Hnízdo – úvodka

Hnízdo – ostrov plný beznaděje

12. 12. 2023

Většina hororových žánrů v dnešní době spoléhá na momenty překvapení (jumpscary). To však neplatí v případě hororových knih, kde nám autoři musí navodit strašidelnou atmosféru popisem událostí a okolí, ve kterém se děj odehrává. Někdy vám během čtení naskočí husí kůže, pocit znechucení nebo nepříjemné svrbění v zátylku. V případě knihy Hnízdo od nakladatelství Golden Dog budete zažívat všechny tyto pocity včetně toho, kdy se do knihy začtete natolik, že se od ní nebudete moci odtrhnout. Čeká vás cesta na zcela obyčejný ostrov s velmi neobyčejným jevem. Upozorňujeme, že během čtení ucítíte mravenčení v končetinách nebo dostanete husí kůži.

80. léta v plném proudu

Kniha Hnízdo byla sepsána už v osmdesátkách autorem Gregorym A. Douglasem. Přeložena do češtiny a vydána v Česku však byla až tento rok. I když je kniha stará čtyřicet let, je mistrným příkladem skvělého hororu. Příběh začíná na ostrově, jenž se nachází v Atlantském moři, jménem Yarkie. Jedná se o obyčejný ostrov s vesnicí, jehož hlavním příjmem je rybaření a jediným zdrojem energie je generátor. Kromě klasických zařízení, jako jsou domy nebo maják, disponuje ostrov také skládkou. Ta však není jen tak obyčejná. Mimo to, že leží po větru, a zápach tím pádem neotravuje čich obyvatel, zde žije hromada havěti, jako jsou švábi a krysy. Aby obyvatele zabránili rozmnožování, přidávají sem různé chemikálie. Jedna reakce ovšem nevyšla tak, jak měla, a švábi zmutovali z obyčejného nechutného hmyzu na zákeřně brutální odpornou havěť.

Originál:
Editor:
Ilustrace obálky:
Grafický design:
Edice:
Žánr:
Rozměry:
Rok vydání:

The Nest
Gregory A. Douglas
Martin Štefko
Martin Štefko
Jiří ABBE Miňovský
Michal Březina
Golden Dog
Old School Horror, svazek 2
Horor
306
Černobílý
Brožovaná
104x174 mm
2023
978-80-88635-35-2
První

Zdroj: Golden Dog

Ticho před bouří

Zmutovaný hmyz má skvělé potřebné vlastnosti pro to, aby napáchal škodu a nezanechal po sobě žádné stopy. V tomto ohledu musím ocenit geniální nápad autora vykreslit nepřítele tak, že není ze své podstaty špatný, a přesto se vám znechutí a budete ho nenávidět. Švábi své oběti napadají, okusují, zalézají do všech tělních otvorů, což je někdy až moc barvitě popsané, nakonec celou kořist zkonzumují a to, co zbyde, odvlečou do svého hnízda. Jedná se o geniální zločin, jelikož pokud není tělo, nejsou důkazy. O masožravé pohromě tak obyvatelé nemají žádné tušení, dokud nepadnou do švábí pasti. Jedná se o dokonalý trestný čin a vy už jen tak s pocitem bezmoci listujete stránkami a doufáte, že se najde nějaký důkaz, který bude zahrnovat přeživší útoku švábů.

K romantice nemáme daleko

I přes hororový žánr nechybí v knize ani romantická zápletka. Objevují se zde dvě dějové linie. První se zaobírá pohybem a činností švábů a druhá vám dá naopak nahlédnout do druhého tábora – týmu, který operuje proti odpornému hmyzu. Přiznám se, že jsem občas obracela oči v sloup nad pokračováním dějové linie, ve které figuruje hlavní postava Elizabeth, jež je rodačka z Yarkie a snaží se ostrov zachránit. Mimo jiné se seznámí s vědcem – odborníkem na biologii jménem Peter Hubbard.

Zdroj:: Golden Dog

Brutalita vykreslená do nejmenšího detailu

Během čtení mě několikrát přepadl silný pocit znechucení, což teď neberte jako kritiku. Autor barvitě popisuje napadnutí každé bytosti a do nejmenšího detailu popisuje, jak švábi postupně požírají nebožáky, již padnou pod jejich kusadla. Oběti jsou zpočátku náhodné, postupem děje jsou však nachytány v delikátních situacích a o to je popis ještě nechutnější, ale zároveň i napínavější, gradující brutalita je zde velmi strhující. Samozřejmě někdy oběti zemřou, jindy uprchnou. Každý švábí útok jsem četla v očekávaném napětí, zda se dostanou skrz ušní otvor až do mozku, nebo jestli lidé mají štěstí a podaří se jim hrozbě uniknout. I když jsou tyto části vylíčeny dost barvitě a brutálně, nemohla jsem se od těchto částí odtrhnout a s velkým napětím jsem čekala, jak to dopadne.

Hnízdo je vykresleno velice pečlivě a snaží se využít všech detailů, které má k dispozici. Autor skvěle využívá světa, do něhož děj zasadil, a během čtení jsem několikrát žasla, jak mu všechny okolnosti a poznatky skvěle hrají do karet. Jedná se o jednoduchý, a přesto skvěle promyšlený svět. Poznatky z meteorologie i biologie byly v tomto ohledu skvěle zohledněné a děj tak nabral přirozené gradace, vrcholu zápletky i spádu.

Prožití citů

I přes fakt, že dějová linka hlavních hrdinů byla na začátku příběhu trochu pomalejší a méně zajímavá, autor dokázal skvěle vystihnout jejich city i myšlenky, a tak jsem k nim během celého příběhu dokázala cítit empatii. Jediná věc, ve které jsem se ztrácela, byly vedlejší postavy na ostrově. Některé z nich měly málo vykreslené charakterové rysy, a tak se jejich jména snadno zapomínala a dost pletla dohromady. Zde můžete nalézt další zajímavé recenze knih.

Kniha Hnízdo od Gregoryho A. Douglase je skvělým hororem s opravdu napínavými prvky a barvitě popsanou atmosférou. V knize najdete barvité líčení všech událostí, které vás vtáhnou do děje tak, jako kdybyste byli na ostrově Yarkie společně se šváby. Mimo jiné, překlad knihy byl velice povedený, a já si tak užila téměř každou stránku, která v knize byla. Během čtení jsem několikrát měla pocit, jako kdyby mi mravenčilo v končetinách, což byl skvělý, a přesto děsivý zážitek. Pokud jste ještě nečetli, knihu rozhodně doporučuji milovníkům thrillerů, akcí a hororů.

• barvitě popsaná atmosféra
  • silná gradace příběhu
  • obrovské napětí
  • skvělý výběr nepřátelských postav
  • místy nudné pasáže
  • některé popisy byly zbytečně explicitní
  • rozhodně nic pro slabé povahy
  • zanedbané charaktery u některých postav
  • Autor Gregory A. Douglas
  • Překlad Martin Štefko
  • Nakladatelství Golden Dog
0.0

Vtažení do děje

Napětí

Postavy

Náročnost

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.