Iris and the Giant – Cover

Iris and the Giant – dokonalé spojení karetní hry s RPG

11. 9. 2023
Zdroj náhledu: Goblinz Publishing

Každý máme v hlavě celý další svět. Představte si, jak by vypadal a kdo by tam na vás čekal. Bylo by to děsivé setkání? Iris and the Giant staví na střetu s vnitřními démony a prozkoumávání myšlenkové krajiny. To všechno v nádherně vykresleném prostředí. Při každém spuštění Iris and the Giant od studia Goblinz zažijete pocit klidu i melancholie a v zorničkách se vám objeví animované hvězdičky nadšení. Při prvotní návštěvě se ocitáte na loďce plující po řece Styx, ne však na hranici říše živých a mrtvých, ale na pomezí skutečnosti a představy.

Vplouváte do Irisina vědomí a postupně se seznamujete s jejím vnitřním světem a vzpomínkami. Stoupáte patry vědomí a v každém se střetáváte s několika vnitřními démony. Postup doprovází melodická hudba a zvukové efekty podtrhující herní zážitek a uspokojení z provedeného útoku. Hra trefně ztvárňuje každodenní vnitřní boje, snahu vyrovnat se s negativními myšlenkami a sebemrskačstvím. Předkládá rovněž nádherně zpracovaný vhled do mysli člověka s depresí.

Červeno-modrý svět

Má vůbec cenu bavit se o grafice? Podívejte se sami a vyrazí vám dech. Tlumené barvy na pozadí v kontrastu s živým zobrazením každého patra v červeno-modro-žlutém provedení. Animace je extrémně roztomilá a důraz na základní geometrické tvary je velmi líbivý a zároveň neobvyklý. Vzpomínkové animace jsou pro změnu vedeny jemnými jednoduchými linkami a působí velmi emotivně.

Jakmile jsem poprvé spatřila vizuální zpracování Iris and the Giant, hned jsem věděla, že mám před očima úžasný počin. A každá herní minuta mi to jen potvrzovala. Nápadité provedení vás nutí hrát stále znovu a znovu. Vylepšovat si balíčky, sbírat nové kartičky, objevovat vzpomínky, pokračovat v postupu, překonávat své nejlepší výkony a strategicky myslet.

Protiklady se přitahují

Spojení obvykle statické karetní hry s příběhem funguje na jedničku. Herní developer Louis Rigaud dokázal povznést tento herní styl na novou úroveň. Když jsem si v hlavě připravovala názor do recenze, věděla jsem, že bude obsahovat tolik pojmů jako geniální, úžasný, bravurní a dokonalý, až to hezké nebude. Ale nedá se tomu vzdorovat. Herní systém je detailně vystavěný, takže vás baví i po několikátém opakování. S každým dalším patrem se děsíte nových nepřátel, kteří vám mohou zhatit celou hru. Dostat se až na vrchol je rozhodně daleko náročnější, než se na první pohled zdá, ale přesto máte chuť se okamžitě vrhnout do nového pokusu. Hra vás na další boj s depresí vyzbrojí novým speciálním arzenálem, tím pádem skvěle podporuje opakované hraní.

V zajetí démonů

Herní mechanika a příběh si perfektně hrají do noty. Nic není nahodilé nebo samoúčelné, herní prvky odkazují na příběh a prožívání vzpomínek vás odmění pasivními schopnostmi. Když vás Irisino vědomí srazí na kolena a vy prohrajete boj s jejími démony, do příští hry vstupujete daleko silnější. Je to krásný příklad toho, že i prohra má svůj přínos, a spousty věcí se nedá dosáhnout napoprvé, ale to neznamená, že je nutné se vzdát. Bojovat s psychickými problémy je často běh na dlouhou trať, což hra výstižně demonstruje.

Boj, boj, boj

Samotný boj funguje pomocí kartiček. Na začátku máte v kapse daný počet karet, které se postupně objevují na herní ploše. Hlavní nesnáze spočívá v nutnosti dostatku karet, protože jakmile dojdou, jste namydlení. Nové karty sbíráte na herní ploše a strategicky si rozvrstvujete jak bojovou, tak oživovací zásobu. Máte zbraně hromadného ničení, zbraně na blízko i na dálku, štíty nebo laso na změnu pořadí, a to jsou jen ty základní. V pozdějších fázích do hry vstupují zábavná kombíčka, která se mění s každým dalším pokusem.

Nepřátelé jsou připraveni v několika řadách a každý poražený uvolní místo následujícímu. Také vaši protivníci se postupně obměňují a s vyššími patry přichází i složitější monstra. Každý bojovník má jinou sílu útoku, někteří útočí na dálku, jiní mohou přeskakovat řady nebo vám ovlivňovat karty v ruce. A chudáci veteráni vám jen vypláčou nevýhodné kartičky. Naštěstí vám Irisina mysl nenabízí jen hrůzné útočníky, v řadách se objevují i truhly s kartami, diamanty přinášející vylepšené karty a vytoužené schody, jež vás vynesou do dalšího patra. Porážením monster získáváte hvězdy, po nasbírání určeného množství máte možnost zvolit Irisinu osobnost a každý daný typ vám poskytne další speciální schopnost, ať už obrannou, či útočnou.

Cestou můžete získávat nové vybavení a střetávat se společníky, kteří vám mohou pomoci při další cestě. Jejich doprovod si však musíte zasloužit. Každý pomocníček se objeví ve vašem výběru, když splníte určitý úkol — vystoupáte do konkrétního patra, použijete určité mechaniky nebo porazíte silné nepřátele.

Zábava i poučení

Ani vypočíst nedovedu, kolik transformací hra obsahuje. Z tohoto výčtu to může působit jako mišmaš, ale všechny herní prvky k sobě skvěle pasují a doplňují se tak, aby vás hraní bavilo i poněkolikáté. Použila už jsem slovo „geniální“?

Jestli něco miluji, tak tyto promyšlené záležitosti, které spolu hrají na všech frontách a překonávají nám známé herní žánry a mechaniky.
Bojové části prolínají vzpomínkové úryvky, v nichž pronikáme do Irisina života. Vzpomínky krásně představují depresivní stavy, časté nepochopení okolí, uzavírání se před blízkými, neschopnost jednat nebo si říct o pomoc, a svým obsahem i zpracováním působí velmi silně. Tohle všechno tedy získáte, když vstoupíte do Irisiny mysli. Hru najdete v každém dobrém zařízení, je dostupná na Windows, Mac, Playstation, Xbox, Nintendo Switch, a dokonce i na telefonu. Mít ji v kapse a vždy po ruce se rozhodně vyplatí.

Iris and the Giant ke krásná, milá, melancholická hra spojující v sobě RPG a karetní strategii v kouzelném prostředí. Hráče zavede do mysli dívenky s depresí, kde na každého karbaníka čekají rozmanité boje s vnitřními démony a spousta chytře propojených herních mechanik.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Tereza Nesvadbová.

• vizuální zpracování
  • příběhová linka