Stars End

Stars End – přežití po přistání

14. 5. 2023

Survival hry mají poslední dobou velký boom a spousta tvůrců se snaží přijít s čím dál originálnějším námětem. Vývojářské studio Reverie World Studios na to jde podobně jako titul Cryofall, jen s tím rozdílem, že z roztomilé grafiky se stává otevřený svět, kde vás může zabít i ohromný hnusný brouk z Hvězdné pěchoty. Koho by to ale překvapilo, když se kolonizuje nová planeta.

Hratelnost je klasikou

Váš příběh začíná v momentě, kdy se seznámíte s pár lidmi na vesmírné stanici, u nichž si můžete nakoupit nějaké zásoby. Ty lepší, co se vám jednou budou hodit, ale naleznete v odpadkových koších, což vám hra neřekne. Následně skočíte na vesmírnou loď a budete vyloděni na opuštěné planetě, kde nemáte prakticky nic, a přichází chvíle začít se starat o svou budoucnost.

Je vsazeno na klasiku, tedy hledání, drancování, vyrábění, kradení a zabíjení všeho, co se hýbe. Kolem vás je otevřený svět, tudíž co potřebujete, vždy najdete. Navíc máte v levém rohu obrazovky základní úkoly, jež vás budou nakopávat, a to ve stylu: seber chroští, posbírej klacky, udělej sekeru, udělej motyčku, začni těžit rudu, vyrob si pilu, vytvoř si luk, udělej si šípy, začni lovit zvěř. Nic víc, nic míň.

Sbíráte věci, stavíte přístřešek a snažíte se přežít, přesně tak by to mělo v survivalu vypadat. Příjemnou „kravinkou“ je nalezení koníka. Ten vás bude vozit po mapě, čímž si ušetříte energii a zrychlí se váš přesun i hledání dalších a dalších zdrojů. Zní to krásně pohádkově, že? Tím tento příběh o Popelce na nové planetě končí.

Nebojte se, on vám Stars End někdo znechutí

Titul je multiplayerový s možností PvP. Jakmile vám vyprší nováčkovská ochrana, která není dlouhá, můžete vždycky narazit na nějakého toho hňupa, jenž si na vás bude chtít pohladit své ego. Pokud upustíme od této velmi nepříjemné záležitosti, je tu stále ta druhá možnost multiplayeru, a to spolupráce, která je udělaná skutečně pěkně.

Ve hře funguje kvalitní chat, takže se vždycky dokážete s někým spojit, radit si a pokračovat v přežívání. Co je pěkně hloupé, je libovolné rabování cizích majetků. Sice vám nabíhají body krádeží, ale vlézt někomu do krytu, vybrat z něj zajímavosti a jít dál… to je evergreen a přijde mi to škoda.

Kdyby fungovala nějaká lepší ochrana majetku (nepočítám stavbu bunkru) a případně vyhnutí se soubojů kvůli možnému okradení, rozhodně bych tuto možnost preferoval víc. Jediné skutečně funkční je to, že hra naplňuje pořekadlo „člověk člověku vlkem“. Ostatně, proč se, když osidlujeme novou planetu, kde je nutné přežít, budeme mlátit všichni navzájem? Tento koncept mi přijde až neuvěřitelně nesmyslný. Dá se mu předejít.

Plusy a minusy

Nechcete-li se potkávat s jinými hráči, stále si můžete vytvořit svůj vlastní server. Jen je to zvláštní, protože hra ukazuje, že s přáteli bude Stars End vždycky zábavnější, i když se s vámi někdo pokusí vydrbat. Největší předností je snadný, přehledný a dobře udělaný řemeslný systém. Každá jednotlivá položka vám přímo ukazuje, co je potřeba k její výrobě, a crafting automaticky zvládne úplně každý. Vše jde vyloženě hráči na ruku, navíc pokud si nejste jistí, vždy si můžete vyhledat potřebné suroviny.

Docela dlouho jsem se mořil s tím, že jsem neuměl vyrobit luk, ale stačilo se chvilku prohrabat nápovědou, aby vše přišlo jasné a jednoduché.Navíc planety jsou velmi rozlehlé, a ať už budete hledat jídlo, nebo vodu, dorazíte vždy do cíle. V titulu se dá aktivovat vyhledávání a vidíte kolem sebe jednotlivé suroviny, k nimž míříte. Zde doporučím sehnat si dopravní prostředek, protože pobíhat po mapě je opravdu žrout času. Nyní k tomu negativnímu.

Poslední dobou u většiny her nadávám na to, že postrádají mapu. Stars End ji samozřejmě také nemá. Jste na rozlehlé planetě, která se osidluje, můžete aktivovat zobrazení zdrojů v okolí, ale zaboha si nepustíte mapu pro lepší přehlednost. Nedokážu ani spočítat, kolikrát jsem někam běžel úplně zbytečně, protože jsem postrádal přehled. Druhou částí je zaměřování a střelba z luku. Nevím, jestli to bylo úmyslné, aby byl hráč více uveden do reality, nebo jen nezvládnutá technika, ale trakce luku je nulová. Nevíte, kam šíp dopadne, nemáte pořádné zaměřování. Skončil jsem ve své hlavě s tím, že gravitace funguje jinak a jsem prostě špatný střelec. Nehledě na to, že zabít šípem nějakou vesmírnou příšerku je opět záležitost vyžadující hromadu práce a zkušeností. Občas se stane, že zabijete zvíře, na onom místě je okamžitý respawn, a než se dáte dohromady, je tam další stvoření.

Titul vypadá jako v předběžném přístupu

Nemohu si pomoci, ale grafika je až neuvěřitelně předpotopní. Působí nedokonale, nekompletně a je plná bugů, nejen těch vesmírných. To se týká i možných NPC, je to trošku generické a nudné. Vše mi připomíná hru, kterou všichni chtějí mít a hrát, jen ji vlastně nikdo není schopen udělat perfektně. K tomu je tu ještě ohromná nepřehlednost. Když jsem hledal původní materiály, tedy křoviska, nemohl jsem je najít. Vidíte stromy, velké kameny, ale chraň vás ruka nové planety, abyste nalezli chroští.

Pozitivní je, že alespoň neztratíte z očí vesmírné brouky pokoušející se vás zabít.Co se týká soundtracku nebo jakékoliv hudby ve hře, nyní během psaní recenze přemýšlím, zda v ní nějaká vůbec byla. Tak nevýrazná je. Kdyby se jednalo o předběžný přístup, jsem schopen to pochopit, přimhouřit oči a říct si, to bude dobré, to se vylepší, ale v současné podobě mě těchto několik nedostatků trápí.

Kdyby Stars End byl v předběžném přístupu, rozhodně by si zasloužil lepší hodnocení. Survival prvky jsou skvělé ve spojení s velice přehledným inventářem. Téma nové planety a sci-fi přežití také baví, nehledě na to, že je to multiplayer a hráči si mohou vzájemně škodit. Jenomže nedokonalá grafika, prakticky nulový soundtrack, chybějící mapa a bugy, to vše leze na mozek a titul neuvěřitelně sráží dolů. Skutečně pochopím, když hvězda hry zhasne dřív, než bude moct vůbec trošku zazářit.

• skvělé survival prvky
  • přehledný inventář
  • hromada možností