DreamQuest – Snílkův meč – úvodka

Desková hra DreamQuest: Snílkův meč

9. 1. 2023

Dnes na trhu najdete nepřeberné množství rodinných deskových her speciálně uzpůsobených tak, aby zvládly potěšit především ty nejmenší. Ač se mnou nemusíte přímo souhlasit, někdy může být obtížné zároveň najít rovnováhu v zábavě jak pro děti, tak pro dospělé. Vydavatelství Blackfire však svůj repertoár nově rozšířilo o českou verzi kooperativní hry na hrdiny s názvem DreamQuest a podtitulem Snílkův meč. Jestli tedy marně hledáte něco, co dokáže aktivně zabavit různé věkové skupiny najednou, jste na správné adrese.

DreamQuest – Snílkův meč – obsah balení
DreamQuest – Snílkův meč – zadní strana
DreamQuest – Snílkův meč – úvodka

Procestujte království snů jako rodina

První svazek hry DreamQuest je pouze pro dva hráče, kteří si rozdělí role snílka a strážce, přičemž snílek by měl být starší šesti let a strážci by mělo být alespoň deset let. Výprava trvá přibližně půl hodiny, pokud však neskončí předčasně probuzením snílka, a vy tak budete muset začít od znova. DreamQuest bych přirovnala k velmi vzdálenému, ale skutečně velmi vzdálenému příbuznému Dračího doupěte v kombinaci s některými prvky gamebooku a žánru roguelike. Za pravdu mi dáte ve chvíli, kdy se poprvé podíváte na obsah balení, které vás nejprve uchvátí dvěma sešity dobrodružství na kvalitním papíru s větší gramáží. Právě skrze tyto dva sešity se bude odehrávat vaše dobrodružství. To není vše. Balení obsahuje také snílkova průvodce s archem samolepek, dva oboustranné průkazy hrdinů, dvě dřevěné kostky, šestnáct menších karet pokladů, sedm velkých karet úkolů a několik sad žetonů.

DreamQuest: Snílkův meč si zakládá na příběhu plném představivosti v Říši snů, kam se děti mohou vydat, když usnou… do kouzelného království zvaného Panteříše. Úkolem našich dvou neohrožených hrdinů bude zahánět noční můry zpět do Studnice nočních můr, aby neohrožovaly obyvatele. Před snílkem a strážcem stojí nelehký úkol, zachránit rodinu vyděšené farfalínky a porazit Strašňáka v citadele Černotrn. Aby to však zvládli, budou muset nejprve procestovat království, postavit se silným oponentům, získat mocný snílkův meč a dostat se až před hlavního záporáka živí a zdraví.

DreamQuest – Snílkův meč – snílkův průvodce
DreamQuest – Snílkův meč – samolepky
DreamQuest – Snílkův meč – nalepení samolepek
DreamQuest – Snílkův meč – průlazy hrdinů se žetony a karty pokladů

Stvořte svou legendu

DreamQuest má v podstatě pár základních pravidel a po většinu hry hodně čtete, budujete napětí a rozhodujete se, jak si počínat v nelehkých situacích. Před zahájením hry si na poslední stránku snílkova průvodce nalepte samolepky svých hrdinů. Poté si každý hráč vezme příslušný průkaz hrdiny a kostku. Všeobecně je dáno, že snílek je vždy ten mladší hráč (dítě) a strážce je naopak ten starší (rodič). Na průkazu hrdiny umístěte ukazatel snových bodů na číslo sedm, tři žetony štítu (strážce) či tři žetony nočních můr (snílek) a rozmístěte karty. Karty pokladů nejprve zamíchejte a položte je lícem dolů na dosah oběma hráčům. Velké karty úkolů mějte na dosah ruky do chvíle, než budete přímo vyzváni si daný úkol vzít.

Ten z vás, kdo je zběhlejší ve čtení, začíná předčítat z prvního sešitu a společně následujete příběh a jeho pokyny. Občas budete vystaveni nelehkým volbám, z nichž vás každá nasměruje na trochu jinou cestu. Cíl je sice pevně daný, ale vede k němu hned několik možných cest, takže rozhodně nezůstanete pouze u jednoho dohrání. DreamQuest po vás přímo vyžaduje, abyste si toto dobrodružství zopakovali až do konce alespoň dvakrát. Při každém šťastném či předčasném konci se vaši hrdinové totiž stávají silnější a nabírají nové zkušenosti, díky čemuž jsou další průchody o to snadnější. I přesto nečekejte kdejakou rozvětvenost. My jsme během tří her zvládli získat všechny trofeje a prozkoumat veškeré možné cesty. DreamQuest: Snílkův meč tak není hra, kterou byste mohli hrát donekonečna. Velmi rychle totiž přijde o moment překvapení. Menší problém nastává rovněž ve chvíli, kdy byste ji chtěli předat dál nebo se prostřídat s jinými hráči, a to kvůli již nalepeným samolepkám. Můžete se rozhodnout jich nevyužít, ale přece byste natěšenému dítěti neodmítli vylepit přehled o tom, jak si zrovna vede.

DreamQuest – Snílkův meč – sešity dobrodružství
DreamQuest – Snílkův meč – průlazy hrdinů; detail
DreamQuest – Snílkův meč – karty pokladů
DreamQuest – Snílkův meč – karty úkolů

Držte si klobouky, pojedeme z kopce!

Jak jsem již zmiňovala, DreamQuest má pouze pár pravidel a většinou se nejedná o nic komplikovaného. Samozřejmě cestou potkáte spoustu nepřátel a budete čelit mnoha zkouškám. Tyto akce probíhají formou výzev, během kterých vyložíte daný počet žetonů výzvy a o vašem osudu rozhodují kostky. Musím říct, že naše první souboje byly dost nejisté, protože pravidla trochu chaoticky nebo nepříliš dobře popisovala počínání si u soubojů. Nejasné detaily vám dojdou v průběhu hraní, ale i během čtení pravidel se ve vaší tváři může objevit zmatení.

Snové body fungují jako vaše životy. Pokud si nebudete dávat pozor, chytře nevyužijete spolupráce snílka se strážcem či budete ignorovat karty pokladů, můžete si pěkně zavařit. Snílek i strážce mohou velmi snadno zemřít, proto je zapotřebí si navzájem pomáhat. Strážce může snílka chránit před poškozením použitím žetonu štítu, a jakmile on sám přijde o veškeré snové body, hra sice nekončí, ale už nemůže snílkovi nadále pomáhat, pouze jej následovat v podobě mladého rysa. Z toho vyplývá, že hlavním hrdinou je právě snílek, kdežto strážce zde figuruje spíše jako podpora. U snílka smrt naopak představuje jeho probuzení, tedy konec hry a neúspěšnou výpravu, avšak ani on nepostrádá speciální žetony nočních můr, které mohou vyléčit jeho, nebo i strážce.

Dvojí zážitek

Co se mi na DreamQuest: Snílkův meč skutečně zalíbilo, je možnost si po skončení výpravy na webových stránkách autorů hry vytvořit vlastní knížku a zaznamenat si tak svou výpravu jako ucelený příběh, a ještě navíc v češtině. Knížku si pomocí vyplnění pár jednoduchých informací můžete stáhnout v PDF a snad by mělo být možné si ji nechat vytisknout a zaslat přímo k vám domů. Tuto funkci jsme však ještě nikde nenalezli.

DreamQuest je rozhodně trefou do černého pro rodiny se zvídavými dětmi, kterým nechybí fantazie. Už jen samotné zpracování hýří barvami, sešity, karty i další součástky přímo volají po nějakém tom dobrodružství a ty úžasné ilustrace uvnitř celou výpravu skvěle přikrášlují. Některé výrazy, jako je například strašikrysa, šutrollové, drabčáci, podlucha, dýňobul a mnoho dalších, jste rozhodně ještě neslyšeli. Škoda jen toho omezeného počtu hraní, ale pokud DreamQuest vyzkoušíte, určitě nebudete litovat. Už teď se těším na druhé vydání teasované na konci.

DreamQuest: Snílkův meč můžete zakoupit například zde.

DreamQuest: Snílkův meč skvěle kombinuje chytlavý zážitek pro dvě různé věkové kategorie prostřednictvím vyvážené hratelnosti a originálního příběhu. Ten vás jen tak nepřestane bavit a budete se k němu vracet, dokud neodhalíte všechna jeho tajemství. Spojte síly, porazte noční můry, čiňte rozhodnutí a diskutujte o svém osudu jako dva neohrožení hrdinové na cestě snovou říší.

• vyvážená hratelnost pro děti i dospělé
  • originální příběh
  • úžasné výtvarné zpracování