sídlo starosty 1

The Painscreek Killings – nevyřešený případ

3. 10. 2021

The Painscreek Killings, když jsou 90. léta nová 80. léta. Píše se rok 1999, kdy je mladá novinářka Janet poslána do malého městečka Painscreek, aby přišla na kloub nevyřešené vraždě. V městečku před čtyřmi lety zavraždili Vivian Roberts, jejího vraha však nikdy nedopadli ani nenalezli vražednou zbraň. Pokud se Janet podaří najít nové důkazy a odhalit totožnost vraha, má od šéfredaktora slíbenou titulku.

Cesta za titulkou

Hráč má možnost zahrát si za postavu mladé reportérky Janet Kelly, která přijíždí do opuštěného městečka Painscreek odhalit vraha pro svůj titulní článek. V roce 1995 zde zavraždili manželku starosty Vivian Robertsovou. Vivian byla jedním z nejoblíbenějších a nejváženějších občanů (občanek) města. Případ spadá mezi nikdy vyřešené a stal se tak důvodem pro rozpad celé místní komunity. Během několika málo let se stalo celé město zcela opuštěným. Nyní do něj přijíždí Janet zrovna ve chvíli, kdy jde město do dražby.

Tutoriál a základní mechanika hry

Na začátku vás hra upozorní, že po celou dobu nedostanete žádné nápovědy ani úkoly. Vše si musíte vypátrat sami, žádné vodění za ručičku. Následuje krátký tutoriál, který vás provede skrze šerifovu kancelář a ukáže vám, kam se vám ukládají předměty, informace, fotky. Také se dozvíte, jak používat fotoaparát, baterku a kde najít různé informace. Painscreek je rozhodně náročná hra, v níž musíte pečlivě prohledávat každičký kout a přitom dávat pozor na jednotlivé vztahy mezi osobami a jejich lokaci. Do toho všeho si ještě musíte dělat poznámky, abyste na něco nezapomněli. Hra ve vás opravdu vyvolá pocit, že vedete řádné kriminální vyšetřování smrti Vivian Roberts.

ukryté klíče

Pátrám a pátrám

Velká část hry spočívá v pečlivém pročesávání okolí. To znamená prohledávání všech zásuvek, skříní a stolů, zároveň však musíte koukat nejen do nich, ale i pod ně a za ně. Dále se připravte na hledání klíčů, různých kódů a hesel, deníků a novinových útržků. Z deníků se dozvídáte o vraždách, cizoložství, zpronevěrách i mentální nestabilitě, které zdánlivě klidné městečko skrývalo.

Při průzkumu navštívíte řadu míst jako hostinec, kostel, hřbitov, opulentní sídlo starosty, lovecký srub, a dokonce i nemocnici. Z nemocnice nebudete mít nejlepší pocit, neboť toulat se po jejich temných chodbách není vůbec nic příjemného. U mnoha budov došlo k přerušení napájení proudem, a tak si zde musíte vystačit jen s baterkou.

deník 4

Proč The Painscreek Killings?

Vaše detektivní práce bude stále více odhalovat, proč je hra pojmenovaná zrovna „The Painscreek Killings.“ Vivian Roberts není totiž jedinou osobou, která zde zemřela. Velká část vašeho vyšetřování odhalí souvislosti mezi Vivianinou relativně nedávnou smrtí a událostmi, co se staly před dvaceti lety. Brzy zjišťujete, že počet mrtvých poměrně rychle narůstá. Zde se objevuje část hry, kde je potřeba dělat si poznámky, protože mezi různými městskými občany existuje mnoho spojení. Pochopení těchto spojení je klíčem k odhalení, co se stalo. Blíže ale zacházet nebudu, abych vás nepřipravila o rozuzlení případu.

vivian roberts náhrobek

Tajemná legenda

Během svých cest po městečku budete mít občas pocit, že jste sledováni. Painscreek má místní legendu o mladé dívce, která dříve pracovala na zámku (později starostovo sídlo), ale pak náhle v sedmdesátých letech zmizela beze stopy. Od té doby došlo k několika nevysvětlitelným pozorováním této dívky. Obvykle ji někdo zahlédl, když se ocitl zrovna ve velice zoufalé situaci. Žije snad ještě někde v městečku, nebo je zde něco nadpřirozeného? To je další věc, již tu budete muset rozkrýt.

Inventář a fotoaparát

K inventáři se dostanete jednoduchým stisknutím klávesy I. U sebe máte ještě fotoaparát pro fotografování různých informací a kdykoliv si můžete prohlédnout fotky, které jste zachytili. Všechny deníky, noviny a různé útržky najdete uložené v Janetině deníku, seřazené podle toho, o co se jedná (noviny k novinám, deníky k deníkům apod.). Pohyb postavy probíhá klasicky přes klávesy WSAD. Ve hře můžete běhat, skrčit se nebo se plížit. The Painscreek Killings můžete hrát také pomocí ovladače. Na klávesnici i ovladači je možnost přenastavení kláves, aby se vám lépe a intuitivněji hrálo.

Během celé hry máte k dispozici jediné automatické uložení a při ukončení hry se můžete rozhodnout, zda chcete uložit, či ne. Když začnete novou hru, je vám oznámeno, že nesmíte ukládat hru, pokud vám zamrzne či se zasekne postava při sebrání předmětu nebo pokud se nehýbe z místa.

The Painscreek Killings je docela náročná hra. Je to dobrodružství, do kterého se musíte naplno ponořit. Vizuálně i zvukově vám městečko nabízí melancholickou opuštěnost, která vás jednoduše pohltí. Pokud jste připraveni investovat nějaký čas a úsilí do rozluštění záhady, již městečko skrývá, čeká na vás cca osm až deset hodin strhující zábavy, napětí a překvapivé rozzuzlení.

• atmosféra (pocit, že nejste sami)
  • využití vlastní dedukce
  • komplikovaný, záhadný příběh