Games Workshop

Games Workshop versus Fanoušci – už žádné další fan filmy!

31. 8. 2021
Zdroj náhledu: Games Workshop

Nedávno došlo k zajímavé změně postoje vůči fanouškům ze strany firmy Games Workshop (GW). Tato firma je vlastníkem autorských práv pro populární světy Warhammer a Warhammer 40 000 a současně výrobcem tabletop podoby těchto her. Jejich značka velmi úspěšně pronikla i na pole počítačových her, přičemž mezi nejznámější patří herní série Dawn of War od studia Relic a série Total War Warhammer vyvíjená studiem Creative Assembly.

Bylo nebylo

Univerzum těchto světů mělo v posledních letech stále se rozšiřující fanouškovskou základnu, která vytvářela množství vlastního obsahu založeného na příběhovém základu GW. Existuje mnoho youtubových kanálů zaměřených na vyprávění událostí a souvislostí z obou světů Warhammeru, dále pak i samostatné kanály soustředící se na tabletop variantu hry, ve kterých se řeší strategie, produkční kvalita plastikových modelů, ale obsahují například i modelářské rady a návody na vybarvování a úpravu plastových figurek od GW. V nedávných letech se také začala rozvíjet i tvorba kvalitních krátkých fanouškovských filmů, jako například Astartes nebo Death of Hope, které slavily jak mezi fanoušky, tak i mezi laiky mnoho pozitivních ohlasů. Celý tento ekosystém existující mimo firemní kontrolu GW začal mít problémy, když firma v tomto roce vypustila svou vlastní placenou službu Warhammer+.

Problémy v ráji

Tato nová služba je na samostatné platformě od Games Workshop a přístup k ní je umožněn na základě měsíčních poplatků, přičemž teoretický obsah služby se v mnohém překrývá s obsahem, který si do této doby vytvářela komunita samostatně. V souvislosti s odstartováním této služby bylo mnoho tvůrců komunitního obsahu osloveno s nabídkou práce pro GW a současně byli nuceni odstranit svůj již existující obsah, aby nebyl veřejně volně přístupný, a to pod hrozbou žaloby ze strany GW. Mezi tyto navenek úspěšné přerody patří například projekt Astartes, který byl sice oficiálně odstraněn z Youtube, na němž vycházel, ale současně byl jeho tvůrce zaměstnán na budoucích projektech pro Warhammer+. Na druhé straně existuje mnohem početnější skupina tvůrců, kteří pod hrozbou potencionálního soudního sporu raději upustili od budoucí tvorby, jako například v komunitě velmi populární youtubový kanál Bruva Alfabusa. Někteří skončili s tvorbou na základě problémů s komunikací, což byl příklad tvůrce SODAZ, který sice byl původně osloven, podobně jako v případě projektu Astartes, nicméně po odstranění jím tvořeného komunitního obsahu z Youtube s ním GW, podle jeho slov, přestal dále komunikovat, a z toho důvodu oznámil ukončení jakékoliv své práce založené na značkách Warhammer.

Zdroj: Games Workshop

Ve městě je nový šerif

Tyto události předcházely finálnímu kroku ze strany Games Workshop vůči tvůrcům fanouškovského obsahu, kdy jednoznačně změnili své Intellectual Property Guidelines, tedy pravidla, podle kterých společnost oficiálně zaujímá postoj vůči obsahu vznikajícímu bez její autorizace. V samostatném a specifickém bodě zde společnost zapovídá jakémukoliv jedinci tvorbu filmů i animací založených na zasazení nebo postavách vlastněných GW a jednoznačně vymezuje, že tento obsah může být do budoucna vytvářen pouze pod licencí udělenou od GW.

„Fan-films and animations – individuals must not create fan films or animations based on our settings and characters. These are only to be created under licence from Games Workshop.“

Historie se ráda opakuje

Tento nově nastavený přístup, který vyvolal velkou negativní odezvu mezi fanoušky, poukazuje na snahu ze strany GW monetizovat dosud neplacenou část fanouškovské tvorby skrze vlastní placenou službu Warhammer+ a spolu s tím, v souvislosti s mnoha dalšími firemními kroky, naznačuje přání GW své současné licence přetvořit do jimi plně kontrolovatelné platformy, a to i v případě možnosti znepřátelení původní fanouškovské základny. Tento typ sporu mezi fanoušky a GW není bezprecedentní. Ve velmi podobné situaci se již v minulosti ocitl fanouškovský a též od fanoušků sponzorovaný celovečerní film Damnatus, na kterém musela být v roce 2007, pod hrozbou žaloby ze strany GW, zastavena produkce, aby posléze v roce 2010 vyšel komerční, plně licencovaný a rozporuplně přijatý film Ultramarines, za kterým stál Games Workshop.

Zdroj: Games Workshop


Článek pro Gaming Professors napsal Marek Pichert.

Gaming Professors

Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.