Blade Assault – sami proti Esperanze

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: IGDB
Blade Assault už to měl od začátku docela náročné. Podobných her jsem hrál totiž několik a studio TeamSuneat se jej od nich ani nesnažilo příliš odlišit. Tuctová pixel artová grafika a splývavé pozadí naznačovaly spíše trest nežli zábavu.

Řadový voják v herním průmyslu

Po válce o Rudý kámen se svět rozdělil do tří oblastí: Undercity, kam uprchli přeživší, okolí zamořené mutanty a nebeské město Esperanza, v němž bohatí vládnou zbytku světa. V kůži jednoho z hrdinů odbojové jednotky Undercity se vydáváte do zbytků starého světa, aby se křiví vládci dočkali spravedlivého soudu.
Blade Assault je dalším únikem z krabice nezávislých roguelike titulů, které povětšinou staví na chytlavých řežbách v postupně těžších úrovních. Silný příběh byste tu jenom těžko pohledali. Zajímat vás bude především hratelnost a doba, na jakou vám takové potrhlé mlácení nepřátel vydrží. Blade Assault sice zaběhlé mechaniky žánru přebírá, ale pracuje s nimi poměrně zajímavým a uspokojivým způsobem.

Nudné prostředí

Nad zpracováním postapokalyptického světa v 2D perspektivě nejspíš jenom mávnete rukou. Starší hráče potěší retro nádech, ale nevýraznost prostředí se tím zastřít nedá. Od městských ulic přes zdevastované domy až po staveniště. Ve většině prostor jsem se cítil stejně.
Předměty, s kterými je možno manipulovat, plošiny, po nichž se pohybujete – všechno ve mně vyvolávalo tísnivé pocity. Z mého pohledu je to hodně dáno výtvarným stylem, jejž si vývojáři zvolili. Nevýraznost se přenáší i na postavy. Na to ostatně přijdete záhy po tom, co pod svou kontrolu dostanete prototyp třídního rváče s motorovou pilou.

Super čtverka

Momentálně hra nabídne čtyři hratelné postavy, jejichž rozdíly spočívají v odlišných playstylech, zbraních a specifických předmětech. Kil bude šampónek s rozsáhlým arzenálem a odpovědí na všechno, Darcy nabídne velkou mobilitu s katanou a Jenny zase nestandardní hratelnost dvou čepelí – takovou, jakou mnozí znají u Akali z League of Legends. V nedávném patchi jsme se dočkali i dlouho oznámené postavy Zetta, který svou sílu čerpá z generovaných štítů a obrovských železných rukavic.
Navzdory jejich předurčeným úlohám z nich můžete vytvořit téměř cokoliv a to je na hře to krásné. Na předměty s pasivními schopnostmi narazíte jak v truhlách, tak u obchodníků. Na výběr budou vždy tři. Oceníte větší rychlost útoku, rychlejší pohyb, nebo se vám víc líbí automatické sesílání jedovatých hub každým pátým útokem? Jakákoliv maličkost vás může vylepšit jiným směrem, a vy si tak musíte ujasnit, kolem čeho to vlastně chcete stavět…
Ačkoliv svým vizuálním zpracováním příliš nenadchnou a působí stejně tuctově jako prostředí, jejich hratelnost je poměrně variabilní a v případě Jenny poměrně originální.
Klíčovou funkcí pro herní zážitek jsou také obchodníci a jejich vylepšování. Krom těch standardních, jež potkáte na samotném začátku a jejichž nabídku si vylepšením pouze zvýhodníte, také můžete zpřístupnit úplně nové. Tím zpravidla získáte nový záchytný bod – zejména před bossem –, v němž vám za nějakou štiplavou cenu obchodník nabídne vykoupení.
Hazardně koncipované obchodníky budete potkávat pravidelně. Buďto vás obchod bude stát nějaký trvalý debuff, nebo vám rovnou zvýší risk level – to je mechanika postupně zvyšující obtížnost formou buffů pro nepřátele. Tím nezpochybnitelně narůstá celková obtížnost a mnohým rekreačním hráčům dává sbohem. Také se tím však do jisté míry ozvláštňuje hratelnost.

Dovednostní strom

Možná tomu neuvěříte, ale všechno není o náhodě. Hra disponuje i stručným dovednostním stromem pro všechny postavy, který vám nejenže umožňuje držet krok s překážkami a postupně vás dostává dál, ale také částečně vkládá věc do vašich rukou.

Zdroj zábavy

Za jeden z největších zdrojů zábavy bych si dovolil označit mechaniku živlů, jež nefungují jinak než na principu náhodné generace. Mít větší sílu nebo rychlost útoku je jedna věc, ale zabíjet hordy nepřátel postupným spalováním či je zkrátka zmrazit a umlátit, to je věc druhá – zábavnější.
Při zneškodňování nepřátel se vám budou zpřístupňovat dveře s označením tří jednotlivých živlů, z nichž si jeden budete moci vybrat – oheň, voda a blesky. Zatímco oheň funguje na principu stupňujícího poškození, voda zmrazuje a zpomaluje nepřátele, a dokonce vás vyléčí. Blesky naopak podporují kritická poškození.
Musím říct, že tenhle způsob náhodného vylepšování mě docela bavil, dokonce bych řekl, že mě to podvědomě nutilo hrát další úrovně, abych vyzkoušel úplně všechny varianty v různých kombinacích. Živly se totiž vztahují na různé schopnosti. Zatímco váš primární útok může přítele zapálit, vaše sekundární zbraň jej může zmrazit. A takhle si s tím můžete hrát až do vyčerpání.

Jednotvárné řady nepřátel

Co mě naopak strašně nebavilo – a má to co do činění s haněným vizuálem – je celkové zpracování nepřátelských jednotek. Ty se postupem na další úrovně sice mění, ale mají všechny stejný nádech… A nejen to, mají podobné nebo zkrátka nevýrazné útoky.
Největší souboje se potýkaly se smíšenou snímkovou frekvencí, která si místy sahala na samé dno, a mně nezbývalo než doufat, že si i nepřítel dopřál malou přestávku.
Přesto na tom není tenhle základní žánrový prvek zase až tak špatně. Souboje s bossy jsou naopak poměrně zajímavé a různorodé. Jednou si vítězství musíte uskákat, podruhé zase vybojovat. Každý boss vyžaduje trošičku jiný postup a svým zpracováním pro změnu dokáží zaujmout.

Jaký byl čas strávený v podsvětí?

Blade Assault určitě nepatří mezi špičky žánru. Hratelnost vás nepohltí do takové míry, že byste ztratili pojem o čase, a vizuální zpracování zrovna tak. V jistých směrech však nabízí nové hratelnostní prvky a opravdoví fanoušci roguelike titulů její koupí nešlápnou vedle.
GP uvozovky

Blade Assault je jednou z mnoha pixel artových roguelike her. Snaží se být inovativní a v jistém smyslu se jí to i daří. Zkrášlení hratelnosti pomocí živlů mě bavilo, řetězec obchodníků zaujal a širší výběr postav potěšil. Největší kámen úrazu je z mého pohledu vizuální zpracování, což je sice hezké retro, ale v podání autorů působí příliš jednotvárně. Jistý vliv to má samozřejmě i na celkovou hratelnost. Blade Assault si svou fanouškovskou základnu určitě najde, ale ta bude spíše užší.

Klady

mechanika živlů ozvláštní hratelnost
celkový koncept obchodníků je přehledný
různorodost postav
zajímaví bossové

Zápory

jednotvárný vizuál
zavrženíhodné zpracování nepřátelských jednotek
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn