Pokémon Legends Z-A

Pokémon Legends: Z-A – nový nádech pro celou sérii

7. 11. 2025
Zdroj náhledu: Nintendo

Když Game Freak oznámil pokračování úspěšného Pokémon Legends: Arceus, tentokrát zasazené do regionu Kalos, fanoušci byli napjatí. Pokémon Legends: Z-A má totiž představovat nový směr pro sérii, která se zaměřuje méně na průzkum otevřeného světa a více na dynamické souboje. Po desítkách hodin v Lumiose City mohu říci, že jde o odvážný experiment, který sice nedosahuje dokonalosti, ale dokáže posunout značku Pokémon zase o krok vpřed.

Revoluce v soubojích

Největší změna, kterou Pokémon Legends: Z-A přináší, se týká samotných bitev. Tahové souboje, jak je známe z hlavních Pokémon her, zde ustupují real-time systému, který připomíná akční RPG. Pokud jste někdy snili o tom, že se bitva mezi dvěma Pokémony bude odehrávat přímo před vámi v plném pohybu, Z-A vám ten sen splní. Souboje probíhají plynule, s volným pohybem po aréně, s cooldowny na útocích a se spoustou možností, jak takticky využít prostředí.

Najednou nejde jen o typovou výhodu, ale také o správné načasování, vzdálenost a úhel útoku. Například Froakie může vyslat Water Pulse z dálky, ale tím dává protivníkovi šanci se vyhnout. Naopak Quick Attack vyžaduje přiblížení na nebezpečnou vzdálenost. Tento nový způsob boje mění celé vnímání strategie. Poprvé v historii Pokémonů jsem přemýšlel nejen o tom, jaký útok zvolit, ale také kam se postavit, kdy se odklonit a kdy riskovat.

Souboje působí rychle, napínavě a vizuálně atraktivně. Mega evoluce jsou třešničkou na dortu. Jejich přeměna probíhá s dramatickým efektem, který dodává střetům skutečnou váhu. Každá z těchto bitev působí jako malý filmový zážitek a je vidět, že si vývojáři dali velkou práci s animacemi a efekty.

Lumiose City – město světla i stínů

Hlavním dějištěm hry je Lumiose City, metropole známá z Pokémon X a Y. Tentokrát ji ovšem neprocházíte jen jako pozadí příběhu, ale žijete v ní. Město působí živěji než kdy dříve. V ulicích se pohybují trenéři, Pokémoni posedávají na lampách nebo se schovávají pod mosty před deštěm a kavárny lákají k odpočinku mezi souboji. Je radost vidět, že Game Freak dokázal přenést známé prostředí do modernějšího zpracování.

Na druhou stranu, Lumiose City působí po delším hraní trochu sevřeně. Hra sice nabízí několik „Wild Zones“, tedy otevřenějších částí města určených pro chytání Pokémonů, ale ty jsou malé a často se opakují. Není tu ten pocit objevování, jaký měl Pokémon Legends: Arceus, kde každý nový kout světa přinášel překvapení. Po pár hodinách jsem měl dojem, že jsem už většinu města prošel a zbytek je jen další podobná kulisa.

Přesto má Lumiose City své kouzlo. Vertikalita města umožňuje zkoumat i střechy a zákoutí, kde se schovávají předměty nebo tajní trenéři. Vizuálně působí město sice trochu staticky, ale v kombinaci s hudbou a jemnými detaily, jako jsou dopravní zvuky nebo světla v noci, se do něj dá příjemně ponořit.

Z-A Royale a Mega hrozby

Kromě klasického příběhu přináší Pokémon Legends: Z-A také speciální režim Z-A Royale, který tvoří hlavní osu postupu. V tomto systému bojujete s dalšími trenéry o postup v žebříčku. Každý souboj přináší nejen výzvu, ale i různé bonusové podmínky, například vyhrát s určitým typem útoku nebo bez ztráty Pokémonů. Tento mód dokáže skvěle zvednout adrenalin a představuje příjemnou alternativu ke klasickému průchodu hrou.

Druhou zásadní částí jsou bitvy proti tzv. Rogue Mega Pokémonům, které připomínají velkolepé bossfighty. Jsou to skutečné výzvy, kde musíte sledovat vzorce útoků a využívat všechny taktické možnosti. Oproti Pokémonům z Arceuse působí tyto střety mnohem propracovaněji a zábavněji. Hráč se necítí jen jako pozorovatel, ale jako aktivní účastník boje, který musí přemýšlet a reagovat.

Technická stránka a výkon

Na nové konzoli Nintendo Switch 2 se Pokémon Legends: Z-A hraje překvapivě hladce. Hra běží ve stabilních 60 snímcích za sekundu, načítání je rychlé a ovládání přesné. V porovnání s předchozí generací je to skutečný krok vpřed. Animace Pokémonů jsou plynulejší, světlo působí přirozeněji a přechody mezi zónami téměř neexistují.

Graficky sice hra nepůsobí jako zázrak, ale to u Pokémonů ani nikdo nečeká. Některé textury, zejména stíny a povrchy budov, působí zastarale, ale vše zachraňuje umělecký styl, který sází na pastelové barvy a jemné světelné efekty. Hra díky tomu vypadá pohádkově a zároveň moderně.

Příběh a atmosféra

Z hlediska příběhu sází Z-A na jednodušší, ale funkční motivy. V centru stojí otázka kontroly nad Mega evolucí a důsledků jejího zneužití. Hlavní postavy – mladý trenér, tajemná vědkyně a členové Team MZ, jsou napsané obstojně, i když žádná z nich zřejmě nevstoupí do dějin série jako nezapomenutelná ikona. Přesto děj nabízí několik silných momentů a překvapivě dojemný závěr.

Kde však příběh trochu ztrácí, je prezentace. Hra stále spoléhá na textové dialogy bez dabingu. V roce 2025 působí absence hlasů zvláštně, zejména při důležitých scénách. Krátké hlasové samply by atmosféru dokázaly posunout o úroveň výš. Tohle je věc, kterou hře nedokážu vůbec odpustit, jelikož je jasné, že Pokémon Legends: Z-A bude mít na svém kontě opět prodáno možná až několik desítek milionů kopií a nedat žádnou investici do dabingu je za mě nepřijatelné.

Hudba, styl a celkový pocit

Hudba v Pokémon Legends: Z-A je fantastická. Míchá klasické motivy z Kalosu s novými orchestrálními aranžemi. Každá čtvrť Lumiose City má vlastní melodii, a během soubojů se hudba dynamicky mění podle průběhu bitvy. Tohle je přesně ta oblast, kde Pokémon hry dlouhodobě excelují, a Z-A v tom pokračuje.

Kromě hudby potěší i rozšířené možnosti přizpůsobení postavy. Můžete si vybrat oblečení, účesy i doplňky, které odpovídají městskému stylu Kalosu. Herní butiky doslova přetékají módou a je zřejmé, že tvůrci chtěli zdůraznit pařížskou inspiraci Lumiose City.

Pokémon Legends: Z-A je odvážným experimentem, který přináší čerstvý vítr do série. Revoluční systém soubojů mění způsob, jakým přemýšlíme o Pokémon hrách, a dává jim novou hloubku. Lumiose City sice není tak otevřené ani rozsáhlé jako Hisui z Arceuse, ale má vlastní osobnost a styl.

Slabší stránkou zůstává menší rozmanitost prostředí, absence dabingu a občasná jednotvárnost v chytání Pokémonů. Přesto je to hra, která dokazuje, že série se může vyvíjet, a přitom si zachovat své srdce.

Pokémon Legends: Z-A by se dal shrnout jako výborný mix starého a nového. V jádru zůstává tím, co fanoušci milují – sbíráním, objevováním a souboji. Ale způsob, jakým to tentokrát podává, působí svěže a dospěleji.

Klady
  • výborně zpracovaný real-time bojový systém, který přináší do série novou hloubku
  • plynulý výkon na Nintendo Switch 2 s téměř nulovými propady snímků
  • návrat Mega evolucí v atraktivní a strategické podobě
  • skvělá hudba a atmosférické zvukové podání
  • zábavný režim Z-A Royale, který motivuje k dalším soubojům
Zápory
  • omezený a poměrně malý herní svět, který rychle ztratí překvapení
  • grafická stránka působí místy zastarale a město někdy působí staticky
  • absence dabingu snižuje emocionální dopad příběhu
  • slabší příběhová linka a nevýrazné postavy
Platforma Nintendo Switch 2
  • Datum vydání 16.10.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Atmosféra

    Matěj Pejsar

    Videohrám propadl s příchodem modernějších herních systémů, jako bylo Nintendo 64, následované konzolemi SEGA Saturn a první PlayStation. Postupně se přidal i k hraní na PC, kde se nemohl odtrhnout od her jako Empire Earth, první Mafia nebo Gothic. Od roku 1999 nevynechal jediný díl ze série FIFA. Už od střední školy se věnuje světu her psaním článků a mezi jeho nejoblíbenější žánry patří RPG, FPS, strategie a akční adventury – i když ve skutečnosti není herní žánr, který by mu byl cizí.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.