Aeterna Noctis - cover

Aeterna Noctis – nekonečný boj světla a temnoty

16. 2. 2022
Zdroj náhledu: Aeternum Game Studios

Tak jako Aeternum Game Studios S.L stvořilo tuhle šílenou 2D Metroidvanii, všemocný Bůh Chaos stvořil před mnoha lety svět Aeterna. Osadil jej lidmi a určil dva vládce, aby v zemi zavedli pořádek a víru. Jak už to ale s lidmi většinou bývá, každý si chtěl celou říši uzurpovat pro sebe, a tak se oba vládci postavili proti sobě. Válka vnesla do krajů smrt a nenávist, a proto se rozzuřený Chaos rozhodl uvalit na oba vládce kletbu. Král temnoty a Královna světla – jak je nazval – byli odsouzeni k věčnému souboji, z něhož nebyla únikem ani smrt.

Pokud jste někdy přemýšleli o tom, jaké to je, hrát za toho arogantního zlotřilce, Aeterna Noctis má v tomto ohledu otevřenou náruč. V roli Krále temnoty se vzchopíte po čerstvě prohraném souboji o korunu, abyste nabyli zpět své schopnosti a dovolali se svého práva. Pokud se však domníváte, že to mají „záporáci“ zbytečně jednoduché, jste na omylu – tahle hra si s nikým nebere servítky, ať už má jakékoliv úmysly.

Tahle země není pro starý

V Aeterně Noctis budete zápolit i s těmi největšími ubožáky. Zabijí vás a vy se zrodíte znova, abyste se mstili. I když se může zdát, že je nesmrtelnost velká přednost, budete svoje chyby opakovat znovu a znovu a budete se utápět ve svých neúspěších ve snaze postoupit alespoň o píď. Kdepak, tahle plošinovka vám nedá nic jenom tak. A když už se budete radovat ze své malé výhry, záhy se vám v těle bude vařit krev a s největší pravděpodobností to schytá váš ovladač, (i když, rozbít jej by byla dost možná účinná forma osvobození od toho začarovaného kruhu umírání).

V hrdle pociťuje Král temnoty stále ještě hořkost, a navíc je úplně bez schopností – tedy naprosto imobilní nýmand. V tomto stavu vás hra vhodí do ponuré Pustiny Padlých, kde vás hned první hromada slizu obeznámí s realitou. Krom toho, že je zdejší krajina nehostinná k odpadlíkům, se s vámi zbytečně nehodlá vybavovat ani hra. Předhodí před vás pár úkolů a strohých vysvětlivek a dál už na musíte přijít sami. Koneckonců jste přece král…

Prostoru pro pohyb a vývoj vašeho hrdiny je obrovský. Svět nabízí několik barvitých a osobitých lokací, jež v žádné jiné hře nejsou k nalezení. Strom dovedností je poměrně rozvinutý a nabízí více druhů specializací – regenerace, boj na blízko nebo boj na dálku. Krom toho svět skýtá několik ukrytých zbraní a gemů, které ještě více přidávají na vybájené síle obávaného krále. Proto je radost sledovat, když se silou začíná ta arogantní postavička vyrovnávat polobohům. Plynulé animace vás navíc naprosto pohltí a před královnou budete chtít zkrátka zazářit. Každá lokace představuje krom odlišného nádechu také další výzvy, v nichž dokážete uplatnit své nově nabyté schopnosti, čímž se vylučují veškeré pochybnosti, že by nějaká mohla být zbytečná.

Kouzlu napomáhá i řemeslně skvěle odvedený soundtrack, který je tak ryze fantaskní, místy až parodický. Postupovat může nahoru, dolů, doleva či doprava dle libosti. Jak už to však bývá, bez pomoci se lze snadno ztratit, a pro končiny Aeterny to platí dvojnásob. Tolik vedlejších uliček a chodeb se začne sesypávat na vaši maličkost, že se s největší pravděpodobností nebudete schopni orientovat a sáhnete po internetu. Mimo to, velký svět znamená spoustu práce za oponou. Nechci říct, že se vývojářům nepovedlo hru optimalizovat, ale některé lokace (zejména ty v plamenech) se zkrátka pohybují na nepravidelných a zřetelně nižších snímcích za sekundu. S takovým problémem jsem se ostatně nepotýkal jenom já, ale i jiní hráči, viz fóra.

Bojový mechanismus pro otrlé

Otázkou zůstává, jak dlouho dokážete extrémní náročnosti světa Aeterny vzdorovat. Combat systém funguje na principu one-hit-kill, a takových úmrtí, když to spočítáte, může být klidně i něco přes tisíc. Jeden váš život se bude skládat z několika krvavých ukazatelů, které se po bezprostředním kontaktu s nepřítelem či nehostinným terénem jeden po druhém odporoučí. No, a jakmile budete na nule, začínáte od posledního checkpointu. Aby toho nebylo málo, na místě úmrtí zůstane stín, který skýtá veškeré vaše finance, tudíž celý cyklus, na němž jste vyhořeli, budete muset podstoupit znova. Budete se topit, dusit, nabodávat na ostré skály či hroty vašich nepřátel a budete bědovat tomu, kdo vám napovídal, že to bude sranda. Bude to utrpení, ale k veškerému udivení to bude utrpení, jež vás donutí ve hře vytrvat a dát jí jednu, dvě nebo třeba deset šancí navíc. Jste teď a tady a chcete tomu nevděčnému světu ukázat, že se Král temnoty nevzdává.

Asi jsem slabý kus, ale podruhé jsem proti Královně světla meč nepozvednul. Pokusů bylo nespočet, ale já jsem zkrátka nenáročným hráčem. Tahle hra je pro opravdové fajnšmekry a gameplay má zkrátka určité vlastnosti, které správný pohodář neunese. Nepřátelé nad sebou nemají health bary, a vy se tak svíráte v obrovské nejistotě – zejména v boss fightech. Checkpointy mezi sebou mají velké rozestupy a terén vyžaduje pohotové reflexy a trénink. A to je pouze řeč o obtížnosti Aeterna, jež je očesaná o spoustu platformingu. Přes to všechno je Aeterna Noctis velmi dobrou hrou, která svým hráčům nabídne více jak 20 hodin zábavy a skutečných výzev.

Aeterna Noctis představuje extrémní výzvu pro všechny fanoušky Metroidvanií v tom největším slova smyslu. Gameplay hráče pohltí nejen příjemnými plynulými animacemi, ale také rozmanitým prostředím a barvitým soundtrackem. Dostat se ke Královně světla nebude jednoduché a určitě vám to potrvá déle než třicet hodin.

• rozmanité fantaskní prostředí
  • příjemné plynulé animace
  • atmosférický soundtrack
  • horší optimalizace několika lokací
  • jednoduchý a upozaděný příběh
  • mechanika one-hit-kill vynese jasný rozsudek pro většinu nenáročných hráčů
  • ve velkém světě se snadno začnete ztrácet
  • Datum vydání 14.12.2021
  • 0.0

Daniel Konečný

K hrám poprvé přičichnul u kazetových konzolí, jejichž éra se toho času brala pomalu ke konci. Po druhé okusil kouzlo digitálních světů u hry Age of Empires II, kterou našel na počítači svých prarodičů. Krátce na to to byl Minecraft, pak moba hry a postupně to s ním šlo víc a víc z kopce. Dnes se věnuje nezávislým titulům, obzvláště pak těm, které se netají svými pixely.