God of War – Logo

God of War – recenze PC verze

26. 3. 2022

Sony Studios představilo v pořadí již třetí PC port jejich exkluzivního titulu. Po Days Gone a Horizon Zero Dawn následuje jedna z nejlepších her poslední dekády: God of War. Tento rok se chystá pokračování s podtitulem Ragnarök, které má vyjít na vlastních konzolích PS4 a PS5. Moc jsem se těšil, že si vyzkouším jednu z nejlepších her za poslední roky. Konzolová verze získala ocenění Game of the Year na předávání cen Game Awards a mnoho dalších cen během celého roku 2018. Bude tedy i PC verze stejně kvalitní? Bude se o ní také psát v superlativech?

Kvalita PC portu

Začal bych poklonou pro skvěle udělaný port. Očekávání bylo veliké a velmi pomohla česká lokalizace titulu. Nepostřehl jsem ani jeden lag, nedostavily se propady fps, a to jsem hrál na vysoké detaily s pomocí DLSS. Plynulost hraní a filmových scén je v době herních premiér raritou. Příkladem špatné optimalizace je momentálně čerstvý Dying Light 2, který i po sérii megapatchů není schopen plynule navazovat. Vraťme se na sever a nechme Polsko být. Poslední dobou nemají štěstí na technickou stránku svých velkých novinek. God of War s tím nemá problém. Divil jsem se, jak krásně vypadá hra z roku 2018, i když samozřejmě dostala menší injekci v podobě podpory DLSS a FSR. V neposlední řadě je tu možnost více fps a podpora širokého spektra rozlišení. Já jsem hru odehrál se Steam Controllerem, abych měl autentický zážitek. Vyzkoušel jsem si i hraní na klávesnici a i tady se vše povedlo. Některé PC porty v sobě pořád mají ten konzolový nádech, kdy ovládání na klávesnici je místy krkolomné. Opět je vidět, že na technické stránce hry si dalo Sony velmi záležet. Rozhodně nechtěli, aby na PC vyšel zmetek, za který by schytali pohlavek. GOW by měl být zlatým příkladem, jak se to má dělat.

Zdroj: PlayStation

Příběh a jeho zasazení

Nehrál jsem samozřejmě předchozí hry, protože nevlastním konzoli od Sony. Jsem seznámen s příběhem kolem Kratose a moc jsem se těšil na jeho zasazení do severské mytologie. Příběh GOW je silný emotivní příběh o otci a synovi. Během pouti za rozsypáním popela mrtvé matky na nejvyšším vrcholu světa si navzájem upevní svůj vztah a poznají, že minulost jako taková určí jejich budoucnost. Nebudu více spoilerovat, protože God of War si musíte zahrát na vlastní kůži. Překvapení a příběh vás tak více zasáhnou. Nechci vás obrat o kouzlo, které příběhové hry nabízejí. Severská mytologie a postavy, které potkáte, jsou velmi dobře prezentovány. Cestou nacházíte obrazy, svitky a další střípky kolem mytologie bohů a zemí. Každá země má vlastní prostředí. Vedle krásného Alfheimu se podíváte do zmrzlého Helheimu a i na lávovou zemi Muspelheim podobnou Mustafaru ze Star Wars: Epizody III. Po konci hry budete tleskat velmi dobře napsanému příběhu, kdy i vedlejší úkoly baví poznávat a hrát.

Hru je i radost poslouchat

Herecké výkony jsou fantastické. Christopher Judge je pro mě vždy Teal´c ze seriálu Stargate, ale jeho hlasový výkon je zde fenomenální. Není v tom sám. Ostatní předvádí veškeré své umění. Dabing je tak skvělý, jako tomu bylo třeba u Red Dead Redemption 2. Díky tomu jsou všechny postavy uvěřitelné a živé. Nejvíce si člověk užije hašteření dvou trpaslíků. Audio je opravdu prvotřídní ve všech detailech. Užívat si můžete zvuky jak přírody a daného světa, tak i cinkání zbraní a svištění projektilů. Vedlejší kategorie je hudba. U Ódina, to je boží soundtrack, sám jsem si ho zařadil do svého playlistu na Spotify. Titulní skladba se může hrdě držet vedle Dragonbornu ze Skyrimu. Budete se opravdu cítit jako polobůh, když během akce začne epická hudba. Takto se hráč úplně ponoří do hry s filmovým přesahem.

Zdroj: PlayStation

Fantastický herní zážitek

God of War se hraje velmi dobře. Kombinace sekery a později čepelí je radost v soubojích používat. Vedle toho je možnost bojovat jen s holýma rukama za pomocí nabitého sparťanského hněvu. Nebudete se nudit, když dojde na souboj se skupinou menších nepřátel. Váš syn vám s tím bude velmi dobře pomáhat. Ten se svým lukem má možnost nepřátele omráčit a připravit na váš mocný úder. Hodně jsem to používal i na bosse, kdy se tak dalo dobře jejich útoky brzdit. Spolupráce se synem je plynulá a v průchodu hrou i nutná. Syn nejen pomáhá číst runy, ale otevírá některé průchody. Já bych hodně vyzdvihl interakci mezi Kratosem a synem. Jejich dialogy jsou přirozené a není to řada strojových vět jako z jiných her. Toho kluka si postupně zamilujete.

Vylepšování postavy po stránce zbroje a zbraní je také skvěle udělané. Postupně nacházíte části zbroje a jiné útoky pro sekeru, čepele i pro střelbu lukem. Těch je tolik, že si můžete vybrat, který se vám lépe hodí pro danou situaci. Doporučil bych sbírat součásti pro vytváření zbroje, kterou vám potom trpaslíci vytvoří. Ta lepší vylepšení se pak hodí třeba na pozdější průchod hrou.

Hlavní příběh vás protáhne celou hrou, ale i po dohrání si můžete objevovat skrytá místa a vedlejší úkoly. Nic vás však nenutí odehrát vše. Klidně si užijete hlavní linii bez odboček. Pokud jste jako já hráč, který si chce daný svět objevovat, pak dostanete dalších několik hodin navíc. Bavilo mě jak osvobozování draků, tak i hledání skrytých pokladů. Bonusem jsou pak nově otevřené světy, které vám připraví nejednu těžkou překážku a řadu výzev. Pro ještě větší masochisty tu jsou pak Valkýry. Naštěstí byl můj Steam Controller velmi bytelný a vydržel pevný stisk a nadávky. Pokud chcete ještě větší výzvu a potit se u hraní, pak je tu obtížnost God of War. To chce doslova pár spodního prádla navíc.

Zdroj: PlayStation

PC verze God of War je bezchybná záležitost a povinnost pro každého hráče. Optimalizace bez vady na kráse, perfektní hratelnost, severská mytologie, filmový zážitek a skvěle napsaný příběh otce a syna. Snažil jsem se najít chybu nebo negativum. Dal jsem tomu 50 hodin herního času a nenašel nic. Hru jsem si prošel podrobně a utvrzoval jsem se ještě více – tohle je opravdový mistrovský kousek na poli her. Hrdě zařazuji do TOP 10 her, které jsem kdy hrál.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Miroslav Kubart.

• perfektní optimalizace
  • fantastický audiovizuál