Subnautica intro art

Subnautica – nádherný vodní svět

30. 5. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Subnautica je dnes již ikonická survival hra, která posunula tento žánr zase o velký kus kupředu. Již od jejího oznámení a takřka po celý svůj předběžný přístup na sebe strhávala pozornost celého herního světa. Během dlouholetého předběžného přístupu navíc hra prošla velkou řadou změn. Ty byly jak technické, tak grafické, a některé se týkaly i herních mechanismů.

Mezi nejdiskutovanější změny oproti předběžnému přístupu patřila absence sbírání písku a vytváření si vlastních písečných jeskyň na mořském dně. Prakticky se jednalo o princip, že sbíráte písek a tím prakticky prohlubujete tunel, kam jste si mohli schovávat zásoby bez nutnosti je chránit nebo skladovat. I když se po zamezení této činnosti strhla velká debata, je hra pořád jedním z nejúspěšnějších survival titulů. Důkazem celosvětového úspěchu hry Subnautica je extrémně kladné hodnocení nejen na platformě Steam, ale i na dalších herních platformách včetně konzolí.

Subnautica Aurora crash

Když se všechno pokazí

Příběh survival her, nebo chcete-li her na přežití, nebývá zpočátku nějak originální, nicméně v případě hry Subnautica je opak pravdou. Jako člen posádky vesmírné lodi Aurora ztroskotáte na neznámé vodní planetě. Vaším jediným útočištěm je zpočátku únikový modul. Samozřejmě že první, co musíte udělat, je zajistit si přísun pitné vody a potravy.

Aby toho nebylo málo, z poničené Aurory uniká radiace, planeta je plná mimozemských technologií a vy jste infikováni neznámou bakterií. Odpověď na to, co se vlastně stalo, proč máte již od začátku pocit, že vaše ztroskotání není náhoda, a kdo za tím vším stojí, vám hra nedá jen tak.

Postupně tak v mezičase stavění vaší základny, získávání materiálu a nových technických plánů budete také skládat kousky skládačky abyste zjistili celé tajemství této neznámé planety. Budete lokalizovat a poté procházet záchranné moduly, které svůj účel nesplnily, a zjišťovat, co se stalo se zbytkem posádky.

Subnautica tráva

Plavu dobře, plavu rád

Krom příběhu je tak další silnou stránkou hry hratelnost.  Zpočátku trávíte většinu herního času ve vodě, plavání a celkový pohyb pod vodou včetně efektů je na mistrovské úrovni. Vodní svět si žije vlastním životem, a to jak ve dne, tak i v noci. Nicméně nebudete se pohybovat pouze pod vodou. Prozkoumávat budete i souš, a to v podobě ostrovů nebo i vesmírných plavidel a základen.

Samozřejmě, že každé prostředí, ve kterém zrovna budete, má své přirozené obyvatele. Vaším nepřítelem tak nebude pouze nedostatek vody, potravy a kyslíku, ale také nízká nebo naopak vysoká teplota, již zmíněná radiace a také predátoři. Pokud se budete pohybovat na území, kde se pohybuje Leviathan, už pouhý „zvuk“, který tento predátor vydává, vám v určitých okamžicích nažene strach do tváře a husí kůži.

Subnautica good night

Když už vás plavání nebaví…

Samozřejmě, že krom plavání nebo chození po vlastních vývojáři mysleli na všechno, a tak se do nejhlubších částí vodní planety dostanete patřičnými plavidly. Musíte však dbát i na tlak, který je pod vodou, a na zesílení trupu, když se chystáte opravdu hodně hluboko. S tím se však objevuje váš další „nepřítel“ a tím je energie a její dostatek. Nejednou se vám stane, že si špatně rozvrhnete energii ve vašem podmořském plavidle a zůstanete tak uvězněni na mořském dně, než vám dojde kyslík.

Na druhou stranu, pokud si vše dobře promyslíte, můžete celkovou spotřebu zredukovat vypnutím různého osvětlení a displejů v ponorce. To otvírá další možnost zábavy, kterou je kochání se. Když totiž vypnete motory a všechno zhasnete, můžete se v klidu a nerušeně koukat na život pod vodní hladinou, který je doslova dechberoucí.

Subnautica fella

Grafika, která bere dech

Po grafické stránce je hra mistrovským dílem. Propracovanost a detaily včetně úžasně ztvárněného vodního prostředí jsou svým způsobem unikátní. Je až neuvěřitelné, na co všechno vývojáři mysleli a jak vše tak skvěle implementovali do hry. Vývojáři grafiku a celkovou hratelnost opravdu vymazlili do největších detailů, a tak hra nemá snad žádný grafický nebo herní bug. Toto samozřejmě bylo vykoupeno rozsáhlou dobou v předběžném přístupu.

Za povšimnutí rovněž stojí unikátní design vodních živočichů a to nejen po stránce modelové, ale po stránce detailů. Každý vodní živočich je jedinečný. Kromě toho, vodní svět žije kypí životem a rovněž i světélkuje. Stejně, jako v reálném světě, i zde jsou živočichové, kteří určitým způsobem odrážejí světlo, a tak se zdá, že svítí.

Ozvučení hry a soundtrack jsou taktéž na mistrovské úrovni. Všechno ve hře má svůj unikátní a věrohodný zvuk, a to včetně dabingu. Na zvukových záznamech tak skvěle můžete poznat emoce přeživších a herci zde opravdu dokázali pochopit situaci, ve které se jejich postava nacházela.

Soundtrack se ihned po zveřejnění stal předmětem mnoha remixů a variant a krom originálu je tak díky své oblíbenosti rozšířen do mnoha dalších variant. Nicméně ikonická je pouze jedna jediná skladba, která se točí stále dokola. Ta pak po čase ztrácí ono osobité kouzlo.

Hru Subnautica jsem hrál prakticky od předběžného přístupu a ihned si mě získala. Kolikrát jsem jen bezcílně plaval nebo si užíval grafiku. Jindy jsem si zase hrál se svojí ponorkou a pronásledoval různé živočichy. Pravidelně jsem rozšiřoval svoji podmořskou základnu a zároveň sledoval i ostatní hráče na fórech, jaké mistrovské základny postavili. Hra nabízí velké množství zábavy a stane se prakticky žroutem vašeho času, protože je prostě zábavná, originální a velmi chytlavá. Nyní je navíc dostupná Subnautica Below Zero, která bude pro změnu na zamrzlé planetě, a jsem zvědav, zda se vývojářům podaří překonat tak vysokou laťku, kterou sami nastavili.

Klady
  • originální zasazení hry
  • příběh
  • grafika
  • hratelnost
  • ozvučení
  • velké množství vegetace a živočichů
  • planeta žije vlastním životem
  • velké množství vybavení
  • česká lokalizace
Zápory
  • některé předměty se neúměrně rychle opotřebovávají
Platforma PC
  • Datum vydání 23.01.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.