Dokonalý piknik

Dokonalý piknik – mňamka do kapsy

19. 9. 2023

Hry s jídlem jsou něco, čeho se nemohu dostatečně nasytit. U nás se můžete nakrmit na Vinohradu Pivem a chlebem nebo se přiučit světové gastronomii u Pot Pourri. Ke dnešní recenzi prostřeli Ramón Redondo s Davidem Amorinem ve spolupráci se Simonem Douchym titul s názvem Dokonalý piknik. Do České republiky jej přivedlo vydavatelství Blackfire, a vy se tak můžete pokochat klobásami a limonádou se svými až devíti přáteli, které budete jednu pěknou chvilku nenávidět, než znovu celou hru rozdáte, abyste se mohli pomstít.

Krabička o velikost zápalek

Na první pohled určitě každého zaujme velikost krabičky. Je hrozně malinká, až mě její obsah šokoval. Obal přesně symbolizuje špinavý piknik na louce, myšleno tak, že i krabička je lehce ušmudlaná. Otevírání je uděláno velmi zajímavě. Krabičku otevíráte po straně, tedy jako malou kapsičku. Jen je škoda, že jakmile tento malý zázrak otevřete, nevletí vám do obličeje vůně piknikových pamlsků. Uvnitř krabičky je následně k nalezení 72 piknikových karet a 8 karet bonusových. O jejich funkci si samozřejmě řekneme níže.Koho děsí počet karet, nemusí se bát. Princip hry je stejně krátký jako pravidla a partie se dá odehrát do patnácti minut. A jak poznáte vítěze? Získá co nejvíce bodů chytrým pokládáním karet a seskupováním stejných druhů pochoutek a ubrousků.

Dokonalý piknik se snadno hraje

Než začne hra, zamíchá se 72 piknikových karet (8 karet bonusů patří do speciální hry, ta má upravená pravidla) v podobě pásků se třemi čtverci. Na nich jsou k vidění čtyři symboly stravy a jeden ze čtyř možných druhů ubrousků. Ze zamíchaných karet se vytvoří dobírací balíček, jenž se položí lícem dolů doprostřed stolu.

Následně přichází takový menší chaos. Jako hráč si doberete dvě piknikové karty a jednu vybranou si necháte. Druhou odevzdáte hráči po své levici. Každý hráč tím pádem na konci této fáze musí mít na ruce dvě karty. Následuje druhá fáze, kdy před sebe hráči umístí dvě piknikové karty. Ty obsahují tři čtverce, přičemž každý čtverec obsahuje dva druhy informací. Následovně každý vykládá karty na stůl před sebe, čímž postupně vzniká mřížka, hrou přezdívaná pikniková deka, a ta nesmí překonat velikost 4 x 4. Karty se vykládají vodorovně a svisle, nikdy nesmíte úhlopříčně. ALE POZOR! Můžete je natáčet všemi různými směry, jak uznáte za vhodné, dokonce je můžete překrývat a podsouvat. Stačí jen udržet podmínku rozhraní 4 x 4. Hra končí, když je na konci čtvrtého kola vyložena sedmá a osmá karta. Poté se přepočítává pikniková deka.

Body se získávají za souvislé skupiny, které mají tři shodné prvky. Za cokoliv menšího jste bez bodů, zatímco za skupinu tří symbolů či ubrousků získáváte jeden bod. Za čtveřici body dva, za pětici tři atd. Jednoduché a rychlé. Jak jsem říkal, do patnácti minut i při našem maximálním počtu šesti piknikářů bylo brzy snědeno.Speciální varianta hru upravuje a jsou v ní lehce jiná pravidla, stejně jako ve variantě sólové. Zkusili jsme oboje a nutno podotknout, že na základní hru ani jedna zdaleka nemá. Není to ale vůbec na škodu, základní hra je stejně rychlá a bohatá jako hostina, již můžete vytvořit.

Je to hra k přemýšlení

Musím říct, že na to, jak je počin jednoduchý na pochopení, se během těch pár minut skutečně zapotíte. Otevřená možnost karty podsouvat nebo překrývat je totiž proměnné momentum, které je mimo běžný zajetý gameplay skoro každé hry. Baví to a nejde si na to stěžovat. Navíc dosáhnout na patnáct bodů, to už je skutečně umění, a respekt každému, komu se to podaří.

Co naopak vidím jako problém, je znovuhratelnost. I když je zde možnost sólo hry nebo speciální herní varianta, partie se moc nemění, a velmi rychle zjistíte, že je jedno, jak dobíráte karty nebo jak vám je protihráč pošle. Popravdě jsem čtyřikrát vyhrál s jedenácti body, a to jsem třikrát dělal skoro to samé, nehledě na to, jak jsem musel měnit rozhodnutí. Schéma hry je stále stejné, zkušenější deskovkáři si dají pár pikniků a druhý den už hlad mít nebudou, což je hrozná škoda.

Dokonalý piknik naštěstí krásně doplňuje design. Zdravě našpinavělé karty s hezkými znaky, koblihákem nebo sendvičem baví. Je to možná trošku dětské, ale užijí si i dospělí. Karetka je navíc určená hráčům od 8 let, a dokonce i v tomto případě to dává smysl. Jen zmíním, že mezi malým dítětem a dospělým hráčem bude obrovský výkonnostní rozdíl. Podívejte se i na další recenze deskových her.

Dokonalý piknik je snadná a velmi příjemná karetní hra, která zabaví na dostatečně dlouhou dobu. Krásný design a velmi rychlé partie spolu krásně splývají a možnost si zahrát v devíti hráčích je naprosto parádní. Bohužel, zkušenější deskovkáři velice rychle naleznou skulinku v systému a bude jim stačit vždy minimální počet bodů k výhře. Doplnění o dva další herní módy tak tuto malinkou karetku nespasí. Přesto se jedná o velice povedenou záležitost.

• hezký design
  • velmi úschovná krabička
  • snadné na pochopení