Vampire Hunters – úvodka

Vampire Hunters – epické lovení upírů

15. 3. 2024

Vampire Hunters je akční survival hra z pohledu první osoby, za kterou stojí nezávislí vývojáři z Gamecraft Studios. Hráči se v roli lovce upírů ocitnou v dynamické aréně, kde musí čelit neustále se množícím vlnám nepřátel. Cílem je přežít co nejdéle a současně vylepšovat svou výzbroj, díky čemuž budete schopni čelit silnějším protivníkům. Projekt nabízí jedinečnou kombinaci žánru rogue-like s akčními hrami typu DOOM, díky čemuž dokáže neustále překvapovat a udržet v napětí.

Jste lovec bez příběhu

Pokud se chcete zeptat, jaký příběh mají Vampire Hunters, nemohu vám odpovědět, neboť v jistém smyslu žádný nemají. Gamesa začíná tím, že vás vývojáři po úvodním nastavení vrhnou do arény, ve které ihned započne zběsilá a dynamická akce. Neříkám, že je to problém, protože díky tomu si můžete vytvářet celý děj sami, což může projekt do jisté míry ozvláštnit. Tím netvrdím, že autoři v budoucnu nevytvoří ten či onen dokument, jenž by napověděl a objasnil, jaká je její dějová stránka. Pokud patříte mezi hráče, jimž se líbí především narativní tituly, věřím, že si vás Vampire Hunters získají i bez toho.

Vyber si svého hrdinu, zbraň a pojď lovit upíry!

Předtím, než začnete, musíte projít prvotním nastavením. Nejdříve si vyberete z lokací, v nichž chcete lovit upíry. Momentálně hra nabízí dvě mapy – vesnický dvůr a zámek bratrstva. Následně si zvolíte hrdinu z trojice protagonistů – Berserka, Průzkumníka a Paladinku. Každý z nich má vlastní dovednostní strom a odlišnou počáteční zbraň. První uvedený má kulomet, zatímco poslední disponuje plamenometem. Při výběru map se vám odemykají bonusové itemy, díky nimž si průchod zjednodušíte nebo ztížíte, kupříkladu tím, že se vám bude zobrazovat pouze jeden typ vašeho arzenálu. Možná si říkáte, v čem je to problém? V tom, že později na vás budou útočit silnější monstra, která vyžadují odlišný přístup. Je to podobná mechanika jako v sérii DOOM, (respektive v Eternal a 2016), kde jste měli nepřátele, kterým určitá zbraň způsobovala větší poškození, ale dokázali jste je zlikvidovat i klasickou pistolí. Tady je to stejné, jen jejich usmrcení chvíli trvá. V tom však tkví ta pravá zábava.

Herní zážitek je naprosto parádní. Projekt připomíná kombinaci mladšího bratra Vampire Survivors a DOOMa. Pokud jste se již s těmito tituly setkali, máte tušení, o co v této hře jde. Po počátečním nastavení jste bez prodlevy vrženi do arény, kde na vás z infernálních bran začnou vylézat různé typy nepřátel. Někteří jsou pomalejší, jiní zas rychlejší, a někteří disponují výraznější odolností. Po porážce klasických nepřátel se na místě jejich padnutí objeví modré koule, symbolizující jejich duše. Barva koule se mění podle obtížnosti protivníků a setkáte se s odstíny od oranžové po červenou. Proč tyto koule sbírat? Na levé straně obrazovky naleznete ukazatel vašeho levelu, který díky sběru těchto koulí poroste a umožňuje vám tak přístup do herního obchodu, v němž naleznete vylepšené zbraně či předměty. Jenže pozor, všechno vybavení zakoupené během masakrování je přístupné pouze pro tuto misi. V případě smrti a nutnosti opakovaného hraní stejné mapy začínáte od nuly a musíte si vše opět vybojovat. Nejlepší ze všeho je nepředvídatelnost toho, co na vás padne, což znamená, že některé průchody budou jednodušší, zatímco jiné náročnější. Pobíhání po mapě a neustálé střílení vám rovněž pomůže zvyšovat úroveň právě používané zbraně. Přesto upozorňuji, že jejich vylepšení trvá poměrně dlouho, takže nečekejte, že vše dosáhnete na maximální úroveň během pěti her.

Apokalyptický arzenál, který by záviděl i Zabiják zkázy

Cílem ve hře je vydržet minimálně 10 minut, neboť po této době se objeví strašlivý boss, který má za úkol zneškodnit tu vaši loveckou zadnici. Porážka tohoto nepřítele vám však umožní pokračovat v nekonečné likvidaci démonických protivníků. Kromě běžných soupeřů se zde objevují i minibosové, jejichž příchod je ohlášen nepříjemným vytím. Jakmile se po 10 minutách poprvé setkáte s touto výzvou, střet s těmito obry je klíčový, neboť poražení bossů vám přináší speciální kámen. Tento cenný artefakt využijete k odemčení nových schopností nebo zbraní ve stromu dovedností. Například místo začátkem poskytnutého plamenometu můžete získat raketomet či další unikátní výzbroj, kterou jste si v titulu odemkli. Vampire Hunters se vyznačuje intuitivně srozumitelnými herními mechanismy, jež se dají pochopit během prvních minut hraní. Přestože na první pohled nemusí grafika projektu zaujmout, nenásilná pixelartová estetika mu ve skutečnosti dodává více charakteru, než by se mohlo zdát z ilustrací. Ačkoliv postavy a prostředí nejsou propracované do posledního detailu, díky dynamickému a akčnímu zážitku si těchto aspektů možná ani nevšimnete. Nakonec se vám grafický styl hry stane sympatický, stejně jako se to stalo mně, protože celkový koncept Vampire Hunters perfektně spolupracuje s herním prostředím.

Hlavní postavy ve Vampire Hunters představují neskutečné alfy, jež místo nošení arzenálu po kapsách ve stylu legendárních hrdinů 90. let, jako jsou Duke Nukem nebo Doom Slayer, své zbraně inovativně spojují dohromady pomocí vysokopevnostní izolepy. Tento přístup umožňuje v jeden moment disponovat až sedmnácti zbraněmi, což vytváří neskutečně apokalyptický arzenál. Představte si, že začnete s kulometem, k němu přidáte motorovou pilu, poté raketomet, dvouhlavňovou brokovnici, světelný meč a mnoho dalšího. Právě tato možnost spojování jednotlivých zbraní dodává gamese zvláštní kouzlo, neboť se akce stává ještě intenzivnější, a je zábavné sledovat, jakou destruktivní sílu jste schopni vytvořit. Herní atmosféra je navíc podkreslená výbornou metalovou a rockovou hudbou, která probudí v každém hráči skutečného lovce. V nastavení hry existuje možnost si procházet jednotlivé skladby a vybrat si ty, které se vám nejvíce líbí, nebo aktivovat variantu, aby se všechny melodie přehrávaly automaticky. Díky tomu během jediné mise zažijete rozmanitý hudební zážitek.

Lovení na Steam Decku

Kromě oblíbeného survival módu nabízí Vampire Hunters také klasický herní režim, který však nemusí být pro všechny hráče stejně zábavný. V hlavním menu je mezi těmito variantami možné snadno přepínat. Zatímco survival mód se těší největší oblibě díky své dynamičnosti a neomezenému počtu výzev, klasický režim se zaměřuje na lineární průchod přes pět specifických lokací. Hráč se zde pohybuje pouze kupředu a likviduje předem dané nepřátelské vlny. Tento mód i přes svou menší atraktivitu oproti survivalu dává hráčům příležitost prozkoumat hříčku z jiné perspektivy. Pro majitele zařízení Steam Deck je pak Vampire Hunters přístupný a velmi dobře hratelný i na této přenostné konzoli. Díky možnosti automatického střílení nabízí na Steam Decku plynulý zážitek, přestože reakce na dotykovém ovládání může být mírně pomalejší ve srovnání s klasickou myší a klávesnicí. Moje vlastní zkušenost s hraním na Steam Decku potvrzuje, že se jedná o skvěle optimalizovanou záležitost, která rozšiřuje možnosti, jak si ji užít.

Vampire Hunters je skvělou volbou pro milovníky akčních survival her, kteří ocení dynamickou hratelnost a možnost nekonečného vylepšování. Přestože chybí propracovanější příběh, nabízí zábavu, která potěší především uživatele preferující rychlou a intenzivní akci.

• dynamická a intenzivní akce
  • možnost kombinovat desítky zbraní
  • dobře zvládnutá hratelnost i na přenosných zařízeních