The Last Haven – přežít za každou cenu!

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: Thunder Devs.

Tento svět, tato civilizace spěje k zániku. Ničíme si vlastní půdu pod nohama. Hubíme živočišné druhy. Vypouštíme toxický odpad do oceánů. Hrajeme si na bohy a chceme tvořit umělý život. Jednou se to musí přeci vymknout kontrole a lidé dostanou to, co zaseli. Konec civilizace se blíží. Ale jak se to stane? Zničí nás uměle vytvořený vir z laboratoře? Budeme se navzájem zabíjet v návaznosti na to, kdo má to nebo ono? A jaké budou následky? Jednou z možných odpovědí na všechny tyto otázky je hra The Last Haven od nezávislého studia Thunder Devs., které má za sebou zatím jen jeden větší titul, a to BattleRush 1 a 2. Nutno zmínit, že studio je styl ONE MAN DEV TEAM, tedy celou hru (i ty předešlé) dělá jeden člověk. 

Následky jaderné války jsou ničivé

Svět je po jaderné válce. Všude je beznaděj a přeživší obyvatelstvo dostalo ohromné dávky radiace. Někteří přežili v pořádku, jiní za vysokou cenu vlastního znetvoření, a to jak psychického, tak fyzického. V tom světě víra už dávno ztratila svou pravou váhu.

Vaším úkolem je řídit a spravovat osadu s přeživšími obyvateli a přežít s vaší komunitou za každou cenu! Bude tak na vás, abyste obyvatelům zajistili základní lidské potřeby. Voda, jídlo a střecha nad hlavou jsou opravdu jen základy, čekají vás daleko větší problémy.

The Last Haven generál Zima

Zdroj: igdb.com

Když vám se daří a jiní chtějí dělat problémy

Krom výše zmíněného budete muset dbát i na obranu proti nájezdníkům a loupeživým gangům. Budete muset vyjednávat a přemýšlet dopředu, protože každé vaše rozhodnutí může mít neblahý vliv na osud celé komunity. Samozřejmě je zde důležitým faktorem i morálka a stabilita. Při nízké disciplíně v osadě hrozí nepokoje a vzpoury, které mohou přerůst v místní občanskou válku.

Během hry se tak budete potýkat s mnoha rozhodnutími a hledáním kompromisů. Jedna část obyvatelstva bude spíše nakloněna výrobě zbraní a expanze, zatímco druhá bude spíše nakloněna pěstování zemědělských plodin. Pouze na vás pak bude najít kompromis mezi těmito dvěma tábory.

Počáteční scénář může předurčit váš osud

The Last Haven má momentálně na výběr ze tří začátečních lokací, které si při startu vaší cesty volíte. Princip je prakticky totožný jako u většiny her z tohoto žánru, tedy survival budovatelské strategie. Můžete si tak na začátku zvolit, zda chcete začínat spíše v zalesněné oblasti, vesnici, anebo přímo ve městě. Každý z těchto začátků se neliší pouze esteticky, tedy prostředím, ale také rozvržením zdrojů a vegetace. Samozřejmě že na začátku každého scénáře si po zvolení oblasti zvolíte také počáteční teplotu, množství vašich vojáků, množství a agresivitu nepřátel, zombíků, surovin nebo také výskyt zvířat.

Teplota zde hraje opravdu velkou roli. Hra pracuje s jadernou zimou, a tedy každým dnem se teplota snižuje. To má samozřejmě za následek menší výskyt vegetace, ale také, pokud vaši osadníci mrznou, i neblahý vliv na morálku a disciplínu. Teplota se může dostat v určitém časovém úseku i do stádia, kdy klesne v průměru o 15 °C za 10 dnů.

Vaším nepřítelem se tak krom nájezdů gangů může stát i obávaný Generál Zima, který zhatil již několik plánů napříč dějinami.

The Last Haven scenarios

Zdroj: igdb.com

Budujte, vyrábějte a objevujte

The Last Haven je poměrně promyšlenou budovatelskou strategií, kde každá budova má svůj význam a opodstatnění. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádná infrastruktura, je vaše komunita odkázána hlavně sama na sebe.

Ve hře je více než 20 typů budov (obytné budovy, sběrny surovin, vojenské budovy, výrobní budovy, průmysl a další). K těmto budovám pak patří i pestrá paleta vybavení pro vaše osadníky. Nechybí ani technologický strom, který se vám zpřístupní po vybudování specifických budov. K čemu je vám ale přístup k technologiím a vylepšením, když vaše komunita mrzne a nemá co jíst?

The Last Haven buildings

Zdroj: igdb.com

Velké množství technologií a zbraní

Jak jsem již zmínil, ve hře máte krom jiného i možnost, nebo spíše nutnost, vyrábět vybavení pro vaše vojáky, kteří zajišťují obranyschopnost osady. Hra nabízí více než 25 ručních zbraní, nechybí tak pistole, samopaly, útočné pušky, odstřelovací pušky, kulomety, ale i více druhů munice.

Technologický strom se pak skládá ze čtyř základních částí, tedy konkrétně z vědecké, survival, industry a politické. Každá tato specifická část se v určitých prvcích protíná tím, že jsou na sobě některé technologie závislé.

Vědecká část vám tak pomůže s léky, zatímco survival vám umožní lepší ochranu před klimatickými změnami. Infrastruktura pak poskytne lepší a sofistikovanější továrny nebo bunkry a politická zaručí poslušnost a oddanost vaší komunity, případně i loajalitu a morálku vojáků. Je zde zatím „pouze“ 56 technologií, což je celkem slušná porce.

The Last Haven items inside

Zdroj: igdb.com

Co je tvoje, to je moje

Máte již stabilní osadu a komunitu, která je ochotna za vás položit život? Ale co když se mají někde jinde lépe nebo mají něco užitečného? Není nic snazšího než vyslat vaše bojové jednotky na nájezdy do jiných míst. Přeci jen, vaše vojáky je také potřeba nějak „zabavit“, a získat tak i něco užitečného. Tato volba se pak skrývá v globální mapě, samozřejmě musíte vaše muže i patřičně vybavit.

Pokud dáte vašem mužům jen pistole a pošlete je do boje, patrně se jich moc zpátky nevrátí, natož s kořistí. Když však bude výzbroj zahrnovat plynové masky, neprůstřelné vesty a automatické pušky, je úspěch skoro zaručen.

„Připravit obranu je těžší než zorganizovat útok“ – Sun-c’

Přesně podle citátu výše by se dalo přistupovat i k samotné obraně vaší osady. Máte ze začátku několik mužů, které postupně vybavujete. Jak se střídají dny a noci, můžete cvičit stále více jednotek. V případě útoku na vaši osadu se pak hra stává real-time strategii. Myší si zvolíte vaše vojáky, můžete s nimi manipulovat ve stylu RTS. Tento systém funguje velice povedeně, protože krom automatické patroly a bránění pozice můžete i rychle přemístit jednotky za západu třeba na východ, kde probíhají boje.

Na výběr pak máte i možnost, zda vaši muži budou bojovat ve stoje, v pokleku, anebo v zálehu, vše má samozřejmě svůj význam. Voják, který leží na zemi, bude samozřejmě horší cíl pro nepřítele, hůře se však pohybuje. V pokleku je pak možné střílet za různými obrannými zdmi. Výzbroj určujete každému vojákovi jednotlivě, což může někomu připadat otravné, ale vzhledem k zasazení hry a k tomu, že každá osoba je jedinečná, to dává smysl. Je také více než vhodné mít vaše muže vybaveny rozdílnými zbraněmi jak na střední, tak i na větší vzdálenost. Vojáci pak získávají i hodnosti.

Celkový boj je však lehce těžkopádný a v některých situacích krkolomně nepřehledný. Dalším problémem, který se mi během hraní několikrát stal, bylo, že některé zbraně se při vybavování vojáků zobrazují jako jiné typy.

Zdroj: igdb.com

„Pokud jsou lidé tím, co jedí, pak zítra mohu být vámi“

The Last Haven pracuje i s fakty, jako jsou zombie, tedy přeživší po velkém množství radiace. Pokud vaši lidé byli vystaveni příliš dlouho velkému množství radiace, mohou se změnit na bezmyšlenkovitá monstra, které je lepší střelit mezi oči.

Dalším faktorem ve hře je i kanibalismus. To sice může někomu připadat nechutné nebo za hranicí, ale je to vcelku přirozené. Lidé jsou v určitých věcech stejní jako zvířata, a tak chtějí přežít za každou cenu. Je tedy pochopitelné, že pokud nebudete mít co jíst, sáhnete i po někom okolo.

Grafické zpracování a hudba

Grafické zpracování je velmi líbivé, s kresleným zpracováním. Nedají se tak zde čekat žádné hi-tech efekty, nicméně vše funguje velmi dobře s výjimkou pár menších bugů, které jsou ve hře zřídka k vidění. Během hry nebyl žádný pád. Jsou zde i dobře řešené pohledy skrze budovy a podpora 360° otáčení kamery.

Ozvučení hry je povedené – střelba zbraní, vegetace, budování, zde není co vytknout. Hudba je příjemná k poslechu a skvěle doplňuje danou atmosféru. Nejedná se o žádnou pecku, ale taky se nejedná o žádný problém.

Předběžný přístup

Sluší se rozhodně zmínit, že hra je zatím v předběžném přístupu, a tak se některé věci mohou ještě změnit. Vývojář je navíc velice aktivní a přátelský ke komunitě, se kterou i debatuje, co by se mohlo zlepšit. To je jednoznačně velké plus a tak by to mělo být celkově, nejen u nezávislých her.

GP uvozovky

The Last Haven má jednoznačně našlápnuto na to, stát se perfektní hrou ve své kategorii. O koupi by rozhodně měli uvažovat fanoušci tohoto žánru, tedy budovatelských survival strategií. Hra nabízí velké množství vybavení, zdrojů, zbraní a předmětů, ale také souboje s gangy, zombíky a také kanibalismus. Začátek může být pro některé lehce krkolomný, ale to jen do té doby, než se naučíte základní mechanismy a principy hry. Velký prim také hraje aktivní přístup vývojáře, který krom nahlášených bugů řeší s komunitou dotazy, postupy i inovace a zlepšení.

Klady

kladný přístup vývojáře ke komunitě
velké množství budov, vybavení, technologií
zcela stabilní hra bez pádů
úrovně zkušeností/hodností pro vojáky včetně možnosti vydat až devět příkazů
tři typy vybavení pro vojáky
pestrá paleta zbraní
plná rotace kamery

Zápory

při větší bitvě až chaotický a nepřehledný boj
chybí celková bilance řízení/zdrojů
některé zbraně se při vybavování vojáků zobrazují jako jiné typy
zaměstnaní obyvatelé jsou automaticky úkolováni, někdy tak vzniká zmatek
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn