Survival Fountain of Youth - úvod

Survival: Fountain of Youth – bájná fontána

14. 1. 2024

Survival: Fountain of Youth je titul pro jednoho hráče, ve kterém budete čelit výzvám a pokusíte se přežít. V této hře se ujímáte role ztroskotaného průzkumníka z šestnáctého století, jenž vyplaval na karibských ostrovech, kde svádí boj o holý život s místní faunou. Těšte se na budování přístřeší, výrobu všemožných nástrojů i odhalování tajemství starověké civilizace. Najdete nakonec cestu k bájné Fontáně mládí?

Titul je prvotinou nezávislého vývojářského studia Odinsoft Inc., jež sídlí ve městě andělů Los Angeles v USA. Svoji vývojovou kancelář mají v turecké Antalyi. Sami o sobě na stránkách říkají: „jsme tým zkušených profesionálů a většina z nás má za sebou AAA game-dev pozadí.“ Pokud jste fandové survival titulů, jako je The Forest, Green Hell, Subnautica či Stranded Deep, pojďte se s námi podívat, zda je na hře zkušenost těchto vývojářů opravdu znát.

Světoznámý mořeplavec a bájná fontána

Všichni jistě známe dobu, jež se nazývá Věk objevů. Do této dobyautoři zasadili i příběh hry Survival: Fountain of Youth. Vaše postava se stane členem posádky slavného mořeplavce Juana Ponce de Leona, jenž se vydává se svolením krále na cestu za bájnou Fontánou mládí. Během bouře však vypukne na lodi požár, který vás donutí vyskočit z lodi pouze se dvěma předměty. Ty jste nalezli v bedně hned vedle rozbitého okna v kapitánské kajutě. Díky shodě okolností a velkému štěstí vás moře vyplaví na pevninu, kde brzy zjišťujete, že se nacházíte na neprozkoumaném a neobydleném ostrově. Jste tak nuceni lovit, shromažďovat a spravovat zdroje, postavit si obydlí nebo také objevovat nové technologie. Zároveň se musíte vypořádat s predátory, počasím a dalšími věcmi, jež na vás čekají v džungli. Hlavním cílem titulu je přežití, sekundárním zjištění osudu zaniklé civilizace na ostrově a nalezení své ztroskotané posádky.

Jak jsem zmínila, hra čerpá z reálného příběhu o Juanu Ponce de Leonovi, jenž se vydal hledat zmiňovanou magickou Fontánu mládí. Mořeplavec de Leon prý hledání této fontány zasvětil celý svůj život (nikdy se nenašly reálné záznamy, že tomu tak opravdu bylo). Kdyby de Leon fontánu našel, nezemřel by tak roku 1521 na zranění, jež utržil v boji s indiány na Floridě. Tento příběh o Fontáně mládí si vypůjčili i scenáristi filmu Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna.

Survival Fountain of Youth - Juan Ponce de León

Vítejte na ostrově

Jakmile titul pustíte, musíte si nejprve vybrat survival mód a obtížnost. Survival: Fountain of Youth nabízí hráčům tři různé možnosti. První z nich je turista (můžete umřít, kolikrát chcete), druhá je pravý survík (můžete zemřít maximálně šestkrát) a poslední je Iron Man (máte pouze jeden život). Co se obtížností týče, máme opět ucházející výběr. Jedná se o Easy, Normal, Hard a Very Hard. Tyto možnosti ovlivňují, jak rychle vám klesají potřeby postavy či jak velké poškození můžete utrpět při boji s divokou zvěří. Vaše postava se probouzí na pláži, kde vás hned přivítá výukový program, jenž vás naučí základy. Dozvíte se například, jak vyrábět, kde jsou nejbližší zdroje (dřevo, kamení, kokosy či palmové listy) nebo jak se správně loví. Jakmile projdete tento pohodový tutoriál, můžete se pustit do odhalování záhad ostrova.

Survival Fountain of Youth - vyplavení na ostrově

V každé hře o přežití je klíčem správně se zásobit zdroji, a nejinak je tomu i u tohoto titulu. Ve hře sklízíte, sázíte, sbíráte vodu a tak podobně. Různé stromy nabízí odlišné suroviny, ať už se jedná o rozmanité druhy dřevin, palmové listy, kůru, či plody (banány, pomeranče, kokosy). Některé z těchto suroviny můžete přetvořit na nástroje a výrobní místa (táborák, sušák na maso) nebo můžete rozebrat plodiny, abyste měli co sníst či vypít (například kokosy). Pozor: všechno, co na ostrově děláte (vaření, sbírání, vyrábění), spotřebovává čas (sebrání listů z palmy trvá pět minut).

Takže si sbíráte, sbíráte a najednou zjistíte, že už sbírat nemůžete, jelikož je noc a vy nevidíte ani na krok. Navíc jakmile vysbíráte daný zdroj, musíte čekat několik dní, než se opět doplní. Občas to vede k tomu, že pro další suroviny musíte běžet i deset minut, neboť kolem vás je vytěženo. Jisté zdroje můžete sbírat i bez této časové penalizace, jedná se o klacíky poházené po zemi či měkkýše na pláži, kteří slouží ke konzumaci.

Nepřízně počasí i nebezpečné nemoci

Survival: Fountain of Youth nabízí hráčům mnoho výzev. Jednou z nich jsou i rozmary počasí. Pokud si zavčas postavíte přístřešek, uchráníte se před rizikem, že onemocníte. Tomu se dá zabránit i pořádným oblečením, nevylézáním do deště nebo teplými plamínky z táboráku. Kromě deštivého počasí je tu také větrné a slunečné. Každé z nich má svou nevýhodu. Pokud moc jasně září slunce, zvyšuje se u postavy šance na úpal. Pokud prozkoumáváte jeskyně, dávejte pozor – mohl by vás uštknout štír. Jestliže tuto otravu neléčíte, pravděpodobně se vyvine v závažnější onemocnění. Ve hře existují dvě možnosti, jak se vyléčit. Buď si vyrobíte léky, nebo se vyspíte (zde je možnost, že se vyléčíte sami během noci).

Survival Fountain of Youth - nemoci

Počasí není jedinou věcí, co si musíte hlídat. Dále zde sledujete potřeby vaší postavy – hlad, žízeň a energii. Hlad a žízeň se dají velmi dobře pohlídat. Kolem pláží se vyskytují palmy s kokosovými ořechy, které vaši postavu perfektně hydratují a v případě potřeby se z nich i najíte. Hráči mohou vytvářet různé předměty, jak se uvádí výše, avšak u všeho se můžete zranit. Šance na zranění se zvyšují hlavně v noci, kdy postava hůře vidí. Jakmile hráč ztratí veškeré zdraví, omdlí a zbyde po něm váček s věcmi, jež měl v tu chvíli u sebe. Poté se objeví na poslední posteli, na které odpočíval. Odtud pak musí putovat na místo, kde po něm zbyl váček. Toto omdlévání způsobuje hráčově postavě penalizaci ve formě snížení zdraví o deset bodů. To se zobrazuje červeným kouskem v panelu zdraví.

Plavení se na voru

Hráči se mohou později po nalezení map (mořeplavců nebo místních domorodců) plavit na voru či loďce, jež si sami vyrobí. Pokud zvolíte plavbu na voru, počítejte s jeho opotřebením, i když do ničeho nenarazíte. Vor sám o sobě se ovládá velice jednoduše a vítr nijak neovlivňuje jeho pohyb. Na mapě se zobrazuje celkem pět ostrovů, a to včetně toho, na němž jste ztroskotali. Doporučuji najít kartografický strom (z něhož uděláte mapu dané destinace) hned, jakmile vstoupíte suchou nohou na pevninu.

Survival Fountain of Youth - mapa z kartografického stromu

Štěkání, chřestění a chrochtání

Survival: Fountain of Youth doprovází hlasovým dabingem v cutscénách. Díky němu je hráčům osvětlen příběh a hráči samotní jsou tak lépe vtaženi do děje. Pokud se dostanete do nebezpečné vzdálenosti od nějakého zvířete, upozorní vás zvukem na jeho přítomnost. Jelikož je občas těžké zahlédnout hada v roští, rozhodně pomáhá identifikovat jeho polohu podle chřestění jeho ocasu. Prasata chrochtají, jacísi psíci buď štěkají, nebo vrčí. Ptáci před útokem též informují, že se vám pokouší vyklovat oči. Díky zvukům zvířat, vody i počasí je ostrov živým místem, jež vás pohltí na hodiny a hodiny.

Předběžný přístup – hra teď a pak

Momentálně vám hra v předběžném přístupu nabízí dva velké regiony k prozkoumávání. Dále také obsahuje všechny základní funkce, dynamické počasí (teplo, vítr, bouře), máte možnost vyzkoušet si lov, plachtění i souboje s četnými predátory. Také si tu vytvoříte velké množství zbraní, nástrojů, strojů (vyráběcích stanic), receptů na jídlo i léků. K dispozici máte také stavbu domu s různým vybavením a dekoracemi. Již teď máte možnost si tu vychutnat část příběhu a u toho v klidu prozkoumávat okolní svět.

Plná verze hry pak hráčům nabídne dle slov autorů zbylé tři oblasti (ostrovy), jež by měly obsahovat osobité biomy a zvířata. Můžete se těšit také na nové zdroje materiálů, zajímavé body zájmu i hádanky, systém craftování bude rozšířen o další modré plánky a stroje. Samozřejmě se hráči i konečně dozví, jak jejich příběh o Fontáně mládí vlastně skončí.

Musím přiznat, že jsem se po dlouhé době do nějaké hry zažrala natolik, abych ztratila pojem o čase. Survival: Fountain of Youth spojuje tajemný příběh, hádanky, přežití a budování. I když je prozatím v předběžném přístupu, nabízí neskutečnou zábavu a autoři neustále dodávají nové aktualizace, aby hra šlapala jako na drátkách. Strašně moc se těším na zbylé ostrovy a novinky, které přijdou. Pokud jste fandové her o přežití, jistě nezapomeňte vyzkoušet i tento titul.

• grafické zpracování ostrova, flory a fauny
  • příběh založený na historických událostech
  • velký výběr nastavení hry, aby vyhovovala každému