Pokud jste už někdy drželi v ruce Hrdinu v kostce nebo zakreslovali mapu v Kartografech, víte, že svět vydavatelství Thunderworks Games je jako velká kronika, do které se s každou novou hrou zapisuje další kapitola. V Hrdinovi v kostce jste budovali svou postavu hodem kostek, v Kartografech jste kreslili mapy rozlehlého království. Architekti Skalistého hřbetu, lokalizovaní u nás vydavatelstvím REXhry, posouvají děj příběhu do temnějších hlubin, a to doslova.
Tentokrát vás čeká tvorba labyrintu plného pastí, nestvůr a záludných chodeb, které budou hrdinové z předchozích her překonávat. Tematicky jde o chytrý „spin-off“. Místo aby se hráči stavěli do role dobrodruhů, stanou se tentokrát těmi, kdo jim hází klacky pod nohy (a nestvůry do cesty).
Minotauří tradice a poslední zkouška
Hra Architekti Skalistého hřbetu (v originále Stonespine Architects) vás zasadí do role učně slavného mistra Hortgullyho, pod jehož vedením jste deset let studovali prastaré minotauří umění stavby podzemních labyrintů. Nyní přišla chvíle pro závěrečnou zkoušku, vytvořit nebezpečné podzemí pod úpatím Skalistého hřbetu. A ne jen tak ledajaké. Takové, aby si na něm vylámali zuby i ti nejlepší hrdinové.
K ruce máte jak pracovní sílu z věznice Kulbak, tak celý zvěřinec lorda Duntuma. Gnolové, goblini, koboldi nebo dokonce rosolové krychle budou čekat, až je umístíte do svých komnat. Vítězem se stane stavitel, jehož dílo bude největší výzvou a získá titul královského architekta.
Jak se staví podzemí
Desková hra Architekti Skalistého hřbetu se odehrává ve čtyřech kolech, tedy letech, a každý rok má tři fáze: stavbu, vylepšení a úklid. Stavba je srdcem celé hry. Všichni hráči současně vybírají a vykládají karty místností do svého labyrintu. Během čtyř tahů vytvoříte jednu řadu a postupně tak vznikne mřížka o velikosti 4×4 místností. Karty si mezi sebou posíláte, takže je potřeba volit chytře nejen to, co chcete pro sebe, ale i to, co nechcete nechat soupeřům.
Po dokončení řady přichází fáze vylepšení. V ní hráči zhodnotí získané zlaťáky z místností a pokladů a navštíví trh, kde mohou pořídit nové žetony prvků, jako jsou pasti, nestvůry, hvězdy pověsti či truhly nebo si vybrat kartu výzvy, která přinese vítězné body. Přednost při nákupu má hráč s největším počtem mincí, což může být zásadní výhoda. Po svém prvním nákupu ale může o tuto pozici přijít a uvolnit místo soupeřům. Zajímavé je i rozhodování, zda utratit vše za lákavou kombinaci vybavení, nebo raději pasovat a získat jako první kartu výzvy, která se může ukázat jako klíčová pro závěrečné bodování. Podmínky na výzvách přitom nemusíte plnit okamžitě, někdy se vyplatí vsadit na jejich splnění až v dalších letech.
Poslední fází roku je úklid, kdy doplníte karty, obměníte žetony a připravíte stůl na další kolo. Pouze ve čtvrtém roce se úklid vynechává a přechází se rovnou k závěrečnému bodování.
Plány, výzvy a tržní taktika
Vaše stavba se neřídí jen estetickým citem. Každý hráč má kartu plánu, která určuje speciální rozmístění místností a prvků s bonusovými body. Její splnění není povinné, ale bodový zisk za dobře poskládaný labyrint rozhodně stojí za úvahu. Do toho vstupují karty výzev, představující dílčí úkoly typu „mít nejvíce gnolů“ nebo „nejvíce truhel v centrálních místnostech“. A právě na trhu se taktika láme nejvíc. Rozhodování, zda jít po okamžitém zisku, nebo investovat do dlouhodobého plánu, je tu jedním z nejnapínavějších momentů celé hry.
Bodování a vítězství
Po skončení čtvrtého roku nastává zúčtování. Body pověsti získáváte z několika zdrojů. Hráč, který pasoval jako první, obdrží celkem 9 bodů pověsti, což může být pro někoho rozhodující faktor. Vzdát se svých mincí a různých vylepšení ve prospěch bodů pověsti se tak může vyplatit. Další body získáte za splnění karty cíle a vašich tří karet výzev. Body mohou být také přímo ve vašich místnostech. Velmi lukrativní je bodování za délku cest vedoucích od vchodu k východu. Pokud se vám podaří propojit všechny chodby jak s vchodem, tak s východem, získáte krásných 32 bodů a ani nemrknete.
Jak chutná v praxi
Architekti Skalistého hřbetu ve mně při draftu karet vyvolávají podobný pocit jako hra Terárko. Nabídku karet si mezi sebou posíláme a neustále balancujeme mezi tím, co potřebujeme sami a co raději nedáme soupeřům.
Ve dvou hráčích je hra rychlá a díky pravidelnému odhazování karty při draftu také více škodící. Smíte si totiž vzít kartu, kterou potřebujete, a zároveň vyhodit kartu, která by se hodila soupeři. V tomto režimu nemusíte „ničit“ svůj labyrint kvůli kartám, které by se hodily soupeři. Takové karty se zbavíte velmi snadno. Ve vyšším počtu hráčů mi hra připadá mnohem zábavnější, i když při draftu narůstá chaos. Musíte si pečlivě rozmyslet, co posíláte dál, a jak moc vám to může uškodit. Karty, které jste si vysnili, často skončí u soupeře.
Atmosféru skvěle podporují ilustrace ladící s vizuálním stylem Hrdiny v kostce i Kartografů. Herní komponenty jsou kvalitní, žetony pevné a přehledové karty užitečné. Obzvlášť chci vyzdvihnout rostoucí variabilitu a znovuhratelnost, které přinášejí odlišné karty cílů, měnící se karty výzev i proměnlivý trh. Právě trh mě baví nejvíc, neboť se mění nejen počet, ale i tvary aktuální nabídky žetonů trhu (kruhové, oválné a čtvercové).
Pro koho je hra určena
Hra je určena pro různé typy hráčů. Rodiny ocení, že pravidla nejsou složitá, i když první partie si vyžádá trochu více času na vysvětlení. Stratégové budou těžit z odměňujícího plánování, které však zároveň ponechává dost prostoru pro improvizaci. Občas to prostě budete muset risknout, protože nikdy nevíte, jaká karta se vám dostane do ruky.
Architekti Skalistého hřbetu nabízejí dost prostoru pro strategii, ale i momenty překvapení, kdy vám soupeř vezme kartu, na kterou jste měli spadeno. Hra krásně vyvažuje taktiku při stavbě labyrintu s napětím z draftu. Pokud vás baví kombinovat prvky do smysluplného celku a potají doufat, že vaši hrdinové nikdy nevyjdou z podzemí živí, tahle hra vás jistě zaujme.