The Outer Worlds 2 - úvodka

The Outer Worlds 2 – vesmírné RPG okořeněné futuristickým kapitalismem

31. 10. 2025
Zdroj náhledu: Obsidian Entertainment

První díl The Outer Worlds, který se z líhně studia Obsidian Entertainment vykutálel v roce 2019, sesbíral za dobu své existence spíše pozitivní hodnocení. Přesto se však ozývaly i nespokojené hlasy, které hře vyčítaly různé nedostatky, obvykle ve srovnání s ostatními projekty Obsidianu. Nemůžeme nezmínit legendární sérii Fallout, jejíž odkaz je v The Outer Worlds více než zřetelný, ovšem ne všichni příznivci Falloutu si dovedli stejně vychutnat i megakorporátní dobrodružství z Halcyonu.

Obsidian ve spojitosti s The Outer Worlds 2 nasliboval mnohé – mohutnější svět, zábavnější bojový systém, hlubší příběh… Prostě cokoli, co by člověk od ideálního akčního RPG mohl očekávat. Sliby vývojářů avšak nemusí vždy být splněny, proto pojďme roztáhnout oponu herního jeviště a posoudit, nakolik jim nabízená sci-fi podívaná odpovídá.

Velká Teta tě sleduje

Nejedná se o přímé pokračování prvního dílu, jehož znalost není vůbec nutná. Přesouváme se totiž do jiné sluneční soustavy, kde nás čekají zcela nové postavy a zápletky. Není ale třeba se obávat, že by změna umístění nějak ovlivnila specifický tón hry. Pořád se jedná o vesmírnou zábavu plnou satiry, robotů, korporací a podivných náboženských sekt. 

Každá herní frakce má svoje vlastní pochybné cíle, s jejichž uskutečněním můžete pomoci nebo naopak uškodit, což se odrazí v reputačním systému. Plnění úkolů pro fašistický Protektorát, kapitalisty Auntie’s Choice nebo řád potrhlých vědátorů The Order Of The Ascendant s sebou zároveň může přinášet užitečné peněžní či materiální odměny, skutečností ale zůstává, že nikomu v The Outer Worlds 2 nemůžete doopravdy věřit. Je jen na vás, kterou frakci budete považovat za nejmenší zlo, protože po altruismu byste zde pátrali zbytečně.

Agent podle vašich představ

Naším protagonistou je tentokrát agent skupiny Earth Directorate, jehož úkolem je vyšetřit vznik záhadných trhlin znemožňujících komunikaci mezi Zemí a kolonií Arcadia. Na začátku hry si můžete upravit vzhled postavy, zvolit její minulost, vlastnosti a dvě dovednosti, na které se bude specializovat. S postupným zvyšováním úrovně získáte nejen body, jimiž budete moci své bojové i nebojové dovednosti zdokonalovat, ale také perky, které se od nich odvíjejí a nabízí různé bonusy. 

Pěknou třešničku na dortu představuje skutečnost, že veškeré rysy postavy se vám mohou hodit i v okamžicích, kdy byste to nečekali. Například se vám díky perku otevře unikátní dialogová možnost, nebo se vám podaří opravit zařízení, se kterým máte zkušenosti z předchozího zaměstnání.

Voják, hacker nebo špion?

Možnost volby a přizpůsobení si herního stylu patří k prvkům, které příznivci žánru RPG oceňují nejvíce. I v The Outer Worlds 2 lze ve většině misí uplatnit více přístupů a je na vás, jestli se na nepřátele vrhnete přímo nebo odvedete jejich pozornost, proplížíte se šachtou a maximálně někoho potichu zabijete zezadu. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že cesta ostrostřelce je propracovanější než například ta zlodějská.

Během hry se setkáte se širokou nabídkou zbraní, především těch na dálku. Můžete vystřídat deset různých druhů nábojů a pistolemi, samopaly či brokovnicemi vám brzy začne přetékat inventář. Jak zbraně, tak brnění můžete vylepšovat modifikacemi. Některé vzácné předměty jsou navíc obdařeny unikátními úpravami, které vás například dočasně zneviditelní nebo způsobí, že vás oheň začne léčit a ne zraňovat. 

Zpestření hry představují speciální pomůcky, které vám mimo jiné umožňují zpomalit čas při souboji, chránit se proti ozáření nebo odhalit ve svém okolí skryté předměty. Zejména poslední jmenovaná pomůcka, N-Ray Scanner, dovede být užitečná v mnoha směrech. Nejen, že prohlédne maskování neviditelných nepřátel, ale také vás může varovat před pastmi nebo zobrazit, kudy vedou dráty propojující zamčené dveře s mechanismy sloužícími k jejich otevření.

Kromě zdraví, které můžete doplňovat pomocí jídla nebo inhalátorů, je potřeba si hlídat hladinu ozáření zyraniem, jež při nižším množství způsobuje postihy a při dosažení maxima vás zabije. V Arcadii se setkáte s mnoha zamořenými oblastmi, kterým je nejlepší se zcela vyhnout, ale s využitím pomůcek, perků nebo brnění se jimi můžete v případě nutnosti po omezenou dobu pohybovat.

Zajímavou novinkou je systém trvalých nedostatků, které jsou vám během hry nabízeny. Objevují se v podobě hlášení od Earth Protectorate, poukazují na různé „vady“ vašeho herního stylu a vy dostanete na výběr, jestli se s těmito vadami chcete ztotožnit, nebo je odmítnout. Pokud nedostatky přijmete, čekají vás negativní postihy, ale také speciální vylepšení, ke kterým byste jinak nedostali přístup.

Jeden vtípek za druhým

RPG patří mezi moje oblíbené herní žánry mimo jiné díky zajímavým příběhům a vztahům mezi postavami. Bohužel musím připustit, že v tomto ohledu druhý díl The Outer Worlds pokulhává. NPC působí spíš jako nezajímavé karikatury, jejichž jména a tváře rychle zapomenete. The Outer Worlds 2 se ještě víc než předchozí hra pokouší do každé konverzace a každého úkolu sypat co nejvíc humoru, což někdy působí uměle a přehnaně. Celkový příběh neurazí, ani nenadchne; a to i přesto, že je rozsáhlejší a podstatně delší než v případě prvního The Outer Worldsdílu. Pokud tedy hledáte hru, která klade velký důraz na propracovanost scénáře a uvěřitelnost světa, nejspíš se budete muset poohlédnout jinde.

To, že kolonie Arcadia nepůsobí tak živě a zajímavě, jak by mohla, je ovlivněno i jejím vzhledem. Příroda plná barevných rostlin a krystalů a polorozpadlá města ve stylu art deco sice mají svoje kouzlo, ale grafická stránka hry sama o sobě nijak převratně nepůsobí. Nejedná se o nic, co by jiné hry nezvládly lépe.

The Outer Worlds 2 je rozsáhlejší pokračování vesmírného RPG s propracovanějším bojovým systémem. Široká nabídka zbraní, modifikací a pomůcek dodává přestřelkám šťávu. Vydařila se také možnost upravovat svou postavu pomocí nedostatků, které vám hra průběžně nabízí. Pokud máte chuť na zábavnou akci plnou boje či plížení a baví vás svého hrdinu postupně vylepšovat, určitě se nudit nebudete. Příběhu a postavám ale chybí hloubka, všudypřítomný humor je někdy spíš na škodu a vizuální stránka není ničím zvláštní. The Outer Worlds 2 potěší, ale neoslní.

Klady
  • soubojový systém s velkým výběrem zbraní a modifikací
  • systém perků a pozitivních a negativních vlastností
  • různé způsoby řešení misí
Zápory
  • dvojrozměrné postavy a svět bez hloubky
  • příliš mnoho humoru, který není vždy vtipný
  • neoriginální vizuální stránka
Platforma PS5
  • Datum vydání 29.10.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Atmosféra

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Soubojový systém

    Bára Pešková

    Narodila se s počítačovou myší v jedné ruce a knihou v ruce druhé. Pro její matku to byl náročný porod, ale pořád asi snazší než ta léta, co přišla potom. Bára si nejvíc libuje v příběhových RPG a fantasy a sci-fi příbězích všeho druhu (pokud tam zrovna nejsou extrémní násilí, obří pavouci nebo romantika).

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.