Exit 8 chodící muž

Exit 8 – klaustrofobické hledání podivností

4. 10. 2025
Zdroj náhledu: Be2Can

Exit 8 je adaptací stejnojmenné hry vydané na konci roku 2023. Koncept je přímočarý, přesto dokáže zamotat hlavu. Japonská produkční a distribuční společnost Tóhó na konci loňského roku oznámila přípravy hraného filmu, který za relativně krátkou dobu zamířil na festivalové plátna. Nyní startují globální premiéry tohoto snímku napříč celým světem. Výjimkou zůstává Severní Amerika, která sice práva na uvedení získala, avšak tamní diváci se uvedení dočkají až začátkem roku 2026.

Těžko uchopitelná předloha

Rozhodnutí o předělání hry Exit 8 na filmová plátna určitě nebylo jednoduché. Hlavním důvodem je, že existující předloha spoléhá na neznalost a postupné objevování chodby metra. Pravidla jsou pro diváky stanovené stejně jako pro hráče. Pokud uvidíte něco neobvyklého, tedy anomálii, je třeba se otočit a vrátit se. V opačném případě, kdy je vše v pořádku, musíte pokračovat dál. Vaším cílem je odejít výstupem s číslem osm. Takto jednoduché zadání dostává Kazunari Ninomija jakožto ztracený muž, který bloudí v nekončících prostorech podzemních chodeb. Avšak jediná chybička či nepozornost ho dokáže poslat zpátky na začátek cesty. Jak již ukázal trailer, mimo znepokojivě robotického Jamata Kóčiho se diváci mohli těšit na neznámé postavy ženy a malého chlapce. Zmíněné postavy (nepočítaje hlavního hrdinu) svým vlastním způsobem rozvíjí děj a lehce doplňují lore bludiště, který hra neobsahuje.

Krok správným směrem byla úprava a zasazení děje do moderní společnosti. Díky tomu lokace působí o něco realističtěji a s pevně stanovenými pravidly. Přestože jde o relativně věrnou adaptaci, hráči originálního díla se dočkají nových anomálií. Začátek zpracovaný z pohledu první osoby je zpětně reflektován kontrastem mezi počátečním nezájmem protagonisty o své okolí a následného sledování každého detailu. Odehrání psychologického hororu od studia Kotake Create nezabere moc času. Je pouze otázkou času, než se hráč seznámí s několika desítkami voleb, které ho mohou poslat na začátek. Stejný problém tvůrci filmu vyřešili tím, že se anomálie neopakují a v pár případech není ani explicitně kladen důraz na jejich existenci.

Zdroj: Film Europe

Hororové prvky nejsou dotažené

Mnoho tvůrců si na videoherních adaptacích vylámalo zuby a poslední roky ukazují, že je potřeba láska k předloze. Rozporuplné The Last of Us, slibný Fallout nebo upadající Zaklínač – všechny tyto seriály mají populární předlohu, kterou je třeba ctít. Naopak Exit 8 by kvůli krátkému hernímu příběhu uvítal drsnější a děsivější atmosféru. Sterilní chodby mají k vyvolání klaustrofobie blízko, avšak běžného člověka pomalé otáčení kamery k smrti nevyděsí. Technické zpracování je v pořádku z hlediska pohybu v daném prostředí. Dlouhé scény na jeden záběr jsou plynulé, přehledné a správně navodí tíhu uzavřeného prostoru. Jednoduché anomálie spočívající v detailech jsou tak hrou i pro naše divácké oči. Díky pohledu ze třetí osoby se můžeme sami porozhlédnout a zapojit se do hledání podivností. Filmaři tak chytře docílili toho, abychom měli nutkání být stále v pozoru. Můžeme se ptát sami sebe, zda jsme chytřejší než hlavní hrdina a zda bychom sami uspěli.

Problém nastává v momentech, kdy se scénář pokouší odhadnout, jak by původní hrou procházel průměrný hráč. Nepozorná až hloupá rozhodnutí ve stresových situacích dávají smysl. Nicméně v situacích, kdy je zcela zřejmé, že se blíží něco neobvyklého, není čas otálet a musí se jednat.To se ale ve filmu neděje a scénář tak provokuje diváka pomalými reakcemi nebo nepřirozenou zvědavostí hlavní postavy. Snímek tak nabývá stopáže, která je neúměrná počtu „špatných“ pokusů o průchod přes anomálie. Všechny momenty, kdy je něco v nepořádku, by mohly být více hororové, neboť možnosti jsou omezené na jednu chodbu. Jedna temnější scéna nálepku horor neodůvodní, a tak film nabízí spíše thriller se špetkou tajemna.

Zdroj: Film Europe

Nízkorozpočtové adaptace mají potenciál

Snímek Exit 8 se s relativně malým rozpočtem dokázal dostat na světový trh za krátké časové období. Díky nenáročnému zasazení se samotné natáčení stihlo rychle a mohlo se zrealizovat květnové promítání na filmovém festivalu v Cannes. Následovaly projekce na dalších festivalech napříč celým světem. Na světovém trhu se již podařilo v tržbách dosáhnout výše rozpočtu, avšak návratnost není jedna ku jedné. Vzhledem k tomu, že mnoho zemí na svoji premiéru stále čeká, je pouze otázkou času, než se projekt přehoupne do zelených čísel. Do Česka se Exit 8 podívá díky distribuční společnosti Film Europe, která jej uvede také na přehlídce Be2Can. Ta se uskuteční v období od 8. do 15. října a spolu s recenzovaným japonským thrillerem představí mnoho dalších titulů.

Finále nemá nijak speciální vyvrcholení, neboť, jak již bylo řečeno, cíl je prostý a nevyžaduje velkolepost. Přesto je radost vidět, jaký vliv může mít tato zkušenost na lidský charakter. Postupný vývoj hlavní postavy a jeho přístupu k životu tak příjemně zakončuje tajemné dobrodružství. Znalci předlohy vědí, že vývojářské studio u titulu Exit 8 neskončilo a v roce 2024 vypustilo do světa pokračování nesoucí název Platform 8. Existence této hry je dostatečným důvodem k přípravě půdy pro potenciální pokračování, kterého se při úspěchu první adaptace pravděpodobně dočkáme.

Exit 8 je věrnou adaptací stejnojmenné hry od studia Kotake Create. Přestože byl film natočen a zpracován za krátkou dobu, technická stránka je na vysoké úrovni. Díky jednoduché premise má příběh jasně stanovený směr, kterým se hlavní postavy ubírají. Menší množství hororových prvků lehce podráží nohy dobře vybudovanému prostředí, které je tajemné. Díky stylu natáčení ze třetí osoby se divák zapojuje do hledání anomálií spolu s protagonistou a zároveň může cítit intenzitu uzavřeného prostoru podzemních chodeb metra. Kvůli jednoduché zápletce a náročnosti úkolu převést videoherní originál do filmového formátu, nejde o překvapení roku, avšak o originální a pozornosti hodný thriller ano.

Klady
  • srozumitelná a jednoznačná pravidla fikčního světa
  • přidání nových anomálií oproti hře
  • tíživá atmosféra uzavřeného prostoru
  • kvalitní technická stránka
Zápory
  • dlouhá stopáž na málo anomálií
  • malý důraz na hororové prvky
  • hloupá rozhodnutí hlavního hrdiny
Infobox
  • Režie Genki Kawamura
  • Scénář Genki Kawamura, Kentaró Hirase
  • Hrají Kazunari Ninomija, Jamato Kóči, Naru Asanuma, Nana Komacu, Kotone Hanase
  • Datum premiéry 09.08.2025
0.0

Doporučujeme

David Stach

Většinu volného času utopí v League of Legends, které zatvrzele hraje už víc než dekádu. K ostatním hrám se dostane jen nárazově, ale kvalitním příběhovkám se neříká ne. Hlavní vášní je ale sledování anime, kterému před mnoho lety zcela podlehl. Libuje si také v hollywoodských blockbusterech a mainstreamových seriálech.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.