Temnými hvozdy - úvodní titulka

Temnými hvozdy – přišlo to z lesa

10. 5. 2024

Když jsem byla malá, častokrát jsem probděla noci ve snaze udržet přední bojovou linii podbřišku až do svítání. Tehdy… vlastně ani dnes neexistuje nic, co by mě uprostřed noci donutilo opustit bezpečí vyhřáté postele, a to ne proto, že bych se ráda sebetrýznila. Tma je jedním z největších nepřátel mnoha z nás. To kvůli ní se veškeré stíny ve zhasnutém pokoji jeví jako ztělesněné noční můry. Je pouze přirozené, že se člověk bojí neznáma a toho, co nedokáže vidět. Když tedy oči selžou, nastupuje na řadu fantazie… mrcha jedna zákeřná, protože je zpravidla nejaktivnější souběžně se stmíváním. Však uvidíte sami, co se díky ní zrodilo v mysli jedné kanadské autorky.

Originální název:
EAN:
Věkové doporučení:

Emily Carrollová
Emily Carrollová
Comics Centrum
Through the Woods
Alexandra Niklíčková
208
barevný
vázaná s přebalem
říjen 2017
978-80-88152-34-7
9788088152347
14+

Zdroj: Comics Centrum

Vše podivné přichází z lesa

Místa, jimiž každodenně procházíme, se se západem slunce stávají semeništěm často smyšlených filmových kriminálníků, deformovaných zrůd nebo toho milého souseda od vedle, z jehož sklepa se linou podivné zvuky. Jedna destinace je ovšem natolik specifická, že nahání husí kůži i během dne. Lesy už samy o sobě v pověrách, pohádkách a kdejakých povídačkách figurují jako útočiště čirého zla. Doslova není lepší zašívárna před zvědavými zraky, ať už se před světem snažíte skrýt cokoliv. To nás automaticky přivádí na myšlenku, že vlastně vše podivné přichází z lesa. Unikátní dílo Temnými hvozdy z dílny nakladatelství Comics Centrum je toho zářným příkladem. Střezte se mého varování a rozhodně se do četby nepouštějte před spaním, nebo tím svou fantazii přiživíte natolik, že na tu noc jen tak nezapomenete.

Komiks Temnými hvozdy klame tělem i duší. Jako macatý pavouk rozhazuje pavučinu smrti na všechny strany a čeká, co za oběť uvízne v jeho síti. Zdánlivě nevinně vyhlížející knížka však ani omylem nepatří do rukou malým dětem coby ukolébavka na dobrou noc. Pětice strašidelných příběhů díky abstraktní a místy až dětsky vyhlížející kresbě svádí k této myšlence, ovšem Poeovo Nevermore či Ebenovo šiju šiju si kabátek stejně tak… a jak to nakonec dopadlo.

Když vstoupíš do lesa v tento den, uvidíš, budeš se bát

Cesta Temnými hvozdy vede přes Sousední dům a končí v Hnízdě. Za mě dvě nejlepší povídky, jaké dílo může nabídnout. Zbylé ovšem nelze opěvovat o mnoho méně. Symbolika čísla pět ochraňuje a žehná nebo má naopak většinou zastání tam, kde úřaduje bolest a smrt včetně pěti ran Kristových. Je pouze na čtenáři, jaký význam počtu tajuplných příběhů přiřkne. Tíživá a depresivní atmosféra vás na prvních stránkách tak či tak slupne jako malinu.

Na tomto díle je unikátních hned několik věcí. První z nich je práce autorky jak po vizuální, tak po scenáristické stránce. Temný a často až snový svět, jaký se nám Emily snaží prezentovat, je spojením sladěné formy a obsahu. Nejenže se kreslířka u každého příběhu vyjádřila jiným uměleckým stylem, zároveň s tím v kontextu s danou povídkou vytáhla její děsivost na maximum, jak se od správného hororového kousku sluší a patří. Přestože jeden básnický příběh drobátko vystupuje z davu nad všechny ostatní, celou knihou se jako společný rys šine hra kontrastu. Extrémně dobře to poznáte ve zmíněné veršované povídce Dáma, jíž ruce chlad halí aneb podněcuj čtenářovu fantazii těmi správnými prostředky až k morbidním představám.

Zdroj: Comics Centrum

Kontrast zejména černé, bílé a červené útočí na naše smyslové buňky tím správně zvráceným způsobem. Daleko zvrácenější je fakt, že nás autorka nahlodá, předhodí pár indicií a příběh utne, aniž by zvídavým dušičkám dopřála zadostiučinění. Postavy nastíní zápletku a stejně tak střet se zlem, o němž celou dobu ví, že je přítomno, ale ne vždy se s ním setkají tváří v tvář. Strach z neznáma je tedy tím hlavním strašákem, jenž pobízí smysly a nutí nás k vytváření hromady konspiračních teorií o osudu hlavních aktérů. Děj bez předem určeného konce jedni budou milovat, druzí se budou cítit podvedeni. Na jakou stranu mince se přikloníte, záleží na vás.

V lese bylo chladno. Ticho. A tma.

Temnými hvozdy je svým způsobem unikát také v tom, jak přistupuje k pojetí prostoru. Jen stěží byste zde hledali klasické komiksové panely či textové bubliny. Autorka si na to jde po svém, a když je potřeba zpomalit čtenářovo tempo, nebojí se celé stránce věnovat jedinou kresbu k podpoře budování napětí. Ruku v ruce na podobné bázi funguje také práce s textem. Smekám před Comics Centrem, když vidím, kolik práce nejen překlad, ale také grafické úpravy až po vydání díla musely stát. Emily Carrollová si připravila skutečnou perličku, když se text rozhodla zkomponovat buďto přímo do kresby jako její součást, nebo do neskutečně živých a proměnlivých bublin. Žádný font by nikdy nedokázal tak výstižně ztvárnit to, co autorka, potažmo překladatelé, vybudovala ručně psaným písmem.

Temnými hvozdy se v mé sbírce bude vyjímat ne jako komiks, ale jako malé umělecké dílko přinášející mi při každém listování nesmírné potěšení. Ani nevíte, jak moc mě baví přejíždět přes vytlačený reliéf přebalu a užívat si mírně hrubé struktury papíru. Rozhodně nejde o žádnou úchylku, protože to nedělám pravidelně, ale u publikací Comics Centra nejspíše začnu. Temnými hvozdy je směsicí příběhů napříč různými historickými epochami, jež spojuje strach… strach ze zla, které vyplodí naše chorá mysl.

Temnými hvozdy se vynořuje jako skvostné dílo, které nejen šokuje a naplňuje hrůzou, ale také oslovuje svou hloubkou, uměleckou hodnotou a schopností vyvolat pocity strachu, neklidu i napětí. Své publikum zaujme vizuální a literární rozmanitostí, však může zároveň být výzvou pro čtenáře, kteří preferují tradičnější formy vyprávění. Pro ty, kteří si troufnou zkoumat tenké hranice strachu a fantazie, směle do toho!

• unikátní textová forma
  • emoční hloubka
  • tíživě depresivní atmosféra