Kong: Survivor Instinct - cover

Kong: Survivor Instinct – člověk v první linii, zatímco jsou titáni v pozadí

26. 9. 2025
Zdroj náhledu: igdb.com

Představte si svět, kde se gigantické bytosti jako Kong nebo Godzilla staly pouhým pozadím pro lidské drama. Přesně takový je Kong: Survivor Instinct, novinka od polského studia 7Levels, která se pokouší spojit filmový Monsterverse s herním žánrem 2.5D metroidvanie. Výsledkem je titul, který sice nabízí zajímavou atmosféru a solidní platformové prvky, ale zároveň působí jako promarněná příležitost, kde se Kong místo hlavní hvězdy stává pouhým komparzem.

Hned na úvod je důležité říct, že pokud čekáte epické souboje s titány nebo akční scény, kde Kong trhá nepřátele na kusy, budete zklamáni. Většinu času totiž ovládáte lidského protagonistu, jehož hlavním cílem je najít svou ztracenou dceru Stacy. Kong i ostatní obří příšery se tu objevují spíše jako pozadí k dění nebo jako katalyzátory pro určité události, například při destrukci překážek na mapě nebo v rámci scénických sekvencí.

Příběh člověka ve světě monster

Příběh je jednoduchý až primitivní. Postava otce se vydává na nebezpečnou cestu skrz zničený svět, aby našla svou dceru. Hlavní zápletka je volně inspirována událostmi z filmů, ale kdo očekává hlubší propojení s Monsterverse, bude zklamán. Hra se sice snaží naznačit větší příběhové pozadí pomocí audio záznamů a environmentálního vyprávění, ale vše působí dost ploše a předvídatelně. Hlavní dějový převrat dokážete odhadnout během prvních třiceti minut.

Jedním z ústředních prvků hry je vaše multifunkční zařízení, které funguje jako mapa, detektor signálu titánů a přístup k audio stopám. Kromě toho však způsobí, že se stanete terčem nepřátel, což připomíná efekt známý z her jako Spelunky nebo The Legend of Zelda: Link’s Awakening, jen bez špetky humoru.

Po herní stránce jde o klasickou 2.5D metroidvanii, která kombinuje průzkum nelineárních lokací, sběr klíčových předmětů a řešení jednoduchých hádanek. S postupem hrou získáváte nové nástroje jako pistoli, kladivo nebo hák, které vám umožňují přístup do dříve nepřístupných oblastí. Zbraň se používá nejen na boj, ale i k otevírání dveří nebo vypínání elektrických rozvodů. Kladivo slouží k ničení zchátralých podlah a hák je klíčový při vertikálním pohybu.

Bohužel, soubojový systém je pravděpodobně nejslabším článkem celé hry. Zpočátku čelíte jednomu nebo dvěma nepřátelům, ale postupně se setkáte s těmi, kteří mají střelné zbraně, štíty nebo větší odolnost. Problém je, že souboje postrádají jakoukoliv hloubku. Nepřátelé často využívají nefér taktiky – například se jeden z nich skrčí a umožní tak svému kolegovi vás zastřelit skrz něj. Vy se ale skrčit nemůžete. Můžete se pokusit vyhnout nebo spustit útok na blízko, ale vše působí neohrabaně a nedotaženě.

Kong má své silné stránky

Naštěstí je tu několik mechanik, které hru udržují svěží. Nepřátele můžete shazovat z plošin nebo je odrážet do ostatních, čímž způsobíte dodatečné poškození. Také můžete využívat výbušné sudy, i když ty samozřejmě ublíží i vám. První pomoc je k dispozici ve formě lékárniček, které však musíte šetřit, protože checkpointy jsou často velmi neúprosné. Hlavně v sekvencích s titány se připravte na to, že každá chyba znamená návrat na začátek celé pasáže.

Tyto scénické úseky, kde Kong nebo jiný titán ničí okolní prostředí, patří mezi nejvíce adrenalinové momenty celé hry. První z nich, kde Kong proráží cestu troskami a vy musíte rychle reagovat, aby vás nezavalilo padající zdivo, skutečně navodí pocit epického chaosu. Problém je v tom, že tyto momenty nejsou časté a navíc je kazí špatné rozložení checkpointů. Pozdější pasáže, které jsou delší a složitější, vás mohou nutit opakovat stejné sekvence znovu a znovu. Ne kvůli obtížnosti, ale kvůli nešťastnému designu.

Technické zpracování je na solidní úrovni. Grafika je stylizovaná, s důrazem na temné, postapokalyptické lokace a detailní pozadí, kde se občas mihne některý z titánů. Zvuková stránka je funkční, hudba příjemně doplňuje atmosféru, ale audio stopy titánů působí uměle a nedokáží vyvolat dojem majestátnosti, který by si takové bytosti zasloužily.

Jedním z pozitiv je systém mapy, která zobrazuje nejen aktuální pozici, ale i nepřístupné oblasti, sběratelské předměty a rychlý přesun mezi checkpointy. Díky tomu je zpětné prozkoumávání lokací příjemně plynulé a není problém se vracet pro zmeškané trofeje. Jen pozor na několik trofejí, které lze minout a už se k nim nevrátit, pokud si je nezajistíte při prvním průchodu.

Závěrečný akt hry nepřináší žádné velké překvapení. Místo dramatického finále se vše uzavírá v krátké cutscéně a ponechává prostor pro případné pokračování. Pokud jste čekali na monumentální souboj mezi Kongem a jiným titánem, musíme vás zklamat. Hra končí spíš potichu než ve velkém stylu.

Kong: Survivor Instinct je solidní metroidvania, která těží z atmosféry postapokalyptického světa a několika dobře navržených herních mechanik. Bohužel se topí v nedotaženém soubojovém systému, frustrujícím checkpointingu a nedostatku skutečně výrazných momentů s titány. Kong tu bohužel není králem, ale spíš kulisou. Přesto si titul své fanoušky najde, hlavně mezi těmi, kteří si potrpí na průzkum a atmosférický zážitek bez přehnaného tempa.

Klady
  • příjemná 2.5D metroidvanie s dobře navrženým průzkumem prostředí
  • atmosférické postapokalyptické lokace a působivé pozadí s titány
  • systém mapy a rychlého cestování usnadňuje zpětné prozkoumávání
  • sekvence s Kongem působí filmově a dodávají na intenzitě
Zápory
  • soubojový systém je plytký, nepřesný a s nefér umělou inteligencí
  • hlavní příběh je předvídatelný a slabě propojený s filmovým Monsterverse
  • frustrující checkpointing, zejména v akčních scénách s titány
  • minimální zapojení titánů
Platforma PlayStation 5
  • Datum vydání 22.10.2024
    • Vývojář 7Levels
    • Vydavatel 4Divinity
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Ovládání

    Matěj Pejsar

    Videohrám propadl s příchodem modernějších herních systémů, jako bylo Nintendo 64, následované konzolemi SEGA Saturn a první PlayStation. Postupně se přidal i k hraní na PC, kde se nemohl odtrhnout od her jako Empire Earth, první Mafia nebo Gothic. Od roku 1999 nevynechal jediný díl ze série FIFA. Už od střední školy se věnuje světu her psaním článků a mezi jeho nejoblíbenější žánry patří RPG, FPS, strategie a akční adventury – i když ve skutečnosti není herní žánr, který by mu byl cizí.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.