Zaklínač Zrnko pravdy - Menší zlo – úvodka

Zaklínač: Zrnko pravdy / Menší zlo – recenze

4. 3. 2024

Pokaždé, když v edičním plánu nakladatelství Crew zahlédnu nový zaklínačský komiks, mé srdce zaplesá radostí. Aniž bych si to uvědomila, začíná mi v hlavě šrotovat otázka, kam se ten bělovlasý proutník podívá tentokrát a co za potíže se mu postaví do cesty. K mému překvapení se dnes recenzovaný komiks vymyká standardům. Zaklínač: Zrnko pravdy / Menší zlo se nevydá ani do jiných zemí, ani nevyřeší nové záhady. Místo neznáma nás vrací zpět a připomíná, jak si Geralt vysloužil přezdívku řezníka z Blavikenu nebo že láska a krev mají neuvěřitelnou moc.

Autor obálky:
Redakce:

Jacek Rembiś
Jonas Scharf,
Adam Gorham
Kai Carpenter
Crew
Kristina Komárková
Stanislav Komárek
112
barevný
brožovaná s chlopněmi
únor 2024
9788076794085

Zdroj: Crew

Láska musí být opravdová

Při pohledu na hřbet jsem marně hledala číslovku osm, která by hned po Baladě o dvou vlcích měla komiks zařadit do početné série Geraltových unikátních dobrodružství. Zaklínač: Zrnko pravdy / Menší zlo stejně jako Zaklínač: Rónin patří do rodiny, ale svou unikátností stojí tak trochu bokem předepsaných standardů. Svěžího komiksového ztvárnění se totiž dočkaly rovnou dvě slavné povídky z pera Andrzeje Sapkowskeho. Ve zkratce se jedná o zestručněné převedení příběhů, které fanoušci moc dobře znají z knih, do grafického eposu. Pokud k nim nepatříte, možná jste naopak zahlédli seriál od Netflixu, v němž obě povídky nezůstaly opomenuty.

Odpovím tedy rovnou na základní otázku každého zvídavce, co si tuto recenzi poctivě čte, a to, jak moc se komiks drží knižní předlohy a zda nás nepřekvapí nějakými odlišnostmi. Bohužel, nebo spíše bohudík, žádné novinky se nekonají a naprosto vše zůstává věrné originálu. Obsahuje dvě snad ty nejikoničtější a nejprofláklejší povídky zaklínačského univerza v jednom uceleném svazku a nabízí rovnou dvojí verzi obálky (zelenou a modrou). Spojuje je navíc také očividná inspirace na poli pohádek. Obě sdílí společného autora, ale výtvarného provedení se pokaždé ujal jiný umělec, což jde na první pohled velice snadno rozeznat.

Zrnko pravdy Geralta přivítá v odlehlém sídle, jehož pána Nivellena sužuje kruté prokletí jakožto trest za dřívější zločiny. Jak dojít vykoupení a uniknout osudu, když veškeré pokusy o zlomení kletby selhaly? Mohou příběhy vyprávěné dětem před spaním skrývat zrnko pravdy a nabídnout řešení jeho problému? Polibek od sličné panny nezmůže nic, není-li v něm opravdová láska, ale někdy ani ten nestačí.

Povídka Menší zlo zase Geraltovy kroky nasměřuje do Blavikenu, v němž o hlavu vystrašeného čaroděje usiluje životem potlučená princezna narozená pod kletbou Černého slunce. Nestranný zaklínač je dohnán před volbu a nucen učinit rozhodnutí, ať už se mu to líbí, nebo ne. Čí život ušetří a čí hrdlo podřízne, aby zvolil to menší zlo? Je to vůbec možné?

Mám-li volit mezi dvěma zly, nevolím raději vůbec

Vecpat rovnou dva příběhy do jednoho svazku se při čtení anotace zdá být výhodou, ale osobně bych ocenila, kdyby tomu tak nebylo. Povídky jsou podstatně zkrácené, aby zachytily klíčovou zápletku, a na detaily zkrátka nezbyl prostor. Jacek Rembiś se však s nelehkým úkolem popral se ctí. Celkový dojem snad jen mírně narušuje, že každou z nich ilustroval jiný kreslíř, což může za neúmyslné srovnávání, které by vás v případě jednoho autora ani ve snu nenapadlo.

Zdroj: Crew

Zatímco vizuál Zrnka pravdy skvěle odpovídá temnému nádechu příběhu, Menší zlo tasí na zaklínačskou paletu poměrně pestré barvy a nebrání se zkratkovitosti. To má za následek, že některé panely zkrátka nejsou oku moc líbivé. Pochopitelně se tato výtka musí brát na zřetel jako otázka osobního vkusu a subjektivního názoru. Co se líbí mě, nemusíte opětovat právě vy. Všeobecně zastávám toho názoru, že zaklínačským projektům šerosvit sluší daleko více, s čímž si Jonas Scharf náramně vyhrál. Hnijící mrtvoly na kraji lesa, Nivellenova monstrózní podoba i chladný zaklínačův pohled způsobují příjemné mrazení po zádech. Přesně to od komiksu vyžaduji.

Abych nekřivdila kreslíři druhé povídky, jímž je Adam Gorham, zde se mi naopak líbí věrnost původní předloze. Renfri neboli Strakuše jako by byla dokonalým obrazem své knižní podoby. Pomyslné pochvalné poplácání po hlavě si vysloužila také limitovaná zeleno-šedá obálka, na niž bych se nemohla vynadívat, ale k mé smůle mi nespadla do klína. Věčná škoda omezené publikace. Jako bonus na konci obou příběhů naleznete stránky věnované skicám jednotlivých postav jako takovou sladkou tečku na závěr.

Jsme tím, čím jsme

Nebojím se tvrdit, že Zaklínač: Zrnko pravdy / Menší zlo patří k jedněm z těch nejlepších zaklínačských komiksů, kterými si v našich končinách můžete obohatit knihovnu. Do budoucna bych se nebránila více takovým projektům. Na druhou stranu musím přiznat, že si libuji v tom napětí při otáčení další stránky, když nevíte, co vás na ní čeká. V tomto případě fanoušci nebudou z ničeho překvapení ani napnutí jak kšandy, jakým směrem události Geralta na Stezce stočí.

Dalo by se říct, že nováčci budou jako na koni a jistě je vstup do světa Zaklínače skrze nejnovější komiksový projekt dosyta uspokojí. Já osobně se spíše postavím na stranu čtenářů lačnících po nových příbězích. Kdyby ty byly vyvedeny s takovou péčí jako Zaklínač: Zrnko pravdy / Menší zlo, nemohla bych být spokojenější.

Komiks Zaklínač: Zrnko pravdy / Menší zlo je osvěžujícím přírůstkem do světa Zaklínače, který si zaslouží pozornost jak ze strany fanoušků, tak i nových čtenářů. Příběh Geralta nezavede na novou Stezku, nýbrž zobrazuje autenticky reflektované známé povídky. Kreslíři dokázali zachovat mrazivou atmosféru, kterou známe z knižních předloh, díky čemuž si komiks vyslouží nezaměnitelný šarm. Grafické ztvárnění, temná paleta barev a věrnost originální předloze společně tvoří skvělé počtení pro každého nadšence do fantasy světa Sapkowského. Přidanou hodnotu ovšem neočekávejte.

• mistrovský šerosvit u Zrnka pravdy
  • psychologický nádech
  • věrnost knižní předloze