Chlupatí zabijáci – úvodka

Karetní hra Chlupatí zabijáci – destruktivní dobrodružství

6. 1. 2023

V žádném správném fantasy příběhu nesmí chybět neohrožení dobrodruzi, kteří jsou schopni pro hrst zlaťáků nastavit krk a zabít obávané, města sužující příšery, nebo si naopak pro pár drobných nechat takzvaně koleno vrtat. Přesně tento zážitek vám dopřeje čerstvý přírůstek českého vydavatelství Blackfire, karetní hra Chlupatí zabijáci… v originálním názvu Here to Slay od autorů Labilních jednorožců. Abyste však mohli přijmout zakázku na skolení silných monster, budete si muset sestavit skupinku dalších dobrodruhů a hrdinů, kteří vám v případě potřeby pohlídají záda. Sami totiž nezabijete ani mouchu.

Chlupatí zabijáci – obsah balení
Chlupatí zabijáci – zadní strana
Chlupatí zabijáci – úvodka

V nouzi poznáš nepřítele

Chlupatí zabijáci je svižná strategická karetní fantasy hra na hrdiny pro dva až šest hráčů od deseti let s proměnlivou herní dobou. Jedna partie vás přijde třeba na půl hodinky, ale klidně i na celých šedesát minut, což dost ovlivňuje počet zúčastněných hráčů a vaše herní strategie. Tu zde budete potřebovat jako sůl, společně s pořádnou dávkou štěstěny. Hlavním cílem hry je do svých řad naverbovat co nejsilnější hrdiny, zabíjet nebezpečné stvůry a přitom lehce škodit svým protihráčům. Chlupatí zabijáci jsou sice tuze roztomilí, ale pod nevinnou fasádou ukrývají pěkné lumpárny. I taková drobná kočička vás ve vteřině dokáže okrást nebo vám zaječí kouzelník sežehne půlku družiny.

V nemalém balení najdete sto patnáct karet běžné velikosti, mezi kterými se ukrývají karty hrdinů, kouzel, předmětů, výzev a několika dalších, šest velkých karet vůdců skupiny, patnáct velkých karet monster, šest karet s přehledem pravidel a dvě šestistěnné kostky. K vítězství se probojuje ten hráč, jemuž se jako prvnímu podaří zabít tři monstra nebo sestaví skupinku hrdinů ze šesti různých tříd; bude mít ve svých řadách bojovníka, strážce, hraničáře, zloděje, čaroděje i barda.

Chlupatí zabijáci – velikosti karet
Chlupatí zabijáci – karty předmětů
Chlupatí zabijáci – karty modifikátorů a výzev

Kdo dřív přijde, ten dřív mele

Před začátkem hry si každý jeden hráč zvolí z šestice velkých karet jednoho vůdce – není to jen o vzhledu. Vůdci skupin mají speciální schopnosti, jež vám v nouzi mohou takříkajíc zachránit zadek. Je jen na vás, jestli se s ostatními hráči domluvíte na střídavém výběru, nebo aplikujete pravidlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. A ještě jedna maličkost, při hře dvou hráčů si ani jeden nesmíte vybrat vůdce jménem Stínový Dráp, protože byste se tím dostali do až moc velké výhody. Vámi zvolenou kartu vůdce umístěte před sebe, později k ní budete vykládat zabité příšery a ostatní členy své družiny. Poté nezapomeňte každému rozdat také karty s přehledem pravidel. Tyto zbylé karty i karty vůdců odložte stranou, nyní je už nebudete potřebovat.

Všech sto patnáct karet běžné velikosti s bílou rubovou stranou pečlivě zamíchejte, každý hráč jich dostane celkem pět. Z ostatních karet se stává dobírací balíček, který položte doprostřed stolu lícem dolů na dosah všem. Vedle něj budete v průběhu hry odkládat použité, zničené či obětované karty, jakožto na odhazovací hromádku neboli hřbitov. Všech patnáct velkých karet monster s černou rubovou stranou zamíchejte, balíček lícem dolů položte taktéž doprostřed stolu poblíž dobíracího balíčku a otočte vrchní tři karty lícem nahoru hned vedle. Doporučené herní rozložení najdete v pravidlech. Přípravy jsou u konce, čas se vydat na lov!

Jste připraveni ZABÍJET?

Karetní hra Chlupatí zabijáci se hraje na jednotlivé tahy. Každý hráč do svého kola vstupuje se třemi akčními body, které může využít na různé akce v libovolném pořadí. Jednu akci dokonce můžete provést opakovaně, pokud na to ovšem máte dostatek akčních bodů.

• Za JEDEN akční bod si můžete DOBRAT jednu kartu z dobíracího balíčku, ZAHRÁT hrdinu, předmět či kouzlo z ruky (u hrdinů lze ihned při vyložení využít jejich schopnost hodem kostkami) nebo POUŽÍT SCHOPNOSTI již vyloženého hrdiny ze své skupiny hodem kostkami – schopnosti jednoho hrdiny lze využít pouze jednou za tah, i když by váš hod byl neúspěšný.
  • Za DVA akční body můžete ZAÚTOČIT na vámi vybrané monstrum za předpokladu, že splňujete všechny podmínky – opět zde rozhoduje hod kostkami.
  • Za TŘI akční body můžete ODHODIT všechny karty z ruky (pokud nějaké máte) a z dobíracího balíčku si dobrat pět nových.

Své akční body neutrácíte v případě, že vám nějaká karta výslovně přikazuje danou akci provést okamžitě. Jakmile vyčerpáte všechny akční body nebo se rozhodnete, že už nic dalšího dělat nechcete, váš tah končí. Nevyužité akční body si nepřenášíte do dalšího kola, proto je výhodné je využít všechny, když máte tu možnost.

Chlupatí zabijáci – karty hrdinů
Chlupatí zabijáci – karty vůdců
Chlupatí zabijáci – karty monster

Osud míchá karty, my hrajeme

Protože Chlupatí zabijáci jsou ryze karetní hra, je potřeba si nastudovat jednotlivé karty a především jejich schopnosti. Asi nejdůležitějšími kartami v dobíracím balíčku jsou hrdinové. Každý hrdina náleží k nějaké barvou i symbolem odlišené třídě a má speciální schopnost. Abyste ji mohli využít, musí vám při hodu dvěma kostkami dohromady padnout stejné či vyšší číslo, než kolik udává podmínka hodu na dané kartě. Počet hrdinů ve vaší skupině není nijak omezen, ale dejte si pozor, abyste jich měli dostatek, protože některé schopnosti hrdinů přímo vyzývají, abyste například člena nepřátelské družiny ukradli, či rovnou zničili. Karty monster navíc k útoku přímo vyžadují určitý počet vyložených hrdinů, a někdy dokonce musí náležet k požadované třídě.

Kartami předmětů lze vaše dobrodruhy vybavit (kartu vsunete pod daného hrdinu tak, aby byl text předmětu viditelný) a předat jim tak určité bonusy, ochranu apod. Některé předměty však mají negativní účinky, tedy ideální dárek pro hrdinu vašeho soupeře, abyste mu drobátko zavařili. Každý hrdina může mít pouze jeden předmět a po zahrání jej již nelze vyměnit. Karty předmětů se nevztahují na vůdce skupiny, ten jimi nemůže být vybaven. Když je váš hrdina zabit, ukraden či obětován, předmět společně s ním putuje na odhazovací hromádku či do soupeřových rukou. Kouzla jsou naopak jednorázové záležitosti. Když tyto karty zahrajete, okamžitě použijete jejich schopnost a odhodíte je na odhazovací hromádku.

Speciálními kartami jsou výzvy a modifikátory. Karty výzev jsou ideálním prostředkem k nějakému tomu nekalému záškodnictví, protože s jejich pomocí můžete zastavit akce, jako je vyložení hrdiny, kouzla či předmětu jiného hráče v jeho tahu, tím, že ho jednoduše vyzvete na souboj v hodu kostkami. Já vím, zase ty proklaté kostky! Jednoduše, hodíte-li stejně či více než soupeř, plánovanou akci jste mu překazili a vyzvaný hráč musí kartu, kterou se chystal zahrát, odhodit na hřbitov (akční body se mu nevrací). Pokud hodíte méně, hráč pokračuje ve svém plánovaném tahu. Pozor však na to, že každou kartu lze vyzvat pouze jednou za celou hru.

Modifikátory jsou rovněž jednorázové karty s možností škodit. Modifikátor lze zahrát z ruky bezprostředně poté, co kterýkoliv hráč hodil kostkami, včetně vás samotného, a nestojí žádné akční body. Po zahrání karta ihned putuje na odhazovací hromádku. Některé modifikátory body přičítají, odečítají, nebo rovnou obojí. V případě třetí možnosti si vy sami zvolíte, jakou variantu chcete využít.

Chlupatí zabijáci – detail monster
Chlupatí zabijáci – detail vůdců

Nepřítel tě nikdy nezradí

To byly karty obsažené v základním balíčku. Nyní je na čase podívat se na zoubek těm velkým. První velkou speciální kartou jsou vůdcové skupin. I ti, stejně jako karty hrdinů, náleží k jedné ze šesti tříd a mají speciální schopnosti, avšak nejsou přímo považováni za hrdiny. Schopnost vůdce totiž může být použita během jednoho tahu i vícekrát, pokud jsou splněny dané podmínky. O tuto kartu navíc nemůžete nijak přijít a zůstává vám až do konce hry. Trochu jsme byli při prvních hrách na vážkách, protože abyste zcela pochopili pravidla pro tuto kartu, musíte si bedlivě přečíst celou přiloženou příručku. Karty vůdců se sice nepovažují za hrdiny a nemůžete s nimi útočit, ale jejich třída se počítá do celkového složení skupiny.

U vysvětlivek karet vůdce je tedy psáno, že s ní nemůžete útočit, protože se nepočítá jako hrdina, a o kousek níže můžete být zprvu lehce zmatení, protože vůdce se sice počítá jako člen party splňující podmínky pro útok, ale jelikož nemůže útočit, musíte i tak mít alespoň tolik členů, kolik udává požadavek na kartě monstra. Když to vztáhnu na praxi… chcete zaútočit na monstrum požadující dva členy, z nichž jeden bude mág, a zrovna shodou okolností je mág vaším vůdcem. Protože ale vůdce útočit nemůže, musíte ve skupině mít kromě něj alespoň další dva hrdiny, jinak monstrum neporazíte, což je trochu překombinované, co se týče pravidel pro tuto konkrétní kartu. Pokud jsme to pochopili špatně, pak tuto situaci pravidla dostatečně nevysvětlují jinak.

A konečně na řadu přichází velké karty monster s tmavým pozadím. Na kteroukoliv lícem vzhůru vyloženou kartu příšery lze zaútočit za dva akční body pouze v případě, že splníte požadavky na skupinu. Pod nápaditou ilustrací vždy najdete dva důležité údaje. První vám říká, s jakým počtem a v jakém složení skupiny smíte na monstrum zaútočit. Ten druhý upozorňuje na podmínku hodu. Ke skolení monstra opět využijete dvě kostky a součet hodu musí být roven nebo vyšší/nižší než podmínka pro zabití děsivé potvory. Na kartě je však uvedena i další podmínka hodu s negativními výsledky a útočný rozsah (číslice mezi oběma podmínkami hodu), do něhož když se trefíte, nestane se vůbec nic. Když se vám monstrum podaří zabít, danou kartu si vezmete, položíte ji vedle karty vůdce a po zbytek hry smíte používat jeho schopnosti. Prázdné místo po skoleném monstru nahradíte novou kartou z balíčku a střádáte síly na další souboj.

Jak už bylo řečeno výše, vyhrává ten hráč, kterému se jako prvnímu podaří zabít tři monstra nebo sestaví družinu hrdinů obsahující všech šest tříd.

Kostky osudu

Karetní hra Chlupatí zabijáci v sobě skloubí zábavný potenciál s hromadou taktizování a ještě větší porcí škodolibosti. Bohužel musím konstatovat, že hra ve dvou hráčích není moc vyvážená, protože vám kolikrát nedovoluje vaše tolik promyšlené taktiky aplikovat, dokud soupeř neučiní určité kroky. Z toho důvodu doporučuji si Chlupaté zabijáky užít ve společnosti více hráčů, protože s tím samozřejmě stoupá také zábavnost a těch možností najednou budete mít daleko více. Bohužel se kolikrát stane, že ani ta nejpromyšlenější strategie nebude k ničemu, protože se musíte až příliš spoléhat na štěstí, ale o tom až o kousek níže. Jinak musím ocenit příjemně svižné tempo a naprosto odzbrojující ilustrace ve stylu Labilních jednorožců… občas vtipné, občas děsivé, ale po celou dobu tuze roztomilé, až skoro pohádkové. Oceňuji rovněž možnost si na webových stránkách autorů vytvořit vlastní karty vůdců.

Co bych hře osobně vytkla, je až moc spoléhání se na náhodu. Prakticky u každé důležité akce si musíte házet kostkami, které určují váš úspěch nebo pád. Z toho plyne, že ač máte sebelepší strategii a postupujete nanejvýš opatrně směrem k jistému vítězství, ve vteřině se celá situace může otočit. Štěstí zde tedy hraje důležitou roli, možná větší, než byste na první pohled řekli, a právě kvůli tomu se vytrácí důraz na taktizování. Stačí tak, že budete karty střílet od boku, a při těch správných hodech máte vítězství téměř v kapse. Je také škoda, že autoři nezvolili nějaký příjemnější formát psané příručky místo rozkládací mapy, se kterou je občas nešikovné manipulovat, rozkládat ji a opět skládat nebo ji přetáčet z jedné strany na stranu při hledání toho konkrétního pravidla. Nějaká menší knížka by rozhodně byla uživatelsky příjemnější volbou.

Hru Chlupatí zabijáci můžete zakoupit například zde.

Chlupatí zabijáci na scénu vnáší neskutečnou porci volnočasové zábavy obalenou nenáročnými pravidly a zatraceně krásnými ilustracemi. Přesto je trochu škoda, že hra není úplně stavěná pro minimum hráčů, v některých pravidlech se možná budete nějakou chvíli utvrzovat, a i ty nejpromyšlenější strategie často selžou, protože zrovna holt nemáte štěstí. Na náhodu se zde spoléhá až příliš a přesně z toho důvodu do posledních chvil partie nelze s předstihem určit vítěze. Tak či onak si tato karetní hra rozhodně dokáže vysloužit místo ve vaší sbírce, protože hon na monstra ještě nikdy nebyl tak zábavný… a ještě k tomu v češtině.

• nádherné ilustrace
  • svižné tempo
  • záškodnický prvek