Žebříčky nejvýdělečnějších filmů mnozí znají jako své boty. Naprosto jim dominují americké blockbustery, jako Avengers, Avatar nebo Star Wars, přes deset let jim kdysi kraloval Cameronův Titanic. Jenže letos v zimě na toto komerční hřiště vtrhnul rodinný animovaný film z pevninské Číny jménem Ne Zha 2. Naprosto zdecimoval tabulkovou konkurenci a usedl v současnosti na pátou příčku nejvýdělečnějších snímků – a to bez toho, aby formou širšího nasazení nějak výrazněji pronikl na západní trh.
Ne Zha 2 se sice do amerických a evropských kin podíval na jaře, ale to spíše v omezené míře ve vybraných zemích a vybraných kinech (v našich končinách třeba uvedení vůbec neproběhlo), takže u běžného publika zůstává podobně jako jeho předchůdce Ne Zha z roku 2019 de facto neznámý. Přitom dobrodružný příběh o boji démonů, bohů a draků by se jevil divácky přinejmenším atraktivně. Prozatímní zisk dvě miliardy a dvě stě milionů dolarů tedy pochází téměř výhradně z čínského domácího trhu. Za tímto neuvěřitelným úspěchem stojí řada faktorů. Jednak jde o rodinný akční animovaný film cílící na rodiny s dětmi, takže zamýšlené publikum je skoro nejširší možné. Dále se jedná o státním aparátem podporovaný produkt, což v případě autoritativního státu s více než miliardovou populací není radno podceňovat – vliv státních médií na obyvatelstvo je výrazně větší. A v neposlední řadě se snímek stal pomyslným vrcholem tamější společenské debaty o filmech reprezentujících čínskou kulturu. Tento pozoruhodný diskurz začala už před lety americká Kung Fu Panda. Čínští animátoři se zřejmě nemohli smířit s tím, že se zahraniční díla vyobrazující krásy čínské kultury, přírody a bojových umění těší tak ohromnému úspěchu, a tak se naplno pustili do domácí produkce. A Ne Zha 2 je jejich nejslibnějším počinem.
Jenže jak již bylo zmíněno, film mimo Čínu prozatím výraznější pozornosti uniká. To by se ovšem mohlo změnit s nástupem anglického dabingu v kinech (první díl se ho dočkal až při vydání na fyzických nosičích). Tuto variantu již v srpnu umožní ve spolupráci s předním distributorem čínských filmů CMC Pictures distribuční a produkční společnost A24, která onen animovaný hit znovuuvede v severoamerických kinech, tentokrát v anglickém znění. Jednu z hlavních rolí má dabovat kupříkladu herečka Michelle Yeoh, jež před třemi lety zazářila v hlavní roli oscarového filmu Všechno, všude, najednou. Zda se Ne Zha 2 v této anglofonní podobě dostane do evropských (případně i našich) kin se však teprve uvidí.
Zdroj: Hollywood Reporter
Novinku pro Gaming Professors napsal Jiří Kašpárek.