Evil West náhled

Evil West – zachraňte Ameriku

26. 11. 2022

Akční titul Evil West vás zavede na starý dobrý Divoký západ, jenž je pohlcován temnou hrozbou. V kůži jednoho z posledních žijících agentů vycvičených pro lov upírů se ocitáte v bodě zlomu, na poslední hranici mezi lidstvem a hluboce zakořeněným terorem, který se vynořuje ze stínů.

Evil West 1

Zlo nikdy nespí… ale krvácí. Co může krvácet, může také zemřít!

Za titulem, který před vás rozprostře mýty, legendy a historické epizody z dob starého Divokého západu, stojí ostřílené vývojářské studio Flying Wild Hog. Můžete je znát zejména díky titulům jako Hard Reset, Devolverland Expo, Trek to Yomi nebo reboot série Shadow Warrior.

Divoký západ byl opředen mnoha pověstmi a legendami, z nichž některé se dochovaly i do dnešní doby. Řeč je o upírech, kteří potřebují lidskou krev, aby mohli existovat. K tomu mají k ruce řadu posluhovačů a dalších bestií a všichni se jen třesou na krev obyčejných lidí.

Nebezpečí, které upíři představují, bylo a je stále velké. Od počátku 18. století tak agenti Rentierova institutu, kteří jsou nyní podporování vládou, účinně likvidují upíří hrůzu ohrožující průkopníky Západu. Fungují jako tajná organizace pro lov monster a zároveň udržují hranici mezi lidstvem a terorem ze stínů. Tuto instituci elitních agentů, kteří mají své buňky, základny a výcviková střediska po celé Americe, momentálně řídí William Rentier.

V rámci zmíněných historických epizod vývojáři obratně pracují s určitými reáliemi a implementují je ve svůj prospěch do této akční adventury. Na různých fotkách tak můžete spatřit například prezidenta Lincolna s Williamem Rentierem či jiné různé charakteristické prvky tehdejší doby, přizpůsobené prostředí a konceptu hry.

Ocitáte se v kůži jednoho z těchto agentů, Jesseho Rentiera, který je syn William Rentiera a pro drsnou hlášku nejde rozhodně daleko. Jesse, jak se již v úvodu hry přesvědčíte, je mimořádně zdatný lovec (nejen) upírů, který je předurčený k tomu, aby jednou po svém otci převzal titul ředitele Rentierova institutu. Zároveň ztělesňuje krédo všech agentů institutu, kterým je chránit průkopníky Nového světa před nadpřirozenou hrozbou číhající ve stínech starého západu. Rozhodně se nejedná o protekčního spratka, a jak se dozvíte v rámci příběhu, respekt a uznání jiných agentů si opravdu zasloužil.

Evil West vás vrhne do akce hned ze začátku

Svou cestu za dobrodružstvím, akcí a záchranou lidské civilizace začínáte při vlakovém přepadení. Máte zprávy, že krajinou se pohybuje tajemný vlak, který převáží lidskou krev a další materiál sloužící jako zásoby pro upíry. Je jasné, že tento vlak musíte zastavit za každou cenu, ale na tuto akci nejste sami. Máte k ruce věrného parťáka Edgara Williama, penzionovaného agenta Rentierova institutu, který je stoický, ale zároveň nesmírně loajální muž, na nějž se můžete vždy spolehnout.

V rámci lineárního příběhu, který se po určité době stane lehce předvídatelným, se snažíte zastavit upírské řádění, jež v poslední době nabírá na obrátkách. Zároveň musíte zjistit, kdo skutečně tahá za nitky a jestli je opravdu všechno tak černobílé, jak se zdá. Evil West je ve své podstatě lineární akční adventura z pohledu třetí osoby, která kombinuje průchod různými lokacemi s příběhovými videi, lehkým průzkumem, drsnými hláškami a akcí.

Hned v první lokaci se seznámíte s ovládáním, bojem a základními mechanismy. Jedná se tak o velmi povedený a zábavný tutorial, protože už zde nastupuje akce. Některé vychytávky v podobě zbraní a dalších vymožeností se vám zpřístupní v průběhu hry, jiné libůstky a dovednosti si pak budete moci otevřít v rámci stromu speciálních dovedností.

Krev má cenu zlata

V rámci lokací, do kterých vás příběh zavede, se podíváte do kaňonů, temných jeskyní a ruin, prastarých chrámů, tajemných továren, trofejní místnosti s hlavami zabitých upírů v lihu a samozřejmě i do klasických westernových městeček. Hned zkraje musím vyzdvihnout grafické zpracování úrovní, které je opravdu povedené. Každá lokace má své osobité kouzlo a vy se díky tomu můžete v rámci příběhu ještě hlouběji ponořit do atmosféry, kterou hra vytváří.

Lokace jsou ve svém jádru koridory, které vás intuitivně vedou kupředu k vašemu cíli. V rámci průzkumu a sběru materiálu v podobě různých spisů, vybavení nebo zlata se zde najde možnost někdy odbočit z hlavní cesty a využít postranní uličku, římsu, žebřík nebo díru ve skále. Přitom se však můžete dostat i do situace, kdy se při zvolení vedlejší cesty již nemůžete vrátit. V některých situacích, třeba když skočíte dolů z římsy, se to dá pochopit. Pokud se však jen lasem přehoupnete z jedné strany na druhou a pak si všimnete, že jste zprvu přehlédli truhličku se zlatem, možnost přehoupnout se zpět by byla příjemná. Jednotlivé herní úrovně je možné opakovat – pokud tak minete nějaké truhličky, deníky nebo výstroj, můžete je tímto způsobem získat.

Na své cestě se utkáte s celou řadou povedených nepřátel, kteří se dělí do několika typů, mají své charakteristiky a silné i slabé stránky. Nemusíte mít tedy strach, že byste jen tupě likvidovali zástupy upírů, kteří vám budou nabíhat pod ruce. Zde se projevila zkušenost vývojářů v podobě zajímavé a pestré palety nepřátel. Najdete zde tupé humanoidní stvoření v podobě pijavicemi ověšené zombie, infikované mutanty s výbušnými červy nebo létající bestie s pronikavým křikem a jedovatým žihadlem. Můžete narazit také na přerostlé titány jenu, predátorské lidožrouty z místního severoamerického kmene Jenu. O váš život budou usilovat také velmi hbití vlkodlaci nebo poskokové v podobě banditů, kteří budou bránit své pány za každou cenu. Nechybí ani urození upíři, kteří jsou při souboji již opravdovou výzvou. Dokáží využívat nejen svých křídel a drápů, ale za určitých okolností i malých netopýrů či jiných temných ohavností. Těšit se můžete také na souboje s bossy, z nichž každý má specifické charakteristiky.

Dobrá výbava je základ úspěchu

Od nepřátel se dostáváme k soubojům a vybavení. Při souboji budete moci používat pěsti, tedy konkrétně rukavice institutu, které v sobě skrývají mechanický boxer, drápy nebo třeba i elektrický výboj. Do vašich nepřátel můžete také kopnout, čímž některým zabráníte v provedení útoku. Souboj na blízko se pak nese v klasickém stylu, mlátíte protivníka (pokud se nechá, u silných nepřátel to tak snadno opravdu nejde) a následně jej zabijete nějakým kombem nebo parádičkou, když třeba titánovi jenu vezmete jeho zbraň a rozpůlíte mu lebku. Různé útoky lze také kombinovat, můžete například mlátit na blízko, hodit protivníka do vzduchu a tam jej rozstřílet revolverem nebo brokovnicí.

Tím se dostávám ke zbraním a zde je opět vidět opření vývojářů o historické předlohy. Váš revolver se až náramně podobá skutečnému revolveru LeMat z roku 1856, puška je pak téměř identická s Henry M 1860, přezdívanou Henryovka. Nechybí samozřejmě ani dvouhlavňová brokovnice z roku 1881.

Každá zbraň se hodí na jiné účely, revolverem jste schopni za velmi krátkou dobu do protivníka vysypat deset nábojů. Puška se hodí na přesnou střelbu do slabin nepřátel, zejména ji využijete, když na vás bude chtít protivník hodit třeba velký balvan nebo se vás bude snažit odstřelovat ze skály či z balkonu. Brokovnice dokáže nejen rozhodit některé nepřátele při pokusu vás zasáhnout, ale působí i slušné poškození.

Všechny zbraně můžete navíc vylepšit. U revolveru můžete použít zásah ve vzduchu, čímž nepřítele například po odhození do vzduchu zasáhnete jedním výstřelem z revolveru a způsobíte větší poškození. Revolver můžete také vylepšit o nástavec, díky kterému budete moci v rámci jedné dávky zasáhnout více nepřátel v daném prostoru. U Henryovky je pak možnost zlepšit její efektivitu, případně při zásahu slabého místa vám tento zásah obnoví jeden náboj. To se při souboji s tuhými monstry opravdu hodí.

Vylepšit můžete také vaši elektrickou rukavici nebo i mechanickou rukavici s boxerem. Při vylepšení elektro rukavice můžete při zásahu revolverem nebo puškou vyvolat zkrat, který paralyzuje zasaženého, můžete využít efektivnější krytí nebo přitáhnutí protivníka k sobě apod.

Vylepšit lze i základní dovednosti vaší postavy. Můžete například zlepšit sílu kopů, případně řetězové údery, a můžete se naučit touchdown, kterým při kombinaci tlačítek na myši vezmete třeba banditu do vzduchu a následně s ním mrštíte o zem.

Čím dále jste, tím více vás hra baví

Vývoj hlavní postavy má svůj vliv i na celkovou hratelnost. Dá se říct, že čím dále jste, tím více vás hra baví, protože máte více prostředků a prostoru pro otevírání zajímavějších speciálních schopností a jiných libůstek. Ze začátku se zdá být poměrně tuhý i souboj se třemi pijavicemi. Později, když na vás útočí i různé kombinace nepřátel v rámci jedné tlupy, se k nim můžete v rámci vaší elektro rukavice přitáhnout a začít je likvidovat. V určitý moment můžete mít pocit neporazitelnosti, ale to se rychle změní. I když jste totiž opravdu vyzbrojeni a vylepšeni, jak to jen jde, jste stále smrtelní a někteří protivníci vás dokáží nepříjemně potrápit, což je dobře.

Vývoj zde stojí na dvou aspektech, tím prvním jsou klasické zkušenosti, které získáte za likvidaci nepřátel. Po dosažení určitého počtu zkušeností postoupíte na další úroveň a tím máte i možnost otevřít si jinou dovednost. Je však nutné si věc dobře pročíst a promyslet, protože některé dovednosti nebo formy útoků vyměníte za jiné.

Druhá forma nebo aspekt vylepšování nestojí na ničem jiném než na kapitálu. Jedná se o zmíněné zlato, které nacházíte různě po lokacích.

Krásy Divokého západu

Po grafické stránce je Evil West na velice příjemné úrovni. Vychutnáte si krev, výbuchy, stíny a pavouky, ale také třeba odpadávající kusy masa a končetin při likvidaci vašich nepřátel. V tomto ohledu se opravdu jedná o příjemný počin, který nemá nic, co by se dalo cíleně vytknout.

V rámci pohybu se mi sice stalo, že jsem se sem tam lehce zasekl o nějaký předmět nebo jsem při seskoku z římsy musel dvakrát stisknout tlačítko akce, ale nic závažného to nebylo.

Ozvučení je taktéž na velmi příjemné úrovni – výstřely, výbuchy, zvuky nepřátel i hudba jsou povedené. Některé zvuky ve vás opravdu dokáží navodit příjemnou hororovou atmosféru westernového prostředí. Postavy jsou dabované a je vidět, že dabéři se opravdu snažili. Nejedná se také o žádné nováčky, hlas hlavní postavě propůjčil Derek Hagen, jeho kolegy pak byli Damian Lynch, Brian Protheroe, Antonia Bernath či Emma Ballantine.

Hra má také velmi povedenou českou lokalizaci, takže si všechno vychutnáte v češtině.

Postavit se upírům a zachránit Ameriku můžete navíc v kooperaci.

Evil West

Evil West je povedenou akční adventurou se svižným tempem, lineárním příběhem a slušnou porcí akce, kterou si velice užijete. Soubojový systém si vás po čase získá a vy se budete těšit na další a další akci. Zajímavá kombinace nepřátel, které budete moci likvidovat svou výzbrojí a pestrou paletou speciálních schopností, zaručí, že se u hry nudit opravdu nebudete. Příběh je sice po čase předvídatelný, nicméně v kombinací s hratelností, zasazením hry, atmosférou a akcí se jedná o vydařený titul, který vás rozhodně zabaví. Tohle není Cookie Clicker, tohle je akce!

• zasazení hry a její tempo
  • příjemný soubojový systém
  • dobrá kombinace nepřátel