Age of Darkness Final Stand – úvodka

Age of Darkness: Final Stand – braňte město před nočními bestiemi

17. 11. 2021

Již jako malý jsem miloval RTS hry, jako jsou Age of Empires, StarCraft a podobné, a nedávno se developerům Team17 podařilo vytvořit podobnou pecku. Studio Team17 nám již přineslo nemálo známých titulů, například Overcooked, Golf with your Friends, The Escapists a mnoho dalších. Jejich úplnou novinkou je však hra Age of Darkness: Final Stand.

They are not Billions

Age of Darkness je hardcore survival RTS, které dokáže potrápit i toho nejzkušenějšího hráče, když vám pošle na městečko až sedmdesát tisíc příšer během jedné smrtelné noci. Hra mi opravdu hodně připomíná World of Warcraft: Wrath of the Lich King svými hordami ghúlů, které mají jediný úkol – roztrhat vás a celé vaše malé město na cucky a zanechat po sobě jen temný stín. Pokud jste někdy hráli They Are Billions, jste již obeznámeni s tím pocitem, že i když si myslíte, jak je vaše město nedobytné, horda monster jím projede jako nůž máslem. Nějakou chvíli mi trvalo, než jsem se opět vžil do hry tohoto typu, a nebylo málo her, kdy mé město skolila i první krutá noc. Každou prohrou jsem se ale zlepšoval a posouval se blíž a blíž dokonalosti.

Je to těžší, než se zdá

Chvílemi se vám může zdát, že je hra strašně pomalá, ale to jen napomáhá tomu, jak obtížná ve skutečnosti je. Věřte mi, nenajdete vteřinu, kdy byste neměli co dělat. Díky procedurálně generovaným mapám si nikdy nezahrajete dvakrát stejnou hru a pokaždé se cítíte jako na začátku nového dobrodružství. Jak jsem zjistil, klíčem k vítězství je stejně jako v They Are Billions rychlost – díky bohu že hra disponuje možností stopnutí času, která vám umožní bezpečně si naplánovat vaše stavby a celou obranu.

Mlha plná strachu

Když zapadne slunce a započne krvavá noc, vaše město zahalí hrůzostrašná mlha zraňující každého, kdo do ní vejde. S každou nocí se vaše šance na přežití zmenšují a zachrání vás jedině, že jste dost rychlí na to, abyste postavili neproniknutelnou obranu. Můžete vylepšovat své budovy, jednotky, anebo po každé krvavé noci, kterou zvládnete přežít, si můžete zvolit jedno z požehnání. Ale nenechte se mýlit, i se všemi vylepšeními hra Age of Darkness nebude jednoduchá.

Age of Darkness - Horda

Early Access

Hra vyšla teprve nedávno a je pouze v Early Accessu, takže je v ní strašně málo věcí a připadá vám, že hrajete spíše demo než plnou hru. Je tu jen jeden herní mód, a to něco, čemu vývojáři říkají „Survival“, i když je to spíš jen jedna z rychlých bitev, které má každé RTS před tímto. Kampaň přibude v budoucnu, ale zatím to je Survival a jen Survival, nic jiného.

Edwin, válečník mnoha výprav

V budoucnu můžeme očekávat i spoustu různých postav, od těch historických po fantasy hrdiny. Bohužel se teď musíme smířit jen s jedním chlápkem jménem Edwin, který má ohnivý meč a nevypadá moc jako hrdina, kterým by měl být. Správný postava ve hře, jako je tato, by měla být patřičně hrdinská, zatímco Edwin připomíná spíš jen mokrou nudli. Chybí tam jakýkoliv jeho příběh a jediná zajímavá věc o něm je, že je hrdinou mnoha výprav. V tuto chvíli není ničím jiným než vylepšenou jednotkou, kterou si můžete vycvičit ve hře, a skoro není důvod jej držet na živu.

Age of Darkness - Edwin

Braň město za každou cenu

Hra můžeme označit za „base-builder RTS“. Je v ní vše, co bychom od takového žánru mohli očekávat, a žádný pokus o inovaci. Vaším hlavním úkolem je ochránit město za každou cenu, a pokud padne, prohráli jste. Jsou zde tréninkové kempy pro cvičení nových bojových jednotek a věže pro stacionární obranu zdrojů, jako jsou farmy, dřevorubecké sruby nebo doly. Hlavní budova je to, co potřebujete za každou cenu chránit – každá ostatní budova se dá kdykoliv nahradit, ale po dobytí hlavní budovy je konec.

Age of Darkness mi přinesl výzvu, kterou málokdy vidíte v moderních hrách. Pokaždé, když z mého města zbydou jen trosky, si slibuju, že to je moje poslední hra, ale nikdy není. Pokud máte rádi hry, ve kterých musíte přemýšlet dřív, než se vrhnete do boje, Age of Darkness je přesně pro vás. Je tu pár nedostatků, které věřím, že brzké updaty vyřeší. Zdálo se mi, že krvavé noci jsou někdy až přehnaně těžké, a bylo jedno, jak moc dobrá byla moje obrana, stejně jsem se nevyhnul smrti. Zatím je ve hře jen jeden hrdina, i když vývojáři plánují víc, a doufám, že sem přidají i více různých typů monster a nějaké ty vaše útočné jednotky. Hra má veliký potenciál, ale bohužel je v Early Accessu a za 21,99 € a v tuto chvíli se vyplatí zahrát si They Are Billions, počkat si na nové Age of Empires 4, anebo si zahrát jednu z her, jako jsou Warcraft 3 nebo Starcraft, které i přesto, že jsou víc jak 20 let staré, jsou pořád skvělé.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Michael Pavlík.

• brutální gameplay
  • dá se hrát dokola