Stávkování zaměstnanců videoherního průmyslu není v posledních letech ničím neobvyklým. Nedávná stávka dabérů a herců, vyvolaná odborovou organizací SAG-AFTRA, trvala téměř rok. Měla dopad na probíhající vývoj mnohých her, například League of Legends, Destiny 2, nebo Genshin Impact.
K ukončení stávky sice došlo již v červnu, ovšem kapitola byla zcela uzavřena až nyní, po odsouhlasení dohody o interaktivních médiích. Hlasovalo pro ni 95.04 % členů odborů, tedy drtivá většina. A co všechno se tedy nyní pro herní dabéry mění?
Snad nikoho nepřekvapí, že mezi hlavní diskutovaná témata patřilo využití umělé inteligence. Mnozí dabéři projevili obavu, že by je umělá inteligence mohla nahradit a silně se proti tomuto trendu vymezili. Podle nové smlouvy si dabéři budou moci vybrat, k jakému způsobu využití AI dávají svolení. Toto svolení ale budou moci v případě další stávky dočasně odvolat.
Dalším zásadním problémem, se kterým se dabéři nepřekvapivě potýkají, jsou nízké platy. Podařilo se jim vyjednat okamžitý nárůst finanční kompenzace o 15.17 %. S každým listopadem, až do roku 2027, se jejich platy ještě navýší o další 3 %.
Poslední důležitou změnu představuje zvýšení zdravotních a penzijních benefitů a další úpravy v oblasti zdravotnictví a bezpečnostních opatření.
Mezi vývojáře, jejichž zájmy SAG-AFTRA a komise pro dohodu o interaktivních médiích zastupují, se řadí známá jména jako Activision Productions, Disney Character Voices, Electronic Arts Productions nebo Epic Games.
In national voting completed today, SAG-AFTRA members approved the 2025 SAG-AFTRA Interactive Media Agreement by a vote of 95.04% to 4.96%, ratifying the deal and concluding the video game strike, which had already been suspended pending ratification.
— SAG-AFTRA (@sagaftra.org) 10 July 2025 at 04:46
[image or embed]