Sniper Elite - Odstřelovač Desková hra - recenze

Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra – skrytý pohyb na stole

7. 6. 2025
 

Fanoušci videoherní série Sniper Elite od Rebellionu se dočkali. Oblíbený stealth zážitek se přesunul i na stůl v podobě titulu Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra, kterou v češtině vydaly REXhry. Podařilo se ale převést atmosféru tichého lovce a napjaté hry na kočku a myš do světa figurek a kartonových map? Pojďme se na to podívat.

V asymetrické deskové hře Sniper Elite – Odstřelovač určené pro jednoho až čtyři hráče se jeden hráč ujímá role legendárního odstřelovače Karla Fairburna, zatímco ostatní, až tři hráči, velí německým obráncům. Hlavní mechanikou je skrytý pohyb. Sniper se pohybuje tajně a své pohyby si pouze zaznamenává na své zmenšené mazací kopii velkého herního plánu. Jeho úkolem je splnit dvě náhodně vylosované mise na mapě, aniž by byl dvakrát zasažen nebo dostatečně zdržen. Obránci naopak pročesávají hlavní plán a snaží se mu cesty blokovat, odhalit jeho pozici a zasáhnout ho.

Prostředí, které určuje taktiku

Základem je velký oboustranný herní plán. Z jedné strany je odpalovací základna s venkovním prostorem, několika budovami, ponorkou a vlaky, což je pro začátek určitě jednodušší. Z druhé strany je ponorkový bunkr, ve kterém už jsou různé překážky, vyvýšené plošiny a tunely. Oba plány jsou rozděleny na čtyři barevně odlišené oblasti. Žlutá, červená a černá určuje počáteční pozice obránců a má vliv na některé jejich schopnosti, zatímco bílá je neutrální. Němci tak mají k dispozici tři oddíly skládající se z jednoho důstojníka a dvou vojínů. Dohromady tedy devět figurek, které se mezi hráče po oddílech rozdělí.

Všechno je pak rozděleno na mnoho různě velkých políček, po kterých se miniatury mohou pohybovat. Bíle jsou oddělena pole venkovního prostoru, po kterém se lze pohybovat volně, černé linie odpovídají vnitřním prostorům, do kterých se lze dostat pouze ze specifických polí dveřmi. Podobně se lze také dostat na místa vyvýšená. Konkrétní prostory ovlivňují dohled postav pro střelbu. Některá pole na sobě mají číslo, a právě dvě čísla si odstřelovač losuje a musí se na ně během maximálně dvakrát deseti kol dostat, aby vyhrál.

Skrytý pohyb a tajná mapa: Mistr klamu na tahu

Sniper hru vždy začíná a volí si jedno ze čtyř polí na mapě, kterými může na herní plochu vstoupit. Všechny své kroky si zapisuje na tajnou mapu pomocí stíratelného fixu. Ta se odhaluje až na konci, kdy si můžete zpětně zanalyzovat, jak blízko jste byli úspěchu. Pohnout se vždy může o jedno až tři pole. Pokud si vybere pohyb jen o jedno políčko, nikdo si jej nevšimne. V případě, kdy si zvolí dvě nebo tři, obránci si jej už mohou všimnout. Jakmile ostřelovačův pohyb začal nebo skončil hned vedle obránce, musí to obráncům dobrovolně nahlásit a oni tak mohou odhadnout, kde se asi nachází. Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra je tak postavena na důvěře a každý jeho tah je rozhodnutím mezi rychlostí a nenápadností, pohyb o více políček může prozradit vaši pozici, ale čas je omezený a úkoly nepočkají.

Základním pravidlem pro snipera je, že on sám se nikdy nesmí posunout na políčko obsazené obráncem. Ti tak blokují jeho cestu. Další akci, kterou může provést na číselném políčku, které není jeho úkolem, je získání kořisti, tedy obdržení karty vybavení, kterou může jindy zahrát a získat různé výhody. Jinou akcí je samozřejmě splnění úkolu nebo také hlavní pracovní náplň odstřelovače: střelba.

Když vystřelí, začíná hon

Střílení funguje na principu tahání různých žetonů ze sáčku. Jako první je ale potřeba zajistit viditelnost cíle, ta má svá určitá pravidla pro venkovní i vnitřní prostory, a je klidně možné střílet i skrze zdi. Když je cíl viditelný, spočítají se políčka, která k cíli nejkratší cestou vedou a tolik šedých žetonů přesnosti si musí odstřelovač ze sáčku vytáhnout. Ty tam samozřejmě nejsou jediné, jsou tam vmíchány i červené žetony hluku, které mohou odhalit sniperovu pozici nebo žluté žetony zpětného rázu, s nimiž může střelba selhat.

Počet žetonů, které si chce odstřelovač vytáhnout je libovolný, jen ho musí dopředu oznámit. V případě úspěšné střelby se figurka mrtvého odstraní a obránci mohou odhadnout pozici střelce. Tato mechanika přináší do hry silný prvek blafování, odstřelovač může soupeře zmást tím, že táhne více žetonů, než je nutné, nebo naopak riskovat s minimem. Zároveň je sniper odměněn novým kladným žetonem v sáčku. Čím více střílí a zasahuje, tím větší šanci v následujících útocích má. Zároveň však obránci tak nějak tuší, kde asi je.

Zastavit ho dřív, než splní úkol

Cílem obránců je snipera zastavit, a to buď dostatečně promyšlenou blokací, aby nestihl během deseti kol úkol splnit, anebo ho dvakrát zasáhnout. To se provede tak, že obránce stojí na stejném políčku jako odstřelovač a zaútočí. Což je jedna ze dvou akcí, které obránci v rámci každého oddílu mohou provést. Další akcí je pohyb, který je limitován pouze na dvě pole. Jinými akcemi je povolání padlého důstojníka anebo vojína zpět do hry, nebo je naopak odvolat pryč. Mohou také zvolit své sousední pole a provést pozorování, pokud tam protivník je, nejen že zjistíte jeho přesnou pozici, ale zároveň mu do sáčku pro střelbu přidáte červený žeton. Poslední základní akcí je prohledání pole, na kterém jednotka stojí a dvou polí sousedních.

Speciální akcí, kterou můžete provést pouze jako jedinou a končí vám tah je shromažďování informací, to znamená se odstřelovače zeptat, jestli se nachází v jedné konkrétní barevné oblasti. To se vám hodí především na začátku, abyste zjistili, kterým ze čtyř počátečních polí do oblasti nepřítel vstoupil. Stejně jako sniper má karty vybavení, obránci si mohou zvolit karty specializace pro své důstojníky a mít tak výhodné akce navíc.

Taktika a odvaha určují vítěze

Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra je tak především o napětí a nejistotě. Jako Sniper se cítíte jako predátor ve stínech, můžete pokládat miny, likvidovat vojáky, ale neustále balancujete mezi riskem a bezpečí. Jakmile ho obránci zmerčí, hra se mění v dramatický útěk a každý tah je otázkou přežití. Jako obránce naopak můžete cítit frustraci z neznámého, ale s každou stopou se to mění v pocit kontroly a stahování smyčky. Každé rozhodnutí je důležité. Hra je svižná, variabilní a nabízí silné momenty pro oba týmy.

První čtení pravidel mi přišlo docela náročné, říkala jsem si, že tam je pro každou stranu poměrně dost akcí, podmínek, a jelikož se jedná o skrytý pohyb, nemohu protihráče ani moc kontrolovat, jestli nehraje špatně. Naštěstí během hraní vše do sebe krásně zapadlo a nejedná se o nijak složitou hru. Nabízí mnoho taktických možností a každá partie je díky náhodnému výběru úkolů jiná. Sniper musí pečlivě plánovat trasu, správně využívat vybavení a rozhodovat, kdy je lepší se plížit a kdy riskovat střelbu. Obránci zase musí spolupracovat, efektivně využívat schopností svých velitelů, a především se snažit číst protivníkovy záměry.

Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra má čistý design a poměrně kvalitní komponenty. Plastové figurky jsou povedené. Nejideálněji funguje asi hra ve dvou hráčích, jeden ovládá odstřelovače a druhý všechny tři skupiny obránců. Když se role obránců rozdělí mezi více hráčů, hra se natahuje a ztrácí na plynulosti a není tam tolik prostoru pro vlastní strategii. Oproti videohře se také nedají zabít dva obránci jednou střelou a reálně se střílí spíše z větší blízkosti než vyloženě odstřelovačské vzdálenosti. Toho videoherního si můžete vyzkoušet například v Sniper Elite: Resistance.

Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra je výbornou volbou pro milovníky žánru skrytého pohybu, ve kterém rozhoduje nejen taktika, ale i nervy a schopnost blafovat. Každý tah je malým psychologickým soubojem, odstřelovač musí balancovat mezi rychlostí a nenápadností, obránci zase mezi pokrýváním klíčových bodů a riskantními odhady.

Klady
  • atmosféra a napětí
  • blafování a dedukce
  • výborná asymetrie
Zápory
  • menší odstřelovačské vzdálenosti
  • nemožnost zabít více obránců jedním výstřelem
Infobox
  • Autoři Roger Tankersley a David Thompson
  • Vydavatel Rebellion Unplugged
  • Distributor REXhry
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Taktika

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.