Exit chrám - úvodní obrázek

Exit: Ztracený chrám – Únik s pomocí puzzle

25. 11. 2022

Máme zde další únikovku v podobě stolní hry. Tentokrát však tvůrci Inka a Markus Brandonovi, již stojí za celou únikovou sérií, přišli s něčím neotřepaným v podobě puzzlů. Tyto díly skládačky vás zavedou do tajemného chrámu a vy zachraňujete uneseného profesora společně se starodávnými poklady. Zdali se nám líbila tato zábavná a dobrodružná výprava s indiciemi pečlivě ukrytými mezi puzzlové dílky od vydavatelství Dino, se dozvíte o pár řádků níž.

Dbejte správných pokynů

Než se do hry pustíte, doporučujeme si přečíst nejprve návod. Pokud tak neučiníte, může se stát, že omylem odhalíte řešení k jednotlivým rébusům a tím se sami připravíte o zážitek. Proto si jako nejdříve projděte celý návod a teprve poté se můžete pustit do hraní. Upozorňujeme však, že na konci jeho české části se nachází postup řešení jednotlivých úkolů. Uvnitř návodu je sice varování, avšak nepozorný čtenář by ho mohl přehlédnout, proto si dávejte opravdu velký pozor, na kterou stránku otočíte a co budete číst. Samotná krabice tedy kromě dvou návodů – českého a slovenského – obsahuje dílky se čtyřmi puzzly, obsahuje také součástky pro sestavení dešifrovacího kotouče, dvanáct rébusových dokumentů a tři zvláštní předměty. Všechny pomůcky potřebujete a nezapomeňte, že některé bude potřeba během hry zničit. To vás však nemusí trápit, jelikož hra se dá, stejně jako klasické únikovky, dohrát jen jednou.

Ztraceni v džungli

Nejprve musíme pochválit autory za originální zpracování hry Exit: Ztracený chrám. Průchod s pomocí rébusových dokumentů byl tak ještě originálnější a mnohem více nám vyhovoval převážně díky tomu, že na řešení tajenky se nemůžete omylem podívat na jiné kartičce. Správné odpovědi na všechny hádanky si můžete zkontrolovat na dešifrovacím kotouči, opět se zde jedná o elegantní a jednoduché řešení. Kromě toho, že se vám u špatné odpovědi ihned zobrazí křížek, si musíte také zkontrolovat, jestli symbol na kotouči odpovídá symbolu na požadovaném dokumentu. Skvělou atmosféru navozují převážně puzzle. Ty vás zavedou do centra děje, a navíc se s jejich pomocí posunete ve hře dál. To však předbíháme. Pokud jste únikovou stolní hru ještě nehráli, doporučujeme si nejdřív přečíst naši dřívější recenzi Exit: Bouřlivý let. Zkráceně vám můžeme říct, že se jedná o hru na styl escape room. Na rozdíl od únikových místností zde můžete uniknout doma ve svém obýváku.

Jako Indiana Jones

Na začátku pracujete pouze s tím, co máte k dispozici, což jsou dílky puzzlů a jedna nápověda k řešení. Než se pustíte do luštění hádanky, musíte si puzzlíky sestavit. Tím vaše mysl trochu zrelaxuje a nabere novou energii pro řešení problému. Během hraní využíváte tuto část velmi hojně a může vám napovědět mnohé o dalším postupu při hledání profesora a pokladu. Kromě toho si užijete i kreslené ilustrace. Řešení hádanek je nejprve trochu složitější, a pokud jste hru podobného typu nikdy nehráli, trvá vám trochu déle, než se rozjedete. Při poslední skládačce už jsme se více bavili při skládání puzzlů a samotná řešení hádanek pro nás byla celkem jasná. Radost z nalezení správné odpovědi však byla pořád stejná.

Zachráníme poklad! A… profesora

Každá úniková hra má nějaký příběh, v tomto případě nás moc nezaujal. Jednalo se o klasické hledání pokladu a únos starého profesora archeologie. Některé věci nám v příběhu nedávaly moc smysl a jednotlivé pasáže spolu příliš nesouvisely. My jsme však hru nehráli kvůli jejímu příběhu, nýbrž kvůli skvělým hádankám, které nám předložila. Na některé jsme ale nemohli přijít, a tak jsme se museli uchýlit k nápovědám, které jsou napsané na zadní straně návodu. Zde se může objevit problém, že si kromě řešení aktuální hádanky přečtete i řešení další otázky, která vás teprve čeká. Zde by bylo vhodné řešení s pomocí kartiček anebo se nabízí možnost nápovědy vystřihnout. To však může vést zpátky k problému náhodného přečtení. Hádanky se nám zdály ze začátku velice těžké a chvílemi jsme i přemýšleli, zda je úroveň označení „začátečník“ opravdu úměrná našim začátečnickým schopnostem. Během řešení některých hádanek jsme přišli na správný klíč pouze náhodou. Ke konci hry jsme se tak museli podívat na správný postup, k němuž jsme měli v závěru dojít. Po dlouhém luštění prvotních hádanek nám však už pozdější úkoly nedělaly takový problém a postup ve hře se časem zrychloval.

Skvělá interakce mezi hrou a vámi

Pokud si myslíte, že stolní úniková hra nemůže být tak zábavná jako únik z místnosti, Exit: Ztracený chrám vás přesvědčí o opaku. Nejenže budete muset interagovat s různými předměty, ale zároveň se u toho velmi dobře pobavíte. Při nacházení správného řešení se někdy pousmějete nad vychytralostí autorů a zároveň se i plesknete do čela, jelikož odpověď byla přece tak jasná. Interakce se všemi herními částmi doplněná o puzzle je tak velice originálním nápadem a povznáší stolní únikové hry na novou úroveň. Hra je doporučena pro 1–4 hráče a pro věk 10+. My k ní však doporučujeme 2–3 hráče, jelikož při větším množství hráčů nastává chaos a vy se můžete ocitnout v situaci, kdy nemáte možnost řešit žádnou hádanku. Pokud hru chcete hrát s mladšími dětmi, doporučujeme minimálně jednoho až dva dospělé. I přes úroveň začátečník je totiž vcelku komplikovaná a my jsme tak neodečítali body za strávený čas ve hře ani použité nápovědy, pouze jsme si užívali nový zážitek a pocit vítězství.

Exit: Ztracený chrám je dalším výborným dílem únikové stolní hry. Velice kreativně využívá puzzle, které vás tímto způsobem pro hru více nadchnou. Řešení bývají velice kreativní a po odehrání jsme se cítili skvěle, jelikož jsme zachránili jak profesora, tak i ztracený poklad. Pokud máte rádi zapeklité hádanky nebo výzvy, rozhodně hru doporučujeme zkusit. Pokud jste už některou z únikových her hráli a myslíte si, že už vás už nemůže nic překvapit, tak vám garantujeme, že Exit: Ztracený chrám vám přinese zcela unikátní zážitek.

• zábavné puzzle
  • nádherné ilustrace
  • chytré hádanky
  • unikátní zážitek
  • kartičky s nápovědami jsou nepřehledné
  • Autor Inka Brand, Markus Brand, Juliane Voorgang
  • Vydavatel Dino
0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.