ArtFormer Ancient Stories – lov mamutů

ArtFormer: Ancient Stories – umění, jak ho neznáte

30. 9. 2021

Po sedmi letech studia historie umění člověka jistě potěší každá hra jako ArtFormer: Ancient Stories, která se tímto tématem zabývá a pokouší se přiblížit krásy pravěkého/starověkého umění široké veřejnosti. Ve škole jsem vždy spíše tíhla k výtvarnému projevu starších civilizací, protože s postupem času pro mě moderní umění začalo vytrácet to své osobité kouzlo. Když se v redakci objevila hra, která popisuje mé oblíbené příběhy, nemohla jsem zaváhat ani na okamžik. Krásnou třešničkou na dortu je také fakt, že se o tento počin zasloužili čeští vývojáři.

ArtFormer: Ancient Stories je 2D plošinovka okořeněná o logické puzzly a minihry na pozadí významných historických období světových dějin, které formovaly výtvarné umění jako takové. Řeč je samozřejmě o úplných počátcích uměleckého projevu – od jeskynních maleb přes pokrokový Egypt, typické řecké malované vázy, až po slavné římské mozaiky. Hra je tedy rozdělena do celkem čtyř kapitol, z nichž každá vám přiblíží jedno ze zmíněných období s pokaždé jinými mechanikami a příběhem.

Čtyři jedinečná období

Co se mi na hře opravdu líbí, je její výtvarné pojetí. Každá kapitola si bere jako předlohu danou kulturu a na základě té ladí i svou grafickou stránku. Nemusíte se tak bát žádného stereotypu, protože pokaždé vás čeká něco jiného, osobitého a zcela krásného. Musím také pochválit, že se autoři skutečně věrně drželi veškerých detailů, které jsou pro zvolenou dobu vskutku typické. Například u Egypta v pozadí můžete v hrobce zahlédnout bohatou nástěnnou výzdobu a kartuše, v řecké části hry vás při plavbě lodí doprovází vlny rozbouřeného moře ve tvaru meandru a mnoho dalšího. Mění se také veškeré postavy, hlavní hrdina a délka kapitol. Zatímco první dvě vám tolik zabrat nedají, druhá polovina hry se už značně protáhne díky novým herním mechanikám a rozvětvenějšímu příběhu, ale o tom až za chvíli.

Ovládání je největší nepřítel

Co mě ovšem vytáčelo hned zprvu vysloveně do běla, bylo ovládání. To pravděpodobně v celé recenzi zmíním ještě několikrát, protože právě ovládání bude vaším největším nepřítelem po celou dobu hraní. Nejen, že si ho nemůžete přenastavit, ale než si na něj zvyknete, dost pocítíte, jak se vám bude vařit krev v žilách ze samého vzteku. Vaše postava musí překonávat nejrůznější překážky jako široké propasti, nebezpečná divoká zvířata nebo padající krápníky. Zde poprvé poznáte, že pohnout se o malinkatý kousíček, abyste mohli něco sebrat ze země, se bude zdát jako nadlidský výkon. Pohyb postavy je, jak jen bych to co nejlépe vysvětlila, takový sekaný. Není zkrátka plynulý, takže zejména v pozdější fázi hry poznáte, že vejít do úzkých dveří, zvednout zbraň nebo kořist nebude zrovna jednoduché. Ovládání si občas také dělá, co se mu zrovna zlíbí – i když držím příslušné klávesy pro šplh po žebříku, má postava si asi řekne, že se jí zrovna nechce, místo toho uskočí stranou rovnou do propasti a nastane smrt.

Jeskynní malby pravěku

Celou historickou pouť otevírá doba kamenná, ve které se jako mladý chlapec pokoušíte být prospěšný svému kmeni. Ať už jde o lov potravy či řešení běžných záležitostí, jako třeba hledání ztraceného dítěte či náhrdelníku místní krásce. Nakonec bude právě na vás, abyste svému kmeni vyjednali nový domov a zachránili tak celou situaci.

Během první kapitoly také jako u jediné nezazní žádná hudba v pozadí, což trochu zamrzí, protože hratelnost je taková sušší. Jedna malá poznámka na závěr tohoto tématu, ale myslíte si, že už v této době znali výraz slova „buzna?“ Protože se zde vyskytuje v dialogu. Také jsem si zde poprvé všimla menších nedodělávek v překladu, kde se mi místo „odpověď“, objevil výraz „answer“ i přesto, že jsem si na začátku zvolila češtinu.

Egyptská posmrtná cesta

Druhá kapitola vyobrazuje můj velice oblíbený Egypt, a proto mě dost mrzí, že byla tak krátká. Vaším úkolem bude úspěšně doprovodit zesnulého faraona Ramesse II. na jeho posmrtnou cestu a uložit jeho tělo do královské hrobky. Objeví se zde i bůh Anubis v typické podobě se šakalí hlavou, bůh Usir, Hor a ztvárnění bohaté výbavy panovníka na onen svět. Určitě si během této kapitoly dokážu představit jednoduchou minihru mumifikace nebo zjednodušenou verzi soudu, při kterém se dle legend na váhy umístilo srdce zemřelého a pero bohyně pravdy Maat. Zase by to hráče mohlo přiučit něco dalšího z egyptské historie a kapitolu trochu prodloužit.

Během potulování se Egyptem na vás čekají všelijaké pasti, hroziví krokodýli skrytí v řece Nil a také poněkud hůře čitelný font textu. Chápu, že se autoři snažili vylaďovat všechny detaily, do čehož spadá také textová podoba, ale musím uznat, že čitelnost zde nebyla úplně ideální.

Řecký král Odysseus

Řecké období s sebou přineslo vizuální podobu vycházející z malovaných váz a také zcela novou RPG mechaniku inventáře a přiřazování vybavení. Příběh popisuje činy slavného krále Odyssea. Prožijete slavnou Trójskou válku, lstivě přechytračíte Kyklopa, utečete ze spárů zrádné čarodějky Kirké a nakonec se navrátíte zpět domů za svou krásnou královnou Pénelopé. Třetí kapitola mě bavila ze všech nejvíce, protože byla nabitá akcí a předávala hráči asi nejvíce informací z historie. Také vybavení ničené lítým bojem zacloumá s vašimi životy, což je pouze vítaným plusem a opět to hře dodává na zajímavosti.

Římské mozaiky a gladiátoři

Řím a jeho slavnou éru jistě mají všichni spojenou s gladiátory. Vy sami se jedním takovým stanete a vyrazíte do Říma bojovat nejen o holý život, ale také o věčnou slávu a bohatství. Brzy ovšem zjistíte, že se na scéně objevuje politika, peníze a nekalé intriky proti senátu. Na vás bude zakročit, odhalit úmysly útočníků, ochránit nic netušící občany, polapit hlavního strůjce a přitom budete muset ještě zvládat zápasit v aréně s dalšími gladiátory o post toho nejsilnějšího. Za vítězné boje obdržíte tučný honorář, který budete moct utratit za kvalitnější brnění a zbraně. Grafika vychází z římských mozaik a musím uznat, že v tuto chvíli hra skutečně nabrala obrátek akčního RPGčka.

Brzké vydání plné verze hry

ArtFormer: Ancient Stories je stále v předběžném přístupu, ale samotné vydání je skoro za dveřmi. 30. září se dočkáme plnohodnotné hry, tak snad do té doby tvůrci ještě stihnou vyladit detaily. Kolikrát se mi totiž stalo, že jsem se někde se svou postavou z ničeho nic zasekla a musela se tak v menu vrátit k poslednímu checkpointu, na budovách občas problikávala okna či kousky střech, u pár nepřátel se nad nimi vůbec neukázal stav životů nebo jste se místo propadnutí dolů vznášeli v prostoru. Co mně ovšem nejvíce pilo krev, byly trochu nefér souboje. Kolikrát jsem protivníka zasáhla, ale jemu se neubral ani kousek života, nebo jsem pečlivě načasovala svůj útok či kryt, ale po stisknutí klávesy se nestalo nic, takže jsem to schytala a mohla celou část dělat znovu. Také mě mrzí, že jsem si nemohla odemknout všechny achievementy, protože jsem dostala verzi hry pro média, ve které byly všechny kapitoly již předem odemčené. Pro někoho, kdo celou hru poctivě dohrál od začátku až do konce a rád má vše na 100 % dokončené, je to neskutečná rána.

Svou pozornost zaměřím ještě také na dialogy, které mi občas přišly spíše divné. Vidím tu snahu vývojářů o vtipné pojetí, ale mně tam těch několik „moderních“ výrazů zkrátka nesedělo. Je to pouze můj osobní názor a jiné to může třeba pobavit. Tvůrcům jistě přeji, aby do plného vydání stihli vše doladit tak, aby s finálním výstupem byli hlavně oni sami spokojení.

ArtFormer: Ancient Stories nabízí unikátní pohled na čtyři historická období naší historie, který nám poskytnou čtyři jedinečné kapitoly. Grafická stránka vycházející ze skutečných předloh historie je asi největším plusem, ke kterému přidejte ještě různé příběhy a rozmanité herní mechaniky včetně logických skládaček. Na čem je ještě potřeba dost zapracovat, je technický stav hry, protože její jinak hladký průběh narušuje několik bugů a zejména pak divné až kostrbaté ovládání, které vám přivodí ztrátu několika nervů. Za dobu kolem pěti hodin si zopakujete dějiny umění a možná se přiučíte něco nového.

• vizuální stránka vycházející z reálných historických předloh
  • každá kapitola je jiná (grafika, příběh, herní mechaniky, hudba)
  • české titulky