Je zvláštní, jak některé příběhy nikdy doopravdy neutichnou. Zdá se, že jsou dávno uzavřené, ale po letech se znovu připomenou a ukážou, že temnota nikdy úplně nezmizela, jen čekala. A právě v takové chvíli se z hlubin u břehů města Whitby znovu vynoří opuštěná plachetnice. Na palubě nenajdou ani jediného přeživšího, jen krev a prázdné bedny od hlíny. Obyvatelé okamžitě pochopí, co se stalo. Drákula je zpět. A tak znovu povolají profesora Van Helsinga, jediného muže, který dokáže čelit tomu, co se ostatní bojí byť jen pojmenovat. V této atmosféře začíná karetní hra od vydavatelství REXhry, Drákula vs. Van Helsing.


Whitby ve stínu Drákuly
Drákula vs. Van Helsing je určena výhradně pro dva hráče. Jeden zastoupí Drákulu, druhý převezme roli jeho pronásledovatele. Každý hráč dostane pět karet, které se na konci kola porovnávají. Během hry si však hráči přibírají další karty, mění jejich pořadí a vyměňují je. Až při konečném odhození je nutné využít efekt odhozené karty, takže každý tah přináší nové možnosti a zvraty.
Tahle hra nestaví kulisy jen pro oko. Napětí z nich vystupuje samo a jemně vás chytne za rameno, vede k prvnímu tahu, k prvnímu porovnání sil, k první čtvrti, kde se rozhodne, jestli je Whitby ještě městem lidí, nebo se pomalu stává kořistí mocného Drákuly.
Hra náhody, nebo strategie
Hned po prvním přečtení pravidel jsem si říkala, že v této hře bude mít obrovský vliv náhoda. Není to nic neobvyklého u karetních her, ale tady to na mě působilo víc než jindy. Pět karet seřazených ve stojánku v přesném pořadí tak, jak přijdou z balíčku. Žádné volné manipulace, žádné otáčení, žádná změna pozic před začátkem kola. Jen přijmeš karty, které ti osud rozdá, a jedeš dál. Tohle mě trochu děsilo. Jenže jakmile jsem si ke hře sedla, zjistila jsem, že se mýlím.
Nebo tedy, velmi rychle se vytratila má obava z toho, že by hra byla příliš banální a neovlivnitelná. Náhoda tu samozřejmě působí, ale není to ona, kdo rozhoduje. Ne, to jsou efekty karet. Právě ony vytvářejí prostor pro chytré manévry, drobné úskoky, postupné odhalování skrytých záměrů a obraty, které dokáží převrátit celé kolo naruby. A přesně v tu chvíli přestane hra působit nahodile a začne připomínat přemýšlivý souboj dvou hráčů.



Souboj v pěti čtvrtích
Partie je rozdělena do pěti kol a každé kolo do pěti čtvrtí. V každé čtvrti se střetnou dvě karty, jedna patří Drákulovi, druhá Van Helsingovi. Hráči se střídají v tazích, dobírají karty, rozhodují se pro odložení nebo výměnu a spouštějí efekty. Takto vzniká síť malých taktických úvah. Někdy stačí získat přehled o protivníkově strategii. Jindy je lepší na poslední chvíli změnit trumfovou barvu. A někdy rozhoduje jediný dodatečný tah, který otevře cestu k vítězství.
Hra se nepokouší být složitá. V podstatě jde o porovnávání hodnot a vyšší karta bere. Trumfová barva vítězí nad všemi ostatními. Pokud jsou hodnoty karet stejné, rozhoduje o vítězství barva dle aktuálního pořadí na desce. Zdá se to přímočaré, ale právě pevné pořadí karet způsobuje, že každý efekt je citelný. Odhalení jediné karty může změnit plán celého kola, protože protivník získá mnohem více informací, než byste chtěli. A když si s vámi někdo prohodí kartu, zničí tím nejen vaše plány, ale i pocit kontroly, který jste před chvílí ještě měli. Právě v tom se skrývá příjemné napětí hry. Neustálý pohyb mezi jistotou a nejistotou, mezi vědomím a tušením.
Při závěrečném porovnání sil Van Helsing zraní Drákulu, pokud drží vyšší kartu, zatímco Drákula při převaze získá obyvatele města a promění ho v upíra. Hráči tak neválčí jen proti sobě, ale i s časem. Drákula usiluje o ovládnutí celé oblasti proměnou čtyř obyvatel a Van Helsing se ho musí zbavit dříve, než se mu to podaří.



Nepodceňuj moc efektů
Efekty karet jsou srdcem celé hry. Každá hodnota má vlastní schopnost a ty jsou natolik silné, že dokáží změnit nejen konkrétní pozici, ale i celou náladu partie. Efekt výměny karty s protihráčem nabízí okamžité překvapení a zároveň narušuje rytmus protivníka. Efekt dalšího tahu otevírá prostor pro nečekaný útok nebo rychlé ukončení kola. A efekty spojené s barvami dodávají celému systému pocit mírné nevyzpytatelnosti.
Je fascinující sledovat, jak hráči během partie pomalu přecházejí od intuitivního hraní k chápání toho, jak fungují jednotlivé kombinace. A právě tady začíná být Drákula vs. Van Helsing opravdu zábavná hra pro dva. Jednoduchá na pochopení, ale s možností postupného objevování drobných detailů.
Víte, co mě baví úplně nejvíc? Ten okamžik, kdy máte u jedné čtvrti kartu s číslem jedna, kterou opravdu chcete vyměnit za kartu s vyšším číslem. Ale při odhození jedničky musíte vyhodnotit její efekt. A právě zde přichází nemilá, ale skvělá část hry. Odhozením jedničky protihráči odhalíte jinou kartu ze svého stojánku. Tyto malé napjaté momenty dělají každý tah významným a každé kolo napínavé až do poslední chvíle.



Kdo vyhraje noc
Drákula vítězí dvěma způsoby. Buď otočí všechny čtyři obyvatele jedné čtvrti na upíří stranu, nebo prostě přežije do konce pátého kola. Van Helsing má jediný cíl. Musí Drákulu zcela vyčerpat a zabít ho. Zní to nevyrovnaně, ale praxe ukazuje, že hra je překvapivě vyvážená. Záleží na tom, jak dobře využijete efekty karet a kdy se rozhodnete ukončit kolo. Hráč, který správně načasuje svůj poslední tah, drží v rukou mnohem silnější nástroj, než by se zdálo.
Pokud jako poslední zahrajete kartu s číslem osm, hra okamžitě končí a protihráč už nepokračuje. Na začátku svého tahu se však můžete rozhodnout, že dál hrát nechcete, i když kartu s osmičkou nemáte. V takovém případě můžete prohlásit konec kola, ale protihráč má ještě jeden tah. Obě možnosti lze využít pouze tehdy, pokud je v odhazovací hromádce alespoň šest karet.
Drákula vs. Van Helsing je pro mě velmi příjemné překvapení. Přes své zdánlivě jednoduché mechaniky nabízí nečekaně taktickou a přemýšlivou hru, která přesto zůstává rychlá a snadno přístupná. Je to malý karetní souboj dvou mozků, kde náhoda nehraje první housle. Místo ní zde působí napětí, dobré načasování a také drobná dávka intuice. Po delší době jsem narazila na dvojkovku, která mě opravdu vtáhla a bavila od první do poslední čtvrti.