FixFox – úvodka

FixFox – vesmírné opravy všeho druhu

4. 4. 2022
Zdroj náhledu: Rendlike

Každý z nás ve svém životě občas nepopiratelně prahne po nějakém tom vzrušení a akci… někdo více, druhý méně. Není ovšem nad chvíle, kdy si můžete nerušeně lenošit na gauči, přečíst si dobrou knihu, vyrazit ven nebo si poklábosit s bližními. My jsme však hráči, denní světlo je naším nepřítelem číslo jedna, stejně tak jako oznámení „bez připojení k internetu“. Kdyby to jen šlo, neopouštěli bychom bezpečí svého pokoje 24/7. Hry jsou kdekomu celým jeho světem, a tak není divu, že se mnozí z nás každý den vrhají do vírů virtuálních bojů. Hra FixFox vám však ukáže, že se hry obejdou i bez násilí a krve, a přitom vás dokážou zabavit na dlouhé hodiny.

Globální ochlazení

Příběh odpočinkové adventury FixFox se odehrává v budoucnosti, kdy Zemi postihla klimatická katastrofa. Lidé se v jejím důsledku museli přizpůsobit drsným životním podmínkám v chladu tak, že svá těla geneticky modifikovali se zvířecí DNA. Díky tomu jim narostla hustá srst chránící je před chladem a hibernace jim nyní umožňuje spát během dlouhých vesmírných letů. Hlavní hrdinkou je liška jménem Vix, která pracuje jako SPACR (Space Pioneering Astronics Circuits Repair), jednoduše řečeno, jako vesmírný mechanik. Není ovšem sama. Po boku je jí vždy její věrný robotický společník a přítel Tin jakožto bedna s nářadím.

Zápletka začíná v momentě, kdy Vix společně s Tinem ztroskotají na planetě Karamel, ze které kvůli silné bouři nemohou odletět. Nezbývá tedy než se pochlapit a vyrazit prozkoumat nejen samotnou planetu, ale také najít způsob, jak se dostat domů. Karamel je vskutku zajímavou planetou obývanou pouze roboty, kde mezi sebou soupeří dvě frakce – piráti a opravářští podivíni. Nejenže se zde nesmí používat žádné nástroje, ale právě v důsledku sporu jsou obyvatelé ponecháni napospas svému osudu… kdo opraví jejich rozbité domácí spotřebiče a vyřeší jejich problémy? Odpověď na tuto řečnickou otázku jistě už znáte.

Vlastní tempo

Na Vix čeká úžasné dobrodružství, které neobsahuje jakékoliv násilí, ale zaměřuje se spíše na šíření míru, přátelství, lidských hodnost, laskavosti a pozitivního myšlení. Z velké části budete cestovat z jednoho místa na druhé a objevovat krásy a záhady planety. Příběh v sobě ukrývá mnoho menších zápletek, a tak se vaše cíle nebudou upírat pouze na návrat domů, což do hry najednou vnáší neskutečnou hloubku. FixFox není titul, u kterého byste museli někam spěchat. Můžete se vydat pěšky na průzkum okolí a bezstarostně se toulat krásným prostředím nebo nasednout na multifunkční skútr. Každá z několika lokací toho nabízí skutečně mnoho. Od místních obyvatel hledajících pomocnou ruku přes tajemné sklady až po malé vesničky, a dokonce se vydáte také na oběžnou dráhu.

Důraz na objevování je přesně to, co mě tak pohltilo. Jakožto milovník rozsáhlých RPG vždy trávím spoustu času pročesáváním každého milimetru herního světa, a jakmile můj inventář nepraská ve švech pod náporem té hromady lootu, nejsem dostatečně spokojená. FixFox vám tak dá neuvěřitelnou svobodu a nevede vás vůbec za ručičku.

Nářadí je pro sraby

Vix je zkušený mechanik, který zvládá opravy všeho druhu. Rozhodně si ji představte jako takovou úspěšnější verzi Pata a Mata. Jelikož vám bude již na začátku vaše opravářská sada nástrojů odcizena, budete si muset vystačit s tím, co budete mít právě po ruce. K tomu slouží pirátské skrýše rozeseté na celém Karamelu, ve kterých najdete nejrůznější vybavení. Není tak problém si za chvilku zaplnit inventář, řekli byste harampádím, ale pro Vix to budou cenné předměty. Dejte si však pozor jak na piráty, tak na zmíněné podivíny, kteří si na opravy jako takové vypěstovali doslova monopol. Jakmile budete až moc chamtiví či naopak moc nápomocní s opravami, přiletí obrovská loď či banda drsných chlápků a oberou vás o část vašeho inventáře. Malá nápověda… rádio vám s tímto problémem pomůže.

Samotné opravy jsou jednou z nejzábavnějších částí celé hry, protože k nim budete využívat netradiční nástroje a postupy. Spojit přetrhané kabely fešnou náplatí, odšroubovat závit obracečkou, použít banán ke spojení obvodů či vymést prach zubním kartáčkem vás bude bavit od začátku do konce. Domácí spotřebiče mají svůj charakter, a jakmile jim pomůžete, neváhají vám společně s jejich majiteli projevit vděčnost nějakou tou odměnou v podobě lepšího nástroje. S každou lokací se totiž zvyšuje i „kvalita“ dostupného vybavení. S tím se samozřejmě pojí fakt, že nástroje nižší kvality se o to rychleji opotřebují a zničí se.

Nemusíte se však obávat, že by opravy byly stále o tom samém. Autor hry Jaroslav Meloun si skutečně vyhrál s různými mechanikami, a tak před vás budou pozvolna postaveny náročnější výzvy. Jednou z nich je například požadavek na určitou svítivost, vůni či příchuť, kterou nejprve musíte najít, tu aplikovat na předmět, aby dostal například čokoládovou polevu, jasmínovou vůni či modře zářící efekt, a až poté se s ním můžete vydat spravit daný spotřebič.

Ó, mocné orákulum, řekni mi k čemu slouží banán

Kromě oprav jsou na mapě rozesety velké komplexy fungující jako skladiště, do kterých se budete vydávat za účelem hledání kousků velkých mechanických strojů. Jedna lokace = jeden stroj. Líbilo se mi jak jsou v nich vymyšleny logické hádanky, protože k získání kousku skládačky se musíte nejprve propracovat skrze spletité bludiště a odstranit z cesty mnohé překážky. Jednou jsou sklady řešené formou pohyblivých těles, jindy musíte zapojit i další stroje a v poslední řadě na scénu přijde pinball, stezka odvahy, hledání koláče či závody na kluzké trati.

To samé bych mohla říci také o všemožných úkolech. V každé malé vesničce najdete hned několik důležitých bodů. Jednak to jsou místní obyvatelé, od kterých můžete získat spoustu informací, a samozřejmě také vývěska s úkoly. Ty jsou ovšem zaměřeny pouze na opravy spotřebičů, nic jiného nečekejte. V tomto případě bych zmínila trochu hůře zpracovanou navigaci, což pocítíte především na začátku, než se dostanete k možnosti dronového taxi (rychlé cestování). Důležitou roli hraje také objevování místní kuchyně. Skrze jídlo se tak můžete dostat ke konverzaci, která vám často prozradí důležité informace. Láska, v našem případě náklonnost, přece prochází žaludkem.

Ve vesnicích většinou narazíte také na směnárny a velmi důležitá orákula, která slouží k identifikaci předmětů. Když najdete nový nástroj, nemůžete ho použít k opravě, dokud vám orákulum neřekne, k čemu přesně slouží. Na určitý úkon totiž můžete využít pouze předměty k tomu určené. Nemůžete tak například šroubovat závity banánem nebo spojovat kabely pomocí nůžek.

Ve dne psycholog, v noci mechanik

Nakousnout musím také zajímavý příběh plný přátelství a odvahy. Nechci prozrazovat mnoho, ale především konec mě chytil za srdce. Přesto jsem si všimla určité šablonovitosti jednotlivých kapitol, která mě už ke konci titulu začala poněkud vytáčet. Ať už jdete prohledávat sklady, rozmisťovat umělé inteligence ke zvýšení dosahu skenu nebo prozkoumávat vesmírné satelity, všechny tyto úkony se postupem hrou několikrát opakovaly jako nekonečná smyčka. Tu jsem však začala registrovat až po asi cca deseti hodinách hraní, tedy v poslední třetině hry.

Celý svět dotváří živelné povahy několika důležitých postav. Jak už jsem zmínila, spoustu času strávíte řešením traumat z minulosti celkem čtyř umělých inteligencí, takže si kromě mechanika zahrajete také na psychologa. Zamotaná zápletka sporu dvou bratrů je taktéž zajímavá a opomenout nemohu ani příhody místních obyvatel.

Arkády jedou!

FixFox pochází z dílny jednočlenného studia Rendlike, proto nemůžeme očekávat kdovíjak realistickou grafiku. Autor ovšem zvolil rozkošný pixel artový styl, který hře neskutečně sedne, a nedokážu si ani představit, že by grafika hry FixFox byla řešena jinak. Barevný svět je pastvou pro oči, zajímavé lokace vás odtrhnou od stereotypu a společně s arkádově laděnou hudbou to vše krásně funguje jako jeden celek. Příběh se sice odehrává ve sci-fi budoucnosti, ale celé audio nese nádech konce dvacátého století, což je příjemný a překvapivě dobře dohromady ladící kontrast.

Najde se ovšem jedna výtka. Vadou na kráse ČESKÉ hry FixFox je absence ČESKÉ lokalizace. Ve hře nenajdete jediné vyřčené slovo. Všechny informace jsou vám podávány formou psaného textu, proto mě o to více mrzí, že titul nenabídne možnost českých titulků. Rozumím tomu, že v dnešní době je angličtina nutností, chcete-li na trhu prorazit také do zahraničí, a že se mnohdy nejedná o úplně levnou záležitost z hlediska vícejazyčného dabingu. Zrovna u FixFox by to ovšem ten případ nemusel být, ale kdo ví, třeba se do budoucna dočkáme.

FixFox je skvělá mírumilovná adventura českého jednočlenného studia, na níž není nízkorozpočtová produkce nijak negativně znát. Naopak autor se s touto výzvou popasoval skutečně dobře a hra nabídne dostatečně dlouhý, napínavý a zábavný gameplay zcela oproštěný od násilí. Protože jde o český titul, lehce zamrzí absence české lokalizace a pár menších vad na kráse trochu snižuje ovšem už tak dobré hodnocení.

• kouzelný vizuální styl
  • odpočinková atmosféra
  • rozmanitý barevný svět