Raise – úvodka

Desková hra Raise – kdo nabídne víc?

26. 7. 2022
 

Poker už dávno není jedinou hrou, ve které musíte dokonale obelstít své soupeře. Řeč těla i sebemenší škubnutí oka mohou prozradit vaše dokonale zosnované blafování. Peter Prinz vytvořil deskovou hru s názvem Raise, ve které musíte nasadit poker face a správně odhadnout, kdy se vám vyplatí riskovat, a kdy naopak stáhnout ocas. O českou distribuci se stará společnost Piatnik. Tak co, kdo nabídne víc?

Raise – celá sada
Raise – úvodka

Kostky jsou vrženy

Raise je taktická desková hra pro dva až pět hráčů s věkovým doporučením od deseti let kvůli přítomnosti základních počtů, které by žáci prvního stupně měli bez problémů zvládat. Jedna hra vám zabere cca třicet minut v závislosti na počtu hráčů, ale nemusíte se bát, že by se hratelná doba protáhla na dvojnásobek. V balení najdete sto padesát karet rozdělených do pěti barevně odlišených balíčků po třiceti, čtrnáct zlatých karet s body, sedm krásně mramorovaných kostek, pět dřevěných žetonů, herní plán a samozřejmě několikajazyčná pravidla.

Heslem hry Raise je „dejte vyšší nabídku“. Základním principem je získat co nejvyšší počet bodů díky chytře zahraným kartám v ten správný okamžik. Raise obsahuje pět barev – černou, šedou, bílou, hnědou a béžovou. Těmito barvami jsou poté označeny nejen dřevěné žetony, ale také samotné karty. Ty na sobě nesou hned několik důležitých informací. Nejdůležitějším prvkem pro vás není ani tak symbol či číselný údaj uprostřed, ale hodnoty, které najdete v každém rohu karty. Kostky na sobě nesou pět různých symbolů – rudý diamant, fialové ozubené kolo, žlutý mrak, modré přesýpací hodiny a oranžový zvon. Stejné symboly najdete také na kartách ve svém balíčku a na levém okraji herního plánu.

Čím více symbolů, tím více Adidas

Každý hráč si na začátku vybere barevný žeton a k němu příslušný balíček třiceti karet o stejné barvě. Příprava probíhá tak, že si drobný herní plán rozložíte doprostřed stolu, na pravou stranu položíte kartu s přehledem a zamíchaný balíček zlatých karet s body v takovém počtu, který náleží zúčastněným hráčům (najdete v pravidlech) lícem dolů. Nikdy tak nehrajete se všemi zlatými kartami, vždy musíte určitý počet odložit stranou. Odkryjete první bodovou kartu, abyste věděli, o kolik bodů se v tomto kole bude hrát. Už tato samotná skutečnost vás může motivovat k tomu, pokusit se kolo vyhrát, či naopak.

Ze svého balíčku si každý hráč lízne šest karet. Stejný počet musí mít v rukou na začátku každého nového kola. Hráč, který bude začínat, následně hodí všemi sedmi kostkami najednou a symboly na kostkách přiřadí k těm na levé straně herního plánu. Právě jejich celkový počet (počet symbolů na kostkách + jeden na herním plánu) bude pro hráče v ten moment tou nejdůležitější informací. Podle nich totiž bude kalkulovat nejlepší bodový zisk. Rohová hodnota karty se vynásobí počtem stejných symbolů z té, kterou jste zahráli. První vyloženou kartou tak udáváte svou pozici na herním plánu, protože výsledný součin vám řekne, na jakou číselnou pozici svůj žeton umístíte. Všechny vyložené karty hráčů poté jdou do jednoho společného odhazovacího balíčku.

Raise – plán s balíčky
Raise – karty

Šli dva šlitři

První fáze je za námi. Nyní je na čase zhodnotit svou pozici na spirálovitě zahnuté cestě herního plánu a uvědomit si, jaké jsou vaše šance na to, dostat se před ostatní. Dámy a pánové, připravte si kalkulačky, budete totiž počítat jako diví! Začíná ten hráč, jehož žeton se nachází nejblíže startu (ne nejdál, jako tomu je uvedeno v pravidlech). Nyní může buď zahrát další karty ze své ruky (jednu, dvě, nebo klidně všech pět zbylých), aby tak vylepšil svou pozici vůči ostatním a dostal se do čela. Když naopak jasně vidí, že před ním mají soupeři až moc velký náskok, je rozumnější kolo vzdát (odeberete žeton z herního plánu) a pošetřit si tak lepší karty na další kola. Součin bodů se počítá dle stejného vzorce jako v první fázi hry. Kolo vyhrává ten hráč, jehož žeton se nachází nejdál nebo na herním plánu zůstal jako poslední. V takovém případě hráč obdrží nejen zlatou kartu s body, ale také své i všechny ostatní zahrané karty protihráčů. Proto je potřeba také počítat s tím, že jakmile prohrajete kolo, použité karty dostane vítězný hráč, což mu přinese další bodový zisk.

Následně si hráči ze svých balíčků dobírají karty tak, aby jich v ruce měli opět šest, otočí se následující zlatá karta s novou bodovou hodnotou a celý proces začíná nanovo hodem sedmi kostkami. Hra končí v ten moment, kdy v balíčku nezbývá žádná zlatá karta. POZOR! Nezapomeňte, že jakmile svých třicet karet vypotřebujete, do konce hry již nedostanete jiné, proto s nimi zbytečně neplýtvejte. Vítěze určí součet hodnot vlastněných zlatých karet a bodů hracích karet z černého kruhu. Vítěz na svém kontě bude mít nejvyšší bodový zisk.

Náhoda není blbec

Musím uznat, že Raise je v základu jednoduchá hra, ale ze začátku ujasňování si pravidel můžete být zmatení kvůli občas nepřesným instrukcím. Pečlivě si prostudujte manuál a zkuste si krok za krokem jednu cvičnou hru. Velkou roli hraje také práce s čísly, rychlé počítání a dobrý odhad, proto hra není moc vhodná pro menší a věkové doporučení od deseti let mi nepřijde úplně přesné. Soupeři samozřejmě mohou blafovat, že mají karty s vysokými hodnotami, aby vás přiměli hru ve druhé fázi vzdát. To samé můžete naopak praktikovat vy sami, a tak rozehrajete nekonečný souboj vůlí.

Podmínky jsou navíc pro všechny zcela stejné, protože každý z pěti balíčků obsahuje ty samé karty a už jen záleží na tom, v jakém pořadí si je líznete. Náhoda je tak tou uličnicí, která má v rukou váš osud. Dopředu nemůžete odhadovat, jaké symboly v kolika opakováních padnou na kostkách a jaké karty se vám dostanou do rukou. Musíte pracovat s tím, co aktuálně máte k dispozici, a proto je Raise ke všem stejně férovou. Hru jsme vyzkoušeli ve dvou hráčích, ale je jasné, že s více lidmi narůstá také zábavnost a napětí.

Raise – detail karet
Raise – kostky a žetonky
Raise – detail plánku s kostkami

Něco tomu chybí

Zpracování u mě však vyvolává rozporuplné emoce. Samotná krabička volí neutrální černé pozadí, na kterém do výšin šplhají barevné sloupečky s příslušnými symboly. Obal vás tak prakticky hned zaujme svým minimalistickým, ale funkčním nápadem. Obsah uvnitř se nese v daleko ponurejších barvách, což na druhou stranu dobře kontrastuje s jasnými barvami karet a symboly na kostkách. Ty jsou poměrně těžké, s lehkým mramorováním, což jim dodává nějakou tu přidanou hodnotu navíc. Nějakou chvíli jsem dumala nad tím, proč je zde kartička s přehledem, ale brzy mi došlo, že právě ta vám slouží jako menší tahák při strategizování. Osobně bych místo hnědé a béžové barvy zvolila nějaké ne tolik ponuré, například zelenou, růžovou aj., ale chápu, že se zde cílilo na přehlednost. V takovém případě by však žetony křiklavějších barev byly lépe vidět na herním plánu.

Je také škoda, že v balení chybí nějaké pěkné pytlíčky či jiné výmysly, jak si karetní balíčky od sebe bezpečně oddělit. Jakmile s krabicí lehce zatřesete, všechny karty se vám smíchají do jednoho velkého chumlu a před začátkem hry si je budete muset opět roztřídit dle barev. Ano, můžete si je zavázat gumičkou či vymyslet jiné kutilské nápady, ale přidat do balení něco k rozřazení karet by nebylo od věci.

Raise je nenáročnou deskovou hrou pro všechny, kteří se nebojí riskovat v ten správný okamžik. Pomocí jednoduché matematiky si rychle spočítáte bodový stav a poté už bude pouze na vašem úsudku, jestli se vám vůbec vyplatí snažit se protivníky obehrát. Velkou roli zde hraje náhoda a vždy musíte být ve střehu i v moment, kdy hrají vaši soupeři. Při počítání se totiž může stát sebemenší chybka, jeden bod sem, jeden bod tam… když to nikdo nehlídá, co bychom si trochu nepřilepšili, no ne? Jsem náročná, a tak mi v balení chybí pytlíčky či jiné vychytávky k oddělení jednotlivých karet, jinak se zpracování drží jakési neutrální cesty.

Klady
  • prostor pro taktizování a blafování
  • stejné podmínky pro všechny hráče
  • přiměřená hratelná doba
  • rozhoduje náhoda
Zápory
  • některé pokyny v pravidlech nejsou dost jasné
  • dost počítání, což není pro všechny
  • absence vychytávky pro oddělení karet
Infobox
0.0

Doporučujeme

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.