Foregone – zábavný, ale moc obyčejný side-scroller

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: igdb.com
Foregone je lineárnější platformová hopsačka s důrazem na soubojový systém z 2D pohledu. Nejedná se však o roguelike hru.

Příběh

Příběh se točí okolo města Calagan, jež bylo špičkou na poli pokročilé technologie, načež bylo napadeno nepřátelskou frakcí, která po ní toužila. Z toho důvodu byli vytvořeni supervojáci jménem „Arbiters“, aby zvrátili sled těchto událostí ve prospěch Calaganu. Hlavní hrdinka (hratelná postava) je první z těchto vojáků.
Takhle nějak začíná úvodní obrazovka s textem, který vás hned potom hodí do hry. Projdete si krátkým tutoriálem, jehož následující události vás tak nějak navedou na hlavní úkol celé hry, tedy zachránit město před jeho zkázou. Příběh není nijak složitý a obsahuje už poměrně zažité klišé, což zase tolik nevadí. Bohužel co už vadí, je skoro nulové dávkování informací o Foregone světě v prvních částech hry, kdy jsem se parkrát pozastavil a ptal se, proč vlastně dělám, co dělám, a jaká je motivace hlavní postavy. V mém případě jsem se minimálně do poloviny hry neponořil do děje, což považuji za nemalý problém.
Už zde se musím pozastavit nad největším problémem celé této hry. V porovnání s jinými 2D hopsačkami totiž působí strašně tuctově a obyčejně, což ovšem neznamená. že není zábavná.
Postupem času v rámci příběhu odkrýváte různá tajemství, která město skýtá. Pokud to nestačí, můžete po světě nacházet také sběratelské předměty ve formě poznámek – ty za sebou na určitých místech zanechaly různé osoby, které měly co do činění s městem a technologiemi. Čtení to není špatné a můžete si doplnit znalosti o loru světa. Bohužel ani tahle možnost hru zcela nevykupuje z její obyčejnosti, což je také důvod, proč jí tolik trvalo mě vtáhnout do děje.

Hratelnost

Hratelnost se klasicky skládá z postupného pohybu vpřed (respektive doprava a někdy doleva). Pro postup je vyžadováno neustálé skákání z jedné platformy na druhou, není to však náročné nebo vůbec nějaká výzva, prostě takový standard jako z jiných her. Občas je potřeba dvojitý skok nebo se vyhnout nástrahám, například bodákům, které vám způsobí škody na životě. Zde si dovolím zmínit, že u některých nástrah by nebylo na škodu změnit jejich zabarvení, protože na obrázku níže je nástraha nacházející se ve vodě špatně zřetelná a nejednou jsem zbytečně obdržel poškození na životě.
Můžete taky seskakovat, na speciálních platformách pak lze proskočit dolů. Důležitou funkcí je taky skluz (slide), který využijete, když potřebujete projít pod nástrahou. Stejně tak na hranách místnosti (u zdí), pokud je dole ve zdi malý volný prostor, tudy můžete proklouznout, a dostanete se do skryté místnosti, kde na vás čeká nějaká odměna. Takhle to je u většiny skrytých lokací. Ale dost řečí o skákání, přejdu k tomu důležitějšímu aspektu Foregone.
Soubojový systém se skládá ze tří hlavních částí – sečné zbraně, palné zbraně a zvláštní schopnosti. Je zde nemalé množství sečných a palných zbraní, za což velice chválím.
Každá zbraň má odlišné chování a reakční dobu. Malé dýky sekají rychleji než obrovský meč, vyžadují ovšem bližší kontakt s nepřítelem. Za tuhle varietu musím tvůrce pochválit. Palné zbraně jsou též různorodé. Luk se šípy je ideální pro větší vzdálenosti, zatímco brokovnice je nejúčinnější na blízko. Náboje doplňujete zabíjením nepřátel, což považuji za fajnové tvůrčí rozhodnutí – můžete se tak poměrně vyblbnout a zároveň to není lacině zadarmo. Zaměřování je automatické, mířit nemusíte. Ovšem to není pokaždé tím nejšťastnějším řešením. Musíte mít nepřítele nastaveného před sebou, maximálně trochu šikmo nahoru/dolů – když například stojí přímo nad vámi, nelze ho trefit, protože ho automatický zaměřovač nezaregistruje. Určitě by přišla vhod i nějaká forma manuálního zaměřování. Snad příště.
Zvláštní schopnosti jsou vylepšení, která můžete využívat v boji. Jejich ukazatel se nachází v levém horním rohu pod ukazatelem života a nábojů. Můžete je nacházet jako sběratelské předměty uschované různě po mapě. Díky jednomu si můžete doplnit zdraví, další zase zvyšuje poškození nepřátel nebo přidává štít proti projektilům atd. Já ve Foregone využíval hlavně obnovu zdraví a vypálení plamenné střely proti nepřátelům, protože ostatní schopnosti mi nepřišly tolik efektivní ani moc lákavé. Nemůžete je však svévolně využívat neustále, musí se vám nejdřív dobít – dobíjí se klasicky zabíjením nepřátel. Schopnosti si můžete vylepšovat, ať už nacházením jednorázových vylepšení ve světě nebo manuálním vylepšením ve stromu dovedností. O tom je více rozepsáno níže.
Nepřátelé existují ve třech typech – ti, co bojují na blízko, ti, co bojují na dálku (odstřelují), a speciální, kteří nekonečně přivolávají nové nepřátele. Mají různé formy a design, přesto všichni fungují na stejném principu, jen někteří mají nějaký ten bonus navíc (například teleportaci nebo štít). Variabilita není tedy nejmenší, ale vzhledem k tomu, že protivníky najdete na každém rohu, se strašně moc opakují a po chvíli omrzí.
Všichni mají jednoduché, stále se opakující movesety a jediný způsob, jak se vyhnout jejich úderu, je jednoduše je přeskočit nebo proklouznout pod nimi.
Nemusíte je všechny zabíjet, jen některé s ikonou klíče nad tělem je nutné zabít pro otevření dveří pro další postup. Tito nepřátelé mají zvýšené zdraví oproti ostatním, ale nejedná se o nějakou větší výzvu. Možná jen když jich je více a váš život je na nízké hladině.
Z každého poraženého nepřítele padají zlaté mince, které slouží jako platidlo, a speciální modré drahokamy, které zase slouží jako body vylepšení, za něž lze vylepšovat postavu ve stromu dovedností nebo u zvláštního kováře. A samozřejmě také zanechávají loot ve formě zbraní. Zbraně lze najít i ve skrytých lokacích, mají pak lepší statistiky než ty sebrané od poražených nepřátel.
Abych to shrnul, kosení nepřátel je zábavné, ale kvůli jejich neustálému opakování se by to chtělo daleko bohatší knihovnu protivníků.

Domovská lokace

Takzvaný „Outpost“ je ve Foregone domovským sídlem pro hlavní hrdinku, kde se nachází pár vedlejších postav, u kterých můžete využívat jejich služeb. Mluvím o vylepšování postavy ve stromu dovedností a vylepšování jednotlivých zbraní. Nachází se zde i vedlejší mise a tajemná bytost, která vám může navrátit polovinu vašeho lootu ztraceného po smrti. Tento loot můžete získat zpět i celý, ale musíte dojít na místo vaší smrti a získat jej zpátky. Je to v podstatě stejná mechanika jako v sérii Dark Souls či jiných podobných hrách.
Mezi důležité součásti hry patří také teleportační zařízení, která fungují jako rychlé cestování. Jsou rozeseta postupně napříč celou hrou a mimo jiné slouží také jako kontrolní body. Když tedy zemřete, znovuzrodíte se v posledním zařízení, kolem kterého jste prošli. Nemůžete však svévolně cestovat mezi jednotlivými zařízeními, jak si zamanete. Ve světě totiž mají pouze jednosměrnou adresu, a to zpět do Outpostu, kde teprve můžete zvolit, kam se konkrétně po mapě chcete poslat. Úplně to nevadí, protože jsem neměl moc důvod se vracet kamkoliv jinam než do Outpostu a posledního kontrolního bodu.

Strom dovedností

Jak je dnes velkým trendem, Foregone obsahuje strom dovedností pro vylepšení postavy a usnadnění si či zpříjemnění průchodu hrou.
Základní strom slouží pro vylepšení samotné postavy. Hlavní možností je navýšení životů a síly útoků jak sečnou, tak palnou zbraní. Na každé ze tří vylepšení potom navazují dvě větve, které jsou zpočátku uzamčené. Jejich aktivaci lze provést při nalezení tokenů rozesetých po celém světě ve skrytých lokacích jako sběratelský předmět. Menší tlak na hráče může vyvolat fakt, že lze aktivovat pouze jednu větev. Je důležité si proto pečlivě vybrat, která z nich bude výhodnější.
Další strom naopak slouží pro vylepšování zvláštních schopností, ať už zvýšení udíleného poškození nepřátelům nebo nějaké další funkce k tomu (zrychlení dobíjení, déle trvající omráčení nepřátel atd.).
Vylepšení musíte před odchodem z nabídky potvrdit, takže ho lze stále ještě upravit, případně zvrátit ve prospěch jiných možností. Tohle lze dělat i po potvrzení daných vylepšení, ovšem už za jistý poplatek za navrácení (refund). Celkově to je dost užitečná mechanika, vzhledem k omezením vypsaným výše.

Vylepšování zbraní či lootu

U kováře si lze vylepšovat nebo prodávat zbraně. Každá zbraň, předmět nebo výzbroj obsahuje přidanou hodnotu (bonusové staty pro vaši postavu), kdy třeba máte větší šanci na provedení kritického zásahu nebo zvýšenou hodnotu zdraví. Všechny předměty jsou rozdělené podle barev na základě toho, jak moc jsou běžné nebo raritní. Čím více raritní předmět, tím lepší má statistiky a zároveň více prostoru pro zlepšení – myslím tím počet, kolikrát daný předmět můžete vylepšit (za zlaťáky). Při zlepšení se zvyšují veškeré statistiky daného předmětu. Další a další vylepšení si zároveň žádají více peněz.
Oceňuji, že pro takovou hru, jakou je Foregone, je tento systém zjednodušený. Příliš komplexní systém by byl na škodu.

Vedlejší mise

Během cesty budete nacházet rádiová zařízení, která, když je spustíte (ona se spustí sama, stačí kolem nich projít – většinou jsou umístěna na hlavní cestě, takže je snad nelze ani minout), vám odemknou vedlejší úkoly. Ty lze aktivovat v lokaci Outpost u rádiového technika.
Vedlejších misí je ve Foregone dohromady šestnáct, přičemž se skládají z typů Combat, Gauntlet a Hazard. Po nich následují souboje s bossem. Každá vás vyšle do unikátní lokace a všechny úkoly jsou časově omezené. Na začátku máte předem nastavený čas, do jehož vypršení musíte úkol splnit.
Combat je zabití daného počtu nepřátel (většinou všech, co se v oblasti vyskytují) na čas, kdy ze zabitých protivníků padají malé kapesní hodinky a po sebrání přidávají jednu sekundu navíc. V lokaci jsou umístěny i velké kapesní hodinky, které přidají pět sekund. Hazard je v podstatě speedrun, kdy musíte rychle proběhnout lokací a zároveň se nezabít na všude se vyskytujících bodácích/bodcích. No a Gauntlet je kombinace obou předchozích typů dohromady.
Mise jsou zábavné, ale nejsou moc imerzivní. Některé obsahují jistá omezení, kdy nelze použít sečné zbraně, nebo naopak palné zbraně, což je fajn, ale na imerzivnosti tomu moc nepřidává. Od toho tu jsou až souboje s bossy, které jsou zpočátku uzamčené a otevřou se teprve po splnění předešlých úkolů v daném uzlu.
Po zdolání každého úkolu naleznete dalšího mistra kováře, který vám zpřístupní změnu vlastností u jednotlivých zbraní či předmětů. Vyberete si jednu vlastnost, kterou chcete vyměnit, a vygenerují se vám tři jiné nahodilé vlastnosti, jimiž můžete nahradit tu vámi zvolenou, pokud tak učiníte. První změna je zdarma, za další se už platí modrými drahokamy. Tuhle funkci jsem moc nevyužíval, byl jsem spokojený se zbraněmi tak, jak byly, ale považuji to za kvalitní mechaniku.

Boss fighty

Souboje s bossy patří k tomu nejlepšímu, co Foregone nabízí – u nich se trochu zapotíte. Píšu trochu, jelikož nabízejí mírnou výzvu, ale pokud máte dobré statistiky a dobré zbraně, nepředstavují nějaký velký zásek, jako mohou v jiných hrách. Za zdolání každého bosse získáte nové pasivní schopnosti pro zlepšení přemisťování se v prostoru nebo nalezení nových míst. Mluvím o možnosti dashování ve vzduchu nebo proražení podlahy (pouze na určitých místech, lze tak nalézt nové skryté lokace). Bossů tolik zase za celou hru není, ale jejich počet na podobnou, jednohubkovou hru bohatě stačí. Každý má poměrně odlišný design, ale jádro mají opět společné, jako řadoví nepřátelé.

Art design + design světa

Celý svět je stvořený z propojených tunelů a jejich struktura je standardní jako v jiných hrách, nejedná se o nic světoborného. Je to kvalitně zpracované, ale neoslní. Do jednotlivých lokací je můžete volně vracet portálem a prohledávat skryté kouty pro lepší výbavu a schopnosti nebo jednoduše můžete grindit herní měnu na vylepšování zbraní. Já jsem za celou dobu negrindil a stejně jsem v klidu hru dohrál. Tohle bude spíše práce pro nějaké ty lovce trofejí.
Musím také zmínit vizuální ztvárnění celé hry. Jedná o zajímavý styl pixel artu, kdy postavy působí, jako by byly vymodelovány ve 3D grafice a potom je tvůrci prohnali nějakým pixel artovým filtrem, aby docílili požadovaného vzhledu. Pozadí nejsou moc různorodá, často se jedná o samé laboratoře, ve kterých se mění pouze barevná paleta, navíc se jich po chvíli snadno přejíte. Nejsou totálně špatné, ale zároveň nejsou nic moc – přesto se nejedná o nic odpuzujícího od hry.

Hudba a ozvučení

Soundtrack je fajn, ale spíše generický standard, kdy si na žádnou ze skladeb moc nepamatuji. Ve hře se sice vyskytuje a jeho přítomnost je slyšet, po ukončení hry však vyšumí. Ozvučení zbraní a okolních věcí je taktéž na dobré úrovni, ale není to nic, co bych vyzdvihnul.

Zakončení

Hru jsem dohrál za 8,5 hodiny na PC s tím, že jsem střídal klávesnici s myší a Dualshock 4, který má plnou podporuju. Nutno zmínit, že jsem nedohrál veškeré vedlejší úkoly ani nenašel všechny sběratelské předměty, to potom navýší čas o trochu více.
Po prvním dohrání hry se odemkne New Game+, která nabízí silnější protivníky, ale také lepší loot. Bossové se nově respawnují spolu s řadovými protivníky. Odemkne se též obtížnost HARDCORE, kde platí permanentní smrt, a obtížnost HARDCORE IRONMAN, kde též platí permanentní smrt, a k tomu se nelze dostat do domovské lokace „Outpost“.
GP uvozovky

Foregone určitě není špatná hra a fanouškům žánru ji určitě mohu doporučit. Bohužel, v porovnání s jinými hrami, například se špičkou žánru Hollow Knight, působí strašně obyčejně, nemastně neslaně. Jako taková jednohubka slouží na výbornou. Pokud člověk hledá nenáročnou zábavu v tomto žánru, určitě může sáhnout po Foregone. Pokud však chce něco pořádnějšího, doporučím sáhnout po jiných hrách, jako Hollow Knight, Dead Cells a dalších.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Jakub Procházka.

Klady

jednoduchý chytlavý combat
různorodé zbraně
boss fighty

Zápory

celková obyčejnost
generický soundtrack
prostředí se rychle okouká
malá variabilita nepřátel
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn