UFO Únosy fascinujících objektů – úvodka

Karetní hra UFO: Únosy fascinujících objektů – recenze

7. 11. 2022

Je bláhové myslet si, že jsme v celém širém vesmíru jediná forma života. Přece jen se kosmos neustále rozpíná a lidstvo dosud probádalo jeho ne zrovna moc velkou část. Někde jistě žijí buďto nám lidem podobní, nebo naopak zcela odlišní tvorové s několika očima, chapadly, tykadly či mnohonásobně větším počtem končetin a kdo ví co ještě. Představte si, že by se jednoho dne vyplnila vize všech sci-fi autorů, ať už literárních, filmových, či herních, a mimozemšťané neboli ufoni by ve svém vznášejícím se talíři přiletěli pozdravit obyvatele Země. České vydavatelství Albi na trh uvedlo novou karetní hru s názvem UFO: Únosy fascinujících objektů, ve které se vítězem stane ten nejrychlejší… nebo ten nejchytřejší?

Unášejte, co vám paprsky stačí!

UFO: Únosy fascinujících objektů je drobná karetní hra pro dva až sedm hráčů, která je stavěna pro různé věkové kategorie od doporučených sedmi let. Jedná se o velmi rychlou a svižnou záležitost, jejíž jedno kolo vám v průměru zabere přibližně pět minut, ale věřte mi, že zábava tak rychle neskončí. UFO se totiž nehraje na tahy, jak jsme z většiny deskových a karetních her zvyklí, ale celá partie probíhá v reálném čase. Co si pod tím představit? Řekneme si o pár řádků níže.

V balení příjemných cestovních rozměrů najdete kromě českých a slovenských pravidel také celkem sedmdesát osm oboustranných karet, které se dělí na tři kategorie. Většinu hracího balíčku zabírají karty ÚNOSU, a to v šedesáti pěti kopiích. Na nich z obou stran najdete nejen vtipnou ilustraci unášeného předmětu či osoby, ale také tolik důležitý číselný údaj a počet ufonských hlaviček. Ty pro nás budou na konci hry důležité. Zbytek balíčku tvoří šest karet ODLETU a sedm karet VÝSADKU.

UFO Únosy fascinujících objektů – sada
UFO Únosy fascinujících objektů – detaily karet
UFO Únosy fascinujících objektů – zadní strana

Stěrače stírají! Ostřikovače stříkají!

Než se vrhnete do boje o výcvikové body, ujistěte se, že stěrače stírají a ostřikovače stříkají. Hráči se totiž ocitají v roli žáků mimozemské autoškoly, kteří se s létajícím talířem teprve učí zacházet, a jaká jiná destinace nabídne lepší výcvikové podmínky než právě tajemná planeta Země. Úkolem ufonů ve výcviku je unést co nejvíce zajímavých objektů a vyhrává ten hráč, jehož nastřádané karty obsahují nejvíce bodů.

Před začátkem hry je zapotřebí provést pár příprav. Z herního balíčku dejte stranou všech sedm karet výsadku (s ufony) a všech šest karet odletu (s létajícím talířem). Každý hráč dostane jednu kartu s ufonem a ty zbylé odložte stranou, nebudete je nadále potřebovat. Karty odletu umístěte doprostřed stolu v takovém počtu, jak vám radí tabulka v pravidlech – vždy méně, než je celkový počet hráčů. V případě, že hrajete ve dvou, budete potřebovat jednu kartu odletu, ve třech hráčích dvě karty odletu a tak dále. POZOR! Karta odletu 5+ se v balíčku nenachází – nejedná se o chybu, ale o úmysl. Karty odletu si totiž hráči berou ve chvíli, kdy chtějí své kolo ukončit, tedy si myslí, že už mají naunášených objektů dost, a chystají se ze Země odletět.

Zbylých šedesát pět karet únosu zamíchejte a vytvořte z nich tolik přibližně stejně velkých balíčků, kolik je hráčů, –1. Každému hráči bude náležet jeden balíček s výjimkou toho jednoho nešťastníka, který partii začne s prázdnýma rukama. Pravidla říkají, že tímto nebožákem bude ten, kdo naposledy viděl krávu.

VIDLE–TRAKTOR–KRÁVA–START!

Hráč bez hracího balíčku natáhne prázdnou ruku dlaní nahoru doprostřed stolu a vykřikne VIDLE–TRAKTOR–KRÁVA–START! V ten moment se zbylí hráči chopí svých balíčků a všichni současně si prohlížejí v nich obsažené karty. Nyní mají možnost buď zahrát JEDNU kartu únosu před sebe vedle karty výsadku, nebo se balíčku můžou okamžitě zbavit bez toho, aby kartu zahráli. Jakmile hráč zahraje jednu kartu únosu, balíček předává hráči s nataženou rukou, sám ruku natahuje doprostřed stolu a čeká, až dostane jiný balíček od dalšího hráče. Balíčky si hráči mohou prohlížet, jak dlouho jen chtějí, ale čím rychlejší jsou, tím více objektů se jim podaří unést.

Není to ovšem tak jednoduché. Zahrání karty únosu má svá pravidla. Celý princip hry totiž tkví v tom, že hráči na vlastní hromádky umisťují takové karty, jejichž číselná hodnota je vyšší než hodnota karty navrchu hromádky. Čísla po sobě nemusí přímo následovat, např. 14, 15, 16…, ale nesmí mít zkrátka menší hodnotu než předešlá karta, např. po kartě s číslem 20 může následovat 26, 35, 48 aj., ale ne 18, 10 atd. Vzestupně seřazené karty můžete umisťovat nejen na svou hromádku, ale i na tu cizí. Tento záškodnický prvek lze ovšem zahrát jen tehdy, máte-li možnost na hromádku svého protihráče umístit kartu s číslem BEZPROSTŘEDNĚ následujícím po kartě ležící na vrchu, např. 33 a vy přihodíte kartu s číslem 34. Díky tomuto tahu můžete svému protihráči vzít kartu výsadku (s ufonem) a přidat ji k té své. Jedna karta výsadku je mimochodem za tři body. Je zakázáno balíčky pokládat na stůl a mít v jich ruce dva a více.

UFO Únosy fascinujících objektů – karty
UFO Únosy fascinujících objektů – obal

Konec výcviku!

Hrací balíčky karet se tak točí mezi hráči, kteří z nich postupně odebírají karty, dokud se nevyšplhají až na takové číslo, které už z balíčků nelze přebít. V takové situaci si hráč vezme kartu odletu a svůj aktuálně držený balíček odkládá stranou, do hry už se nadále nevrátí. Pro tohoto ufona je výcvik u konce a také jeho karty výsadku už mu nikdo nemůže vzít. Hra končí ve chvíli, kdy na stole nezbývají žádné další karty odletu nebo v jednom z balíčků nejsou již žádné karty.

Nyní je na čase spočítat skóre. Každý hráč si nejprve zkontroluje, zda jsou jeho karty únosu seřazeny skutečně vzestupně, tedy od nejmenšího po největší. Pokud nějaká karta / nějaké karty do vzestupného pořadí nezapadají, musejí být odhozeny a do celkového zisku nebudou započítány. Ufoni si poté sečtou počty ufonských hlaviček na všech kartách dohromady, tj. z karet únosu, výsadku i odletu. Vítězem se stává ten, kdo nasbíral největší počet bodů. V případě remízy vítězí hráč s větším počtem karet únosu, a pokud remíza stále přetrvává, o vítězství se podělí.

Hrajete-li ve dvou, pravidla se lehce upravují – dejte deset náhodných karet únosu stranou a vytvořte na stole tři shodné balíčky. Jeden dejte doprostřed stolu a každý si vezměte jeden. Hra pokračuje v tom samém duchu, ale hráči si balíčky nepředávají z ruky do ruky, akorát je položí na stůl vedle toho, co už tam leží, a vezme si právě ten, žádný jiný!

Malí, velcí, kypří i tencí

Karetní hra UFO: Únosy fascinujících objektů nabídne trochu jinou hratelnost, než na co jsme normálně zvyklí, díky čemuž partie velmi svižně odsýpají. Pravidla se ze začátku sice mohou zdát lehce zamotaná, ale velmi rychle se do nich dostanete. Důraz je zde kladen především na rychlost a postřeh a nechybí zakomponování záškodnického prvku. Ve dvou hráčích je relativně snadné si krást karty výsadku, ale jakmile se vás u stolu sejde větší počet, je to celkem mela. Díky menším rozměrům se UFO vměstná do každého zavazadla a dokáže skvěle zkrátit dlouhou chvíli.

Je o mně známo, že miluji karty. O to větší radost mi udělá, když otevřu novou hru a najdu v ní krásné ilustrace, kvalitní materiál a skvěle řešený obal. UFO: Únosy fascinujících objektů má všechno – vtipné, barevné a tematicky zapadající obrázky na pevných papírových kartách s přesně sednoucí krabičkou, která není ani moc malá, ani moc velká, a design obalu přímo křičí po tom, abyste si hru koupili. Zavírání pomocí magnetu je taktéž velice vítanou vychytávkou, tentokrát ne Ládi Hrušky. Mou jedinou výtkou je, že kromě krávy, strašáka z pole, traktoru, farmáře a farmářky se na kartách únosu neobjevuje více motivů. Dokážu si na nich představit třeba takového psa, větrný mlýn, ony vidle či rovnou celou stodolu. Také nám přišlo, že by karet únosu mohlo být maličko více, například rovnou sto, protože hlavně ve větším počtu hráčů je jedna partie až moc rychle u konce.

Karetní hra UFO: Únosy fascinujících objektů je rychlovka, která v krátkém časovém úseku dokáže vykouzlit široké úsměvy a kopu zábavy. Ať už jste malí, velcí, kypří i tencí, UFO si náležitě užijí především ti, kterým nechybí rychlé reflexy a pořádná soutěživost. Protože se UFO nehraje na tahy, ale v reálném čase, partie vám zaberou pár minut a díky skladnému balení si hru vezmete s sebou i na výlet do vesmíru. Komu se úspěšně podaří složit zkoušky pro řidičský průkaz na létající talíř a nasbírá co nejvíce výukových bodů?

• hra se děje v reálném čase
  • svižné tempo
  • záškodnický prvek