Zombicide Živí nebo nemrtví - náhledovka

Desková hra Zombicide: Živí nebo nemrtví

18. 3. 2023

Každý patrně někdy viděl film, který byl zasazen do doby starého Divokého západu, kde se spory řešily rychlým tasením revolverů. Taktéž většina lidí někdy viděla zombie, oživlé mrtvé, nebo o nich alespoň slyšela. Jedná se o dva oblíbené žánry, které se však jen málokdy kombinují. V Zombicide: Živí nebo nemrtví podíváte do skvělého světa, ve kterém se spojuje Divoký západ s hromadou zombie.

Další přírůstek do rodiny Zombicide

Deskovou hru Zombicide: Živí nebo nemrtví, v originále Zombicide: Undead or Alive, na český trh přináší vydavatelství Blackfire. Sluší se rozhodně zmínit, že Zombicide je zavedenou a ve světě deskových her velmi populární značkou. Rodina zahrnuje skvělé tituly jako Zombicide: Černý mor, Zombicide: Zelená horda či druhou edici klasického Zombicide, ale také vesmírné dobrodružství (jen v angličtině) a nejnovější díl série Zombicide: Živí nebo nemrtví.

Tvůrci si jsou úspěchu značky a její oblíbenosti mezi hráči dobře vědomi, proto přicházejí stále s novými nápady, jak tuto sérii ještě více oživit, aby si přišel na své opravdu každý. Na vaše herní stoly tak nyní přichází kombinace Divokého západu a armády zombie. Tato kombinace může pro hráče videoher připomínat nedávno vydaný titul Evil West, který jsme pro vás recenzovali. Nyní však zpět k Zombicide: Živí nebo nemrtví.

Zombie se objevili odnikud a zničili svět, který jsme znali. Několik statečných lidí se spojilo a chopilo se zbraní proti hordě nakažených. Tito přeživší se potulují po zemi, hledají zásoby a odplatu. Starý svět je pryč, vy jste přeživší a je na vás, jaký osud si zvolíte. Jak jste mohli vypozorovat, celý příběh se točí kolem party čtrnácti přeživších, kteří se snaží dostat přes různé lokace co nejrychleji pryč z města. Pokud patříte mezi milovníky westernu, budete nadšeni, ilustrace a zpracování vás opravdu nadchnou, ale k tomu se ještě dostanu.

Hra je dle uvedených informací vhodná pro hráče 14+, můžete si ji zahrát v 1–6 hráčích a jedna partie vám zabere zhruba 45–60 minut. Výhodou je, že ji můžete hrát i sólo, což je u většiny deskových her poměrně vzácné, tento trend však v poslední době lehce narůstá.

„Nemrtví se objevili znenadání a sebrali nám svět, co jsme znali“

Ze začátku si můžete vybrat šestici z celkem čtrnácti unikátních postav, které spadají do jedné ze čtyř herních tříd. Každá třída má své silné a slabé stránky, a je tedy na vás, abyste vhodně zvolili tým. Vaše postavy se také postupem hrou vyvíjí, na začátku máte pouze jednu specifickou možnost, v pozdější fázi hry škála možností rapidně roste a vaše postavy se tak stávají odborníky ve svém zaměření.

Rváči jsou specialisté na boj zblízka, kteří používají zbraně pro boj zblízka k likvidaci zombie. Jsou odolní jako hřebíky, a proto také vydrží více zranění než ostatní přeživší. Jejich schopnosti jsou Na ně!, díky nimž mohou vykonat více přesunu, a začínají se zdravím na hodnotě 3 místo 2.

Věřící používají svou víru a přesvědčení k paralyzování zombie a ničení jejich hnízd. Jejich schopnosti zahrnují schopnost proměnit vodu ve svěcenou vodu, která se používá ke zničení zón oživení.

Pistolníci jsou schopni během zlomku sekundy vysypat hromadu olova díky jejich schopnosti Fofrování. Tato velkolepá schopnost dokáže zničit velké skupiny zombií na krátkou vzdálenost.

Usedlíci jsou zvyklí bojovat v městských oblastech a vědí, kde hledat a najít vše, co potřebují k zabíjení zombie. Vyznačují se bonusem při boji v budovách a mohou hledat více než jednou za tah.

Každý z hrdinů, nebo z přeživších, chcete-li, má také svou startovní výbavu, která zahrnuje například starou pušku, pánev nebo obyčejný revolver. Je jasné, že jako základní výbava se nejedná o nějak zvlášť super předměty, je to ale lepší než holé ruce. Samozřejmě je možnost získat i lepší vybavení prohledáváním úrovní a zkoušet tak, zda se na vás usměje štěstí. Karty vybavení jsou umístěny na hromadě, ze které je berete.

„Někteří říkají, že je to boží trest, jiní, že je to kletba dávných duchů“

Během tahu mohou přeživší vykonat jednu ze čtyř akcí. Jde o možnost hledání ukrytého vybavení, interakci s předměty v herním světě, pohyb a samozřejmě útok na nemrtvé zombíky. Od zabíjení nemrtvých se odvíjí již zmíněná možnost zdokonalování hrdinů. Potřebné body získáte zabíjením nemrtvých a nepřátel je zde více druhů.

Chodci nejsou ani rychlí, ani silní, ale je jich velmi mnoho. Používejte proti nim zbraně s vysokou rychlostí střelby. Ranaře je těžké zabít a jsou vždy v první linii. Používejte proti nim zbraně s vysokým výkonem. Ostatní zombie se za nimi skrývají. Běžci jsou rychlí a mrtví v jednom odporným balení. Pohybují se dvakrát rychleji než ostatní zombie a schovávají se mezi hordou, aby se vyhnuli kulkám. Zrůdy jsou nejtvrdší a nejošklivější příšery, na které vaše družina narazí. Jsou odolné vůči všem zbraním kromě dynamitu. Navíc jejich pouhá přítomnost probouzí mrtvé z hrobu! Jakmile se na hrací plochu dostane Zrůda, aktivují se speciální oživovací zóny a na hrací plochu vtrhne ještě více zombie.

Nenechte se vystrašit

První, co na vás z krásně ilustrované krabici vykoukne, budou pravidla, která jsou oproti jiným hrám opravdu hutná. Knížečka však obsahuje také různé scénáře, na nichž tato hra určitým způsobem stojí.

Dále naleznete nádherné žetony a mapové díly. Žetony je potřeba klasicky vymáčknout z pevného papíru. Naprostá vzácnost jsou ale plastové hráčské desky. Tento plastový panel sice není nějak extra pevný a vyžaduje určité neagresivní zacházení, nabízí vám však všechno, co potřebujete. Elegantně do něj zapadne karta hrdiny, jeho zbraň a všechno potřebné vybavení. Zároveň je dole na panelu posuvná měrka, kde si zaznamenáváte body, jak kosíte zombíky. Když zabijete dostatečný počet zombie, posunete se s ukazatelem na rozdílně zvýrazněnou zónu, díky které postoupíte na další level. První schopnost na novém levelu je pevně daná, posléze, když postoupíte na další úroveň, si už můžete vybírat. Samozřejmě nemohou chybět ani kostky, bez kterých by to nešlo, a hodně s nimi pracujete. Jedná se o nástroj, na němž vyloženě stojí to, zda při svém snažení uspějete, či naopak selžete.

Nemohu nezmínit karty s nádhernými ilustracemi, kde nechybí ani skutečné dobové zbraně, jako například kulomet Gatling. Jsem si jistý, že všemi kartami se budete kochat ještě před začátkem samotné hry. Balení s hrou je opravdu bohaté a obsahuje konkrétně:

• 88 figurek (14 přeživších, 40 chodců, 16 ranařů, 16 běžců, 1 zrůda, 1 Gatlingův kulomet)
  • 6 barevných podstavců pro přeživší
  • 6 desek pro přeživší
  • 14 karet přeživších
  • 120 mini-karet (82 karet vybavení, 37 karet zombií, 1 karta zrůdy)
  • 12 oboustranných mapových dílů
  • 6 kostek
  • 48 ukazatelů
  • 29 žetonů
  • 1 pravidla

Jdeme na to!

Když jste se dostatečně pokochali balením, je třeba si říci něco k samotnému hraní. Příprava hry se v zásadě neliší od jiných her z této série. Cílem hry je vždy splnit nějaký scénář, který si vyberete. Zombicide: Živí nebo nemrtví je hra plně kooperativní a klíčem k úspěchu je tedy spolupráce. Po výběru scénáře, případně kampaně scénářů, si vyberete mapové díly, které ke scénáři přísluší. Všechno je označeno a nemusíte se bát, že byste něco popletli. Stačí se řídit pokyny k danému scénáři.

Na tyto díly umístíte dodatečné komponenty, tedy žetony v podobě beden, cílů, nebo třeba i místa kde se rodí zombíci. Poté je potřeba připravit balíčky karet. Během této fáze si také vybíráte hrdinu, za kterého budete hrát. Následně je rozdíl podle počtu hráčů – jeden sólo hráč ovládá 1–4 hrdiny, v případě dvou hráčů každý hráč ovládá tři hrdiny a takto postupně s tím, že v případě plného obsazení šesti hráčů ovládá každý hráč jednoho hrdinu.

Když je vše připraveno, může začít hra, která se hraje na jednotlivá kola. Každé kolo se skládá ze dvou fází, jde o fázi postav a fázi zombie. První hráč může aktivovat libovolnou ze svých postav, která má k dispozici zmíněné akce. Hráči se střídají v návaznosti na tom, jak každý hráč vyčerpá své akce.

Následně přichází fáze zombie. Zombie mohou samozřejmě útočit na vaše hrdiny nebo se pohybovat. Když dojde k odehrání tahu zombie, objeví se na specifických místech na mapě další zombie. Tímto principem se musíte snažit přežít tuto děsivou zombie pohromu.

V této hře si prostě užíváte skvělé chvíle při plánování postupu přes mapu plnou desítek plastových zombíků. Bohužel to pro někoho může být i důvod, proč ho hra začne po čase nudit, protože tento zpočátku příjemný princip se rychle začne opakovat. Půjde o neustálé vlny nepřátel, které na vás jdou a snaží se vás zničit.

Zombicide: Živí nebo nemrtví je příjemná svižná hra s krásnými ilustracemi a zpracováním komponentů. Pokud patříte mezi milovníky série Zombicide, budete nadšeni, pokud však hledáte komplexnější hru, chcete taktizovat, případně hrát proti ostatním, hra vás příliš bavit nebude. Absence více druhů zombíků, včetně poměrně nedostatečné rozmanitosti, omrzí stejným tempem, jak ze začátku titul nadchne. Přesto se však jedná povedenou kooperativní hru, která fanoušky žánru zabaví.

• skvělé zpracování komponent
  • hezké ilustrace
  • příjemná kooperace