Azul a rozšíření křišťálová mozaika - desková hra

Azul a rozšíření křišťálová mozaika – recenze deskové hry

3. 3. 2024

Azul je logická desková hra o pokládání dlaždic a nasbírání tak co nejvíce bodů. Stanete se tu umělci, kteří mají pro krále Manuela I. vyzdobit jeho palác v Portugalsku. Svou inspiraci král získal ve Španělsku v Alhambře z jejích dekorativních keramických dlaždic azulejos. Odtud také název Azul. Deskovka je určena pro dva až čtyři hráče od osmi let a jedna herní partie vám zabere zhruba půl až tři čtvrtě hodiny. Nově ji v českém provedení vydává společnost Blackfire.

Postav z dlaždic mozaiku

Na BoardGameGeeku si Azul vydobyl umístění v prvních sto příčkách a v roce 2018 také získal německé ocenění moderních deskových her: Spiel des Jahres. U nás jeho popularita není výjimkou, a tak se na něj pojďme blíže podívat.

Každý hráč na začátku hry obdrží svou desku hráče. Na té je jeho bodovací stupnice. Pod ní je v levé části pět různě dlouhých řádků, tzv. přípravných řad složených od jednoho políčka k pěti, vytvářejících tak obrys schodů. Napravo od nich je čtverec pět krát pět řádků, ve kterém budete tvořit stěnu s mozaikou. Ve spodní části se nachází jeden dlouhý řádek s několika poli se zápornými body, tvořícími linii podlahy. Na všechna zmíněná místa budete v herních kolech umisťovat zvolené dlaždice a případně si za ně připisovat body.

Dlaždice jsou představeny stovkou na dotek velmi příjemných pryskyřičných 3D žetonů vyskytujících se v pěti odlišných barvách a vzorech. Ty se na začátku partie nasypou do lněného sáčku a řada spoluhráčů by se v něm ráda jen tak pro hmatovou příjemnost přehrabovala. Kameny jsou krásně barevně přitažlivé a opravdu vyvolávají pocit mozaik na budovách.

Azul - rozehraná hra

Vyber si ty správné z nabídky

Dle počtu hráčů se na volnou herní plochu rozestaví menší kruhové pomalované destičky představující výlohy dílen. Ty se ideálně rozmístí do kruhového tvaru s prázdnou větší plochou uprostřed. Do těchto výloh se na začátku každého kola ze sáčku vylosují čtyři dlaždice. Doprostřed zmíněné volné plochy mezi nimi se navíc umístí žeton prvního hráče a hra Azul může začít.

Jedno kolo se skládá ze dvou fází. V té první se hráči postupně střídají na tahu a vybírají si kameny z výloh. Každý si může zvolit jednu barvu a od té si z dané výlohy vzít všechny žetony, zbylé se pak přesunou do středu k prvnímu hráči. Od této chvíle si ostatní mohou vybírat buď z výlohy, anebo ze středu. První hráč, který si vezme dlaždice jedné barvy ze středu, získá také prvního hráče. Bude tedy další kolo začínat, ale zároveň jej musí umístit do linie podlahy a obdržet tak jeden minusový bod.

Sebrané kameny vybrané barvy se umisťují do jednoho z řádků přípravných řad. Pokud máte žetonů více, než kolik lze do jedné z nich vložit, spadnou do linie podlahy. Vaším cílem je zaplnit všechna políčka daného řádku jednou barvou. Míchat se barvy nesmí. První fáze kola končí, jakmile se vysbírají všechny dlaždice z nabídky.

Azul - dlaždice v sáčku

Strategicky umísťuj

Ve druhé fázi se z kompletních řádků jedna dlaždice přemístí do vedlejší stěny, kde se tak začne tvořit finální mozaika. Nekompletní řady se přenášejí do dalšího kola. Zásadním pravidlem tvořené mozaiky je, že žádná barva se v řádku ani sloupci nesmí opakovat – je to takové trochu sudoku. V základní hře jsou desky hráče oboustranné. Z jedné strany jsou všechny barvy ve stěně mozaiky zakresleny, a tak nemusíte nad umístěním kamenů nijak zvlášť přemýšlet. Na druhé straně naopak není předtištěné nic a vše si sami za pochodu vymýšlíte. Je tu tak velký prostor chybně umístit dlaždici a zablokovat si kompletní dokončení.

Počet kol není pevně daný, dobírání a skládání žetonů se opakuje stále dokola, dokud někdo nepostaví jeden kompletní řádek na stěně mozaiky. Azul ale není o tom, kdo toho dosáhne jako první. Body získáváte za průběžné umisťování kamenů, a to ideálně tak, aby ve sloupci či řádku spolu sousedily. V případě, že s nově umístěnou dlaždicí další nesousedí, přičtete si jeden bod. Pokud ale umístěním vznikne nebo se rozšíří řada či sloupec, dostanete tolik bodů, kolik jich je v řádku a sloupci. Hodnoty se sčítají. Jednou tedy žeton počítáte jako řadu, podruhé jako sloupec. Díky tomu se budete snažit budovat svou mozaiku komplexně, a ne co nejrychleji hru ukončit. Klidně se i může stát, že ten, kdo hru uzavřel, nakonec nevyhrál. Na konci hry se totiž navíc získávají body za zcela kompletní sloupce, řádky a jednotlivé barvy v mozaice. Cest k vítězství je tak několik.

Mírumilovná, nebo škodící hra?

Na první pohled se to může zdát složité, ale je tomu právě naopak. Azul je velmi jednoduchý. Berete si barevné dlaždice, skládáte z nich řádky a z těch pak tvoříte výsledné mozaiky. Můžete jej ale hrát dvěma způsoby. Prvním, mírumilovným, je, že si hledíte svého, vybíráte si kameny, které se vám hodí, maximálně občas na soupeře vykřiknete, že vám ty vaše chtěné právě sebral a musíte tak přehodnotit svou taktiku. Druhým, hodně interakčním a škodícím, je sledovat desky soupeřů a záměrně sbírat jejich kameny, aby nemohli získat body, nebo je nutit si vzít to, co se jim nehodí, spadne jim to do linie podlahy a udělí penalizační body. Záleží tak, jakým typem hráče jste, jací jsou vaši soupeři, a jestli se tak bude jednat o poklidnou relaxační rodinnou hru, kde tvoříte mozaiky a zvládnou ji i mladší děti, anebo se bude jednat o nelítostný souboj vzájemných rivalů házejících si navzájem klacky pod nohy. Tento styl pak může být pro některé lidi dost frustrující.

Křišťálová mozaika

Rozšíření Křišťálová mozaika přichází s dvěma inovacemi. První z nich jsou oboustranné desky hráčů, přinášející nové herní styly a strategie. Z obou stran se mění linie podlahy, ve které v případě umístění dvou dlaždic nedochází k bodové penalizaci. Z jedné strany je pak předtištěno pět kamenů, k nimž si zbylé doplňujete sami. Navíc se ale mění bodové hodnocení za kompletní řady, sloupce a barvy, které se zde zvyšuje. Z druhé strany pak přichází zcela nová předtištěná místa s dvojnásobkem bodů. Při umístění správné dlaždice proto za potenciálně utvořenou řadu a sloupec obdržíte dvakrát tolik bodů. Budete se je tak pravděpodobně snažit obsadit co nejpozději. Nesmíte ale úplně zaspat, aby vám někdo jiný mezitím už neukončil hru.

Druhou inovací jsou plastové kryty s výlisky pro žetony, které se umístí přes desku hráče, a dlaždice se vám už jen tak neposunou. Ty lze následně využít i pro desky ze základní hry. Jedná se o jednolitý tenký kus plastu s pouhým mělkým výliskem, nikoliv zcela vyříznutým otvorem. Přijde mi to pro jejich účel dostatečné, ale rozhodně to není úplně nejvzhlednější a nejpraktičtější řešení.

Azul je povedená abstraktní logická desková hra přinášející radost z manipulace s dlaždicemi. Potěší milovníky barev, strategie a případného škození. Je snadno naučitelná pro rodinné hraní či herní nováčky, netrvá dlouho, ale zároveň nabízí dostatek hloubky a variace i pro zkušenější hráče. Záleží pak na vás, jaký herní styl zvolíte. Rozšíření Křišťálová mozaika přináší nové herní varianty a užitečný plastový kryt pro desky hráčů, tak, aby se vám při hraní dlaždice už neposouvaly.

• příjemné pryskyřičné dlaždice
  • neopakující se partie
  • více herních stylů
  • jednoduchá pravidla s hloubkou
  • pro některé může být frustrující
0.0

Mozkovar index

Strategie

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.