EA SPORTS FC - nahled

EA Sports FC 26 – konečně jiný fotbal, ale ne bez faulů

16. 10. 2025
Zdroj náhledu: EA

Každoročně přichází nová edice EA Sports FC série a s ní i očekávání, že tentokrát dojde k zásadnímu posunu. S FC 26 jsem strávil desítky hodin a můžu říct, že nejde o revoluci, ale o pečlivě zkalkulovanou evoluci. Hra se zlepšuje tam, kde to bylo potřeba, ale stále tu a tam naráží na šrámy, které připomenou, že dokonalost je vzdálená.

Volba herního stylu nabízí kýženou svobodu

Jedním z největších přínosů FC 26 je možnost zvolit si herní styl hned při startu a to buď autenticitu, nebo kompetitivní pojetí. Autenticita klade důraz na věrnější fotbalový zážitek. Tempo zápasu je o něco pomalejší, obranná práce má větší váhu a nesmíte chybovat v pozičním rozestavení. Kompetitivní styl je zase svižnější, agilnější, s vyšší tolerancí pro riziko a aktivní ofenzivu.

Tato volba není jen kosmetická úprava. Hned v prvních zápasech je znát, že se jedná o rozdílný přístup ke hře. To znamená, že hráči, kteří preferují taktické schéma a uvážené pohyby, mají v autenticity konečně režim pro sebe. Ostatní, kteří rádi běhají po hřišti a experimentují s driblingy a rychlými výpady, mohou sáhnout po kompetitivním stylu. Občas tu ale rozdíl mezi režimy působí jako kontrast dvou samostatných her, což může působit trochu roztříštěně.

Jemnější pohyb, ale i výzvy

FC 26 se snaží vylepšit reakce hráčů. Dribling je přirozenější, hráči čtou situace lépe než dříve, běžné změny směru působí logičtěji. Kondice konečně není jen grafickou proměnnou. Pokud hráče utavíte v první půli, v té druhé už to pocítíte. Ubývá mu dech, pohyby zpomalují a na míči je slabší. Tohle dodává zápasům autenticitu, kterou dlouho postrádaly.

Obrana je nyní skutečně výzvou. Už to není jen o mechanickém skluzu, ale i o udržení prostoru, přetahování hráčů, vyčkávání na správný okamžik. AI je o něco pružnější než dříve. Občas však udělá rozhodnutí, které působí neočekávaně, například přihrávka, která letí nevyzpytatelnou cestou, nebo brankář, který místo jistého zákroku zvolí riskantní odraz. Tyto okamžiky nejsou časté, ale poznáte je.

Delší pasy, lobované kombinace nebo dlouhé přihrávky také nejsou perfektní. Jednou za čas míč poskočí jinam, než byste čekali. A i když brankáři jsou lepší než minule, občas se jim stane chyba, která působí komicky, jako třeba nečekaný odraz do nebezpečí, který skončí gólem. Tyto momenty sice nejsou pravidlem, ale když přijdou, vytrhnou hráče z atmosféry.

Kariéra a vývoj hráče nabízí více možností

Kariérní režim má opět novou verzi. Hráči mohou vybrat archetyp a během sezony těžit z bonusů, které odpovídají vašemu stylu. Cílový klub je možné si vybrat hned od začátku a ovlivňuje váš vývoj i to, jak vás sledují skauti. Taktické možnosti v manažerské části byly rozšířeny. Můžete měnit formace podle formy, tréninky teď ovlivňují fyzickou připravenost i psychiku mužstva a střídání má větší váhu.

To vše je vítaný pokrok, ale nekoná se tu revoluce. Místy mám dojem, že aspekty mimo hřiště, jako jsou finance, infrastruktura či vztahy s novináři, zůstávají v pozadí. Chybí mi větší dopad rozhodnutí mimo zápas, chybí smysl pro širší manažerský rámec. Hlavně rozhovory po zápase či tiskové konference působí již vyčpělým dojmem. I když mají vliv na spokojenost hráčů, tak po dvou rozhovorech jsou otravné. 

Pohled na hřiště i za něj

Na PS5 i podobných platformách vypadá FC 26 výborně. Hřiště mají živé detaily, textury jsou vylepšené, světelné efekty reálnější a stíny přirozenější. Pohyby hráčů působí hladčeji, i když někdy drobná animace zakolísá. V běžné hře jsem nebyl svědkem výrazných propadů frameratu, což je důležitý bod pro plynulé hraní.

Zvuková složka opět také nezklame. Komentátoři reagují pružněji, publikum má větší variabilitu v reakcích a ozvučení stadionu je celkově bohatší. Atmosféra zápasu je skutečně citelnější než v některých minulých dílech. Přesto se sem tam objeví fráze, kterou slyšíte opakovaně, a až pak si uvědomíte, že hlasová stopa stále není dokonalá.

Celková prezentace zápasů s přechody mezi kamerami a úvodními sekvencemi působí efektně. Pozitivní je, že těchto momentů je více a jsou častější. Na začátku každého zápasu je možnost samozřejmě celý úvod přeskočit, ale také si pustit celou jeho délku nebo ponechat o něco zrychlenější verzi. Bohužel, oslavy a ceremoniál při vítězství nějakého poháru stále trošku pokulhávají jak při běhu s výronem. 

Online části a monetizace jsou stále bolestivé téma

FUT i nadále hraje prim. Nový sezónní model, nové eventy, změny v Champions nebo Rivals režimech působí opět o něco lépe. Monetizace však zůstává spornou stránkou hry. Balíčky, bonusové karty, omezený přístup k ikonickým hráčům, to všechno posiluje pocit, že ten, kdo utratí, má výhodu. To zamrzí, když chcete férově soupeřit.

Hlavní kritika se vztahuje na to, že některé žádané karty mohou být dostupné jen skrze placené odměny nebo dlouhý grind. To vytváří bariéry i pro ty, kteří hrají poctivě. Je škoda, že i v roce vydání FC 26 zůstává monetizace tak silnou součástí, ještě když se jedná o prémiový titul s plnou cenovkou.

Také je trochu škoda, že ve FUT nelze nastavit autentický gameplay. Chápu, že tento výběr by rozděloval celý ekosystém na dvě poloviny, ale hra jako je EA Sports FC 26 s miliony aktivních hráčů by to rozhodně ustála. Vývojáři mohli nabídnout alespoň jeden režim, který by tuto možnost využil. 

FC 26 vítá novou éru

FC 26 můžeme doporučit těm, kteří od virtuální kopané čekají víc než jen rychlé akce. Pokud vás tedy baví taktika, uvážené rozhodování, defenzivní práce, promyšlené střídání a realističtější tempo zápasu. Ti, kteří jdou po online duelu, rychlosti, stylových akcích a okamžité satisfakci, najdou v kompetitivním stylu přístup, který jim sedne, a tak se toho pro ně zas tolik nezmění. 

FC 26 je jedním z nejlépe zpracovaných dílů série po značném přepočítání po rozchodu s FIFA. Autenticita a kompetitivní přístup jsou vítaným dárkem pro různé typy hráčů. Hratelnost je citlivější, obrana a kondice mají reálný dopad, kariéra je robustnější a prezentace schopná zaujmout. Grafika a zvuk drží laťku stále vysoko. Sportovní nadšenci mohou být spokojení.

Na druhou stranu mě trápí stále přítomné chyby v přihrávkách, některé nejasné rozhodnutí AI, slabší hloubka manažerské složky a kritické místo monetizace FUTu. Tyto aspekty nejsou rozhodující, ale připomínají, že i tento ročník má své rezervy.


EA Sports FC 26 je krok správným směrem pro hráče, kteří si dlouhodobě přáli větší autenticitu v hratelnosti. Nový Authentic Gameplay dává prostor taktičtějšímu, pomalejšímu a realističtějšímu fotbalu, kde každé rozhodnutí na hřišti nese váhu. Offline hráči a fanoušci kariérního režimu konečně dostávají důvody, proč se ke hře vracet. Na druhou stranu FUT stále trpí agresivní monetizací a některé herní mechaniky by si zasloužily hlubší přepracování. FC 26 je solidní evoluce série, která však stále čeká na tu pravou revoluci.

Klady
  • možnost volby mezi autentickým a kompetitivním stylem hry
  • realističtější tempo a herní fyzika v Authentic režimu
  • vylepšená práce s kondicí hráčů a taktickým pokrytím
  • citelné zlepšení v obranné hře a reakcích AI
  • pokrok v kariérním režimu a vývoji hráčů (archetypy, cílový klub)
  • kvalitní grafika a dynamické osvětlení
Zápory
  • přetrvávající monetizace a "pay-to-win" prvky v režimu FUT
  • občasné chyby v přihrávkách a nelogické reakce brankářů
  • manažerský režim stále postrádá hlubší správu klubu
  • některé animace a hlasové komentáře působí repetitivně
Platforma PS5
  • Datum vydání 26.09.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Atmosféra

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Ovládání

    Matěj Pejsar

    Videohrám propadl s příchodem modernějších herních systémů, jako bylo Nintendo 64, následované konzolemi SEGA Saturn a první PlayStation. Postupně se přidal i k hraní na PC, kde se nemohl odtrhnout od her jako Empire Earth, první Mafia nebo Gothic. Od roku 1999 nevynechal jediný díl ze série FIFA. Už od střední školy se věnuje světu her psaním článků a mezi jeho nejoblíbenější žánry patří RPG, FPS, strategie a akční adventury – i když ve skutečnosti není herní žánr, který by mu byl cizí.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.