Floodland – skoro jako Vodní svět

8. 7. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

V listopadu vyšel v plné verzi záplavový budovatelský simulátor Floodland od vývojářského studia Vile Monarch skrz vydavatele Ravenscourt. Tam, kde by většina příběhů z postapokalyptického světa mohla skončit, v případě recenzovaného titulu vše teprve začíná. Jak se bude dařit obnovovat civilizace, když už je lidstvo na pokraji vyhynutí?

Skoro celý svět je pod vodou

Lidstvo je v troskách. Klima se proměnilo a začaly události, které vedly ke zničení světa. Především stoupající hladina moří byla zničující. Naštěstí jste tu vy, ten, jenž může lidstvo zachránit. S pomocí malé skupinky přeživších zahajujete cestu za vykoupením, abyste mohli civilizaci vybudovat od znova, a třeba to nyní bude lepší.

Od postavení prvotní budovy začíná boj o holé přežití. Zpočátku začínáte s pár osadníky a ve chvíli, kdy si vyberete místo pro centrum své osady, začínáte pořádně hrát Floodland – svět v apokalypse, kde se lidi snaží získat znovu své místo na světě. Nejzákladnější surovina je zpočátku odpad. Z něj stavíte primitivní obydlí, pracovní stanice a zahajujete výhledy k lepší budoucnosti.

Jak čas plyne a postupujete vpřed, získáváte další budovy a neméně důležité zdroje. Především čistička vody je něco naprosto nepostradatelného. Poté tu jsou rybářské doky nebo polní kuchyně, ale to hlavní, co potřebujete, je lidská síla. Lidé k vám chodí jako v The Foundation a je skutečně znát, že osadníků přibývá. Jenže je tu i zpětný problém, čím více vás je, tím více krků musíte živit, a to ve zničeném světě není nic jednoduchého.

Mohl by tomu pomoci strom technologií, jenže ten je extrémně nepřehledný. Očekával bych trošku lepší návaznost s tím, co vím, že chci dělat. Vyobrazení mi přijde chaotické. V tutoriálu se vás sice titul pokouší v něm řádně naučit orientovat, přesto je to jako plavat v oceánu v podobě čolka.

Zdroj: Vile Monarch

Vždycky někoho naštvete

Floodland totiž dělá jeden velký naschvál. Zdrojů nikdy není nekonečno, a ačkoliv to přidává pocitu přežití, pro hráče je to peklo (ve Vodním světě, chápete). Jedním z velkých faktorů hry je průzkum, kdy vysíláte své obyvatele do vzdálenějších oblastí, aby shromažďovali další zdroje ze zničených míst. Výhodou je, že se vyslání expedic vyplatí. Nevýhodou, že to stojí kromě času i materiál, a toho nemáte nekonečno. Nehledě na to, že najednou přijdete o pracovníky, kteří se mohou hodit i někde jinde.

Nervy drásající jsou sousedé. Snad jste si nemysleli, že jste jediní, co přežili a budují vše od začátku. Sami se sebou vyjdete, ale jak to vypadá s jinými osadami? Někdy jsem měl pocit, že jsem jako v The Walking Dead, kde se radši všichni postřílí, než aby se dohodli na nějaké reálné spolupráci a podělili se o zdroje důležité k přežití. O to je zajímavější kontrolovat právě obyvatele. Můžete je klidně pranýřovat a doufat, že to bude mít kladný vliv.

Tyto „nelidské“ akce však mají svůj odraz, a to v rostoucí nespokojenosti, jež se také někde projeví. Nespokojené obyvatele sice můžete přesunout jinam, ale poté přichází opět ubíjející mikromanagement. Neustále hlídáte, kontrolujete, počítáte, přemýšlíte. Nejdůležitější je ukládat. Prakticky skoro každý váš tah může být chybou. Pravidelně se může i stávat, že z ničeho nic vaši obyvatelé začnou umírat, a mít z rostoucí prosperující země márnici asi nikdo nechce.

Zdroj: Vile Monarch

Floodland je extrémně nestabilní

Ukládání má ještě jeden velký význam. I nyní, v plném vydání, má titul několik chyb, jež se neodpouští, a jednou z nich je kolotočářský výkon. Chvilku jede hra plynule a najednou se titul začne zasekávat. Nevím jak je to možné, ale čím dál se dostanete a čím více problémů řešíte, tím více bugů zaháníte. Vývojáři sice vydali už několik fixů, které měly hru uvést do lepšího stavu, přesto ale mé problémy přetrvávají. Tento problém řeší často restart, jenže nechcete každou hodinu vypínat a zapínat hru.

Co se týká vizuálu, nejsem moc nadšený. Floodland je zajímavý a může toho spoustu nabídnout, včetně nějakého toho edukativního ekologického tématu. Jen kdyby to nějak pořádně vypadalo. Počin je nepřehledný a temný. Všude se objevuje houstnoucí mlha, kvůli níž nemáte přehled. Malé domečky a zničený svět si zaslouží trošku více propracovat. Je to přitom škoda, protože potenciál je zde obrovský.

Tam, kde pokulhává vizuál, běží maraton soundtrack. Z toho jsem se posadil na zadek. Nejenže je za lehce přemrštěnou cenu volně ke stažení (na youtube zdarma), ale polští hudebníci, kteří jej tvořili, jsou mistry svého řemesla. Přesně takto jsem si představoval hudbu zničeného světa, a to se všemi neduhy. Chvilku hrající uvolněná hudba dávající naději na lepší budoucnost je najednou smetená depresí ze zničeného světa.

Floodland je hra s obrovským potenciálem, na níž, doufám, budou tvůrci ještě chvíli pracovat. Obsahuje totiž stále spoustu chyb, jež je nutné spravit, především v hratelnosti. Z neustálého zasekávání a zpomalování skutečně kvetu. Na stranu druhou se jedná o velmi povedený simulátor, a ačkoliv jsou k nalezení občasné logistické problémy s pokulhávající grafikou, všechny budovatelské prvky v něm dávají smysl. Včetně toho fantastického soundtracku, který je schopen snad celou hru potahat sám.

• postapo téma
  • obnovování civilizace
  • dokonalý soundtrack