bude možná moci vydat ještě na jedno dobrodružství, přece jen, jak jsem řekl výše, jedná se o náhražku Mulan.

• solidní příběh
  • velmi zajímavé postavy
  • nádherná vizualizace