auto v lese

Gray Dawn – vinný, či nevinný?

7. 9. 2021
Zdroj náhledu: Steam

Vina. Zdrcující vina. Znovu prožívat vinu za všechny své staré hříchy, jež jste spáchali. Jak bychom se vyrovnali se všepohlcujícím studem, zvláště pokud bychom byli mužem víry? A co když jsme vlastně neudělali to, z čeho jsme obviněni? V této barevně surrealistické 3D adventuře Gray Dawn od studia Interactive Stone totiž zažijeme trýznivou cestu jednoho muže (kněze) skrze jeho děsivé vzpomínky. Uvidíme hrozné věci, které mohl, ale také nemusel udělat, zatímco se pokouší dokázat svou nevinu.

Je vánoční čas

Hluboká zima a černé vrány létají mezi vířícím sněhem. Z rádia se linou zvuky vánoční hudby a naplňují místnost. V tomto útulném prostředí se setkáváme s naší postavou, knězem Abrahamem Markusem. Zdá se, že na kněze si žije v pěkném luxusu. Jeho sídlo je plné zdobených koberců, drahých svítidel a viktoriánského nábytku. Zdi tu samozřejmě zdobí náboženská díla.

Nečekaná zpráva

Že zde není něco v pořádku, zjistíte během průzkumu místnosti, když narazíte na dveře, které jsou zamčené zlatými řetězy. Váš šok z uvěznění přeruší rádio, které místo vánoční hudby začne vysílat děsivou zprávu o vaší osobě. Prý se ztratil ministrant (světský služebník, který pomáhá během bohoslužby kněžím) a sedm dětí z dětského domova, ze všeho je prý podezřelý kněz a vrah Abraham Markus. Během okamžiku se tak dozvídáte, že jste možná vrahem a únoscem, což z vás dělá spíše antihrdinu příběhu.

V místnosti ale naleznete dopis od zmiňovaného ministranta Davida, který vám vzkazuje, že není pryč, jen na vás čeká „na konci světa“, ať už to znamená cokoliv. David vám nechal i klíč ke zlatým řetězům. David žije a Otec Markus je velmi překvapen. Společně s ním se ho vydáváte hledat.

Vlastní rybníček

Jen co otevřete dveře, naskytne se vám pohled na zatopenou chodbu, ve které je postel pokrytá krví. Když se pokusíte vstoupit do vody, tajemný hlas vás upozorní, že tam na vás něco číhá. Jste tak nuceni vyzkoušet všechny dveře na poschodí (většina nejde otevřít), než naleznete ty správné. Tyto dveře vás zavedou ne do boční chodby, jak byste čekali, ale rovnou ven do lesa.

Les, krásný kousek ráje

Po průchodu dveřmi se najednou nacházíte uprostřed lesa, kde vás obklopují borovice a uklidňující zvuky (padající voda, cvrlikání ptáků). Dalo by se říct, že to místo působí jako kousek ráje. Hlas ministranta Davida vás vyzývá, abyste prozkoumali a dokončili zdánlivě bezvýznamný úkol, najít náboženské ikony. Toto místo vás samo osobě láká, abyste ho prozkoumali. Po vyřešení první hádanky se vracíte dveřmi zpátky do sídla.

Od této chvíle se střídá prostředí. Buď se budete nalézat na ponurém místě, anebo na uklidňujícím, sluncem zalitém, v němž vás bude provázet Davidův hlas. Když se vrátíte zpět do sídla, zjišťujete, že kromě vody přibyly také žáby (které odkazují na deset ran egyptských). Deset ran egyptských je označení pro události, jež předcházely vyjití (exodu) Izraelitů z Egypta. Žáby pak byly druhou touto ranou.Najdete tu sochu tlustého žabáka, který vás žádá, abyste ho nakrmili krví a tělem Krista. To pro vás znamená, že musíte nalézt víno (krev Páně) a hostii (tělo Krista), oboje pak vložíte do žabákových úst. Voda opadne a vy se můžete vydat do přízemí. Cesta za očištěním vaší duše tak pokračuje.

Zdroj: Steam

Hlavolamy a hrací skříňka

Až budete dále putovat, je potřeba, abyste pečlivě prozkoumávali každý kousek okolí, protože můžete narazit na věci, které budete potřebovat dále v příběhu. Ať už se jedná o krmení žab, provádění alchymie nebo třeba nutnost nalezení cesty ven ze zamčené místnosti. V lese musíte čas od času vyřešit nějakou tu hádanku. S některými objekty můžete komunikovat až potom, co najdete položky, které vám to umožní. Některé hlavolamy nejsou úplně dobře integrované do příběhu (podivné stroje, co najdete v lesích), ale jiné jsou naopak perfektní, například hledání předmětů pro exorcismus.

Další hádanky přibydou, když získáte hrací skříňku, kterou lze používat v lese, a máte možnost díky ní měnit roční období jaro–zima, abyste mohli překonat různé překážky (na jaře teče potok a nedá se přejít, v zimě zamrzne a vy ho přejdete). Herní mechanika je zábavná a přidává tak do příběhu zase jinou hloubku.

Zdroj: Steam

Náboženská tematika

Gray Dawn je prosycena náboženskými tématy a obrazy. Markusova cesta skrze jeho vinu je silně nabita svatými ikonami a scénami nočních můr, jež křičí rouhání. Pokud jste věřící, může vás tu urážet množství profánních obrazů, včetně knihovny, kde všechny knihy nesou stejný název „Bůh je mrtvý“ (God is Dead). Svět kolem otce Markuse se stává temnějším a pekelnějším. Ve svém snu je Markus požádán, aby pomocí „římského rituálu“ (exorcismu) vyhnal démony z Davida.

Tento obřad zahrnuje odstranění sedmi srdcí nepokřtěných dětí, které zemřely. Za mě to byla nejhorší scéna celé hry, kdy jste nuceni otvírat rakve a vybírat srdce z těl dětí, o kterých jste slyšeli na začátku hry v rádiu. Je tento rituál pouze metaforou? Či to otec reálně provedl? Čím dále se dostáváte, tím více pochybujete. A hra vám dává čím dál surreálnějjší a démoničtější pohled na příběh. Padající sněhové vločky, jež nejsou sněhem, nýbrž popelem z monumentální sopky. Démonicky vyhlížející gigantický králík, který vás láká, abyste ho následovali. Hra se ke konci rychle stupňuje.

Ač se může tento popis hry zdát nesouvislý, je to tím, že Gray Dawn zničehonic odhaluje další podrobnosti a je občas těžké zjistit, jak do sebe zapadají. Do toho všeho zamotává příběh sám kněz Markus, který chce dokázat svou nevinu a zároveň prožívá vinu za všechny své minulé hříchy. Na konci cítíte jen nejistotu, o níž asi vývojářům šlo. Udělal Markus všechny ty špatné věci, které prožívá? Je to skutečné, či nikoliv? Nejlépe to přiblížím asi jednou scénkou, kde prozkoumáváte sirotčinec. Skrze okna vidíte uvnitř děti, vstoupíte do místnosti a místnost je prázdná. Ustoupíte zpět a děti tam opět jsou.

Zdroj: Interactive Stone

Umělecký skvost

Gray Dawn je jedním velkým uměleckým dílem, i když později se scenérie promění v krvavou grotesku. Naštěstí se z velké části hry budete toulat po nádherných krajinách (lesy, hřbitov, kostel). Prostředí působí svojí okázalostí, najdete tu množství neskutečných detailů a kontrastů. Například je zde ložnice, která je celá zaplněná zdobeným nábytkem, porcelánovými figurkami, a stejně tak v ní uvidíte obrazy s mastnými stranami hovězího masa. Dále tu můžete vidět naprosto okouzlující kostel ozdobený rumunským způsobem jak zvenku, tak i zevnitř, kde se pod stropem vznáší mraky. Tomuto uměleckému zážitku dodává na kráse ještě pozdější možnost měnit roční období.

Zajímavostí je, že během hry (v Aktu 6) se dostaneme na Rosendorfský hřbitov, který je neskutečně barevný a okouzlující. Tento hřbitov však není výmysl autorů, nýbrž ho můžete v reálném životě navštívit. Rosendorfský hřbitov je v Rumunsku nazývaný „Merry Cemetery“. Je známý svými pestrobarevnými náhrobky s naivními malbami, které originálním a poetickým způsobem popisují lidi, kteří jsou zde pohřbeni. Tento veselý hřbitov se tak stal skanzenem a národní turistickou atrakcí.

Zdroj: Steam a romaniatourism.com

Ovládání Gray Dawn

Klasicky se pohybujete pomocí tlačítek WSAD a komunikovat s hotspoty a předměty můžete pomocí kurzoru myši. Chcete-li věci otevřít, musíte použít myš (buď přitahovat, nebo u šuplíků tlačit). Někdy popřípadě použijete točení doprava či doleva. Bohužel je ovládání myši v některých případech dosti frustrující a nepřesné. Pokusit se něco otočit dokola, jak po vás hra žádá (třeba u hádanek), je občas na překousnutí kabelu. Občas si u toho vykroutíte zápěstí, jelikož buď kroužíte moc málo, nebo naopak zase děláte moc velké kruhy. Dalším skvělým zážitkem je otvírání dveří, kde se vám bude dosti často stávat, že místo otevření si je zavřete takříkajíc přímo před nosem.

Zvuková stránka hry

Hudební doprovod a zvuky tu skvěle fungují na to, aby vás vtáhly více do děje. Například se jedná o chlapecký sbor zpívající koledy, který slouží jako kontrastní pozadí k obrazům hříchu a zhýralosti kolem. Kromě okolních efektů (řinčení skla, cvrlikání ptáků, ševelení větru) se tu hráč setká s řadou staromódních fonografů, které přehrávají zvuk pomocí voskových válců a dodávají tak hráči jednu část příběhu.Rozhlasový hlasatel působí velice energickým dojmem, ale přesto zní i trochu zlověstně. Hlas milenky otce Markuse z fonografických válců je též plný emocí. Dokonce se tu setkáme s hluboce modulovaným hlasem v nejnižším zabarvením (představuje zřejmě ďábla), který zní velice děsivě. Zato otec Markus, který vypráví své vzpomínky, tu působí dost neemotivně a nemastně neslaně.

Zdroj: Interactive Stone

Závěrečný akt

Závěrečný akt v Gray Dawn, ke kterému se dopracujete zhruba za čtyři až pět hodin, může mít různé konce. Záleží na tom, zda jste celou dobu plnili poctivě úkol, který vám David dal na začátku hry, nebo ne. Viděla jsem všechny možné závěry a myslím, že ať tak či tak dostane hráč ucházející konec. Jestli je otec Markus vinný, či nevinný, záleží na vás a na vašem pohledu na daný příběh. Myslím, že ještě dlouho po dohrání o něm budete přemýšlet.

Zdroj: Interactive Stone a Steam

Tento příběh je něco nového a neokoukaného. K tomu napomáhá krásně zpracované prostředí, které představuje cestu očistcem (krásná místa představují kousky ráje a temná místa pak peklo). Budete sledovat duši, jež cítí vinu, a tak přemítá, zda je opravdu vinna, či nevinna. Pokud vám nevadí některé bezbožné věci, které jsou ve hře, a některé velice drastické scény, zkuste si tuto hru o vině a nevině zahrát.

• dabing
  • poutavá místa
  • puzzly založené na změně ročních období