Kynseed

Kynseed – příběh magického žaludu

22. 6. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

Prvotina PixelCount Studios je pro mě osobně jedno z největších překvapení, k jakým jsem se v poslední době dostal. Čeká vás farmaření, běhání, vaření i budování, a to vše jen proto, že to můžete dělat. Stejně jako u Ara Fell, Pixel Cup Soccer, Rogue Fable nebo Moonlighter, i v Kynseed zabodoval skvělý pixelartový vizuál. A jak je možné, že tohle dobrodružství můžete zažít? Stačilo zasadit jeden malý žalud.

Tolik utrpení pro něco tak malého

Mezi životem a smrtí je několik stovek hodin, které ve světě Kynseed můžete strávit. V zemi Quil jste s vaším sourozencem, jedním z mnoha dvojčat žijících v Shoe (Botě), než jednoho dne přijde váš strejda, jenž vás odvede na svou farmu na jiný konec světa. Jenomže dvojčata mají své pouto, takže si samozřejmě vzájemně chybíte, a to natolik, že se vám začnou zdát sny.

Začínáte v malé vesničce, kde se učíte základy hry, tedy průzkum a crafting. Váš strýček po vás zprvu chce jen základní práce na statku. Krmíte zvířátka, zaléváte kytičky a povídáte si s jinými postavami s velmi vtipnými jmény, až najednou získáte ten zpropadený žalud. Zasadíte strom a ten každý rok roste. Rozšiřuje statistiky vaší postavy, přidává bonusy vašim dětem a vnoučatům. Díky Kynseed budete žít navždy i přesto, že kolem vás už bude vše dávno pryč. Tím ale počin vyniká. Jedná se o nekonečné hraní, titul se nedá dohrát a já stále nevím, jestli je to dobře, nebo špatně. Super je, že když zemřete, vyberete si jednoho ze svých potomků, ten se stane vaším dědicem, zdědí vaši farmu a vy pokračujete ve hře s jeho tváří.

Zdroj: PixelCount Studios

Chybami se člověk učí, můj milý učni

Titul prakticky nejde hrát špatným způsobem. Můžete být bojovníkem nebo řemeslníkem. Počin nabízí šest různých druhů dovedností: vaření, rybaření, zahradničení, průzkum a boje na dálku i na blízko. Vzhledem k tomu, že díky žaludu žijete nekonečně nekonečno životů, si můžete dělat, co chcete. Lze cestovat po světě, starat se o obchod nebo si jen tak chodit po mapě. Zde není špatných voleb a možnosti jsou bezkonkurenční.

Hra vás ale bohužel tlačí do všech ostatních aspektů a boj se snaží odsunout ke kraji. Pokud se chcete stát bojovníkem, čeká vás dlouhodobé sbírání zkušeností, než dospějete do fáze, kdy se nebudete bát, že každou chvíli zemřete a znova se objevíte v jiném těle. Samotný boj je masakr. Nechci říct, že je těžký, ale chvíli trvá se jej naučit. Běháte mezi třemi místy a vzhledem k tomu, že je hra 2D, běháte mezi pozicemi nahoru a dolů. Uhýbáte soupeřům dle vaší výdrže, vybíráte, jestli chcete útočit nablízko, nebo na dálku, můžete se bránit.

Možností k boji je sice jen pár, přesto to stačí a je to opět skvělé. Když na vás sochy střílí projektily, můžete je odrazit zpět a tím je zničit. Když na vás útočí miniopičáci, uhnete na jinou pozici a zaútočíte. Je-li před vámi jedový oblak, prostě zaútočíte kolmo. Perfektní a vychytané, jen se s tím naučit pracovat.

Zdroj: PixelCount Studios

Kynseed je neuvěřitelně hluboký

Hra má promyšlený crafting i u něčeho tak hloupého, jako je vaření nebo vytváření léků. Když opomenu sklízení surovin nebo jejich sbírání, nestačí jen kliknout, aby se povedl výsledek. Vy musíte reálně činnost provést. Těsto v kuchyni se musí rozválet, lektvary zase nadrtit, naměřit, rozdělit do ampulek. Doléváte, přeléváte, ochlazujete, hřejete. Hloubka a detailní promyšlenost. Každý krok má svou posloupnost a vy ji musíte udržet.

U kovařiny nekliknete s tím, že meč je hotový. Hledáte jednotlivá místa kam udeřit kladívkem, ochladíte žhavé na správnou teplotu, nabrousíte ostří. Je to promyšlené do toho nejmenšího puntíku. Zajímavé je také hledání partnera, ostatně kde sbalíte partnera na ředkvičku?Tím vám dám tu nejdůležitější radu, nepřeskakujte tutoriál! Pořádně ho prohlédněte, studujte a dávejte pozor, aby vám něco neuteklo. Příběh je úžasný a na dnešní poměry i velmi originální, ale když nevíte, co dělat, budete v háji dubovém na své farmě. Stejně jako když si nebudete vědět rady, nebojte se podívat na youtube na rady od hráčů. Je to lepší než být ztraceni sami se sebou.

Na 2D pixelovku Kynseed i skvěle vypadá. Jeho svět je nádherně barevný a rozmanitý. V tomto případě se horko těžko vyčítá. Navíc je na dnešní stroje hra natolik nenáročná, že ji dokážete rozběhnout i na kalkulačce a nebudete se muset bát nějakých zpropadených bugů. Soundtrack je též skvělý. Nevím, jak je to možné, ale tvůrci vychytali i tento detail. Na farmě vám hraje příjemná pohodička míru světa, u Rivermoon si zase užijete podzimní počasí a v North Gate sice bude lehce pršet, ale je vám to stále příjemné. Z titulu čpí pohoda a klid, a i když se k němu musíte prokousat, vlastně vám to vůbec nevadí, protože jste v Kouzelné školce.

Zdroj: PixelCount Studios

Jedinou vadou na kráse, kterou jsem musel najít, je místy určitá nejasnost v tom, co chcete dělat a co můžete dělat. Třeba mi trvalo dlouho zjistit, že můžu jezdit na čuníkovi, že když rozjedu deset věcí najednou, nemusím je nikdy dokončit, a crafting, i když je dokonalý, bych bez návodu na youtube nezvládl. Asi díky bohu, že je hra jen 2D, a ne realistické VR. Měl bych pak skutečně problém vrátit se do reality.

Kynseed je naprosto nedoceněný skvost, jenž z nějakého důvodu někam zapadl a nikdo ho nechce tahat ven. Originální příběh, parádní zpracování, pohodová hudba a nekonečné možnosti. Nekonečná hra, již si zamiluje každý hráč. Sice má pár škraloupů, ale to jí nebrání v tom, aby ji chtěl hrát každý.

• hezké grafické zpracování
  • skvělý soundtrack
  • nekonečno možností, co dělat