Evil Dead The Game – úvodka 2

Evil Dead: The Game – Ashy, slashy

21. 5. 2022
Zdroj náhledu: Saber Interactive

Po několika odkladech jsme se konečně dočkali. Titul, na který všichni čekali, se dostal na naše stroje a my se nyní můžeme plně věnovat řezání démonů. Nový počin společnosti Saber Interactive, kterou můžete znát z her jako World War Z, TimeShift, Quake Champions a mnoha dalších, se jmenuje Evil Dead: The Game. Cílem recenze je titul představit a povědět, jestli má budoucnost se prosadit.

Zrychlená filmová historie

Než se pustíme do samotné hry, stojí za to se krátce podívat na historii této populární série. Hráči, kteří znají Evil Dead, mohou tuto část přeskočit a pokračovat dál; nováčkům bych to nedoporučoval. Pokusím se vysvětlit, jak je možné, že v traileru na hru odehrávající se v naší době jsou například dva rytíři v lidské podobě a jeden v mnohem mrtvější verzi.

Všechno to začalo v roce 1987, kdy jsme viděli Evil Dead 2. Možná se divíte, proč začínám druhým pokračováním a nemluvím o prvním filmu z roku 1981. Je to proto, že druhý díl je jakýmsi remakem prvního a mnohem více se zaměřuje na Ashe Williamse. Samotná zápletka filmu je poměrně jednoduchá. Ash přijíždí do osamělé chaty v lese se svou milovanou přítelkyní Lindou. Všem je jasné, že tam nešli jen proto, aby si zahráli Člověče, nezlob se nebo jiné deskové hry. Všechno se pokazí, jakmile si náš slavný hrdina pustí kazetu, na níž profesor Raymond Knowby čte sumerský text z Necronomiconu Ex-Mortis neboli Knihy mrtvých.

Po přehrání pásky se probudí prastaré zlo, které zabije a poté posedne Ashovu přítelkyni. V tomto okamžiku nastává klasické klišé o tom, že dobro zvítězí nad zlem, až na to, že Ashe bych nenazýval klaďasem, ale šílencem. Je to tedy bitva mezi prastarým zlem a šílenstvím. V tomto filmu je ikonický moment, kdy Ash jednoduše ztratí ruku. Pak si na pahýl nasadí nabroušenou motorovou pilu a začne řezat jednoho zatraceného démona za druhým. Samozřejmě vám nechci vyprávět všechny události a důvody, proč o ni přišel, protože bych vás připravil o všechny skvělé momenty tohoto filmu. Vřele doporučuji, abyste se na něj podívali sami.

Třetí film (1992) Evil Dead: Army of Darkness navazuje na předchozí díl. Hned na začátku musím říct, že se podle mě jedná o nedoceněnou hororovou komedii. Nejenže se Ash v této dějové linii musí vypořádat s démony, ale je také přenesen zpět v čase, konkrétně do roku 1300 našeho letopočtu. Než se naděje, je zajat lordem Artušem společně s Jindřichem Rudým. Oba jsou odvedeni do místního království, kde mají být popraveni. Ash je vhozen do tajemné jámy, aby ho roztrhala posedlá babička.

Naštěstí se objeví místní mudrc a dá našemu blbečkovi své vybavení – motorovou pilu a dvouhlavňovou brokovnici – s nímž ji může zabít. Dědeček, který Ashe zachránil, ho označí za Vyvoleného, co má získat Necronomicon, jenže on nemá zájem o vážnou diskusi o zlu, Vyvoleném nebo bůhví čem jiném, protože chce jen jít domů. Problém je v tom, že k tomu musí využít sílu knihy. Vydá se tedy do Země mrtvých pro získání zmíněné knihy, již tolik nenávidí. Než se mu to podaří, musí použít magické zaklínadlo „Klaatu Barada Nikto“, aby získal tu správnou. Jenže to by nebyl Ash, kdyby neudělal nějakou hloupost. Pokud jde o třetí díl, nechci prozrazovat všechny okolnosti, protože se bojím, že vás o ně připravím. V tuto chvíli je nejdůležitější, že se v tomto díle zrodil Evil Ash, za kterého si můžete zahrát v nové hře. A mimochodem, v tomto filmu se zrodila legendární hláška svalnatého blonďáka Duka Nukema „Hail to the king, baby“.

Ash vs Evil Dead

Dalo by se říct, že seriál navazuje na konec třetího dílu, přičemž mezi těmito dvěma epizodami je třicetiletá mezera. Ash je tak trochu všeuměl v místním obchodě se smíšeným zbožím, kde si našel jediného věrného přítele, Pabla. Během této doby Ash utíká od zodpovědnosti, dospělosti a v podstatě od všeho ostatního. Žije v přívěsu, pije, kouří trávu a chodí s holkama. Ten nepříjemný pocit, když si uvědomíte, že starý muž, co by mohl být vaším dědečkem, možná balí dvacetiletou dívku, zatímco vy pouze hrajete Nekoparu. Jednoho dne přijde do obchodu nová pokladní jménem Kelly a snaží se u ní zabodovat, jenže nedaří se mu to. Pamatujete, jak jsem říkal, že Ash je opravdový blbec? To on probudí zlo, aby se dostal do dívčích kalhotek – že se mu to nepodaří, je věc druhá. Ash, který zpočátku nechce mít se zlem nic společného, uteče, ale jeho dva noví přátelé Pablo a Kelly ho přesvědčí, aby své chyby napravil. Tak se opakuje cesta, která je ještě brutálnější a mnohem šílenější než kdykoliv předtím. V seriálu dokonce hraje Lucy Lawless, kterou můžete znát jako Xenu: Princeznu bojovnici.

Bohužel seriál má otevřený konec, kdy sám Ash, Bruce Campbell, prohlásil, že se seriálem nadobro končí. Je to škoda, protože i když se jedná o béčkový akční film, dokázal se zapsat do mysli spousty lidí. Bruce ze své postavy a svého humoru vytěžil maximum a díky tomu jsme získali charismatického troubu. Přestože se nedočkáme žádného dalšího filmu ani seriálu, souhlasil s tím, že si zopakuje roli Ashe ve videohře Evil Dead: The Game.

Vynucená kampaň

Historii této bláznivé série jsme již popsali a nyní se konečně můžeme podívat na samotnou hru. Hra Evil Dead: The Game je primárně založena na kooperaci, ale obsahuje i příběhovou kampaň. Osobně nemám rád, když jsou hlavní dějové linie používány jako prvek pro přenesení věcí do online režimu. To je bohužel problém tohoto titulu. Chcete-li odemknout nové postavy, jako je Pablo, Arthur, Henry the Red nebo detektivka Amanda Fisherová, musíte projít několika kampaněmi. Celkem je zde šest misí, ve kterých musíte najít amulet, lahve, zabít několik démonů a tak dále… Zároveň budete mít přístup k hlasovým záznamům profesora Raymonda Knowbyho a jeho dcery Annie, v nichž se seznámíte také s Henriettou, s níž se setkáte v druhé části filmu.

To jsou jediné důvody, proč hrát tento scénář v jeho současné fázi. Samotná série Evil Dead nabízí několik zajímavých postav, například Ruby, kterou hraje právě Lucy Lawless (Xena). Je tedy otázkou, zda budou postupně přidávat další hrdiny v podobě placených DLC, nebo zda si ponechají současnou sestavu postav, což by bylo docela mrhání potenciálem.

Ash, Ash, Ash a možná Kelly

Evil Dead: The Game v současné době obsahuje deset hratelných postav. Ash, Pablo, Kelly, Lord Arthur, Cheryl Williams (Ashova sestra) Annie Knowbury, Ed Getley (Anniin přítel) Henry Red, Amanda a Scotty (Ashův přítel z prvního filmu). Jak už možná víte z jiných her stejného žánru, všechny postavy mají svou vlastní kategorii. Zaujalo mě, že samotný titul vás neomezuje pouze na jednu postavu stejné kategorie. Vždyť jen z Ashe můžete snadno sestavit celý tým. Totéž platí i pro ostatní postavy, takže pokud jste se obávali, že Pabla nemůžete vyzkoušet jen proto, že je váš spoluhráč rychlejší, nemusíte se bát. Evil Dead: The Game vám to umožní, což je pozitivní.

Dalším pozitivem (a pro někoho možná i negativem) je, že cross-platform je k dispozici od prvního dne vydání titulu. Tuto možnost však lze v nastavení zakázat.

Rozdělení postav

Jak jsem se zmínil výše, jednotlivé postavy mají své vlastní využití. Jediný Ash je ve skutečnosti multifunkční, a proto ho lze použít ve všech oblastech. Je tu vůdce, bojovník, lovec a podporovatel. Kromě Ashe tedy mají ostatní postavy využití maximálně v jedné nebo dvou větvích. Například Kelly je dobrá pouze jako lovec. Lidský tým se skládá ze čtyř členů, ale teď si představíme jednotlivé třídy.

• Vůdci: postavy, které pomocí své aury ovlivňují své vlastní statistiky nebo statistiky svých spojenců. Kromě toho jsou mnohem odolnější vůči strachu než jiné osobnosti. Proto vás nepřátelský démon nemůže tak snadno ovládat. Mezi tyto postavy patří Annie Knowbyová, lord Arthur a Ash Williams ze seriálu.
  • Válečníci: tyto osobnosti snadno způsobují největší poškození, pokud jde o útoky zblízka. Zároveň mají více zdraví, a proto jsou dobrými tanky. Ash Williams z Dark Army, Scotty a Henry the Red.
  • Lovci: jedná se o postavy, které mohou ničit démony na dálku. Nosí mnohem více munice než ostatní hrdinové a mají lepší výdrž. Pokud tedy nejste příznivci fyzické destrukce, ale dáváte přednost dobře mířenému výstřelu, je tato kategorie určena právě vám. Ash Williams (Evil Dead 2), Ed Getley, Kelly Maxwell a Amanda Fisher.
  • Podpora: osobnosti, které se více soustředí na vlastní přežití a přežití spojenců. Na začátku mají ochranný amulet a kolu, která jim doplňuje život. Jejich výhodou je také to, že mohou nést mnohem více podpory. Ash Williams (The Evil Dead), Cheryl Williams a Pablo.

Co mám dělat?

Po sestavení týmu se můžete rovnou pustit do hry. Vaším hlavním úkolem je splnit pět záchytných bodů. Nejprve musíte najít tři stránky mapy, které vás dovedou k roztržené stránce Necronomiconu a pak ke Kandarské dýce. Jakmile ji získáte, musíte porazit Temné (Dark Ones), kteří střeží samotnou knihu. Po jejich poražení se konečně zjeví prokletá kniha. Aby ji ostatní démoni nezničili, budete ji muset nějakou dobu chránit. Pokud se vám to podaří, hra pro vás skončí vítězstvím.

Samotná herní mapa je poměrně velká a můžete se po ní pohybovat pěšky nebo vozidlem. Co mě však zklamalo, byla skutečnost, že samotný titul vám řekne, v jakém regionu se stránka nachází. Pak stačí přejít na konkrétní místo a provést vyhledávání. Ani při tomto průzkumu se však nemusíte snažit. Pokud jste dostatečně blízko, zobrazí se na obrazovce červený vykřičník symbolizující její polohu.

Nabízí mi hra ještě něco jiného?

Problémem této hry je, že nenabízí nic víc než pět hlavních úkolů, které lze poměrně rychle splnit. Respektive se můžete volně pohybovat po lokacích a sbírat lepší vybavení, ochranné amulety nebo lékárničky, tím to bohužel končí. Evil Dead: The Game nenabízí žádné sběratelské předměty ani jiné mechaniky, co by hru učinily zajímavější, pokud tedy nemluvíme o úrovni brutality.

Jediné, co hru Evil Dead: The Game trochu zachraňuje, je zvyšování úrovně vašeho profilu. Jednotlivé postavy, ať už lidské nebo démonické, mají své vlastní jedinečné stromy dovedností. K jejich odemčení musíte nejprve získat zkušenostní body, které však nejsou tak snadno dostupné. To vás nutí hrát opakovaně, pokud chcete maximalizovat výkon svého oblíbeného hrdiny. Skutečný problém však nastane, až vše dokončíte. Proto jsem docela zvědavý, jestli se vývojáři skutečně rozhodnou přidat do hry Evil Dead: The Game další postavy.

Démoni Kandaru

Ačkoliv já osobně sympatizuji s Ashem a obecně za něj rád hraji, musím uznat, že boj s druhou stranou je mnohem zábavnější. To je způsobeno především tím, že jakmile se vžijete do role démona, jste vrženi do boje jeden na čtyři. Nemusíte se tak spoléhat na své spoluhráče a postupně se nechat vtáhnout do sledování toho, co mají za lubem. Na rozdíl od lidí máte pouze tři třídy nepřátel: Necromancer, Puppeteer a Warlord. V každé z těchto tří tříd démonů můžete hrát za jedinečného bosse a ovládat jedinečné jednotky.

• Necromancer: hlavním bossem je Evil Ash z Army of Darkness. Pokud se rozhodnete hrát za něj, budete vyvolávat kostlivce. Upřímně řečeno, myslím, že je to nejsilnější třída, protože její elitní vojáci, pokud jsou na nejvyšší úrovni, dokáží dát pořádnou ránu.
  • Puppeteer: zde čelíte démonické entitě zvané Eligos, která je také známá jako duchovní démon. Jejím hlavním útokem je ovlivnění psychiky. Při obsazení jednotky automaticky získají více zdraví a způsobí větší poškození.
  • Warlord: hrajete za bývalou manželku profesora Raymonda Knowbyho, Henriettu. Upřímně řečeno, nechápu, proč se jí tak říká, protože to budí dojem jakési mocné postavy. Jenže tak to ve skutečnosti není. Jejím hlavním úkolem je dávat jednotkám různé bonusy, jež zvyšují nebo snižují jejich poškození.

Jsem démon, kdo je víc?

Vaším hlavním úkolem bude překazit ostatním hráčům jejich snahu o získání knihy. K tomu je musíte jednoduše zabít. Pro to je však potřeba znát některá pravidla. Nezačínáte jako fyzický démon, nýbrž jako zlo samo. Přesněji řečeno, jste jakousi astrální bytostí, která může manipulovat s prostředím, ovládat lidi nebo vyvolávat jiné démonické bytosti. Abyste však mohli dělat všechny zmíněné věci, musíte nejprve získat psychickou sílu (manu).

Po celé mapě jsou rozesety rudé orby, za které si tuto manu doplňujete. Každá manipulace s jednotkami nebo jejich vyvolání stojí určité množství many. Zpočátku tedy nečekejte, že budete spamovat jednoho démona za druhým. Nejprve se budete muset naučit hospodařit s energií, než budete moci vylepšit svou postavu na mnohem vyšší výdrž. Popřípadě budete moci z orbu získávat větší množství této síly nebo se vám bude produkovat automaticky.

A co se vlastně budete dělat? Na mapě jsou značky pastí. Když jednu z nich aktivujete, objeví se trhlina, ze které démoni skočí na nepřátele, pokud se dostanou dostatečně blízko. Do truhel s vybavením můžete umístit veselá překvapení v podobě Ashovy useknuté ruky nebo jeho malé kopie. Vyvoláte své jednotky, které můžete ovládat. Můžete také vlastnit vozidlo a přejet s ním soupeře. A pokud vám auto nestačí, můžete se stát stromem. Jako démon můžete dělat řadu věcí.

Má šanci se prosadit?

Přiznejme si, že Evil Dead: The Game osloví především fanoušky série. Hra sama o sobě nepřináší nic nového kromě oblíbených postav a docela šílené brutality. Všechny mechanismy jsou známé z jiných her jako Dead by Daylight, Friday the 13th: The Game, Predator: Hunting Grounds atd. Zároveň je v současné době k dispozici jen několik postav, které můžete poměrně rychle posunout na vyšší úroveň. Málem bych zapomněl, že existují pouze dvě mapy. Osobně doufám, že se vývojáři ze studia Saber Interactive na hru nevykašlou a budou ji dál vyvíjet. Určitě by to chtělo nějaké nové postavy a řekněme i nové oblasti. Dalším faktorem, jenž může hře uškodit, je skutečnost, že byla vydána pouze pro Epic Games.

A jak jinak zakončíme recenzi na Ashe než jeho větou: „Jediná osoba, která mi může zasrat hlavu, kámo, jsem já. Zábavnejma věcma, jako je chlastání lepidla a čichání ke chlastu.“ Tohle by se dalo použít jako motto dne.

Evil Dead: The Game nepřináší nic nového, co bychom již neznali z ostatních her. Přesto se jedná o velmi zábavnou záležitost, která vás dokáže na dlouhé hodiny přikovat k sedadlu. Pokud jste fanoušky série, je to téměř povinnost. Pokud hledáte čistou brutalitu, hra Evil Dead: The Game vám ji poskytne. V současné době jsou k dispozici dvě mapy a deset hratelných postav pro lidi a tři různé typy nepřátel. Co víc říct, nastartujte svou motorovku a užijte si brutální jízdu.

• oblíbené postavy ze seriálu
  • brutalita
  • černý humor