Dej sem totem náhled

Dej sem totem! – úvod do světa lovců totemů

16. 12. 2025
 

Jsou sbírky, které člověk střeží jako oko v hlavě. A pak jsou sbírky, kvůli nimž jste ochotní popadnout první houbu, hmyzáka nebo Kostíka, vyrazit do boje a poprosit své magické družstvo o jakoukoli podporu. V karetní hře Dej sem totem! (v originále Totem Hoarder) od vydavatelství MindOK se přesně do takové situace dostanete. Dva sběratelé posedlí touhou vlastnit tři posvátné totemy se střetnou v napínavém souboji, v němž se počítá každý úder, každý klanový bonus i každá chytrá zlomyslnost.

Jde o rychlou a dynamickou hru plnou interakcí, blafování a drobných taktických zvratů. V jádru stojí jednoduché principy karetní hry pro dva. Váš tým prapodivných tvorů není jen na okrasu, ale tvoří živoucí skupinu malých sabotérů, kteří dokážou soupeři zničit plány během jediné chvíle.

První dojem

Vydavatelství MindOK opět přináší kompaktní balení, které se snadno přenáší a na stole nezabere mnoho místa, přesto v sobě ukrývá dostatek materiálu pro pořádnou dávku karetního chaosu. Hlavní roli hrají karty tvorů z různých klanů, zejména z houbového, hmyzího a rybího. A pak je tu klan, na který rozhodně nelze zapomenout. Kostíci, kteří dokážou jediným zásahem převrátit průběh partie vzhůru nohama.

Zvláštní skupina tvorů

Než jsem se ponořila do samotného hraní, chvíli jsem se věnovala osazenstvu této karetní hry. Houby, hmyz a ryby jsou sice zvláštní kombinace, ale určité propojení mezi nimi najít lze. Působí jako bytosti, které by mohly obývat jeden bizarní a trochu podivný ekosystém.

Jenže pak se na mě z karet vyřítil první Kostík. V tu chvíli se mé pochopení změnilo ve zmatek. Možná je to jen můj dojem, ale ilustrace tří základních klanů vypadají jednotně. Vše je hravé, organické a vzájemně propojené. Kostíci však tuto vizuální harmonii zcela narušují. Jejich estetika působí jako vystřižená z filmu Tima Burtona.

Na druhou stranu jsou ilustrace jako celek energické a nápadité. Každý tvor působí živě a lehce výstředně. Je zřejmé, že si ilustrátor dal záležet. Ať už na vás tento styl zapůsobí jakkoli, mně osobně poměrně sedí.

Jak je to s těmi Kostíky?

Herní smysl Kostíků naprosto chápu. Silně připomínají karty Mozkožroutů ze stejnojmenné dvojkové hry, kde hráč jejich zahráním okamžitě naruší soupeřovy plány. Ve hře Dej sem totem! fungují podobně. Obvykle neukradnou kartu, pokud nejde o samotný totem. Pokud je však Kostík zahrán na jiné karty, zůstanou sice v oblasti hráče, ale přijdou o svůj efekt, což je velmi nepříjemné.

Co ale stále úplně nechápu, je jejich vizuální podoba. Proč právě kostlivci? Proč ne nějaký lovec, rybář, houbař či jiný motiv, který by zapadl do světa hmyzu, ryb a hub? Narušitel dává smysl, ale volba kostlivců se vymyká jinak kompaktnímu světu.

Jak započít honbu za totemy?

Každý hráč má prostor na deset karet tvořících jeho tým. Do obou týmů se na začátku položí jeden houbový Strážný, který svým štítem slouží jako obranná zeď proti útokům i hypnózám. Poté zamícháte balík ostatních tvorů a každý si vezme šest karet.

Cesta k vítězství působí jednoduše. Získejte tři totemy a nemějte ve svém týmu žádného Kostíka. Pokud se vám to podaří, okamžitě vítězíte.

Funguje zde ale i opačný scénář. Pokud se vám během hry nahromadí čtyři Kostíci, okamžitě prohráváte. A věřte, že soupeř udělá všechno pro to, aby vám tuto nepříjemnost naservíroval co nejrychleji.

Síla načasování

Každý tah se skládá ze dvou volitelných kroků. Můžete si líznout kartu z balíčku nebo si vzít zpět vyloženou kartu ze svého týmu, pokud máte méně karet než soupeř. Poté můžete vyložit jednu kartu nebo provést úklid. Právě úklid je důležitý nástroj, jak se zbavit přebytečných členů některých klanů, hlavně Kostíků.

Hlavní kouzlo hry se skrývá ve vyložených kartách. Každá karta má akci, která se provádí při jejím zahrání, a také bonusy, které se spouštějí při následném hraní karet daného klanu. Pokud máte dobrý plán, mohou vzniknout silné kombinace tvořené efekty více karet.

Totemy jako srdce celé hry

Totemy jsou opravdovým pokladem. Nejsou to tvorové, takže se nikdy neodhazují. Jakmile jsou jednou vyloženy, pouze putují mezi hráči. Pokud je někdo zasáhne útokem, přejdou rovnou do rukou soupeře. Pokud je získáte pomocí Kostíka, zaplevelíte si tým, takže k vítězství se nepřiblížíte, dokud se těchto karet nezbavíte.

Každý totem nabízí dvě různé akce, které můžete provést v libovolném pořadí. Správné použití totemu může zcela změnit průběh partie. K dispozici je také české promo, které přidává čtyři nové totemy s odlišnými a komplexnějšími efekty inspirovanými českými horami a pověstí o Krakonošovi.

Rychlost v jinak dlouhé partii

Tempo je velmi rychlé. Karty se přesouvají z balíčku do ruky, z ruky na stůl, ze stolu zpět do ruky a často putují i mezi hráči. Hráči neustále sledují, jak se mění struktura jejich týmu, jak se rodí soupeřovy záměry a zda hrozí, že balíček dojde. Pokud dojde poprvé, zamíchá se odhazovací hromádka a pokračuje se dál. Druhé vyčerpání balíčku však ukončí celou partii. Vítězí ten, kdo má více totemů, případně méně Kostíků.

Ačkoli se jednotlivé tahy hrají rychle, celkově mi přišlo, že se celá hra táhne. Ve hře je opravdu velké množství Kostíků a často se ukazuje, že hráči volí podobné postupy, tedy rychle získat totem, i když to znamená zaplevelit si tým nechtěnými kartami, a teprve poté řešit jejich náročné vyčištění. V praxi to vede k tomu, že se stůl postupně mění v přetahovanou o to, kdo dokáže déle odolávat útokům a lépe načasovat moment, kdy se pustí do úklidu svého týmu. Pokud máte navázané různé bonusové efekty, rozhodování může být ještě těžší, protože úklid vám často vezme i karty, které byste si jinak rádi ponechali. Celkový dojem tak bývá spíš o trpělivosti a správném odhadu chvíle, kdy zariskovat pro zisk totemu.

Vydavatelství MindOK letos vydalo dva další duelové tituly, konkrétně Duel o město Cardia a Zlato nebo život. Oba mě bavily o něco více než novinka Dej sem totem! Duel o město Cardia nabízí intenzivní partie plné překvapení, zatímco Zlato nebo život přináší možnost volit mezi bezohledným útokem a trpělivým plánováním. Obě hry působí kompaktně, napínavě a dokážou udržet hráče v pozoru od prvního tahu až do konce, zatímco Dej sem totem! místy působí, že tempo partie ztrácí na svižnosti.

Dej sem totem! je svižná karetní přetahovaná, která staví na jednoduchých pravidlech a neustálé interakci, ale dokáže být i překvapivě vyčerpávající. Časté přelévaní totemů a neustálý boj s Kostíky dávají hře osobitý rytmus. Vizuální stylizace je sympatická, i když některé prvky, zejména kostlivci, mohou působit lehce vytrženě z jinak soudržného prostředí. Mechanicky nabízí prostor pro chytré kombinace, nečekané zvraty a odvážné riskování, ale tempo partie se může výrazně protáhnout, zejména pokud oba hráči volí podobné strategie. Pro milovníky konfliktu a karetních útoků představuje solidní duelovou zábavu.

Klady
  • kompaktní balení
  • dynamická hra pro dva hráče
  • osobitý vizuální styl
  • promo balíček s novými totemy inspirovanými českou krajinou a pověstmi
Zápory
  • vizuální styl Kostíků působí výrazně odlišně od ostatních klanů a narušuje jednotnou estetiku
  • strategie se mohou po čase opakovat
  • hra může být mírně táhlá
  • menší inovace oproti jiným duelovým titulům
Infobox
  • Autor Lenart Slabe, Oskar Slabe
  • Vydavatel Totem Hoarder Games
  • Distributor Mindok
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Cena / výkon

Aneta Řezníková

V dětství ji od počítače neodtrhl ani hlad. Buď ujížděla v Need for Speed, plnila mise v GTA San Andreas, nebo budovala mafiánské impérium v Mafii. Na vysoké ale vyměnila monitor za stůl plný přátel a propadla kouzlu deskových her. Od prvních partií Osadníků z Katanu a Carcassonne se ponořila do světa hraní naživo, kde se místo klikání hází kostkami a vyjednává se tváří v tvář. Jakmile ale herní doba přesáhne tři hodiny, mizí rychleji než tah v real-time strategii. Jinak se ale nezalekne téměř žádné partie.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.