Testament - úvod

Testament: The Order of High Human – bratrské neshody

3. 8. 2023

Testament: The Order of High Human je akční dobrodružná hra s prvky RPG a Metroidvanie zasazená do fantasy světa s názvem Tessara. Ujmete se role nesmrtelného krále „Vysokých lidí“, jenž musí čelit hordám šílených stoupenců ještě šílenějšího diktátora a bojovat proti uctívačům boha krve i ostatním nebezpečím na cestě za získáním své ztracené síly. Na konci se totiž bude muset postavit svému bratrovi Arvovi.

Hra Testament pochází od malého vývojářského týmu (cca patnáct lidí) jménem Fairyship Games, od nichž můžete znát hororový titul Shame Legacy.

Bratrské duo Aran a Arva

Hlavní postavou je nesmrtelný král Aran, o němž se dozvíte něco více až později v příběhu. Hra začíná vaším probuzením ve stromovém domě, kam jste byli uneseni jakousi stromovou entitou, jež nese jméno Otec přírody (Nature Father). Aran patří do vládnoucí třídy světa Tessara, kde je králem, avšak nějakým záhadným způsobem přišel o své schopnosti, jak se dozvídáte v úvodu. Již od začátku jste tak nuceni používat jen obyčejný meč na svou ochranu. Proč jste přišli o své schopnosti, vám je opět přiblíženo až později ve hře. Dá se tedy říci, že na začátku nemáte nic a vlastně ani nic nevíte. Většinu informací se dozvíte od Arana samotného, jenž trpí samomluvou a rád si pro sebe povídá o věcech, které už znal, ale vy jako hráč jste o nich nevěděli.

Hlavní zápletkou se stává zjištění, že se Aranův bratr Arva spojil s temnotou. Možná za to může smrt Arvovy ženy nebo jenom jeho chuť vládnout všemu. Tato „netradiční“ zápletka o sourozenecké rivalitě mi připomněla jednu známou marvelovskou bratrskou dvojici klaďase Thora a záporáka Lokiho. Při jedné cutscéně na Arana vyskočí Arvar, jen aby se mu mohl vysmívat, že se stal smrtelníkem. U toho pronese svoji ďábelskou řeč (každého správného padoucha) a zmizí opět v portálu.

Bojová část

Hra Testament nabízí tři různé druhy boje (s mečem, lukem a magií) s jedním stromem schopností, kde je úplně vše. Nápad to rozhodně není zlý, ale určitě se dá dost věcí ještě zlepšit. Dle mého názoru by bylo pěkné mít pro každý jeden druh boje i jeden strom schopností, podobně jako je tomu ve hře God of War (tam jsou vždy dva stromy dovedností pro sekeru Leviatan, Ochráncův štít i Luk Dráp).

Testament - strom schopností

Boj s mečem z pohledu první osoby vypadá spíše jako souboj v The Elder Scrolls. Naprosto vám stačí dělat stále stejné kombo a vyhnout se pouze při silném útoku, který nelze vykrýt. Hra Testament působí, že má systém komb určených k boji, ale není tomu tak. Je jedno, jestli si načasujete švih, jak vám radí tutoriál, nebo mačkáte neustále tlačítko myši. Animace i síla poškození, které způsobí, vypadají více méně stejně. Ve hře existují také jakési nezastavitelné útoky, které mají označení červeného indikátoru. Bohužel občas uprostřed boje s více nepřáteli není zrovna nejlépe vidět, a tak se vám čas od času stane, že zemřete. Autoři hry totiž jaksi zapomněli dotvořit jakýkoliv systém pro blokování či parry v soubojích.

Testament - meč

Lukostřelba je rozhodně zábavnější způsob likvidace nepřátel. Většina protivníků zemře automaticky po jediné střele do hlavy (jasný headshot). Vaši přesnou mušku by vám jistě záviděl Robin Hood i Vilém Tell. Největším problémem lukostřelby se stal nízký počet šípů, jež Aran pobere – jde o pouhých dvanáct kousků. Dalšími stejně silnými útoky jsou stealth útoky, při nichž se doplížíte za soupeře a jedním zásahem ho vyřadíte z provozu.

Co se týče magie, pokud ji chcete využít, musíte odložit meč, což může být ve většině případů špatný nápad. Meč totiž způsobuje větší poškození než pomalé postupné odsávání života. Magie má pět různých druhů: Lifeforce (životní síla), Light (světlo), Fire (oheň), Gravity (gravitace) a Void (prázdnota).

AI rozhodně umí překvapit

AI umí překvapit, to věru ano, ale ne v dobrém slova smyslu. Ve většině případů je zabedněná tak, že blbý a blbější jsou proti ní přímo inteligenti. Při útočení lukem si vaši nepřátele rádi stoupají tak, abyste se nemuseli moc namáhat. Stoupnou si přímo pod vás nebo se natočí zády a čekají na již zmíněný headshot. Nejinak tomu je u nepřátel, již útočí na dálku. Ti vás většinou rádi pozorují, jak sekáte jejich kolegy na kousíčky, bez jediného mrknutí oka. Dokonce se mi stalo, že jsem při stealth útoku zezadu zabila halflinga (půlčíka) a jeho kolega, který stál naproti němu na půl metru, se podíval, obrátil a odešel.

Půlčíci

Ano, čtete správně, tak zní aspoň český překlad bytostí, jež jsou vašimi protivníky v této hře. Nejedná se však o mírumilovné tvory z Tolkienových knih. Nečekejte tu proto ani Froda, Sama, Pipina či snad Smíška. Tito půlčíci připomínají spíše ošklivé skřety. Jak již bylo zmíněno, nepobrali ani moc inteligence. Kromě nich a Otce přírody se tu setkáte ještě s dalšími bestiemi, jako je například skeleton mutt, další druhy halflingů (voják, bojovník, házeč) atd. Najdete tu samozřejmě i bosse, u kterých musíte ukázat svůj um. Boj s nimi zahrnuje několik fází, při nichž boss využívá různé druhy boje a vy se musíte přizpůsobit.

Hádej, hádej, hádači

Ve hře Testament naleznete i různé hádanky. Zmíním se tu o dvou mých oblíbených, a to jsou zrcadla a místnosti. První zrcadla slouží k tomu, abyste za pomoci paprsku osvítili diamant a otevřeli si tak dveře v tajemných komnatách Seekerů při své cestě za bájnými zbraněmi. Druhou pak jsou pohybující se místnosti. Jistě znáte místnosti jako například ve hře Hogwarts Legacy, kde využíváte různé vysouvací plošiny za pomoci použití kouzel nebo přesouváte věci na správné místo atd. Zde to funguje podobně, využíváte speciální magický plamen k aktivaci. Některé místnosti mají plošiny rotující kolem své osy a jiné rotují dokonce celé.

Hra Testament: The Order of High Human má několik předností, jako vizuální design a animaci či hádanky. Tyto části jsou zpracovány úžasně, ale pak se tu začnou objevovat nedostatky, které jen tak očkem nepřehlédnete. Boj z blízka za pomoci meče je dosti nepříjemný a AI si doslova dělá, co chce a kdy chce. Pro fanoušky žánru určitě stojí za vyzkoušení, avšak tato hra si určitě zaslouží provést ještě nějaké změny.

• hádanky
  • vizuál a animace
  • přehledný inventář