Eco – úvodka

Eco – tohle rozhodně není Minecraft!

17. 7. 2021

Světu hrozí obrovské nebezpečí! Směrem k naší krásné zelené planetě se obrovskou rychlostí řítí meteorit nepředstavitelných rozměrů. Střet s ním by jistě znamenal úplnou zkázu nejen samotné planety, ale i všeho živého na ní. V takové chvíli nezbývá nic jiného než odhodit všechny spory a spojit síly v jednotné záchranné misi, abyste během třiceti dnů dokázali vyvinout dost moderní technologii, která by blížící se zkázu dokázala zastavit.

Přesně s takovým úvodem vás přivítá budovatelská hra Eco, která nápadně připomíná Minecraft, ale brzy zjistíte, že to, co v Minecraftu tak moc chybí, Eco skvěle doplňuje. Hrozící klimatická zkáza je takřka za dveřmi, a proto je na čase se pochlapit, vytáhnout svaly z kabelky a zachránit svět.

Realistické prostředí planety

Eco je kooperativní PvP survival hra, ve které vás vpřed pohání pocit blížícího se nebezpečí vesmírné katastrofy. Skvěle také pracuje s myšlenkou následků vlastních činů v křehkém prostředí generované planety. Tato realističnost vás tak nutí nad vašimi rozhodnutími dlouze a dopodrobna přemýšlet a zvážit všechna pro i proti. Stejně jako lidstvo nyní řeší klimatické změny Země, problém s odpady, vymírání některých druhů organismů či chemické znečištění, to vše vás může potkat i zde. Vykácení části lesa vám sice dovolí zbudovat rozlehlá pole nebo si postavit velký a krásný dům, se kterým se budete moct pyšnit. Na druhou stranu tak můžete zničit domovy některých živočišných i rostlinných druhů a přispět k jejich vymýcení. Velká města se spoustou továren zase budou produkovat škodliviny do ovzduší, znečišťovat půdu a zaplavovat zemi průmyslovým odpadem.

Začínáte s lidmi netknutou planetou plnou bohaté fauny i flóry a je jen na vás, jak si vaše komunita bude nadále počínat – jestli společně zachráníte svět, nebo ho zničíte ještě dříve nezodpovědným využíváním nebohého ekosystému bez pomyšlení na následky, že nakonec nebude už co zachraňovat. Tento koncept vám tak nenásilně poukazuje na lidské chování a předvádí následky v relativně reálném měřítku. Člověk má hned potom chuť třídit odpad, přemýšlet nad masovým kácením pralesů, nekumulovat tolik zbytečností kolem sebe a zkrátka se chovat mnohem zodpovědněji k našemu životnímu prostředí. Tak či onak, Eco nemá svou Gretu, takže budete muset osud země vzít do vlastních rukou.

Čas neúprosně běží

Jako jedinec jste jen pouhé zrnko písku v obrovské poušti komunity. Jeden člověk na serveru s jedním domem nemůže zamořit ovzduší, ale větší kolonie hráčů postaví města a průmyslové stroje na těžbu nerostných surovin a vyprodukuje přitom chemický odpad, který může nekontrolovatelně proniknout do půdy či do vody, a náhle je problém na světě. Stejně tak, když bude pár lidí lovit zvěř v lese k zajištění potravy, nebude to mít takový dopad, jako když to udělá každý jeden hráč… druh vymře a z planety zmizí, vy v důsledku toho nebudete moct použít materiály jako kůži, maso, tuk či parohy a celý ekosystém se naruší, protože vlci a další predátoři nebudou mít co lovit.

Společenská odpovědnost je tedy poměrně důležitá, ale chovat se vždy ohleduplně je na dlouho. Eco má přeci omezený čas, než na sférický svět dopadne meteorit, takže času není vážně nazbyt. Pomyslné hodiny pomalu, ale jistě odtikávají reálných třicet dní, po které se musíte doslova z doby kamenné dostat do doby vyspělé technologie sci-fi budoucnosti Star Wars. Pokud se vám podaří meteorit úspěšně zničit, můžete buďto zůstat na stávajícím serveru a dále budovat města, cesty a zázemí pro nováčky, nebo se naopak přesunete na zcela nový server a začnete znovu s čistým štítem.

V týmu se to lépe táhne

Eco vám samozřejmě nabídne strávit hru o samotě, ale primárně cílí na spolupráci co možná nejvíce lidí na serveru. Jako začátečník dostanete k dispozici nástroje k těžbě surovin nutných pro zbudování vlastního pracovního stolu, skrze který se vám odemkne bohatý systém craftingu. Pokud budou hráči spolupracovat, mohou být suroviny nováčkům poskytnuty zbytkem simulované společnosti v zájmu šetření přírody.

Postupem času je zvolen vůdce daného serveru, který rozhoduje o výši daní a pokut, rozpočtu i využití prostředků státní pokladny a ukládá ostatním hráčům upozornění v podobě nařízení/zákonů, že by například neměli trhat borůvky nalezené ve volné přírodě, ale pěstovat je a sklízet pouze z vlastních polí, aby se udržela jejich populace. Vše záleží na aktuálním vůdci, který může nastavit tvrdý a až diktátorský režim, nebo zvolí cestu založenou na důvěře bez omezujících zákonů. Stav zamoření planety, teplotu, vlhkost, populaci a mnoho dalšího vidí hráči na stránce daného serveru, aby měli přehled o tom, jak si počínají.

Specializace každého člena komunity

Jak už jsem zmínila, jako vlk samotář zde moc neuspějete, ledaže byste si založili vlastní server a nastavili si potřebná data. I tak se v jednom člověku nedokážete pořádně zaměřit na vše najednou. Upřímně si sólo hru nedokážu vůbec představit. Spolupráce hráčů na serveru je klíčem k přežití a úspěšné výhře nad přírodními živly. Každý server má určitý počet lidí, kdy si jednotlivec volí nějakou specializaci, jako je například lovec, farmář, kuchař, dřevorubec, kovář a později pokročilejší profese jako inženýr atd. Hra je vytvořena tak, abyste sami nemohli dělat všechno, protože vám vaše specializace umožňuje vytvořit pouze určité předměty. Proto je spolupráce s ostatními tak moc důležitá.

Klasika survival žánru s přidanými inovacemi

Eco je hra o přežití, proto jako v každém jiném titulu bude zapotřebí si nejprve obstarat jídlo lovem či pěstováním a postavit nějaké přístřeší. Pomocí relativně promyšleného a ne až tolik složitého systému craftingu zvládnete postupně zkoumat nové technologie a vyrábět stále lepší a modernější produkty, díky čemuž se budete ve vývoji lidstva posouvat směle vpřed. Se svým vyrobeným zbožím navíc můžete obchodovat s jinými hráči a doplnit si tak předměty mimo své zaměření nebo zásoby bez toho, abyste sáhli do přírodních zdrojů. Na trhu práce můžete také uzavírat různé kontrakty, smlouvy a zadávat jakési questy (požadavky na pomoc za nějakou tu úplatu). Ekonomika je zkrátka velmi důležitou součástí herní strategie.

Samotný crafting si zakládá na simulaci reality, takže zde všechno trochu trvá. Zapomeňte tedy na rychlou výrobu během pár vteřin, vše chce svůj čas. V reálném životě také nevyrobíte sekeru do minuty. To samé platí o potravě, záleží totiž na její pestrosti, díky čemuž rychleji dostáváte důležité skill pointy. Ty zde ovšem nezískáváte nějakou činností, jak byste mohli být zvyklí z jiných survival titulů, ale právě z toho, jak vaše postava postupem času roste a dospívá, což můžete urychlit již zmíněným vyváženým jídelníčkem a kvalitou přístřešku.

Suroviny a jejich získávání

Těžba surovin probíhá klasicky skrze základní nástroje, jako je krumpáč na nerosty, sekera na dřevo, sekáček na maso apod. Na rozdíl od Minecraftu vše, co vykopete či natěžíte, musíte odnést – vykopete kus zeminy a musíte hlínu buď uložit do inventáře, nebo ji přemístit, sama zkrátka jen tak nezmizí. Kutat ovšem nelze donekonečna. Každý nástroj má svou vlastní životnost, v tomto případě spíše ostrost. Čím více s ním budete pracovat, tím tupějším se bude stávat – čím tupější nástroj máte, tím více vám práce s ním bude ubírat energii a tím více budete muset spotřebovat jídla na její obnovení. Vše je provázané se vším jako v reálném životě, což hře přidává na zajímavosti a zábavné hratelnosti.

K opravám nástrojů, craftění, obchodování, výzkumu a mnoho dalšího slouží různé typy pracovních stolů. Pokud si nějaký takový postavíte ve svém domě, můžete si u něj nastavit, jestli ho ostatním také povolíte využívat, pokud zrovna půjdou kolem. Můžete tak pomoct jinému hráči v nouzi, když je daleko od domova a potřebuje si nabrousit sekeru k těžbě dřeva.

Jednoduchý cíl, ale o to těžší realizace

Ve výsledku je Eco o tom co nejrychleji postavit města, vybudovat infrastrukturu a vyzkoumat technologie dostačující k záchraně planety bez toho, abyste způsobili pád samotného ekosystému. Ze začátku vás hra uvede do děje jednoduchým tutoriálem, ale i tak si budete muset na spoustu věcí přijít sami. Pochopit celý systém fungování hry dá trochu zabrat a některé hráče to může dokonce i odradit. Jakmile se u vás dostaví osvícení, zjistíte, že je Eco ve výsledku skvělou komunitní hrou na dlouhé hodiny zábavy. Po čtyřech letech se titul nachází stále v předběžném přístupu, tak uvidíme, co si pro nás vývojáři ještě chystají za novinky.

Eco je zajímavou survival hrou, která skvěle pracuje s vyvážením individuálních potřeb hráče a potřeb celé komunity v zájmu udržování chodu ekosystému. Detailní a až realistická simulace generovaného světa vás učí společenské odpovědnosti a spolupráci při využívání přírodních zdrojů, zatímco se nad vámi pomalu během třiceti dnů snáší smrtící vesmírná hrozba. Zachráníte svět před dopadem meteoritu ještě předtím, než sami způsobíte ekologickou destrukci?

• komplexnost celého světa
  • realistické pojetí ekosystému
  • nenáročné požadavky na PC