V Říši světla zavládlo zoufalství. Z krajiny, která ještě nedávno hýřila barvami, se stává temná prázdnota. Stíny se šíří, kouř stoupá z rozbořených vesnic a jedinou nadějí jsou záblesky z jiných světů. Křišťálový portál se otevírá a skrze něj přicházejí hrdinky. Nejsou to obyčejné postavy, ale legendy, které zná celý svět z filmového plátna. Vaiana, Belle, Panna Mariana a Violet vyzařují sílu, odvahu i naději. Temnota se blíží, ale světlo ještě nevzdalo svůj boj. Tímto úvodem by se dala vystihnout novinka od vydavatelství Ravensburger s názvem Disney Chronicles of Light: Temnota na ústupu.
Tohle není Disney prvotina
Pokud patříte mezi naše věrné čtenáře, možná vám vytanula na mysli myšlenka, že tohle není první Disney hra od Ravensburgeru. A máte pravdu. Už dříve jste na našem webu mohli narazit na hru Disney Villainous: Úvod do zla. Villainous je čistě kompetitivní hra, kde se hráči ujímají rolí známých Disney padouchů. Disney Chronicles of Light: Temnota na ústupu (v originále Chronicles of Light: Darkness Falls – Disney Edition) je však naopak kooperativní záležitost, ve které hrajete za kladné postavy. Také tato hra je originální, mimo jiné i tím, že mezi postavami není žádný mužský charakter.
Společně, ne proti sobě
Jak už jsem zmínila, Chronicles of Light: Temnota na ústupu je plně kooperativní hra pro jednoho až čtyři hráče. Vítězství není individuální, důležitý je osud celé skupiny. Podaří se vám společně zachránit Říši světla, nebo podlehnete temnotě? Právě důraz na spolupráci dává hře přístupnost pro širší publikum včetně rodin. Hráči si zvolí jednu z ikonických hrdinek a postupně plní úkoly, bojují se stínovými nepřáteli a na konci se snaží zničit samotný Vír, zdroj všeho zla.
Hra neprobíhá v klasických tazích. Každé kolo je vedeno jedním z hráčů, který se stává vůdcem a společně s ostatními plánuje, jaké akce podniknout a která postava je provede. Tento způsob řízení podporuje týmovou diskusi a plánování. Alfa hráči, kteří mají tendenci převzít velení, si zde sice přijdou na své, ale po chvíli předají iniciativu ostatním. Někdy se skupina vydá špatným směrem, ale nic není ztraceno. Právě možnost napravit chyby a jednat jako tým tvoří jádro celé herní dynamiky.
Dvojice V a V
Na začátek je dobré představit jednotlivé postavy a pohádky, ze kterých pocházejí. Začneme u dvojice, která je mi osobně nejbližší. První z nich je Vaiana (v originále Moana), hrdinka z filmu Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa z roku 2016. Je to odhodlaná dívka z polynéského ostrova, která se vydává na nebezpečnou mořskou výpravu, aby zachránila svůj lid. Vaiana není typická princezna, nespoléhá na nikoho jiného, ale sama se stává vůdkyní díky své síle, intuici a neochvějné víře v sebe sama.
Druhou postavou je Violet Parr, jedna z hlavních hrdinek animovaného filmu Úžasňákovi (The Incredibles, 2004) a jeho pokračování. Je nejstarší dcerou superhrdinské rodiny a jejími schopnostmi jsou neviditelnost a vytváření silových polí. Violet je zpočátku nesmělá a uzavřená, ale během příběhu roste v sebevědomou mladou ženu, která dokáže chránit sebe i své blízké.
Ikonické hrdinky a … Panna Mariana
Další v pořadí je Belle, hlavní postava z Disney klasiky Kráska a zvíře (Beauty and the Beast) z roku 1991. Je to chytrá, citlivá a samostatná dívka, která miluje knihy a sní o životě plném dobrodružství mimo své malé rodné městečko. Když se rozhodne obětovat za svého otce a zůstane v zakletém zámku, ukazuje svou odvahu i velké srdce. Postupně v tajemném Zvířeti nachází dobro a lásku.
Na závěr si necháme Pannu Marianu (v originále Maid Marian), protože se přiznávám, že právě v této pohádce mám největší mezery. Pochází z disneyovského Robina Hooda z roku 1973, v níž jsou postavy představovány antropomorfními zvířaty a ona sama je půvabná liška. Je urozená, laskavá a zamilovaná do Robina Hooda, zbojníka, který bohatým bere a chudým dává. Sama sice nebojuje, ale zůstává statečná a věrná. V příběhu ztělesňuje ideál čestnosti, lásky a odhodlání.
Esence postav
Ve hře Disney Chronicles of Light: Temnota na ústupu nejsou postavy přímými hrdinkami ze svých filmů, ale spíše jejich esencemi, tedy ztělesněním jejich ducha, hodnot a hrdinství. Nejde o doslovné převyprávění Disney pohádek, ale o symbolické návraty legendárních postav, které se objevují v novém světě, aby čelily temnotě. Každá z nich nese odkaz původní hrdinky, ale není svázaná s jejím příběhem. Jsou to mýtické nebo archetypální verze, odlesky světla, které zůstaly i po pádu svých světů.
Tuto volbu tvůrců velmi oceňuji. Díky tomu se hráčům daří vytvářet originální příběhy a zcela nová dobrodružství, ve kterých postavy působí odlišně než ve svých původních verzích. Mají nové schopnosti, novou roli i vlastní osud. Nehrajete tedy za „pravou“ Belle nebo Violet, ale za hrdinky inspirované jejich moudrostí, odvahou a silou. Tento přístup se odráží i v nádherně zpracovaných plastových figurkách, které se neřídí jen filmovou předlohou, ale vyjadřují stylizovanou podstatu postavy. Je to krásný detail, který hře dodává vlastní identitu.
Pestrá krajina, v níž každý krok má váhu
Jedním z nejzábavnějších prvků hry je tvorba samotné mapy. Hrací plocha vzniká z dílků Říše světla, které jsou na zadní straně barevně rozlišeny podle toho, které hrdinky jsou v aktuální partii použity. Dílky se navíc skládají náhodně, což znamená, že každá výprava za záchranou světa bude jiná. Jediným pravidlem při skládání je, že země musí sousedit se zemí a voda s vodou. Všechno ostatní závisí jen na hráčích.
Po vytvořené krajině se hrdinky pohybují pomocí akčních žetonů a společně plní úkoly. Každá postava má unikátní schopnosti. Vaiana může využívat kanoe pro rychlý přesun po vodě, Violet se umí zneviditelnit, Belle podporuje tým kouzelnou knihou, která snižuje sílu Stínu. Akční žetony zastupují různé typy činností od pohybu, léčení, boj až po interakci s různými předměty. Jakmile hrdinka splní svůj osobní úkol, odemče se jí nový žeton, který jí přidá novou schopnost. Tento systém přirozeně podporuje vývoj postavy a motivuje hráče k plnění úkolů. Každý nový žeton totiž zvyšuje možnosti celého týmu.
Kostky nejsou překážkou, ale nástrojem dramatu
Bojový systém je založen na házení kostkami, což může u některých hráčů vyvolat obavy z přílišné náhody. V této hře však kostky nejsou jen zdrojem náhody, ale nástrojem napětí. Každá hrdinka hází dvěma kostkami současně a v případě neúspěchu si může jednu nebo obě přehodit. Kromě toho lze výsledek ovlivnit i pomocí předmětů a zvláštních schopností. Není to tedy slepé štěstí, ale je zde i prostor pro improvizaci a týmovou taktiku.
Boj se Stíny vyžaduje přehodit jejich sílu, zároveň se ale musíte vyhnout příliš mnoha zraněním. Oslabujete tím celý tým. Hráči tak neustále balancují mezi riskem a opatrností. Vyplatí se zaútočit hned, nebo raději počkat na posilu? Nebo se snad pokusíte nepřítele obejít?
Zvláštní zmínku si zaslouží Vír, hlavní síla Temnoty. Během hry se pohybuje po mapě a s každou novou kartou Temnoty šíří další žetony Stínů. Pokud se vám podaří Vír oslabit, snížíte jeho sílu, zpomalíte jeho postup a připravíte se na finální střet. K úplnému poražení Víru je ale třeba, aby se všechny hrdinky sešly na jednom místě a spolupracovaly v rozhodujícím boji. Právě v této chvíli se ukáže, jak dobře jste sehraní a jak pevné je vaše světlo ve světě, který se propadá do tmy.
Světlo nádherné, ale křehké
Graficky je hra naprosto úchvatná. Každá hrdinka má vlastní miniaturu z průsvitného plastu, herní desky jsou plné jemných ilustrací a karty jsou laděné do jemných, ale sytých barev. Stylově hra perfektně zachycuje atmosféru disneyovského světa a dává hráčům pocit, že skutečně vedou své oblíbené postavy do bitvy proti temnotě. Pouze při rozlišování žetonů občas dochází k nejasnostem. Červené, oranžové a růžové barvy nejsou dostatečně kontrastní a mně osobně často splývají.
Bohužel, právě u kvality zpracování se objevují první trhliny. Herní desky hráčů i dílky Říše světla jsou poměrně tenké a už po prvním hraní se začaly mírně ohýbat. Karty působí též tence a obávám se, že se snadno ošoupou. Nejvíc mě ale zaskočilo množství papírového prachu, který neustále odpadával z kartonových žetonů. Komponenty jsou vizuálně nádherné, ale materiálově nedostačující. Vzhledem k tomu, že se jedná o rodinnou hru, která pravděpodobně projde mnoha herními stoly, bych očekávala větší odolnost.
Osobní pohled a herní zážitek
Disney Chronicles of Light: Temnota na ústupu mě překvapila hned několika věcmi. Především jsem čekala jednodušší zážitek cílený hlavně na děti, ale hra nabízí překvapivě hutnou kooperativní strukturu. Vyhrát není vůbec snadné, protože hru omezuje počet karet temnoty, které fungují jako časovač. Náhoda hraje výraznou roli, někdy se vám nepodaří vytvořit mapu výhodně a zbytečně pobíháte po plánu. A právě pohyb je v této jinak kostkové hře tou nejvzácnější komoditou.
Ve více hráčích hra opravdu rozkvete. Diskuse, plánování a společné rozhodování dodávají zážitku silný sociální rozměr. Herní tempo je vyvážené a hra dokáže krásně propojit strategii s emocionálními momenty. Bitva proti Temnotě není jen mechanický úkol, ale dramatická výprava, která se v každé partii odvíjí jinak a nabízí různé příběhy.
Na druhou stranu náhoda v kostkách může způsobit frustraci, obzvlášť když se hrdinka v klíčovém momentu sama zraní. Ačkoliv komponenty na první pohled okouzlují, při častém hraní vyžadují zvýšenou péči, jinak hra brzy ztratí část svého vizuálního kouzla.
Disney Chronicles of Light: Temnota na ústupu je kooperativní hra, která si z Disneyho světa tentokrát půjčuje ženské hrdinky. Je určena především pro mladší publikum, kterému nabízí dostatek dobrodružství, napětí i prostoru pro spolupráci. Přes drobné výhrady ke kvalitě komponent a míře náhody v bitvách jde o hru, ke které se budete rádi vracet. Zejména pokud milujete silné postavy, týmový duch a příběhy se šťastným koncem.