12 říší – úvodka

Karetní hra 12 říší – obsaďte trůn

17. 11. 2022

Mocenské boje o následnictví jsou, byly a budou oblíbeným motivem nejrůznějších médií napříč světem filmů, knih, seriálů, komiksů a mnoha dalších. Pokud se toto téma pokusíte začlenit do svižné karetní hry, přidáte k ní zajímavé mechaniky a krásné kostky, je pouze otázkou času, kdy podlehnu jejímu kouzlu. Přesně to se stalo u hry jménem 12 říší, již na český trh přináší společnost Albi. Bude však náplň hry stejně tak dobrá jako její povedený vizuál? Dozvíte se v následujících několika řádcích.

Král je mrtev, ať žije král

12 říší je svižná karetka pro dva až čtyři hráče od osmi let – protože vládnout není žádná legrace – a jedna partie vám zabere cca čtvrt hodinky. Hra je k dostání prostřednictvím Albi exclusive, což je jakýsi program, díky němuž se pouze na prodejní pulty a e-shop společnosti Albi mohou dostat takové hry, u nichž je předpokládaná menší poptávka, ale přesto si dokážou zachovat stabilní cenovku. Jedná se často o méně známé kousky drobnějšího formátu, jako je například právě recenzovaná hra 12 říší od německé autorky Rity Modl.

Vládce dvanácti říší je po smrti a na trůn musí usednout nový následník… jenže koho z několika kandidátů vybrat? Každý tedy dostane mocný dvanáctistěnný kámen moci k tomu, aby si na svou stranu naklonil co nejvíce roztodivných bytostí žijících v různých částech dvanácti království. Háček je v tom, že o jejich přízeň všichni kandidáti žádají současně, ale na trůn může usednout pouze ten nejrafinovanější a nejprohnanější. K tomu budete potřebovat správný odhad, trochu té taktiky, hromadu blafování a dobré plánování. Na cestě k vítězství vám povinnou výbavou bude jeden dvanáctistěnný kámen moci (kostka), dvanáct karet bytostí a jedna přehledová karta. To vynásobte čtyřmi a získáte obsah balení o celkem čtyřiceti osmi velkých a pevných kartách, čtyřech kostkách, čtyřech přehledových kartách a patnácti žetonech vítězných bodů.

Kdo se opičí, má po chtíči

Důležitou a zároveň tou nejzajímavější mechanikou 12 říší je princip duplicity. Dobře si zapamatujte, že cokoliv se na hrací ploše objeví víckrát než jednou, bude navzájem vyrušeno. Pokud tedy například dva hráči zahrají dvě shodné karty nebo mají shodné číslo na kostce, část jejich tahu je anulována.

Před začátkem samotné hry je zapotřebí učinit několik nezbytných příprav. Veškeré žetony vítězných bodů položte doprostřed stolu, aby vás motivovaly jako bank. Každý zúčastněný hráč si vezme jeden kámen moci (kostku), jednu přehledovou kartu a předem sestavenou sadu sedmi karet bytostí, stejnou pro všechny hráče. Karet bytostí se ve hře nachází celkem dvanáct a pro každou hru si můžete sami sestavit vlastní balíček sedmi karet s tím, že všichni hráči musejí do hry vstupovat se shodným obsahem. Pro začátek pravidla doporučují sáhnout po rytíři, čaroději, orákulu, alchymistovi, robotovi, parazitovi a golemovi. Jedinými pevně danými pravidly pro sestavování balíčků je to, že musí obsahovat alespoň dvě postavy označené modrým kamenem moci na vršku karty a musíte do něj VŽDY začlenit postavu RYTÍŘE. Bytosti na kartách mají každá speciální efekty, které hrají velice důležitou roli při strategizování.

12 říší se hraje na několik kol o určitém počtu tahů. V každém tahu se vyhodnocuje první a druhý nejúspěšnější hráč, již obdrží vítězné body. Vítězem kola je ten, kdo má na jeho konci nejvíce těchto bodů, a k absolutnímu vítězství potřebujete vyhrát kola DVĚ. Zní to jednoduše a pravidla jsou skutečně velmi snadná. Pojďme se na ně blíže podívat.

Kámen moci

Na začátku každého kola všichni hráči hodí svou kostkou a s její číselnou hodnotou pracují až do jeho konce. Neházíte kostkou znovu při dalším tahu! Číslo udává vaši startovní pozici a manipulovat s ním můžete jen tehdy, zahrajete-li kartu bytosti na vršku označenou kamenem moci. Tyto speciální karty přímo říkají, že kostku například máte otočit na protilehlou stěnu, hodit jí znovu apod. Mimo ty s kostkou jinak nemanipulujete! Efekt je však platný pouze do konce tahu. Zapamatujte si tedy předešlou hodnotu, protože s novým tahem kostku musíte umístit do původní pozice. Poté každý hráč před sebe vyloží jednu ze sedmi karet bytostí, které třímá v ruce lícem dolů, aby ji protihráči neviděli. Už nyní je potřeba taktizovat a odhadovat volby ostatních. Například hráč s nízkou hodnotou na kostce zřejmě bude volit takové karty bytostí, které jeho číslo dočasně zvýší, apod.

Všichni je po volbě své karty najednou otočí a odtajní je tak ostatním. Pokud dva a více prosebníků zvolilo stejnou bytost a žádá ji tak o pomoc, tato bytost nepomůže ani jednomu a její efekt je anulován, zkrátka se nevyhodnocuje. Jakmile vyhodnotíte efekty bytostí, porovnejte své výsledné hodnoty s těmi ostatními. Hráč s prvním nejvyšším číslem obdrží dva vítězné body, hráč s druhou nejvyšší hodnotou obdrží jeden vítězný bod a zbylí nedostanou nic. I zde stále platí princip duplicity. I kdyby měli dva hráči nejvyšší shodné skóre, bude anulováno (kostky však nechte ležet tak, jako byly, můžete je například zakrýt rukou). Po rozdání bodů zahoďte použitou kartu stranou lícem dolů a celý tah začíná nanovo, jen s tím rozdílem, že kostkou znovu nehážete a vybíráte už jen z šesti karet bytostí.

12 říší – vítězné žetony
12 říší – kameny moci
12 říší – detail karet

Kdo se směje naposled, ten se rozhodně nesměje nejlíp

Herní kolo končí ve chvíli, zbývá-li vám v ruce poslední karta nebo někdo nashromáždí osm vítězných bodů. Veškeré své odhozené karty si vezměte zpátky do ruky a vyhodnoťte, kdo z hráčů má nejvíce bodů (stejné počty se opět vyruší). Tento hráč vezme jednu ze svých karet a lícem dolů ji položí pod svou kostku na znamení, že učinil první krok k vítězství. Nese to s sebou i jistou nevýhodu, protože další kolo bude začínat pouze se šesti kartami, kvůli čemuž bude mít menší výběr. Všechny žetony vraťte na jednu hromádku doprostřed stolu.

Nyní můžete kostkou hodit nanovo a celé kolo začíná odznova. Kdo vyhraje dvě kola, stává se novým následníkem trůnu dvanácti říší.
12 říší hravě kombinuje strategii, blafování, plánování i štěstí. Je třeba dobře předvídat plány svých soupeřů, které se zčásti dají vyčíst z hodnoty jejich kostek. Na druhou stranu na to často nemůžete úplně spoléhat, protože protihráči budou blafovat a snažit se vás navést na špatnou cestu. Velkou roli tak samozřejmě hraje náhoda a štěstí jako takové, ale spoléhat se v první řadě musíte především na svůj vlastní úsudek.

Hra má velmi jednoduchá pravidla, jejichž nastudováním nestrávíte více než pár minut. Velmi se mi líbí, že cílí na taktizování, a i když se vám na kostce objeví nízké číslo, neznamená to nutně, že jste v nevýhodě. Díky šikovně zahraným efektům se dokážete vymanit z jakékoliv nepříjemné situace. Nelze tedy spoléhat na to, že čím větší číslo se vám podaří na kostce hodit, tím více máte vítězství v kapse. Na druhou stranu se tolikrát dlouze plánovaná taktika může během pár vteřin sesypat jako domeček z karet.

Minimalismus na prvním místě

Přestože jsem až doteď na hru pěla samou chválu, najde se i pár drobností kazících celkový dojem. 12 říší alespoň pro mě a naši testovací skupinku postrádala větší zábavnost. Samozřejmě nemohu hře upřít, že to je slastný pocit někomu vědomě zhatit plány a slíznout body místo něj, ale těchto momentů nebylo zas až tak mnoho, protože se vždycky najde někdo, kdo si už v prvních tazích vyplýtvá ty nejlepší karty a pak musí vařit z vody, kvůli čemuž už nemá šanci bodově dohnat ostatní. Záškodnický prvek je fajn, ale není ho zde mnoho. Taktéž časový údaj není úplně přesný, protože i v plném počtu hráčů je do deseti minut všemu odzvoněno.

Co mě na hře skutečně na první pohled zaujalo, je grafické zpracování. 12 říší je po výtvarné stránce povedená karetní hra. Karty jsou velké (větší, než byste čekali), pevné (pevnější, než byste čekali) a ilustrace na nich jen pomyslně podtrhují celkově kladný dojem. Díky nim si velmi dobře dokážete představit rozmanitou paletu obyvatel jedné z dvanácti říší, mezi kterými najdete ty s lidskou formou, nadpřirozenými silami, ty úzce spjaté s přírodou či naopak kovové konstrukty, zvířata, duchovní a tak dále. Přestože jsou samotné obrázky pěkné, na velké kartě působí mírně minimalistickým dojmem. Kolem nich se totiž nachází bílé pozadí a postavy tak často jaksi levitují v prostoru. Rozhodně by většině z nich slušelo přikreslit nějaké to decentní pozadí, což by opět byla další přidaná hodnota navíc. Design se sice drží při zemi, ale funkční hodnota se mu upřít nedá.

12 říší – karty postav
12 říší – nenápadné rozdělení karet

Méně je více… zde není!

Důležitou roli však hrají schopnosti jednotlivých bytostí prezentované efekty karet, s jejichž správným zahráním můžete soupeřům pěkně zavařit nebo dosáhnout vítězství i při nízkém počátečním hodu. Vše je pouze a jen ve vašich rukou. Pokud se však podíváte na kartu, začne vám vrtat hlavou, proč je jednak samotná ilustrace a jednak jméno postavy akorát tak velké, ale popis efektu je malým písmem, když se na kartě nachází ještě dost volného prostoru pro jeho zvětšení. Zhruba polovina karet má popis efektu poměrně krátký, takže to tolik nepocítíte, ale třeba u takové kněžny si starší hráči pomalu musejí vzít lupu.

Poslední výtkou je označení sady karet. Věřte tomu nebo ne, 12 říší svých čtyřicet osm karet barevně rozlišuje do čtyř sad. Toto rozlišení je však tak nenápadné, že si ho ve většině případů ani nevšimnete. Pokud hru máte doma a nevíte, o čem to tu blábolím, otočte pár karet na zadní rubovou stranu a porovnejte barvy ornamentů po stranách ústředního motivu kamene moci. Několik her jsme hráli s promíchanými sadami (a ničemu to upřímně nevadilo), než jsme si všimli tohoto trochu zbytečného detailu.

Dvanáct říší je bez panovníka a moci se může chopit pouze ten nejschopnější kandidát, který si získá přízeň svých budoucích poddaných z jejich různých koutů. Karetní hra 12 říší se drží hesla ‚méně je více‘ a v minimalistickém, leč funkčním designu hráčům nabízí možnost svým soupeřům zavařit, oklamat je, nebo je dokonce navést na špatnou stopu a v jediném okamžiku zvrátit celý průběh hry.

• příjemně svižná oddechovka na pár minut
  • lehce pochopitelná pravidla
  • důraz na taktiku s prvky záškodnictví